Grasmaaiers
De motor
Meest
voorkomende motor is de 4-takt motor
Zelden nog
gebruikt de 2- takt motor.
De 4-takt
motor is een minder zindelijke motor in vergelijking met een 2-takt motor.
We halen er
een betrekkelijk groot vermogen uit van 3.5 PK tot 6.5 PK.
De zwaarte
van de motor is afhankelijk van de grootte van de grasmaaier
In een motor
hebben we 2 belangrijke punten het BDP(bovenste dode punt) dat is wanneer de
zuiger op zijn hoogste positie staat.
En een
onderste dode punt dat is wanneer de zuiger in zijn laagste positie staat
4-takt motor
heeft 4 slagen om 1 cyclus te maken
*inlaatslag
*compressieslag
*arbeidslag
*uitlaatslag
inlaatslag
:de zuiger beweegt van zijn ODP naar BDP
compressieslag:de
zuiger beweegt van zijn BDP naar ODP
arbeidslag:de
zuiger gaat van zijn BDP naar ODP
uitlaatslag:de
zuiger gaat van zijn ODP naar BDP
Werking motor
De zuiger
begint aan de inlaatslag de zuiger beweegt naar zijn ODP en zuigt het
benzinemengsel op vervolgens gaat de zuiger terug naar zijn BDP en comprimeert
het mengsel er komt een ontsteking waardoor er een explosie plaatsvindt de
zuiger wordt terug geduwd naar het ODP dat is de arbeidslag wanneer de zuiger
terug naar zijn BDP gaat duwt de zuigerde uitlaatgassen naar buiten en de
cyclus begint opnieuw.
Daarom is het
heel belangrijk dat de ontsteking en alle componenten in de motor juist zijn
afgesteld om een optimaal draaiende motor te hebben en om de volledige kracht
uit de motor te halen.
Onderdelen in een grasmaaiermotor
De krukas
De krukas
waar de drijfstang is op bevestigd en zet de rechtlijnige beweging om in een
ronddraaiende.
De ene zijde
van de krukas wordt gebruikt om het vliegwiel op te monteren de andere zijde
wordt gebruikt om de meshouder te monteren
De drijfstang
wordt bevestigd op de krukas en tussen de zuiger
En is gemaakt
uit aluminium
De drijfstang
is voorzien van glijlagers
De cilinder
De cilinder
waar de zuiger in op en neer gaat kan vervaardigd worden uit ofwel in de
goedkopere toestellen uit gewoon aluminium ofwel uit staal deze vindt men
meestal terug bij de duurdere toestellen onder de naam iron casting kortweg IC
motoren.
De cilinder
is voorzien van koelribben
Waarlangs
koellucht wordt geblazen
De zuiger
De zuiger is
vervaardigt uit aluminium
de zuiger is
voorzien van de nodige dichtingsringen namelijk segmenten bij een 4- takt motor
zijn er 3 aanwezig.
2
compressiesegmenten deze bevinden zich langs boven en 1 olieschraapveer ,dit is
het 3e segment.
De kleppen
De kleppen
bij een grasmaaiermotor zijn er 2 kleppen aanwezig 1 inlaatklep en 1 uitlaatklep.
De inlaatklep
is altijd de grootste klep, de uitlaatklep is de kleinste.
Kleppen
moeten een zeer juiste speling hebben wanneer ze gemonteerd zijn in de motor in
de nieuwere motoren wordt de uitlaatklep bij het starten ook gebruikt als
decompressieklep dit om de motor gemakkelijker te kunnen starten.
Het decompressie mechanisme,
wordt enkel
gebruikt bij het starten van de motor de uitlaatklep wordt eventjes gelicht
zodat we gemakkelijk kunnen starten wanneer de motor draait zal dit mechanisme
uitgeschakeld worden de motor zal perfect starten en draaien wanneer dit onderdeel
niet in de motor zit of uit de motor gehaald wordt
bij sommige
machines wordt het decompressiemechanisme zelfs uit de motor genomen om de
motor een lagere ralentie te kunnen doen draaien bv. Bij een cilindermaaier bij
ralentie moeten de messen stil staan.
Het carter
doet dienst als reservoir voor de olie.
En doet
dienst als support voor oa de regulator en eventueel de PTO of aftakas
Soorten smering
Spatsmering
Druksmering
Spatsmering
werkt door een lip die op de drijfstang gegoten is en die schept olie op en
spat die de hele motor rond
Een
druksmering gebeurt door het gebruik van een interne oliepomp die de olie
verdeeld naar de bewegende delen.
Regulator
dit onderdeel regelt
automatisch de toeren van de machine naargelang de belasting.
De nokkenas
Dit onderdeel bestaat uit 1
tandwiel en 2 nokken dit is een voorbeeld van een nokkenas voor een
ééncilinder.
De kleptiming is
afhankelijk van de positie waar de nokken geplaatst zijn en wordt bepaald door
de constructeur deze nokken zijn vast en kunnen niet gewijzigd worden.
Het tandwiel van de
nokkenas is dubbel zo groot als het tandwiel dat op de krukas gemonteerd is
zodat de nokkenas de helft trager draait dan de krukas 1 toer van de nokkenas
wil zeggen 2 toeren van de krukas.
Bij sommige hakfrezen wordt
de nokkenas verlengt en wordt deze gebruikt om de messen achteruit te laten
draaien.
De carburator
De carburator is een
vlottercarburator.
Maakt het ideale mengsel
tussen lucht en brandstof
Op een carburator zat er
vroeger een chokeklep die manueel kon bediend worden deze zijn met der tijd
verdwenen en werden vervangen door een primer met een primer blaas je lucht in
de carburator waardoor de carburator gaat overlopen en een teveel aan benzine
geeft met dit systeem kan men niet meer langdurig op choke draaien sinds een
paar jaar heeft de chokeklep terug zijn hoofd boven water gestoken.
De inlaatcollector
Kunststof ook bij Honda is
deze in kunststof maar dat is enkel een tussenstuk.
Het tussenstuk of buis is
gemaakt om de inlaatgassen te geleiden naar de motor.
Omdat kunststof bijna geen
warmte geleid wordt deze gemaakt uit kunststof,metaal is een goede
warmtegeleider en kan ervoor zorgen dat als er inlaatgassen passeren ze te
vroeg ontbranden.
De uitlaat
De uitlaat wordt enkel
gebruikt om het geluid te dempen.
Waarbij de uitlaat voor een
2-takt motor gebruikt wordt om tegendruk te geven.
De bobine
De bobine bestaat uit een
metalen kern met daarrond wikkelingen een primaire wikkeling en een secundaire
wikkeling
De bougiekabel en de
bougiekop
De bougie
Bestaat uit een
massaelektrode en een ontstekingselektrode die omgeven is door bakeliet
Het vliegwiel
Het vliegwiel is voorzien
van een ventilator die zorgt voor de koellucht
In het vliegwiel is er een
magneet geplaatst voor het opwekken van de stroom
Iedere keer dat de magneet
langs de bobine passeert wordt er spanning opgewekt.
Er zijn soorten 4- takt
motoren deze soorten worden bepaald door waar de nokkenas of de kleppen zich
bevinden.
Ofwel een model met
Laterale kleppen of
hangende kleppen
Een OHV motor
Een OHC motor
Laatste nieuwe motor van
B&S DOV motor
Laterale kleppen
Men heeft de zuiger en
daarlangs hebben we de klepppen en de nokkenas zit gemonteerd in het carter
Bij dit soort motor kunnen
we haast de kleppen niet regelen
Is ook de goedkoopste in
zijn soort.
De OHV motor
Deze motor is uitgerust met
eveneens een nokkenas in het carter maar bij deze motor zitten de kleppen boven
op de zuiger gemonteerd met gebruik van stoterstangen en tuimelaars worden de
kleppen bediend deze soort van klepbediening heeft veel mechanische
overbrengingen en moet regelmatig terug bijgeregeld worden.
De OHC motor
deze motor heeft ook de
kleppen bovenop de zuiger gemonteerd zitten maar eveneens de nokkenas is in de
cilinderkop gemonteerd samen met tuimelaars worden de kleppen bediend
om de nokkenas aan te
drijven maakt men gebruik van een distriebutieriem of een ketting.
De DOV motor
Dit is de laatste nieuwe
motor van B&S deze motor heeft ook de klepppen bovenaan de motor zitten de
nokkenas in het carter maar de nokkenas is maar uitgerust met 1 nok met deze
nok wordt zowel de inlaatklep als de uitlaatklep bediend de stoterstangen en
tuimelaars zijn in 1 stuk gemaakt zodat er geen extra slijtage onderdelen in
verwerkt zitten deze kleppen kunnen zeer gemakkelijk bijgeregeld worden.
Deze maatregelen zijn
alllemaal uitgevonden ten voordele van de prestaties van de motor een betere
vulling van het mengsel dat in de motor moet vloeien en ook een betere
verwijdering van de uitlaatgassen deze motoren zijn ook lichter gemaakt dan
vroeger
Minder grondstoffen ===
goedkoper
De starterkap doet dienst
als support voor de starter maar ook als ventilatiehuis de kap zorgt er voor
dat de koellucht mooi verdeeld wordt over de motor
De starter is een
repeteerstarter dit wil zeggen dat de koord na het in gang trekken van de motor
terug wordt getrokken en kan direct opnieuw gebruikt worden.
Het is een systeem waarbij
2 pallen zich in een kom grijpen en zo de motor doen ronddraaien door middel
van een veer wordt de koord teruggetrokken.
Om een nieuwe startkoord te
monteren moeten we de starter demonteren.
We verwijderen de oude
startkoord en brengen alsvolgt de veer op spanning wanneer de veer op zijn
hoogste spanning is moet je één toer terugkeren dit is voor de terugslag van de
motor.
We plaatsen een nieuwe
startkoord in de startpouly en laten de veer terug ontspannen nu kunnen we het
starthandvat monteren en de starter is klaar.
ONDERHOUD VAN DE MOTOR
Het is aangewezen om de
grasmachine motor om de 25 werkuren te verversen van olie
De simpelste manier is de
olie uit te zuigen maar ook zonder materiaal is het mogelijk om de motor te
verversen.
We leggen de grasmaaier met
oliepeilstok naar beneden we draaien de oliepeilstok uit en laten de olie eruit
lopen.
De luchtfilter ook
uitblazen het beste is de luchtfilter uit te blazen in omgekeerde richting van
waar hij gefilterd heeft zo blazen we alle vuiligheid eruit. Wanneer we te
maken hebben met een papieren luchtfilter dan mag deze in geen geval nat
gemaakt worden. Een mousse luchtfilter
mag uitgewassen worden dan uitgeblazen worden en dan besprenkelen met wat olie
dan de filter goed uitwringen. Zo plakt het stof nog beter in de luchtfilter.
Afregelen van de motor
Bij oudere motoren was het
mogelijk om zowel de hoofdsproeier af te regelen als de ralentiesproeier
Bij de hedendaagse motoren
kan er soms nog aan de ralentie geregeld worden.
Bij veel merken zijn de
regelvijzen gefixeerd zodat ze niet meer kunnen bijgeregeld worden.
De toerentallen van de
motor zijn voor de ralentie 1700-1800 t
Voor de hoge toerentallen
draait de motor 3200 toeren.
Het chassis van de grasmaaier
Ofwel hebben we een
plaatstalen chassis
Een aluminium chassis of
een kunstoffen chassis.
Het chassis wordt best
gereinigd na iedere maaibeurt droog of nat
Voor de winter het chassis
volledig reinigen met de hogedrukreiniger een plaatstalen chassis best
behandelen met een roeststop.
De traktie van de grasmaaier
De boite kan aangedreven
worden met ofwel een cardan of met een v-riem.
De aandrijving met cardan
hoeft het minste onderhoud enkel kijken of de stofhoezen van de cardan nog in
tact zijn wanneer deze gescheurd zijn moeten deze vervangen worden.
Systemen met een v-riem
kijken of de riem niet gebarsten of zien dat de poulys niet versleten zijn
eventueel vervangen.
De aandrijving in de wielen
kan ofwel gebeuren met een pallensysteem ofwel met naaldlager.
De naaldlagers zijn
vrijloopnaaldlagers de ene kant draaien ze los de andere kant draaien ze vast.
Versnellingsbakken of vario
We hebben soorten trakties
ofwel 1 versnelling
Meerdere versnellingen
vario systemen of hydraustatische trakties
Vario
We hebben 1 vaste pouly op
de motor op de boite hebben we een variabele pouly hoe groter de diameter van
de pouly hoe trager we rijden dus we trekken door behulp van een looppoulyde
riem dieper in de variabele pouly zo wordt de diameter kleiner van de pouly en
rijden we rapper.
Hydraustatische trakties
vergen geen onderhoud.
Wanneer deze niet meer
werken moet de olie vervangen worden
Normaal gezien werkt de
traktie dan terug.
Dit systeem heeft ons de
mogelijkheid om met een hoog en constant toerental de machine te vertragen of
te versnellen.
Motorrem of mesrem
De motorrem is een rem die
rond het vliegwiel geplaatst is wanneer men de motor stillegt wordt de rem
gesloten terwijl de rem sluit wordt de ontsteking uitgeschakeld en zo valt de
motor stil.
Men kan ook kiezen voor een
mesrem, dit systeem zorgt ervoor dat de motor kan gestart worden zonder dat het
mes draait.
Wanneer de motor draait kan
het mes ingeschakeld worden door middel van een koppeling. Dit geeft als
voordeel dat wanneer men de opvangzak ledigt de motor blijft draaien.
Beide systemen zijn
toegestaan in Belgie
Defect opsporing.
Wanneer een machine niet
wil starten kan er door een eenvoudige controle al heel wat problemen opgelost
worden.
1 controleer het oliepeil
sommige modellen werken met een olieniveau beveiliging waardoor de ontsteking
uitgeschakeld wordt
2 controleer of er
brandstof in de tank is en of de brandstof wel de juiste is veel gebeurd het
dat er verkeerd getankt wordt aan de pomp diesel in de plaatst van benzine
controleer ook of de
benzine die men gebruikt niet te oud is oude benzine kun je gemakkelijk ruiken
3 controleer of de
bougiekop nog op de bougie zit.
4 uitwendige controle van
de motor bv geen abnormale olielekken of benzineverlies
5 staat de
benzinekraan open.
Wanneer al
deze controles gebeurt zijn en de motor start nog steeds niet dan moeten we
gaan demonteren.
Eerst kijken
naar de bougie
Uit de kleur
van de bougie kunnen we heel veel afleiden
Nl. is de
bougie wit dan wijst dit op benzine te kort
Is de bougie zwart dan wijst dat op benzine te
veel bv een vervuilde luchtfilter.
Is de bougie
vettig ofwel verbruikt de machine olie of heeft de machine om gelegen naar de
verkeerde zijde
Een
grasmaaier motor moet altijd zo gelegd worden dat de luchtfilter zo hoog
mogelijk ligt zodat er zeker geen olie in de luchtfilter kan lopen.
Is de bougie
nat kan wijzen op een verzopen motor
Of de bougie
is defect
Een
grijsbruine kleur van een bougie is de ideale kleur en wijst op een ideale
verbranding.
Hoe test men
de ontsteking
Men draait de
bougie uit de motor legt de bougie tegen de massa van de motor de bougiekop op
de bougie en dan aan het touw trekken de bougie moet een mooie krachtige vonk
hebben en de vonk moet een blauwe kleur hebben.
Krijgt men geen ontsteking
dan kan je proberen met ofwel een nieuwe bougie of met een ontstekingstester.
Krijgt men
nog steeds geen ontsteking dan kan het eventueel nog de motorrem zijn die niet
goed functioneert
Wanneer we
nog steeds geen ontsteking krijgen moeten we de motor demonteren totdat we bij
de bobine zijn.
We leggen het
draadje af van de stillegkabel en trekken terug aan onze koord als we nog
steeds geen ontsteking krijgen en het is een motor zonder contactpunten dan
mogen we er 90% zeker van zijn dat onze bobine defect is
Een bobine is
haast niet uit te meten zonder gespecialiseerde apparatuur.
Wanneer we
nog met contactpunten te maken hebben moeten we onze contactpunten uitmeten en
eventueel reinigen of vervangen
Hoe we
contaktpunten uitmeten
We nemen de
multimeter we zetten hem op ohms de ene testpin zetten we aan de massa de
andere zetten we aan de de kabel die toekomt aan de contaktpunten.
Als de
contaktpunten goed zijn moet de ohm meter naar 0 ohm gaan.
Wanneer we de
contactpunten vervangen moet ook de condensator vervangen worden
De
condensator neemt de vonk weg bij de contactpunten en zorgt voor het niet
inbranden van de contactpunten.






24-10-2008 om 23:40
geschreven door Beheerder
|