Daarna hebben we naar een soort van muziekgeluisterd en we hebben rare monsters moeten bedenken.
Kort daarna hebben we besprokenwie, wat meebracht om de doos te versieren.
Dag 2:
We zijn bij mekaar komen zitten en hebben besproken wat we nodig hadden voor onze kijkdoos. Wij hadden spulletjes nodig zoals: takjes, verf, nylondraad, klei, enzo Iedereen bracht iets mee. We hadden goede ideeën maar de andere groepen waren ook niet mis.
Dag 3:
We zijn begonnen met de doos in het grijs te schilderen .
We hebben in de doos ook een weggetje gemaakt met een zand.
Onze petjes maakten we in klei. We hebben de klimmop in de doos gehangen enhebben ook en bankje in klei gemaakt.
Dag 4:
We werkten ons doos af.
Nog wat schilderen en plakken enzo
Daarna hebben we onze poppetjes geschilderd en ze een mooie plaats in de doos gegeven.
Onze planten goed gehangen.
Dag 5 : Op dag 5 moesten, we kiezen wat we gingen doen voor onze keuze-opdracht. Wij hebben gekozen voor beweging.
We hebben eens goed gelachen en heel veel plezier gemaakt.
Dag 6: De grote dag is aangebroken we moesten onze keuze-opdracht tonen aan de klas.
Natuurlijk waren we heel zenuwachtig.
We waren blij als het over was hoor!!!!
Dag 7 : Op dag 7 moesten we ons toneelvoorstelling aan al de klassen voorstellen.
Dat is natuurlijk leuk maar dan waren we ook weer zenuwachtig.
We moesten naar een cd luisteren en wezens tekenen uit onze fantasie. We kozen van elk iemand de leukste tekening .
Dag 2 : 27/04/06
We gingen bij elkaar zitten en schreven de dingen op die we nodig hadden . We spraken af wie wat meenam, want er mocht niets vergeten worden of we werkten er nog langer aan .
Dag 3: 19/05/06
We begonnen aan onze kijkdoos van vreemde wezens. Iedereen vergat iets om wezens te maken . We maakten de wezens dan maar met klei.
Dag 4: 22/05/06
We werkten weer aan onze kijkdoos want die moest zo snel mogelijk af.
Ik (Uwe) was alleen want Diego en Kevin kwamen niet naar school. Ik moest de doos alleen maken, maar het is gelukt. Ik heb de doos geverfd, wezens geschilderd en nog andere dingen gemaakt .
Morgen bekijken we nog de details en gaan ze verbeteren.
Dag 5
We moesten een keuze-opdracht uitvoeren. We konden kiezen tussen drama, muziek en beweging. Wij kozen voor drama.
Dag 1: 25/04/06 => De meester vertelde over onze opdracht.
We moesten ons in groepjes van 3 of 4 splitsen. Dan liet hij ons een cd beluisteren en tijdens we luisterden moesten we denken welke vreemde wezens er in die wereld zouden kunnen leven. Daarna maakten we schetsen van de wezens die we in onze fantasie gezien hadden. Dan bespraken we welke wezens we zouden maken.
Dag 2: 27/04/06 => In groep hebben we besproken welk materiaal we nodig hadden voor onze kijkdoos. We moesten ook een lijstje maken om aan de meester af te geven zodat hij ook kon zien wat we allemaal nodig hadden.
Dag 3: 19/05/06 => Op werkdag 3 hadden we vooral geschilderd en nog in de groep wat besproken over hoe onze mannetjes er uit zouden zien. Want dan pas hadden we een idee hoe we onze wezens zouden maken.
Dag 4: 22/05/06 => We hebben onze wezens gemaakt en hebben de details in de doos in orde gemaakt. De buitenkant van de doos hebben we ook geschilderd. Nu kijken we naar welke keuze-opdracht die we gaan doen. We denken vooral hoe we dit alles gaan brengen.
Dag 5: 23/05/06 => We hebben als keuze-opdracht drama gekozen. We hebben tot de bel ging geoefend. We hebben veel gelachen en plezier gemaakt. De drama opdracht moet gaan over vreemde wezens die een zeer kostbaar onderwerp vinden.Er is er maar één van dus beginnen de wezens te vechten en uit te leggen waarom zij zo graag het kostbare ding wil hebben.
Dag 6: 24/05/06 => De grote dag!!! Wij hebben vandaag ons toneeltje aan de klas getoond. Wij waren allezins heel zenuwachtig. Na dat we ons toneeltje gedaan hadden, waren we heel opgelucht. De andere toneeltjes waren ook heel leuk!!
Dag 7: 29/05/06 => We hebben de klassen uitgenodigd om naar de tentoonstelling te komen kijken. Om beurt blijven we bij de doos staan.
Dag 1: 25/04/06 -> We kregen eerst een blad met informatie over hoe we onze doos moesten maken. We hadden geluisterd naar rustgevende muziek en daarna moesten we allerlei denkbeeldige wezens, hun leefomgeving en wat ze aten tekenen. Daarna moesten we overleggen hoe onze wezens er ongeveer uitzagen.
Dag 2: 27/04/06 -> We verdeelden ons in groepen en spraken af welk materiaal we nodig hadden, hoe we te werk zouden gaan en wie wat mee meenam. We begonnen ook te denken over hoe we onze doos en wezens zouden maken.
Dag 3: 19/05/06 -> We begonnen ons materiaal te schikken in de kijkdoos. Toen maakten we ons wezens uit klei , onze achtergrond hebben we gemaakt met fotos van een kerkhof en onze ondergrond geschilderd in het grijs.
Dag 4: 22/05/06 -> We hebben onze achtergrond afgewerkt en onze wezens en de buitenkant van de doos geschilderd. Wat we ook deden zijn 2 dingen aan de zolderring gehangen, de maan en de Aarde.
Dan hebben we nog enkele kleinigheden bijgevoegd en onze kijkdoos was klaar.
Dag 5: 23/05/06 -> We hebben de doos wat afgewerkt zoals de wezens een beetje bijgeschilderd en de buitenkant geschilderd. Toen hadden we onze tweede opdracht uitgevoerd dat was een keuze-opdracht. Wat wij hadden genomen was een drama-opdracht.
Dag 6: 24/05/06 -> Dan mochten we ons toneel aan de klas voorstellen.
We moesten een toneel maken over een waardevol voorwerp die de wezens ruzie om maakten maar uiteindelijk kwam er een wezen op het idee om het voorwerp te verdelen.
Zo was alles weer in orde.
Dag 7: 29/05/06 -> Eindelijk was het zover, we mochten onze kijkdoos aan de andere klassen voorstellen. Wij vonden onze kijkdoos alvast geslaagd, wat zouden de andere klassen er van gevonden hebben. Sommige klassen applaudiseerden voor ons werk. Daar waren we wel blij mee.
Sander en Briony hebben een website over de muzische vorming opdracht van het 6 de leerjaar voor de eindtoetsen opgestart. Op de site komen er verschillende foto’s en teksten van wat we allemaal doen.
Zo staat het thema en de opdracht die we gekregen hebben er al op. Het thema is: vreemde wezens.
Wij maken van een bananendoos een kijkdoos.
Er moeten zoveel wezens instaan als de groep leden telt.
De wezens moeten een kenmerk van jezelf hebben.
Als dat gedaan is en er nog tijd over is hebben we nog een kleinere keuzeopdracht. Meer hierover vind je later op het webblog.
Als iedereen klaar is mag de hele school zowel kleuters als lager onderwijs komen kijken naar de kunstwerken (kijkdozen).
Je groep krijgt een lege bananendoos . Daar zijn mooie kijkgaten in . Dus ... gebruik de doos om er een heuse kijkdoos van te maken. Alleen langs de gaten mag je naar binnen kijken .
Als je vrienden , je ouders , leerkrachten in de kijkdoos kijken zien ze :
A / de omgeving waarin de wezens leven .
B / minstens ... vreemde wezens ( aantal =aantal leerlingenin de groep )
C / opgelet : jjijzelf moet één van de wezens zijn . je vrienden moeten je duidelijk herkennen .
D / andere leuke zaken die in hun wereld voorkomen ( maak zelf je keuze...je kan niet alles tonen )
Hun landschap Hun woning Hun intereur Hun gebruikersvoorwerp Hun vervoermiddelen Hun kunstwerken Hun voedsel Hun kledij Om de doos om te toveren mag je : Tekenen-schilderen-drukken-kleven-bouwen-construeren-kleien-enz.
Je mag gebruik maken van een potlood-verf-drukinkt-papier-karton-textiel-klei-brooddeeg-zand-natuurelementen- waardeloos materiaal-lijm-nietjes-ijzerdraad-enz.
Je mag de doos ook aan de buitenkant versieren.
Let op : als je de doos dichtdoet, moeten de kijkers nog goed zien wat er inzit. men kan enkel langs de gaten naar binnen kijken.
Zorg voor een luik met daglicht. Je mag lichtjes aanbrengen in de doos (opgelet voor brand)
Neen, uw blog moet niet dagelijks worden bijgewerkt. Het is gewoon zoals je het zélf wenst. Indien je geen tijd hebt om dit dagelijks te doen, maar bvb. enkele keren per week, is dit ook goed. Het is op jouw eigen tempo, met andere woorden: vele keren per dag mag dus ook zeker en vast, 1 keer per week ook.
Er hangt geen echte verplichting aan de regelmaat. Enkel is het zo hoe regelmatiger je het blog bijwerkt, hoe meer je bezoekers zullen terugkomen en hoe meer bezoekers je krijgt uiteraard.