TIPS: Beste, als je wil reageren op een tekstje, kan je rechts onder het artikeltje klikken op reactie en een reactie toevoegen, je mag ook altijd iets achter laten in ons gastenboek :-)
Vrijdagmorgen hebben we de kerstboom in de klas geplaatst. Alleen nog maar de boom en de lichtjes, De kleuters mochten de kerststal zelf maken met houten blokken. Het is een mooi resultaat: de foto's volgen.
Eerst worden de figuren gemaakt voor de kerststal uit klei, als de klei gedroogd is...maken ze kleren uit allerlei stofjes.Ja, het is moeilijker om in stof te knippen, dan in papier, vraag het de kleuters maar ! Maar ze doen enorm hun best, sommige maria's en jozefs hebben een nieuwe kledingstijl Maar de kleuters zijn creatief én daar gaat het om.
Kerstmis is één van de mooiste tijden om uit te werken in de kleuterklas. De kleuters hebben al gehoord ovr de engel Gabriël die de boodschap aan Maria komt vertellen. Ze weten ook dat Jozef en Maria elkaar graag zien en willen trouwen met elkaar. Maria is heel blij met het nieuws en gaat het onmiddellijk aan Elizabeth vertellen... De kls zijn enorm geboeid, ze mogen zelf Maria en Jozef spelen.Dat vinden ze natuurlijk reuzeleuk... Alle kleuters zijn benieuwd naar het vervolg van het verhaal.
We hadden vanmorgen rondgestapt in een donker lokaal, eerst met ons lichtje uit, dan met ons lichtje aan. In het donker liepen we natuurlijk tegen alles wat er daar aanwezig was. Met het lichtje aan, was het veel gemakkelijker en botsten we nergens tegen. Wanneer we terug in de klas waren, vroeg ik aan de kinderen waarom we eerst tegen de stoelen liepen. Eén iemand zei : omdat onze ogen groter zijn dan onze buik (mijn mama zegt dat altijd zei ze fier!)
Vandaag hebben we eens een kijkje gaan nemen in de computerklas. Met iedereen tegelijkertijd hetzelfde spel spelen. Dat was eens iets anders. De kls genoten ervan. Hier enkele sfeerbeelden aan de rechterkant ;) Een kerstspel op de computer, heel leuk !
Vandaag is het weer mijn beurt om in de tweede kleuterklas te staan. In het onthaalkringetje, staat er een leuke kachel en een hele mooie kerstkrans. Dank aan meester Mathieu. Vandaag mochten de kleuters ook verschillende lichtjes meebrengen, gaande van kaarsjes tot zaklampen, fietslichten, verkleurende lampjes, kortom een verscheidenheid van jewelste.
Ziezo, de eerste dagen zitten er al op. Ik weet niet wat jullie kapoenen er van vinden maar ik beleef in elk geval veel leuke momenten!
Graag maak ik van deze blog ook gebruik om het thema van deze week toe te lichten. Jazeker, dit mag je gerust letterlijk nemen want deze week werken we rond licht en donker.
Deze week staat het verhaal 'Kleine Beer heeft een wens' van Gillian Lobel centraal.
Kleine Beer wil dolgraag een ster uit de hemel plukken. Hij probeert hard en krijgt zelfs hulp van zijn vriendjes... Of het uiteindelijk zal lukken kan je best eens vragen aan de klein-mannen van de 2e kleuterklas.
Verder ontplooien de kleuters natuurlijk hun artistieke kant door het maken van echte kunstwerkjes. Ook experimenteren we met allerhande lichtbronnen. Kortom de er valt weer heel wat te beleven!
Morgen komt meester mathieu in de klas (hij vervangt juf Ann voor enkele weken, terwijl juf Ann voltijds het peuterklasje voor haar rekening zal nemen). We wensen hem alvast veel succes, maar met zo een enthousiaste groep kleuters zal dat geen probleem zijn.Hopelijk krijgen we van hem ook enkele anekdotes en misschien een verslagje hier op de blog.
Het grootoudersfeest is weeral voorbij, kussen was het thema. We zongen eerst met alle kleuters oude kinderliedjes: Ik zag twee beren, in het bos daar staat een huisje, in een klein stationnetje, tiajaja tiajaja tijaja ho, mieke hou je vast, vrolijke vrienden en ik heb de zon zien zakken. Daarna dansten alle kleuters met hun klasje apart. De kleinsten zetten de dans in met 'Kusjesdag' met rode lippen op hun wangen, het eerste kleuter danste op '1 klein kusje' van K3 met een mooi haarlintje in het haar. Wij dansten op het liedje van Anja Yellens 'een kusje voor hier en een kusje voor daar' met mooie rode hartjes op de wangen. Het derde kleuter zette hun allerbeste beentje voor op de muziek van kabouter plop , ze gaven iedereen veel kabouterzoenen. Daarna dronken de grootouders lekkere koffie met stukjes cake en pralines. De kls zaten hun oma en opa al op te wachten in de klas; waar ze hun zelfgemaakte kaartjes konden afgeven aan hun dierbare grootouders.Want aan de kaartjes hebben ze heel veel werk gehad. Ze hebben gestempeld met kurk, met stiften puntjes op het hartje gezet, verf opengeblazen met een rietje, geschilderd met nat crêpepapier, een afdruk van hun lippen gemaakt, 4 hartjes geprikt en 2 geknipt. Kortom ze hebben er veel werk aan gehad, maar ze wilden veel moeite doen voor hen. Het resultaat mocht er wezen.
1 kusje op je haren 2 kusjes op je mouw 3 kusjes om te zeggen dat ik zoveel van je hou Ik hou van een bloem Ik hou van jou Van een bloem heel even Maar van jou mijn hele leven
Ja, twee maal zijn we al opgetut naar school gekomen om op de klasfoto te staan . De eerste keer zagen we er heel goed uit, lachten we allemaal naar de fotograaf... maar door een technische fout was er geen foto te bespeuren van ons . Gisteren gingen ze opnieuw komen. Maar omdat alle foto's van de school opnieuw gemaakt moesten worden, kon dat niet op een namiddag. Ze gaan nu de foto komen nemen op vrijdag 30 november( je turn T-shirt hoef je niet aan te trekken die vrijdag), Derde keer goede keer ... .
Welk dier is het? Het heeft twee poten, aan iedere poot staan er drie tenen, het heeft iets op zijn hoofd,... een hanekaai (roept er iemand luid !) (Het was een haan) zou hij misschien getwijfeld hebben tussen een haan en een papegaai?
Juf Isabel !!! Juf Isabel !!! Wij kunnen lezen, ik dacht bij mezelf...dat kan niet Maar niks is minder waar samen met Juf Ann hebben ze een liedje gelezen voor oma en opa. Voor ieder zinnetje, stond er een tekening, van links naar rechts. Ja ja beste ouders, vrienden en sympathisanten onze kleuters kunnen al lezen, dankzij juf Ann Ze zijn er enorm trots op.
Wat een superweek in onze tweede kleuterklas !! Terwijl we allemaal druk aan het werken en dansen zijn voor onze (over)grootouders, zijn op dinsdag maar liefst 3 kleuters puzzelkampioen geworden en.... woensdag kwam er nog eens eentje bij ! De kleuters trokken fier als een gieter naar huis met hun puzzelkaart en hun kampioenenkaart. Vanaf morgen komt juf Isabel terug in de klas en ga ik opnieuw naar de allerkleinsten .... en als ik terug in de klas kom, is het al GROOTOUDERSFEEST ! Tot dan.
Mijn eerste bericht op deblog, wat een primeur, maar dankzij de goede begeleiding van mijn collega-juf heb ik het toch aangedurfd. En de kleuters weten het ook, computeren is niet echt mijn ding. Vandaag werd het nog maar eens gezegd, juf Isabel kan veel meer met de computer dan ik en .... de waarheid komt uit een kindermond ( en het is nog waar ook !). Laat het gezegd zijn, het opzetten van deze blog is volledig de verdienste van onze computerjuf Isabel, waarvoor mijn grote bewondering en dank ! En nu over naar onze klasgebeurtenissen. Over een tweetal weken komt ons jaarlijks grootoudersfeest eraan. Onze kleuters leven er al helemaal naar toe. In de klas wordt er verteld hoe wij onze grootouders noemen ( oma, opa, mémé, pépé, mammie, pappie, baba in het japans... ), we schilderen een portret van oma of opa ( de resultaten zie je op de foto), we vertellen geheimpje over mémé of pépé ( van oma mag ik lang opblijven, maar dat mag mama niet weten, van pépé hoef ik mijn bord niet helemaal leeg te eten en thuis wel...). Het is duidelijk dat de liefde van onze kleuters voor hun grootouders wel héééééééééééééééééél groot is. Vandaag kregen de kinderen hun uitnodigingen voor het grootoudersfeest mee en iemand ging deze avond een stelefoneren naar opa en oma om te weten of ze zouden komen. Vanaf volgende week oefenen wij onze eerste danspasjes voor de grootouders en leren we ook een versje en natuurlijk maken wij ook een klein geschenkje.
Het weekje in de tweede kleuterklas zit er voor mij weer op, morgen is het juf Anns beurt . Het was een druk weekje want vorige week kwam sint maarten, was het doorlichting (de vrijdagmorgen bezochten ze onze tweede kleuterklas, jammergenoeg heb ik daar geen beelden van ) . . Gisteren , dinsdag leerden de kls eens stap voor stap de handen wassen: nml de handen nat maken, zeep eropdoen,overal goed wrijven, spoelen en handen afdrogen. Misschien lijkt dat evident, maar enkele kleuters hadden toch wel eventjes moeite om die stappen te volgen, ze deden zeep op hun handen en dan direct in het water. Anderen wreven hun handjes in met zeep en pakten de handdoek al vast.Ook werd er gisteren weer flink gepuzzeld.Vraag maar eens aan je kleuter welke kleur van puzzel hij nu aan het maken is ? Vandaag werd een verhaal van Elmer verteld en mochten ze het vriendje van Elmer de olifant inkleuren, er waren pareltjes bij !! Ze mochten ook op de computer tekenen wat ze van de sint gekregen hebben. Dit was niet zo eenvoudig, maar het lukte vrijwel goed bij iedereen. Dit was in een notedopje mijn weekje in de tweede kleuterklas , ik kijk al uit naar volgende week ! Ik wil al iedereen bedanken die iets in het gastenboek geschreven heeft, die hier al eens rondgeneusd heeft. Vooral ook voor de leuke complimentjes en met de tips houden we zeker rekening.
De kls konden er niet genoeg van krijgen om te vertellen wat ze allemaal van de goede sint gekregen hadden. Dat ze sint en piet op het dak hebben gehoord. We speelden vandaag de sint en pieten bingo met al de woordjes en begrippen die we geleerd hebben in de afgelopen twee weken. Er waren kaartjes met een paard zonder wortel in de mond, ook van een paard met een wortel in de mond.Iemand moest het kaartje dat hij getrokken had uitleggen, het was een wortel... hij zei : een wortel zonder paard
Donderdag was het zover , smorgens had zwarte piet overal picknickjes in de klas gestrooid, in de winkel, op het fornuis,bij de boeken, op de banken zelfs op onze computer, overal waar je maar kon denken, hij had bijna eentje bij de vissen gegooid! piet toch ! Om 13u30 was het zover, we gingen in groep de sint gaan opwachten bij het rusthuis, de lagere schoolkinderen zorgden elk voor twee kleuters en ze deden het prima ! Daar aangekomen zongen we samen voor sint en piet, die aangereden kwamen in een mooie zwarte auto bestuurd door meester Luc. Het tweede kleuter zong heel goed mee. Zwarte piet heeft zelfs van iemand een schoen afgedaan en picknicken erin gegooid. Ook heeft hij de mooie gelakte nageltjes van Zoë eens heel goed bekeken . Het was heel leuk. We konden dan in een stoet naar de school terugkeren. Daar deed iedereen zijn kroon aan, wij hadden een kroon met aan de ene kant een zwarte piet geschilderd met waterverf en aan de andere kant een sint maarten gekleurd met potloodjes. Eerst zongen we een mooi welkomstliedje (op het melodietje van lief, klein konijntje) voor sint en piet. Daarna zongen en dansen we een heel leuk liedje : nml Sinte maarten had zeven pieten, zeven pieten had sinte maarten en ze aten niet en ze dronken niet en ze hadden veel plezier ! linkerduim, rechterduim, linkerarm, rechterarm, linkervoet rechtervoet, linkerbeen, rechterbeen, hoofd. Alle kleuters deden enthousiast mee, zwarte piet ook en sint zag dat het goed was. Dan moesten de kleuters drie uitdagingen doen tegen zwarte piet. Om ter vlugst een puzzel maken, springen in een jutezak en voelen welke dingen er in de zak zaten. de kleuters hebben gewonnen ! Meester Pedro had dan nog een bewegingsmomentje met het derde kleuter, ze deden het goed ! Ja na al da zingen , dansen, spelen mochten ze om beurt naar de sint gaan om een lekker zakje snoepgoed te krijgen. Ze waren er heel blij mee. Het enige dat ze niet zo leuk vonden was dat ze moesten wachten tot ze thuis waren om ervan te proeven. Maar dat was niet zo erg ! Het was een geslaagde sint maartensfeest bedankt aan de directeur,alle kleuterjuffen, stagiares sylvie en natacha, sint maarten en zwarte piet, meester pedro, fotografe van dienst : juf Lore én natuurlijk niet te vergeten alle kleuters ! ze waren schitterend
We kleurden iedere dag een jutezakje tot de dag dat sint en piet naar school kwamen. De kls konden zo zien , hoelang we nog moesten wachten. Er werd wat afgebabbeld tussen hen. Nog drie keer slapen, nee nee nog twee keer... eventjes gaan kijken naar de zakjes,was wel leuke sfeer. Iedere voormiddag in de speeltijd kwamen er leerlingen van het lager om alle sint maarten liedjes mee te zingen. Het was een vrolijk moment. We zongen van zie ginds komt de stoomboot...moeder kè sinte -moarte è ziej... hoort wie klopt daar kinderen....en nog zoveel meer. En alle kleutertjes deden flink mee. In de klas werd de verkleedhoek omgetoverd tot kleedkamer van sint en piet. Bij de blokken konden ze schoorstenen maken. De boekenhoek werd gevuld met boeken over sint maarten en met speelgoedboekjes. Ze konden ook met handpoppen spelen van sint en piet. In het huisje konden ze de komst van sint en piet voorbereiden. Koekjes bakken, kindjes vroeg in bed stoppen.. . Aan de knutseltafel werd er flink doorgewerkt om hun foetsiepopje af te werken. (n.v.d.r. : stokpopje). Verhaaltjes werden hen verteld, de kinderen zaten er met open mond naar te luisteren.