Waarneming: Het dopler-effect is de waargenomen verandering van frequentie van geluid, lich of andere golfverschijnselen, door een snelheidsverschil tussen de zender en de ontvanger.
De meeste jongeren vinden het niet nodig om het volume van hun MP3 lager te zetten. Ook al weten ze dat het gehoorschade kan opleveren. Als je het té hoog zet kan je dus gehoorschade oplopen. Als je luistert naar een geluid dat luider is dan 85 decibel voor 1 uur of langer loop je onherstelbare schade op aan het gehoor. MP3 spelers kunnen geluid voortbrengen tot 104 decibel. Dat is ongeveer even veel als een boor. De makers van de MP3-speler zouden verplicht moeten zijn om op de verpakking te zetten schadelijk voor het gehoor zodat iedereen zich ervan bewust is dat je harde gehoorschade kan oplopen.
Groepsleden: Iane & Ina & Youssra
02-03-2011 om 19:14
geschreven door Leerling
groep 6 2A14
het doppler effect
Het dopplereffect is de waargenomen verandering van frequentie van geluid, licht of andere golfverschijnselen, door een snelheidsverschil tussen de zender en de ontvanger. Het effect werd genoemd naar de Oostenrijker Christiaan Doppler, Die in 1842 dit verschijnselvoorzowellichtgeluidsgolven beschreef.
werking
Het dopplereffect ontstaat doordat de bron (of de ontvanger) van de golven beweegt ten opzichte van het medium. Voor golven die door een medium voortgeplant worden, zoals geluidsgolven, gelden de onderstaande formules.Het dopplereffect is te begrijpen door te bedenken dat de bron een reeks van "golfjes" produceert met frequentie . De golven bewegen met een snelheid () die bepaald wordt door het medium. Wanneer de bron een volgende golf produceert is hij zelf een stukje bewogen in de richting van de vorige golf. Hoe hoger de snelheid van de bron, hoe korter de afstand tussen de twee opeenvolgende golven.
voorbeeld
Tegenwoordig is een proefopstelling niet meer nodig om het dopplereffect bij geluid te constateren. Wie autos snel voorbij hoort rijden, merkt dat de toonhoogte van het geluid van de auto's daalt op het moment dat ze voorbijrijden. Met de sirene van een politie- of brandweerauto is het effect nog duidelijker, doordat die sirene een vaste toonhoogte heeft.
02-03-2011 om 15:16
geschreven door Leerling
sonar groep 7 2A10
De sonar
De sonar verstuurt een geluidspuls, die men ook ping noemt, om nadien naar de weerkaatsing ervan te luisteren. Om de afstand tot een object te meten, meet men de tijd die verstrijkt tussen de uitstoot en de ontvangst van de puls. Om de grootte van het gedetecteerde voorwerp te bepalen gebruikt men meerdere hoortoestellen en meet men de respectieve ontvangsttijd.
ASDIC (Allied Submarine Detection Investigation Committee) was de naam van de eerste actieve sonartechnologie. De puls kan een constante of een wisselende frequentie hebben, wat een typisch piepend, snerpend geluid veroorzaakt (chirp).
Groepsleden: Ellen, Eline, Reinout
02-03-2011 om 14:47
geschreven door Leerling
Doplor groep 7 2A10
Het Doppler-effect
Het dopplereffect ontstaat doordat de bron (of de ontvanger) van de golven beweegt ten opzichte van een waarnemer. De frequentie en de golflengte veranderen voor de waarnemer door het dopplereffect. Links (als bron en waarnemer naar elkaar toe bewegen) verdichten de golven zich (hogere frequentie), maar rechts (als bron en waarnemer van elkaar weg bewegen) is hun tussenruimte vergroot (lagere frequentie).
Vb: Als een trein naar je toekomt, dan lijkt het geluid van een hogere frequentie dan als de trein van je weg rijdt.
Vb: Het licht van de sterren verschuift naar een lagere frequentie, dus langere golflengte(rood) naarmate ze zich sneller van ons af bewegen. Zo heeft men bewezen dat het heelal constant groter wordt.
Vandaag ga ik een beetje uitleg geven over de geluidsmuur.
De geluidsmuur of geluidsbarrière wordt veroorzaakt door een vliegtuig dat sneller of even snel vliegt als de geluidssnelheid. Door de snelheid bouwt er een golffront op dat zich beweegt ,net als elke drukverstoring in de lucht, met de geluidssnelheid voort. Als een vliegtuig door de geluidsmuur vliegt, hoort u een luide knal. De naam geluidsmuur of geluidsbarrière komt door dat sommige wetenschappers er waren van overtuigd dat de druk in het golffront zo hoog zou zijn dat een vliegtuig zich te pletter zou vliegen.
Zo, dat was een beetje uitleg over de geluidsmuur. Ik hoop dat u dit goed vind.
Andreas, Jasper en Oliver
01-03-2011 om 18:19
geschreven door Leerling
groep 4 2a10 Het doplereffect
Het dopplereffect is de waargenomen verandering van frequentie van geluid,licht of andere golfverschijnselen, door een snelheidsverschil tussen de zender en de ontvanger.
De frequentie en de golflengte verandert voor de waarnemer door het
dopplereffect. Links verdichten de golven zich, maar rechts is hun tussenruimte vergroot.
Een lichtbron lijkt roder of blauwer afhankelijk van het snelheidsverschil tussen bron en waarnemer.
De geluidsbarrière of geluidsmuur is een term uit de luchtvaart. Een vliegtuig dat met een snelheid gelijk aan of kleiner dan de geluidssnelheid vliegt, bouwt voor zich uit een golffront op. Dat beweegt zich - net als elke drukverstoring in de lucht - met de geluidssnelheid voort. Als het vliegtuig sneller dan het geluid dus supersonisch vliegt, krijgt dit golffront een kegelvorm. Dit kegelvormige golffront wordt bij het passeren waargenomen als een luide knal.
- De stem van de vrouw is hoger door haar strottenhoofd.
- Een infrageluid is een geluid dat bestaat uit infrasone trillingen.
Groep 3 ; Jari , Sabil , Joran
01-03-2011 om 16:40
geschreven door Leerling
2A10 GROEP 6
PRINCIPE VAN EEN SONAR:
Sonar (sound navigation and ranging) is een techniek die geluid gebruikt om onder water te navigeren of om andere voorwerpen te detecteren. Er wordt een onderscheid gemaakt tussen actieve en passieve sonar.
Groepsleden; Iane & Youssra & Ina
01-03-2011 om 15:42
geschreven door Leerling
2A10 groep 7
blogpost 1/3/2011
oef 26 oef 27
01-03-2011 om 15:42
geschreven door Leerling
2a10 Groep 1
De geluidsmuur ;
Een geluidsmuur is hetzelfde als een geluidsbarrière , het is een term uit de luchtvaart . Een vliegtuig die met een snelheid vliegt die groter of kleiner is dan de geluidssnelheid bouwt zich uit op golffront. Dat beweegt zich met de geluidssnelheid voort http://www.youtube.com/watch?v=-d9A2oq1N38.
01-03-2011 om 15:41
geschreven door Leerling
2A10 groep 6
Vandaag hebben we eerst een toets van het syntheseblad gedaan. En nog enkele oefeningen in onze schrift gedaan en verder gedaan aan BZL. Verder niets.
Groepsleden: Iane & Youssra & Ina
01-03-2011 om 15:37
geschreven door Leerling
2a10 Groep 1
Vandaag hadden we test van het syntheseblad. En verder werkte we aan bzl 'er zit muziek in'. We werkte aan de oefeningen in onze schrift, 'Welke sfeer hoort bij welke muziek?' Verder deden we nog proeven uit onze schrift.
Groepsleden ; Luna & Lauren & Marie
01-03-2011 om 15:31
geschreven door Leerling
2A10 groep2 'De sonar'
DE SONAR:
Sonar is een manier om met geluid te zien onder water.
Sonar betekent:sound navigation and ranging.
Een sonar stoot een ping af en de weerkaatsing wordt weer opgevangen. Aan de hand van die weerkaatsing wort gezien welke vorm het voorwerp is.
En ook de lokatie wordt bepaalt.
groepsleden: Niels, Jonas en Joran
01-03-2011 om 00:00
geschreven door Leerling
2A10 groep2 'dansende rijstkorrels"
De dansende rijstkorrels:
De bedoeling is dat je een stuk plastiek follie over een kom spant.
En er rijst op legt .
Zet nu erg luide muziek op.
En kijk wat er gebeurt.
Als alles goed gaat den gaan de rijstkorrels springen en dansen.
Groepsleden: Niels, Jonas en Joran
01-03-2011 om 00:00
geschreven door Leerling
28-02-2011
groep 6 2A14
Vandaag hebben we de laatste oefeningen in onze werkboek afgewerkt.
We leerden dat bij een festival ook wetenschap te pas komt.
vb.: Als er delen van het podium gaan zweven moet dat allemaal berekend worden.
Groepsleden: Jarne, Mathijs, Yannick en Jef
28-02-2011 om 17:18
geschreven door Leerling
2A10 groep 3
PROEF:
Leg je oor tegen de verschillende buizen en vergelijk de geluiden die je hoort. In de kortere buizen hoor je de hogere tonen, in de langere buizen hoor je de lagere tonen.
De meeste geluiden die wij horen, bestaan uit een combinatie van verschillende tonen. In elke buis trilt de lucht bij voorkeur met een bepaalde frequentie, de eigenfrequentie van die buis.
VERKLARING:
Leg je oor eens tegen elk van de geluidsbuizen in de binnentuin van Technopolis en vergelijk de verschillende geluiden die je hoort. Het zijn glazen buizen van verschillende lengte die compleet doorzichtig zijn. Je kunt dus zelf zien dat we geen trucjes met je uithalen: niks in de mouwen, niks in de buizen. En toch klinkt elke buis anders.