Wetenschappelijk werk
OLVI BOOM 2A10-2A14 :er zit muziek in...
04-02-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Welkom op jullie eigen wetenschappelijke blog...

Beste leerlingen,

 

Welkom op jullie eigen weblog. We gaan met twee klassen deze weblog omvormen tot een informatiebron over geluid. We bestuderen geluid in het vak wetenschappelijk werk naar aanleiding van het thema er zit muziek in. Dit thema gaan we behandelen via BZL of begeleid zelfstandig leren. De bedoeling is dat jullie in groep het volledige thema zelfstandig verwerken. Je moet alle proeven uitvoeren, alle vragen beantwoorden in je boek, alle besluiten lezen en trachten te begrijpen. De leerkracht speelt de rol van begeleider of coach. Het internet en de bibliotheek staat ter beschikking voor het vinden van informatie.

Concreet verwacht ik van jullie twee dingen:

1)       Het invullen van het trajectplan dat ik heb uitgedeeld in de klas. Dit plan wordt na elke les ingeleverd.

2)       Het maken van deze weblog.

 

Wat meer uitleg over deze twee dingen:

Elke groep krijgt een trajectplan. Op dit trajectplan moet je de namen van de groepsleden noteren. Je werkt gedurende een volledige les aan het begeleid zelfstandig leren. Op het einde van elke les omcirkel je de bladzijden en de proeven die je hebt uitgevoerd.

 

Vervolgens is er de weblog. Deze weblog heeft verschillende functies. Ten eerste is een weblog een dagboek. Dit betekent dat jullie naar het einde van de les toe op de PC van het wewe-lokaal een blogpost schrijven. Ik zal zelf een voorbeeld posten. Het is de bedoeling dat deze blogpost wat de vorm betreft volledig hetzelfde is als diegene die ik in het voorbeeld zal tonen. Je kan dit voorbeeld vinden in het blogarchief, te raadplegen via de rechterkolom van de blog. Het is geschreven op 04/02/2011. In deze blogpost noteer je in keurig geformuleerde Nederlandse zinnen wat je in de les gedaan hebt. Als je een proef hebt uitgevoerd dan noteer je beknopt waarover deze proef ging en welk besluit je uit de waarneming hebt kunnen nemen. Vervolgens zal ik hieronder nog een aantal opdrachten geven waarover je informatie dient op te zoeken op het internet EN waarover je een degelijke blogpost moet schrijven.

 

Wat moet er concreet op de weblog komen?

1)       Na elke les maakt elke groep een blogpost in keurig Nederlands. In die blogpost vermeld je duidelijk wat je die les gedaan hebt. Je vermeldt eveneens de proeven en je geeft uitleg over de besluiten ervan. Als je in de les hebt kennisgemaakt met een nieuwe grootheid moet je die ook vermelden.

2)       Je voert de proef uit van de dansende rijstkorrels en je maakt hierover een blogpost. In deze post leg je de proef uit in goed geformuleerde Nederlandse zinnen. Je voorziet deze post ook van een foto van de proef. Je kan de proef vinden via:

       http://www.proefjes.nl/proef.php?nummer=34

3)       Je maakt een blogpost met foto over de geluidsmuur. In deze blogpost staat eveneens een link naar een filmpje over de geluidsmuur op Youtube (5  zinnen)

4)       Je maakt een blogpost met foto waarin je het principe van een sonar uitlegt. (5 zinnen)

5)       Je maakt een blogpost waarin je een korte en verstaanbare uitleg geeft over de gevaren van geluid bij MP3-spelers of de geluidsnormen in een discotheek. (5 zinnen)

6)       Je zoekt via de website van Technopolis naar de uitleg over de proef ‘Leg je oor te luisteren’. Je legt in deze blog een link naar dat deel van de site van Technopolis. (2 zinnen)

      7)   Je maakt een blogpost waarin je een link legt naar een video op youtube over het zogenaamde dopler-effect. Je omschrijft in je eigen woorden  wat je waarneemt. Je hoeft dus niet op zoek te gaan naar een verklaring. Je noteert enkel je waarneming. (2 zinnen) 

Het spreekt voor zich dat je veel punten kan winnen op het maken van de website en het goed bijhouden van de trajectfiche. Het is duidelijk dat deze blog op geen enkele manier mag worden misbruikt. Het zou spijtig zijn moest dit initiatief in het water vallen. Het is erg belangrijk om met websites te leren werken.

Veel moed en succes!


LET OP! Alle extra blogposten (geluidsmuur, sonar, MP3, Technopolis, Dopler) moeten ten laatste op vrijdag 04/03/2011 op de blog staan. De dagboekposten worden afgesloten tijdens het weekend volgend op de laatste les BZL. GEEN UITZONDERINGEN, GEEN EXCUSES...


04-02-2011 om 19:54 geschreven door Leerling


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2A19 groep 8

DIT IS EEN VOORBEELD VAN EEN POST. HET IS DE BEDOELING DAT ELKE POST OP EEN GELIJKAARDIGE MANIER WORDT UITGEWERKT! GEEN UITZONDERINGEN. ALS DE POST NIET VOLDOET AAN DE VOORWAARDEN LEVERT HIJ GEEN PUNTEN OP!

We deden vandaag de proeven op p. 84 en 85

Proef 1: Is de appel groen? Door gebruik te maken van verschillende kleurenfilters konden we zien op welke manier de kleur van een voorwerp wordt bepaald. De kleur van een voorwerp dat geen licht doorlaat wordt bepaald door de kleuren die weerkaatst worden. De kleur van een voorwerp dat wel licht doorlaat wordt bepaald door de kleuren die worden doorgelaten.

Proef2: Het kleurenspectrum: Als je wit licht doet breken dan ontstaan de kleuren van de regenboog. Dit noemen we het kleurenspectrum.



Groepsleden: Wim, Newton, Einstein en Hawking

04-02-2011 om 19:54 geschreven door Leerling




Archief
  • 2A10 groep7 gehoorschaden door mp3
  • 2A10 groep 7 geluidsmuur
  • groep 4 2a10 de MP3
  • 2a14 groep 3
  • groep 3 2a14
  • 2A14 groep 1
  • dopplereffect groep 4 2A14
  • sonar groep 4 2A14
  • 2a10 groep 1
  • 2A14 groep 6: Technopolis
  • Groep 5 dopplereffect
  • Groep 5 sonar
  • groep 6 2A14: mp3
  • 2A10 groep 7: Technopolis
  • groep 3 2a14
  • groep 6 2A14 sonic boom
  • Groep 3 2a14
  • Technopolis: 2A10 Groep 4
  • 2A14 groep 1
  • De MP3: 2A10 Groep 4
  • 2A10 groep 2 "Leg je oor te luisteren"
  • 2A10 groep 2 "doppler effect"
  • 2a10 groep 4 SONAR
  • 2A10 groep 2 "MP3-Gevaar"
  • 2A10 groep 2 'Gehoorschade'
  • 2A14 groep 1
  • 2A10 groep 3
  • De dansende Rijstkorrels. Groep 5 2A10
  • Blogpost over Doppler-Effect
  • groep4 , 2a14
  • Dopler effect
  • Groep 6 2A10
  • Groep 6 2A10
  • Groep 6 2A10
  • groep 6 2A14
  • sonar groep 7 2A10
  • Doplor groep 7 2A10
  • 2A10 Groep 4: De geluidsmuur
  • groep 4 2a10 Het doplereffect
  • groep 4 2a10
  • De geluidsmuur 2a10 groep 3
  • 2A10 : groep 3 ( dagboekpost )
  • 2A10 GROEP 6
  • 2A10 groep 7
  • 2a10 Groep 1
  • 2A10 groep 6
  • 2a10 Groep 1
  • 2A10 groep2 'De sonar'
  • 2A10 groep2 'dansende rijstkorrels"
  • groep 6 2A14
  • 2A10 groep 3
  • Groep 5 2A14
  • Dagboekpost , 2A14 groep 4 .
  • 2a14 groep 1
  • groep3 2a14
  • 2a14 , groep 4 . de geluidsmuur
  • dagboekpost groep 2 2a14
  • Groep 5 2A14
  • Groep 5 2A14
  • 2A10 groep 7
  • 2A10 ; Groep 3 (Blogpost : doppler-effect )
  • Groep 2 2a14
  • 2A10 : Groep 3
  • 2A10 groep 7
  • 2A10 GROEP 6.
  • 2A10 Groep 4
  • 2A10 groep 6: Dansende Rijstkorrels.
  • 2a10 groep 1
  • 2A10 groep 2
  • Groep 5 2A14
  • 2a14 groep 6
  • groep 1 2a14
  • groep3 2a14
  • 2a14 , goep 4
  • Groep 2 2A14 dagboekpost
  • Groep 5 2A14
  • groep 1 2a14 : de dansende rijstkorrels
  • Groep 4 , 2A14 .
  • Groep 4 , 2A14 .
  • groep 1 2a14 : een mp3 speler
  • sonar groep 2 2a14
  • dopler effect groep 2 2a14
  • dansende rijstkorrels groep 2 2a14
  • groep 2 2a14 proef dansende rijstkorrels
  • 2A14 groep 1: Een Sonar
  • 2A14 groep 1: Het Dopler Efect
  • Groep 5 2A14
  • Groep 2 2a14
  • Groep 5 2A14
  • Groep 5 2A14
  • 2A10 ; Groep 3 (Blogpost : Gevaren bij muziek )
  • groep 1 2A14
  • Groep 2 2A14
  • 2A14 groep 6
  • groep 3 2a14
  • Groep 5 2A14
  • 2a14 groep 2
  • groep 4 , 2A14
  • groep 3 2a14
  • 2A10 Groep5
  • 2a10 groep 4
  • 2A10 Groep 2: geluidsmuur
  • 2A10 GROEP 3
  • 2A10 groep 6
  • 2A10 groep 7
  • 2a10 Groep 1
  • 2a10 groep 4
  • 2A10 groep 6: geluidsmuur.
  • 2A10 groep 5
  • 2A10 groep 1
  • 2A10 Groep 3
  • 2A10 groep 6
  • 2A10 groep 7
  • 2a10 groep 4
  • 2A10 groep 1
  • groep3 2a14
  • Groep 5 2A14
  • groep 6 2a14
  • 2A14 groep 1
  • Groep 2 2A14
  • groep 3 2a14
  • Groep 5 2A14
  • groep 2 2a14 dagboekpost
  • 2A14 groep 1
  • groep 4, 2a14 dagboek
  • Welkom op jullie eigen wetenschappelijke blog...
  • 2A19 groep 8

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs