Inhoud blog
  • Presentatie 20 maart 2009
  • Presentatie 23 maart 2009
  • Presentatie 13 maart 2009
  • Presentatie 9 maart 2009
  • Presentatie 16 maart 2009
    Zoeken in blog

    Presenteren 5STW

    23-03-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Presentatie 6 maart 2009

    De eerste presentatie is altijd leerzaam omdat we er veel tips uithalen.  We hebben dan ook klassikaal afgesproken dat we met de tips en werkpunten uit deze voorstelling in het vervolg rekening houden.
    De studenten waren over de middag bezig geweest met het klaarzetten van het lokaal en de schikking van het didactisch materiaal.  Om een presentatie vlot te laten verlopen is dergelijke voorbereiding nodig.

    De beide studenten hadden voldoende materiaal bij om hun leerstof duidelijk te maken.  Niet ieder groepje zal in de mogelijkheid zijn om voldoende materiaal bij te hebben ( geen seizoen, kostprijs,...). 

    Demonstratie
    Héél positief was de demonstratie om een kokosnoot te openen.  Velen onder ons hebben nog nooit een kokosnoot van dichtbij gezien laat staan geopend of geproefd.  Een kans dus!  Tijdens de demonstratie werd uitgelegd waarmee je rekening moest houden om toch maar die noot open te krijgen. We hebben een grote groep en niet iedereen kon alles goed zien.  Laat de volgende keer de groep vooraan komen of laat ze een cirkel vormen rond jullie demonstratietafel.  Als je op voorhand weet dat je veel zal demonstreren kan je de klasschikking hier op voorzien.

    Doorgeven van materiaal
    Positief dat jullie het materiaal aan iedereen lieten zien.  Wanneer je materiaal doorgeeft, denk dan aan het volgende: 
    Wanneer een kokosnoot doorgaat en jullie starten met nieuwe leerstof aan te bieden of jullie schakelen over naar een andere fruitsoort, weet dan dat een groot deel van het publiek niet luistert....Je kan dit oplossen door in het vervolg het materiaal door te geven op het einde van jullie voorstelling en tijdens het doorgeven herhalingsvragen te stellen.  Op die manier zet je de gegeven leerstof vast en blijven jullie ook bij het onderwerp.

    Algemeen stonden jullie vlot vooraan. Er werd vloeiend verteld.  Het aflezen van de tekst was bij de een al wat beter dan de andere.  Probeer, naast de voorbereiding van de praktische kant, ook de inhoud voldoende voor te bereiden.

    Graag aandacht voor een verzorgd taalgebruik: vermijd dialect.

    Kijk na wat je op het bord noteert en haal er de schrijffouten uit. 

    Voedingswaarde
    Graag meer aandacht aan het bespreken van de voedingswaarde.  Laat het publiek actief meedenken om de voedingswaarde af te leiden.  Geef het publiek ook de nodige tijd om de cijfers te bekijken.  Je kan hierbij ook gerichte vragen stellen: valt er niets op bij het vetgehalte van ...of ...
    Positief was dat de cijfers voor iedereen beschikbaar waren. 
    Controleer ook of je waarden kloppen.  Jullie hebben www.wikipedia.org gebruikt als bron en ja...ook op deze website durft wel eens een foutje binnensluipen.  Stel ook de waarom - vraag bij het analyseren van de cijfers.

    Eis stilte van je publiek.  Doe dit op een kordate manier.  

    Algemeen: er werd een verzorgde inleiding gegeven - de eigenlijke inhoud had structuur - jullie hebben afgerond met uitheems fruit en nadien iedereen laten proeven.  Zorg voor meer organisatie in het proeven van de voedingsmiddelen.  Verdeel de grote groep om vooraan te komen.
    Als slot kon je ook eventjes de folders overlopen hebben.  Jullie hebben gewerkt aan de folders en maak er dan ook gebruik van.


    Er was onvoldoende tijd om na te gaan of jullie kunnen anticiperen op het publiek.

    Aanpassingen/aanvullen folder: zie dokeos/documenten/folders

    23-03-2009 om 00:00 geschreven door L. Decancq


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Presentatie 20 maart 2009bis
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Over de middag waren de studenten druk in de weer om het klaslokaal klaar te zetten.  De klasschikking was eens iets anders en goed gekozen.  Hetgeen zich vooraan afspeelde was voor iedereen heel goed zichtbaar.  Vooraan stonden 3 tafeltjes geschikt, één voor iedere spreker.  Boven hun hoofd ( of toch bijna ) waren "wegwijzers" te zien.  Deze papieren verwezen naar de rubrieken die iedere student voor haar rekening nam.  Niet iedereen had dit direct door,maar toch ...   Besluit: er werd hier met eerder gegeven tips rekening gehouden en tevens is er een nieuw voorstel tot klasschikking gedaan.

    We kunnen zeggen dat de inhoud van deze presentatie zeer goed gekend was.  De studenten waren héél goed voorbereid.  Dit was te merken aan hun spreektempo en de zelfzekerheid die ze uitstraalden.  Op het einde van de presentatie was er toch één van de drie studenten die de opmerking maakte dat ze beter kon qua kennis van de inhoud. Misschien waren er mensen in het publiek die deze mening deelden? Ik vond de kennis goed en wel om volgende redenen:
    - Voor een 5de jaar en in vergelijking met de presentaties tot nu toe vond ik dit wel eruit springen qua kennis.
    - Niet vergeten dat deze groep gebruik maakte van informatieve panelen....netjes opgemaakt en geschikt , maar vooral ....ze werden gebruikt.   
       Dit is niet zo eenvoudig als het lijkt. Je kan panelen voorzien en bij de meeste studenten blijven ze onaangeroerd staan.  Het wijzen naar foto's,
       afbeeldingen,...op de panelen moet je inoefenen.  De combinatie vertellen en aanwijzen is héél moeilijk en lukt pas na een zeer grondige
       voorbereiding.  Mensen die niet voorbereid hieraan zouden beginnen, zullen welgeteld 1 maal een foto aanduiden en daarna is het afgelopen, de
       onvoorbereide persoon moet teveel aandacht geven aan zijn tekst...omdat hij/zij niet voldoende voorbereid is.

    Tijdens deze voorstelling werden moeilijke woorden uitgelegd.  Heel belangrijk en terug positief dat met een eerder gegeven tip rekening werd gehouden. Er werd ook aandacht gegeven aan het begrip inuline ( inderdaad niet hetzelfde als insuline).

    De studenten hebben vandaag ook bewezen dat ze linken kunnen leggen naar andere vakken.  Dit is voor herhaling vatbaar.  Wanneer je dieper ingaat op een thema, kom je tot mogelijke linken met andere vakken.

    Ook al was het vrijdagmiddag, de interactie met het publiek was goed.  Hierbij ook een pluim voor het publiek.  Als je vooraan staat en je merkt medewerking op, is dit fijn punt.

    Alle gevraagde items werden besproken: een korte omschrijving van het VM, het marktaanbod, aankooptips, bewaartips, weetjes en de voedingswaarde.  De bespreking van de voedingswaarde was al diepgaander dan de vorige presentaties ( kalium, vitamine C,...), maar mag gerust nog verfijnd worden.  Bij het opzoeken van de voedingswaarde is het van belang het cijfermateriaal goed te bekijken en je vragen te stellen: hoe komt het dat het gehalte aan x hoger of lager ligt dan y .....enz....

    De studenten hadden ook materiaal bij.  Sommige materialen werden ook getoond tijdens de voorstellingen.  Achteraf kreeg het publiek de kans om alle VM nogmaals van dichtbij te bekijken.  Ook deze activiteit was voorbereid. Een klasgroep van 20 actieve 17-jarigen in één groep naar voor laten komen is geen goed idee.  Ze waren hierop voorzien en de medestudenten werden per groep naar voor uitgenodigd.

    Op het einde werden enkele herhalingsvragen gesteld die relevant waren.  Heel belangrijk om hoofdzaken te herhalen en dit was hier het geval.
    Een opmerking hierbij is dat er nog meer mocht ingespeeld worden op de antwoorden van het publiek.  Sommige antwoorden waren wat raar uitgedrukt of onvolledig en je moet hierin streng en correct zijn.  Enkel het goede antwoord is goed.  Het was ook de eerste voorstelling waar er met de folders werd gewerkt.  De herhalingsvragen werden met behulp van de gemaakte folders opgelost. 

    Het anticiperen op het publiek verliep vlot.  Uiteraard moet je hierin groeien en je vooraf voldoende afvragen welke vragen het publiek zou kunnen stellen. 

    Algemeen mag er gezegd worden dat dit een vlotte, leerrijke en kwalitatieve voorstelling was.  Een tip naar de toekomst toe: doe zo verder en  groei ook verder in deze competentie door rekening te houden met eerder vemelde tips en werkpunten.



     

    Bijlagen:
    IMG_0282.JPG (367.9 KB)   
    IMG_0283.JPG (377 KB)   
    IMG_0285.JPG (358.3 KB)   

    23-03-2009 om 00:00 geschreven door L. Decancq




    Archief per week
  • 23/03-29/03 2009

    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs