Foto
Inhoud blog
  • Zaterdag 27 februari 2010
  • Donderdag 11 maart 2010
  • Agenda 2008 - 2009
  • Geleide gewasbescherming
  • Grasmachines 22 oktober
    Archief
  • Alle berichten
    VVAL
    Vlaams Verbond van Agrarische Leerkrachten
    24-10-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Grasmachines 22 oktober

    Grasmaaiers

     

    De motor

     

    Meest voorkomende motor is de 4-takt motor

    Zelden nog gebruikt de 2- takt motor.

     

    De 4-takt motor is een minder zindelijke motor in vergelijking met een 2-takt motor.

    We halen er een betrekkelijk groot vermogen uit van 3.5 PK tot 6.5 PK.

    De zwaarte van de motor is afhankelijk van de grootte van de grasmaaier

     

    In een motor hebben we 2 belangrijke punten het BDP(bovenste dode punt) dat is wanneer de zuiger op zijn hoogste positie staat.

    En een onderste dode punt dat is wanneer de zuiger in zijn laagste positie staat

     

    4-takt motor heeft 4 slagen om 1 cyclus te maken

                *inlaatslag

                *compressieslag

                *arbeidslag

                *uitlaatslag

     

    inlaatslag :de zuiger beweegt van zijn ODP naar BDP

    compressieslag:de zuiger beweegt van zijn BDP naar ODP

    arbeidslag:de zuiger gaat van zijn BDP naar ODP

    uitlaatslag:de zuiger gaat van zijn ODP naar BDP

    Werking motor

     

    De zuiger begint aan de inlaatslag de zuiger beweegt naar zijn ODP en zuigt het benzinemengsel op vervolgens gaat de zuiger terug naar zijn BDP en comprimeert het mengsel er komt een ontsteking waardoor er een explosie plaatsvindt de zuiger wordt terug geduwd naar het ODP dat is de arbeidslag wanneer de zuiger terug naar zijn BDP gaat duwt de zuigerde uitlaatgassen naar buiten en de cyclus begint opnieuw.

     

    Daarom is het heel belangrijk dat de ontsteking en alle componenten in de motor juist zijn afgesteld om een optimaal draaiende motor te hebben en om de volledige kracht uit de motor te halen.

      

     

     

     

    Onderdelen in een grasmaaiermotor

     

    De krukas

     

    De krukas waar de drijfstang is op bevestigd en zet de rechtlijnige beweging om in een ronddraaiende.

    De ene zijde van de krukas wordt gebruikt om het vliegwiel op te monteren de andere zijde wordt gebruikt om de meshouder te monteren

     

    De drijfstang wordt bevestigd op de krukas en tussen de zuiger

    En is gemaakt uit aluminium

    De drijfstang is voorzien van glijlagers

     

    De cilinder

     

    De cilinder waar de zuiger in op en neer gaat kan vervaardigd worden uit ofwel in de goedkopere toestellen uit gewoon aluminium ofwel uit staal deze vindt men meestal terug bij de duurdere toestellen onder de naam iron casting kortweg IC motoren.

    De cilinder is voorzien van koelribben

    Waarlangs koellucht wordt geblazen

     

    De zuiger

     

    De zuiger is vervaardigt uit aluminium

    de zuiger is voorzien van de nodige dichtingsringen namelijk segmenten bij een 4- takt motor zijn er 3 aanwezig.

    2 compressiesegmenten deze bevinden zich langs boven en 1 olieschraapveer ,dit is het 3e segment.

     

    De kleppen

     

    De kleppen bij een grasmaaiermotor zijn er 2 kleppen aanwezig  1 inlaatklep en 1 uitlaatklep.

    De inlaatklep is altijd de grootste klep, de uitlaatklep is de kleinste.

    Kleppen moeten een zeer juiste speling hebben wanneer ze gemonteerd zijn in de motor in de nieuwere motoren wordt de uitlaatklep bij het starten ook gebruikt als decompressieklep dit om de motor gemakkelijker te kunnen starten.

     

     

    Het decompressie mechanisme,

     

    wordt enkel gebruikt bij het starten van de motor de uitlaatklep wordt eventjes gelicht zodat we gemakkelijk kunnen starten wanneer de motor draait zal dit mechanisme uitgeschakeld worden de motor zal perfect starten en draaien wanneer dit onderdeel niet in de motor zit of uit de motor gehaald wordt

    bij sommige machines wordt het decompressiemechanisme zelfs uit de motor genomen om de motor een lagere ralentie te kunnen doen draaien bv. Bij een cilindermaaier bij ralentie moeten de messen stil staan.

     

    Het carter doet dienst als reservoir voor de olie.

    En doet dienst als support voor oa de regulator en eventueel de PTO of aftakas

     

    Soorten smering

    Spatsmering

    Druksmering

     

    Spatsmering werkt door een lip die op de drijfstang gegoten is en die schept olie op en spat die de hele motor rond

    Een druksmering gebeurt door het gebruik van een interne oliepomp die de olie verdeeld naar de bewegende delen.

     

    Regulator

     

    dit onderdeel regelt automatisch de toeren van de machine naargelang de belasting.

     

     

    De nokkenas

     

    Dit onderdeel bestaat uit 1 tandwiel en 2 nokken dit is een voorbeeld van een nokkenas voor een ééncilinder.

    De kleptiming is afhankelijk van de positie waar de nokken geplaatst zijn en wordt bepaald door de constructeur deze nokken zijn vast en kunnen niet gewijzigd worden.

    Het tandwiel van de nokkenas is dubbel zo groot als het tandwiel dat op de krukas gemonteerd is zodat de nokkenas de helft trager draait dan de krukas 1 toer van de nokkenas wil zeggen 2 toeren van de krukas.

    Bij sommige hakfrezen wordt de nokkenas verlengt en wordt deze gebruikt om de messen achteruit te laten draaien.

     

    De carburator

     

    De carburator is een vlottercarburator.

     

    Maakt het ideale mengsel tussen lucht en brandstof

    Op een carburator zat er vroeger een chokeklep die manueel kon bediend worden deze zijn met der tijd verdwenen en werden vervangen door een primer met een primer blaas je lucht in de carburator waardoor de carburator gaat overlopen en een teveel aan benzine geeft met dit systeem kan men niet meer langdurig op choke draaien sinds een paar jaar heeft de chokeklep terug zijn hoofd boven water gestoken.

     

     

    De inlaatcollector

     

    Kunststof ook bij Honda is deze in kunststof maar dat is enkel een tussenstuk.

    Het tussenstuk of buis is gemaakt om de inlaatgassen te geleiden naar de motor.

    Omdat kunststof bijna geen warmte geleid wordt deze gemaakt uit kunststof,metaal is een goede warmtegeleider en kan ervoor zorgen dat als er inlaatgassen passeren ze te vroeg ontbranden.

     

    De uitlaat

     

    De uitlaat wordt enkel gebruikt om het geluid te dempen.

    Waarbij de uitlaat voor een 2-takt motor gebruikt wordt om tegendruk te geven.

     

    De bobine

     

    De bobine bestaat uit een metalen kern met daarrond wikkelingen een primaire wikkeling en een secundaire wikkeling

    De bougiekabel en de bougiekop

     

    De bougie

     

    Bestaat uit een massaelektrode en een ontstekingselektrode die omgeven is door bakeliet

     

    Het vliegwiel

     

    Het vliegwiel is voorzien van een ventilator die zorgt voor de koellucht

    In het vliegwiel is er een magneet geplaatst voor het opwekken van de stroom

    Iedere keer dat de magneet langs de bobine passeert wordt er spanning opgewekt.

     

    Er zijn soorten 4- takt motoren deze soorten worden bepaald door waar de nokkenas of de kleppen zich bevinden.

    Ofwel een model met

     

    Laterale kleppen of hangende kleppen

    Een OHV motor

    Een OHC motor

    Laatste nieuwe motor van B&S DOV motor

     

    Laterale kleppen

     

    Men heeft de zuiger en daarlangs hebben we de klepppen en de nokkenas zit gemonteerd in het carter

    Bij dit soort motor kunnen we haast de kleppen niet regelen

    Is ook de goedkoopste in zijn soort.

     

    De OHV motor

     

    Deze motor is uitgerust met eveneens een nokkenas in het carter maar bij deze motor zitten de kleppen boven op de zuiger gemonteerd met gebruik van stoterstangen en tuimelaars worden de kleppen bediend deze soort van klepbediening heeft veel mechanische overbrengingen en moet regelmatig terug bijgeregeld worden.

     

    De OHC motor

     

    deze motor heeft ook de kleppen bovenop de zuiger gemonteerd zitten maar eveneens de nokkenas is in de cilinderkop gemonteerd samen met tuimelaars worden de kleppen bediend

    om de nokkenas aan te drijven maakt men gebruik van een distriebutieriem of een ketting.

     

     

    De DOV motor

     

    Dit is de laatste nieuwe motor van B&S deze motor heeft ook de klepppen bovenaan de motor zitten de nokkenas in het carter maar de nokkenas is maar uitgerust met 1 nok met deze nok wordt zowel de inlaatklep als de uitlaatklep bediend de stoterstangen en tuimelaars zijn in 1 stuk gemaakt zodat er geen extra slijtage onderdelen in verwerkt zitten deze kleppen kunnen zeer gemakkelijk bijgeregeld worden.

     

    Deze maatregelen zijn alllemaal uitgevonden ten voordele van de prestaties van de motor een betere vulling van het mengsel dat in de motor moet vloeien en ook een betere verwijdering van de uitlaatgassen deze motoren zijn ook lichter gemaakt dan vroeger

    Minder grondstoffen === goedkoper

     

    De starterkap doet dienst als support voor de starter maar ook als ventilatiehuis de kap zorgt er voor dat de koellucht mooi verdeeld wordt over de motor

     

    De starter is een repeteerstarter dit wil zeggen dat de koord na het in gang trekken van de motor terug wordt getrokken en kan direct opnieuw gebruikt worden.

     

    Het is een systeem waarbij 2 pallen zich in een kom grijpen en zo de motor doen ronddraaien door middel van een veer wordt de koord teruggetrokken.

     

    Om een nieuwe startkoord te monteren moeten we de starter demonteren.

    We verwijderen de oude startkoord en brengen alsvolgt de veer op spanning wanneer de veer op zijn hoogste spanning is moet je één toer terugkeren dit is voor de terugslag van de motor.

    We plaatsen een nieuwe startkoord in de startpouly en laten de veer terug ontspannen nu kunnen we het starthandvat monteren en de starter is klaar.

     

     

     

    ONDERHOUD VAN DE MOTOR

     

    Het is aangewezen om de grasmachine motor om de 25 werkuren te verversen van olie

     

    De simpelste manier is de olie uit te zuigen maar ook zonder materiaal is het mogelijk om de motor te verversen.

    We leggen de grasmaaier met oliepeilstok naar beneden we draaien de oliepeilstok uit en laten de olie eruit lopen.

     

    De luchtfilter ook uitblazen het beste is de luchtfilter uit te blazen in omgekeerde richting van waar hij gefilterd heeft zo blazen we alle vuiligheid eruit. Wanneer we te maken hebben met een papieren luchtfilter dan mag deze in geen geval nat gemaakt worden.  Een mousse luchtfilter mag uitgewassen worden dan uitgeblazen worden en dan besprenkelen met wat olie dan de filter goed uitwringen. Zo plakt het stof nog beter in de luchtfilter.

     

    Afregelen van de motor

     

    Bij oudere motoren was het mogelijk om zowel de hoofdsproeier af te regelen als de ralentiesproeier

    Bij de hedendaagse motoren kan er soms nog aan de ralentie geregeld worden.

    Bij veel merken zijn de regelvijzen gefixeerd zodat ze niet meer kunnen bijgeregeld worden.

    De toerentallen van de motor zijn voor de ralentie 1700-1800 t

    Voor de hoge toerentallen draait de motor 3200 toeren.

     

     

    Het chassis van de grasmaaier

     

    Ofwel hebben we een plaatstalen chassis

    Een aluminium chassis of een kunstoffen chassis.

     

    Het chassis wordt best gereinigd na iedere maaibeurt droog of nat

    Voor de winter het chassis volledig reinigen met de hogedrukreiniger een plaatstalen chassis best behandelen met een roeststop.

     

    De traktie van de grasmaaier

     

    De boite kan aangedreven worden met ofwel een cardan of met een v-riem.

    De aandrijving met cardan hoeft het minste onderhoud enkel kijken of de stofhoezen van de cardan nog in tact zijn wanneer deze gescheurd zijn moeten deze vervangen worden.

     

    Systemen met een v-riem kijken of de riem niet gebarsten of zien dat de pouly’s niet versleten zijn eventueel vervangen.

     

     

    De aandrijving in de wielen kan ofwel gebeuren met een pallensysteem ofwel met naaldlager.

    De naaldlagers zijn vrijloopnaaldlagers de ene kant draaien ze los de andere kant draaien ze vast.

     

    Versnellingsbakken of vario

     

    We hebben soorten trakties ofwel 1 versnelling

    Meerdere versnellingen vario systemen of hydraustatische trakties

     

    Vario

     

    We hebben 1 vaste pouly op de motor op de boite hebben we een variabele pouly hoe groter de diameter van de pouly hoe trager we rijden dus we trekken door behulp van een looppoulyde riem dieper in de variabele pouly zo wordt de diameter kleiner van de pouly en rijden we rapper.

    Hydraustatische trakties vergen geen onderhoud.

    Wanneer deze niet meer werken moet de olie vervangen worden

    Normaal gezien werkt de traktie dan terug.

     

    Dit systeem heeft ons de mogelijkheid om met een hoog en constant toerental de machine te vertragen of te versnellen.

     

    Motorrem of mesrem

     

    De motorrem is een rem die rond het vliegwiel geplaatst is wanneer men de motor stillegt wordt de rem gesloten terwijl de rem sluit wordt de ontsteking uitgeschakeld en zo valt de motor stil.

     

    Men kan ook kiezen voor een mesrem, dit systeem zorgt ervoor dat de motor kan gestart worden zonder dat het mes draait.

    Wanneer de motor draait kan het mes ingeschakeld worden door middel van een koppeling. Dit geeft als voordeel dat wanneer men de opvangzak ledigt de motor blijft draaien.

     

    Beide systemen zijn toegestaan in Belgie

     

     

     

    Defect opsporing.

     

    Wanneer een machine niet wil starten kan er door een eenvoudige controle al heel wat problemen opgelost worden.

     

    1 controleer het oliepeil sommige modellen werken met een olieniveau beveiliging waardoor de ontsteking uitgeschakeld wordt

     

    2 controleer of er brandstof in de tank is en of de brandstof wel de juiste is veel gebeurd het dat er verkeerd getankt wordt aan de pomp diesel in de plaatst van benzine

    controleer ook of de benzine die men gebruikt niet te oud is oude benzine kun je gemakkelijk ruiken

     

    3 controleer of de bougiekop nog op de bougie zit.

     

    4 uitwendige controle van de motor bv geen abnormale olielekken of benzineverlies

     

    5 staat de benzinekraan open.

     

    Wanneer al deze controles gebeurt zijn en de motor start nog steeds niet dan moeten we gaan demonteren.

     

    Eerst kijken naar de bougie

    Uit de kleur van de bougie kunnen we heel veel afleiden

    Nl. is de bougie wit dan wijst dit op benzine te kort

     Is de bougie zwart dan wijst dat op benzine te veel bv een vervuilde luchtfilter.

    Is de bougie vettig ofwel verbruikt de machine olie of heeft de machine om gelegen naar de verkeerde zijde

    Een grasmaaier motor moet altijd zo gelegd worden dat de luchtfilter zo hoog mogelijk ligt zodat er zeker geen olie in de luchtfilter kan lopen.

    Is de bougie nat kan wijzen op een verzopen motor

    Of de bougie is defect

     

    Een grijsbruine kleur van een bougie is de ideale kleur en wijst op een ideale verbranding.

     

    Hoe test men de ontsteking

    Men draait de bougie uit de motor legt de bougie tegen de massa van de motor de bougiekop op de bougie en dan aan het touw trekken de bougie moet een mooie krachtige vonk hebben en de vonk moet een blauwe kleur hebben.

     

    Krijgt men geen ontsteking dan kan je proberen met ofwel een nieuwe bougie of met een ontstekingstester.

     

    Krijgt men nog steeds geen ontsteking dan kan het eventueel nog de motorrem zijn die niet goed functioneert

     

    Wanneer we nog steeds geen ontsteking krijgen moeten we de motor demonteren totdat we bij de bobine zijn.

    We leggen het draadje af van de stillegkabel en trekken terug aan onze koord als we nog steeds geen ontsteking krijgen en het is een motor zonder contactpunten dan mogen we er 90% zeker van zijn dat onze bobine defect is

     

    Een bobine is haast niet uit te meten zonder gespecialiseerde apparatuur.

     

    Wanneer we nog met contactpunten te maken hebben moeten we onze contactpunten uitmeten en eventueel reinigen of vervangen

    Hoe we contaktpunten uitmeten

    We nemen de multimeter we zetten hem op ohms de ene testpin zetten we aan de massa de andere zetten we aan de de kabel die toekomt aan de contaktpunten.

    Als de contaktpunten goed zijn moet de ohm meter naar 0 ohm gaan.

     

    Wanneer we de contactpunten vervangen moet ook de condensator vervangen worden

    De condensator neemt de vonk weg bij de contactpunten en zorgt voor het niet inbranden van de contactpunten.













    24-10-2008 om 23:40 geschreven door Beheerder


    26-11-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Geleide gewasbescherming
    Info betreffende deze namiddag zijn te vinden op de website van het POVLT

    www.povlt.be en doorklikken naar publicaties


    26-11-2008 om 00:00 geschreven door Beheerder


    25-01-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Agenda 2008 - 2009

    Agenda 2009


    Volgende afspraak: woensdag 22 april 2009

    Op woensdag 22 april 2009 van 18u00 tot 21u10

    Onderwerp: Economisch verantwoorde vleesveehouderij - Jongveeopfok - vruchtbaarheid

    Locatie:

    KATHO Campus
    Wilgenstraat 32
    8800 Roeselare

    Lokaal: 1.6


    Inschrijven via e-mail naar ward.lootens@sint-rembert.be of op het telefoonnummer 050/21.56.48 of via gsm-nummer: 0479/65.78.68 en dit voor 15 april 2009.

    25-01-2009 om 00:00 geschreven door Beheerder




    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs