Vanaf heden kunt u ook meegenieten van foto-verslagen van de activiteiten van de vzw WAW. U kunt de foto-verslagen inkijken door op volgende link te klikken: http://picasaweb.google.com/vzw.waw
Onze eerste conferentie vond plaats in het Provinciaal Hof te Brugge op zaterdag 12 april 2008. De conferentie richtte zich tot directies, middenkaders en leerkrachten van het basisonderwijs, secundair onderwijs en buitengewoon onderwijs alsook tot externe actoren zoals pedagogisch begeleiders, CLB, nascholers, lerarenopleiders, inspecteurs en beleidsmakers.
Met een gevarieerd aanbod aan workshops ( Bernard Lernout, brain gym, vzw Bazalt, vzw Zeno, Bewegen om te leren,...) was onze eerste conferentie alvast een groot succes.
In 2009 zijn wij er terug met een conferentie. Meer informatie verneemt u later op deze site.
Informatieverwerking, communicatief en productief denken optimaliseren. Het zijn sleutels voor een effectieve organisatie, sleutels voor gestructureerd denken. Wie droomt daar niet van? Verbeter de kwaliteit van uw denken (en dat van kinderen of uw organisatie) door eenvoudige denkwerktuigen toe te passen. Zes denkhoeden vertellen u hoe u in plaats van conflictueus ook gelijkgericht kan denken. Zes denkhoeden vertellen u hoe u volledig kan denken zonder onderwaardering van emotie en creatief denken. Toepasbaar in elke levenssituatie (thuis, organisatie, klas, ) Van argumentatie-denken naar parallel-denken. Van diep denken naar lateraal denken.
Vanuit een introductie van de zes denkhoeden als denkinstrument, oefenen we in breed, volledig en parallel denken.
Denk er eens over na: denken met kinderen in de klas!
door Kurt Teugels en Katrien Crombez (vzw WAW)
Vaak zegt men tegen kinderen in de klas Denk daar maar eens over na! maar hoe doe je dat in godsnaam? In deze workshop worden na een korte inleiding een aantal praktijkvoorbeelden getoond en uitgevoerd van hoe denkvaardigheden in de klaspraktijk kunnen geïntegreerd worden, zowel in aparte denklessen alsook in vakoverschrijdende en vakspecifieke lessen. Vormen van rapportering, voorbereiding van oudercontacten en planning binnen een jaarprogramma komen eveneens aan bod.
Korte informatierondes worden afgewisseld met een aantal praktijkvoorbeelden waarin elke graad van de lagere school zeker aan bod komt. Als afsluiter volgt een kort plenum met een nabespreking van de getoonde praktijkvoorbeelden. In deze workshop nemen de deelnemers ook actief deel aan de getoonde activiteiten.
Verbeeldingstraining met kinderen
door Ann De Wispelaere & Bart Claeys (vzw WAW)
Verbeeldingstraining met kinderen.
Hoe word je baas in eigen brein?
Hoe ontwikkel je je regisseurstalenten?
In onze beeldcultuur is het vermogen tot visualiseren een sterke troef om de
overvloed van indrukken te verwerken en genereren. Deze intelligentie (visueel ruimtelijk denken cfr. Howard Gardner) wordt ondergewaardeerd en verdient een extra impuls.
Deze workshop vertelt je hoe je deze vaardigheid kan ontwikkelen, aanscherpen en activeren bij kinderen en volwassenen. Je krijgt antwoord op de volgende vragen: Hoe leer je de werkelijkheid te onderscheid van de verbeelding? Hoe leer je de vaardigheid aan om aandacht te hebben voor je innerlijke beelden, geluiden en gevoelens? Hoe oefen je het vermogen tot visualiseren? Hoe leer je je eigen 'denk-films' te regisseren? Via een praktische oefening en wat theoretische duiding wordt dit thema levendig verwerkt met praktijkvoorbeelden.
Hoe dikwijls vragen we aan kinderen Denk eens dieper na of Denk goed na voor je antwoordt. Maar wat gebeurt er dan in het hoofd van onze kinderen? Hebben we daar zicht op en bieden we voldoende ondersteuning om dit dieper nadenken te activeren? Zelfsturing, metacognitie en denkvaardigheden zijn de sleutels tot beter denken. Maar hoe pak je dat aan? Deze vzw biedt enkele antwoorden.
Tijdens onze jaarlijkse conferentie, bijeenkomsten en workshops worden u kaders, nieuwe inzichten en praktijkervaringen aangeboden om de kwaliteit van ons eigen denken en uiteraard het denken van onze kinderen te verhogen. We hebben aandacht voor productief denken, structuurdenken, beelddenken, de filosofische benadering, creatief denken en denken via beweging. Tijdens interactieve workshops worden u inzichten aangeboden vanuit het praktijkveld met aandacht voor de theoretische achtergrond.
Leer jongeren hoe ze moeten denken, niet wat ze moeten denken! (Sidney Sugarman)