vliegtuigen
alles over vliegtuigen
Archief
  • Alle berichten
    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Gastenboek

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Over mijzelf
    Ik ben jan, en gebruik soms ook wel de schuilnaam zaventem.
    Ik ben een man en woon in geel (belgie) en mijn beroep is studend.
    Ik ben geboren op 05/03/1997 en ben nu dus 28 jaar jong.
    Mijn hobby's zijn: vliegtuigspotter.
    ik ben iemand die het met vliegtuigen meent
    Rondvraag / Poll
    wat vinden julie van de luchthavens in zaventem
    slecht
    stom
    aardig
    leuk
    super leuk
    fantaschtich
    Bekijk resultaat

    Een interessant adres?
    11-07-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.drukste luchthavens

    Lijst van drukste luchthavens

    Van Wikipedia

    Ga naar: navigatie, zoek

    De dertig drukste luchthavens over verschillende periodes (data van Airports Council International) gemeten per passagiersaantallen. Een 'passagier' wordt gedefinieerd als iemand die op één dag aankomt, vertrekt of overstapt.

    [bewerk] Statistieken 2002-2006

    Nr Luchthaven Plaats Land Code 2002 2003 2004 2005 2006
    1 Hartsfield-Jackson Atlanta International Airport Atlanta, Georgia VS ATL 76.876.128 79.086.792 83.606.583 85.907.424 84.846.639
    2 O'Hare International Airport Chicago, Illinois VS ORD 66.565.952 69.508.672 75.533.822 76.510.003 76.248.911
    3 Luchthaven Londen Heathrow Londen Verenigd Koninkrijk LHR 63.338.641 63.487.136 67.344.054 67.915.403 67.530.223
    4 Tokyo International Airport Tokio Japan HND 61.079.478 62.876.269 62.291.405 63.282.219 65.225.795
    5 Los Angeles International Airport Los Angeles, Californië VS LAX 56.223.843 54.982.838 60.688.609 61.489.398 61.048.552
    6 Dallas-Fort Worth International Airport Dallas/Fort Worth, Texas VS DFW 52.828.573 53.253.607 59.412.217 59.176.265 60.079.107
    7 Charles De Gaulle International Airport Parijs Frankrijk CDG 48.350.172 48.220.436 51.260.363 53.798.308 56.808.967
    8 Luchthaven Frankfurt am Main Frankfurt am Main Duitsland FRA 48.450.357 48.351.664 51.098.271 52.219.412 52.810.683
    9 Beijing Capital International Airport Peking China PEK 27.159.665 ? 34.883.190 41.004.008 48.501.102
    10 Denver International Airport Denver, Colorado VS DEN 35.651.098 37.505.138 42.393.766 43.387.513 47.324.844
    11 McCarran International Airport Las Vegas, Nevada VS LAS 35.009.011 36.285.932 41.441.531 43.989.982 46.194.882
    12 Schiphol Amsterdam Nederland AMS 40.736.009 39.960.400 42.541.180 44.163.098 46.088.221
    13 Barajas International Airport Madrid Spanje MAD 33.913.456 35.854.293 38.704.731 41.940.059 45.500.469
    14 Hong Kong International Airport Hongkong China HKG 33.882.463 27.092.290 36.711.920 40.269.847 44.020.000
    15 Bangkok International Airport Bangkok Thailand BKK 32.182.980 30.175.379 37.960.169 38.985.043 42.799.532
    16 George Bush Intercontinental Airport Houston, Texas VS IAH 33.905.253 34.154.574 36.506.116 39.684.640 42.628.663
    17 John F. Kennedy International Airport New York City, New York VS JFK 29.943.084 31.732.371 37.518.143 41.885.104 42.604.975
    18 Sky Harbor International Airport Phoenix, Arizona VS PHX 35.547.167 37.412.165 39.504.898 41.213.754 41.439.819
    19 Detroit Metropolitan Wayne County Airport Detroit, Michigan VS DTW 32.477.694 32.664.620 35.187.517 36.389.294 36.356.446
    20 Minneapolis-Saint Paul International Airport Minneapolis/Saint Paul, Minnesota VS MSP 32.628.331 33.201.860 36.713.173 37.604.373 35.633.020
    21 Newark Liberty International Airport Newark, New Jersey VS EWR 29.202.654 29.431.061 31.947.266 33.999.990 35.494.863
    22 Singapore Changi Airport Singapore Singapore SIN 28.979.344 ? 30.353.565 32.430.856 35.033.083
    23 Orlando International Airport Orlando, Florida VS MCO 26.653.672 27.319.223 31.143.388 34.128.048 34.818.264
    24 Luchthaven Londen Gatwick Londen Verenigd Koninkrijk LGW 29.628.423 30.007.021 31.461.454 32.784.330

    34.172.489

    25 San Francisco International Airport San Francisco, Californië VS SFO 31.456.422 29.313.271 32.247.746 32.802.363 33.527.236
    26 Miami International Airport Miami, Florida VS MIA 30.060.241 29.595.618 30.165.197 31.008.453 32.533.974
    27 Narita International Airport Tokio Japan NRT 28.883.606 26.537.406 31.057.252 31.451.274 31.824.411
    28 Philadelphia International Airport Philadelphia, Pennsylvania VS PHL ? 24.671.075 28.507.420 31.495.385 31.766.537
    29 Toronto Pearson International Airport Toronto, Ontario Canada YYZ 25.930.363 24.739.312 28.615.709 29.914.750 30.972.566
    30 Soekarno-Hatta International Airport Jakarta Indonesië

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    11-07-2007, 22:10 geschreven door zaventem  
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.luchthavens

    Vliegveld

    Van Wikipedia

    Ga naar: navigatie, zoek
    Vliegveld (Paraparaumu airport in Nieuw-Zeeland; lengte landingsbaan 4400 ft (1341 m)
    Vliegveld (Paraparaumu airport in Nieuw-Zeeland; lengte landingsbaan 4400 ft (1341 m)
    Vliegveld Wenningfeld net over de Duitse grens nabij Winterswijk
    Vliegveld Wenningfeld net over de Duitse grens nabij Winterswijk

    Een vliegveld is een terrein met een of meer startbanen waar vliegtuigen kunnen opstijgen en landen.

    Een luchthaven (Engels: airport) is een vliegveld dat gebruikt wordt voor de burgerluchtvaart. Een militair vliegveld wordt wel een vliegbasis genoemd en een helikopterlandingsplaats een helihaven. In sommige gevallen worden vliegvelden gebruikt voor zowel de burgerluchtvaart als de militaire luchtvaart. Vaak worden in dit geval de startbanen gedeeld, maar zijn de andere faciliteiten gescheiden. Een voorbeeld van een vliegveld met een gedeelde burgerlijke en militaire functie is Vliegbasis Twenthe/Enschede Airport Twente.

    Met uitzondering van de kleinste vliegvelden, heeft elk vliegveld een communicatiepunt van waaruit luchtverkeersleiders de uitgaande en binnenkomende vliegbewegingen coördineren. Luchthavens voor passagiersvervoer hebben incheckpunten voor passagiers en bemanning.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    11-07-2007, 22:07 geschreven door zaventem  
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.luchtmacht

    Een luchtmacht is een militaire organisatie die voornamelijk opereert in zich in de lucht afspelende oorlogen. Normalerwijze wordt er gebruikgemaakt van een combinatie van gevechtsvliegtuigen, bommenwerpers, helikopters en andere vliegtuigen. Naar de luchtmacht wordt ook wel gerefereerd met de alternatieve term het luchtwapen.

    Bij de meeste (maar niet alle) legers wordt er organisatorisch onderscheid gemaakt tussen de landmacht, de zeemacht en de luchtmacht, en zijn het grotendeels onafhankelijke onderdelen. De voormalige Sovjet-Unie had zelfs twee luchtmachten: één voor de luchtverdediging en één tactische voor aanvalstaken.

    Daar waar een krijgsmachtdeel de luchtoorlog ziet als integraal onderdeel van de eigen oorlogvoering wenst het controle te hebben over eigen luchteenheden. Zo beschikken de meeste marines en diverse landmachten over een eigen vliegdienst. In de Verenigde Staten heeft zelfs het Korps Mariniers eigen luchteenheden.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (2 Stemmen)
    11-07-2007, 21:33 geschreven door zaventem  
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.vliegrampen

    [bewerk] tot 1939

    [bewerk] 1940 tot 1949

    [bewerk] 1950 tot 1959

    [bewerk] 1960 tot 1969

    • 1962, 3 juni - Een gecharterde Boeing 707-328 (registratie F-BHSM) verliet de gate op het vliegveld van Orly (Parijs) voor een vlucht naar Hartsfield-Jackson Atlanta International Airport (Atlanta, Georgia, USA). Het toestel stortte neer tijdens de start. De oorzaak was een kapotte servomotor waardoor een foute, en niet corrigeerbare, trim op de flappen stond. Van de 132 inzittenden kwamen er 130 om het leven. Twee stewardessen werden levend gered uit de staart van het vliegtuig. Sporen toonden aan dat de bemanning pogingen had ondernomen om de start af te breken.

    [bewerk] 1970 tot 1979

    • 1970, 2 mei - Een DC-9 van de vliegmaatschappij O.N.A. gecharterd door de A.L.M (Antilliaanse luchtvaartmaatschappij) stort neer dicht bij St. Croix (Virgin Islands) door gebrek aan brandstof. 40 overlevenden incl. 4 bemanningsleden, 23 slachtoffers incl. 2 kinderen en 1 bemanningslid.
    • 1972, 13 oktober - Uruguay Air Force vlucht 571, beter bekend als de Andes vliegramp. Van de 45 passagiers, een rugby-team met familieleden en vrienden, overleefden er 16 de meer dan twee maanden tot hun redding. De film Alive (Engels voor in leven) (1993, Frank Marshall) geeft een beeld van de ontberingen.
    • 1974, 4 december - Een DC-8 van Martinair Holland vliegt tegen bergtop in de jungle, vijftig kilometer van Colombo, in Sri Lanka. Alle 191 inzittenden, moslim pelgrims, en 9 bemanningsleden, komen om het leven.

    [bewerk] 1980 tot 1989

    • 1981, 6 oktober. Vliegtuigongeval Moerdijk. Een Fokker F28 van de NLM stort neer in zwaar onweer bij Moerdijk. Alle passagiers en bemanningsleden komen om. De krachten op de vleugels bleken te groot door de grote turbulentie in de onweerswolk.
    • 1983, 1 september - Korean Air vlucht 007, een Boeing 747-200, wordt boven Russisch grondgebied neergeschoten door Sovjet-straaljagers. Alle 269 passagiers en bemanningsleden komen om het leven.
    • 1985, 2 augustus. Delta Air Lines vlucht 191 stort neer op Dallas Airport, waarbij 8 van de 11 bemanningsleden en 128 van de 152 van de passagiers omkomen.
    • 1985, 12 augustus. Een Boeing 747 van Japan Airlines botst tegen Mount Osutaka in Japan. Er komen 520 mensen om.
    • 1985, 12 december. Arrow Air vlucht 1285, een McDonnell Douglas DC-8 stort vlak na de start neer in Gander, Newfoundland en Labrador, Canada. Bij het ongeluk komen 248 inzittenden en 8 bemanningsleden om het leven. De inzittenden waren Amerikaanse miltairen die terugkeerden van een vredesmissie in de Sinaï.
    • 1986, 31 maart. Mexicana Airlines vlucht 940 krijgt, na het intrekken van het landingsgestel, schade door een ontploffende band. Alle inzittenden kwamen om.
    • 1988, 3 juli - Iran Air vlucht 655 was een passagiersvlucht vanuit Teheran naar Dubai via Bandar Abbas. Het vliegtuig werd neergeschoten door een Amerikaans kruiser waarbij 290 mensen om het leven kwamen.
    • 1988, 26 juni - Er crashte een Airbus A320 nabij het vliegveld Mulhouse-Habsheim in de Elzas. Het toestel vloog in goed weer over het vliegveld, om enkele ogenblikken later bomen te raken. Bij de crash kwamen 3 personen om het leven en raakten er 50 gewond.
    • 1988, 28 augustus - Tijdens een vliegshow op de Duitse luchtbasis Ramstein Air Base botsten drie Italiaanse jets in de lucht en één stortte in het publiek. 67 toeschouwers en de drie piloten kwamen om, en er waren honderden gewonden.
    • 1988, 21 december - Een Boeing 747 ontplofte tijdens Pan Am vlucht 103 boven het Schotse Lockerbie als gevolg van een terroristische aanslag. Alle 259 inzittenden en 11 mensen op de grond kwamen om het leven.
    • 1989, 7 juni - De SLM-ramp. Een DC-8 met aan boord onder andere veel talentvolle Surinaams-Nederlandse voetballers stort neer bij het Surinaamse vliegveld Zanderij. Slechts elf mensen van de 187 aan boord overleven de ramp.

    [bewerk] 1990 tot 1999

    [bewerk] sinds 2000


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    11-07-2007, 21:29 geschreven door zaventem  
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.vliegtuig makers
  • Airbus
  • Alexander Schleicher GmbH & Co
  • Antonov
  • Apex
  • Beriev
  • Boeing
  • Bombardier
  • British Aerospace
  • Cessna
  • Cirrus Design
  • De Havilland
  • Diamond Aircraft Industries
  • Dornier
  • Fokker
  • Glenn Martin
  • Iljoesjin
  • Junkers
  • Lockheed
  • Messerschmitt
  • Piper
  • Raytheon
  • Soechoj (ook bekend als Sukhoi)
  • Saab
  • Tupolev
  • Wright

  • 0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (24 Stemmen)
    11-07-2007, 21:13 geschreven door zaventem  
    27-09-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    Neen, uw blog moet niet dagelijks worden bijgewerkt.  Het is gewoon zoals je het zélf wenst.  Indien je geen tijd hebt om dit dagelijks te doen, maar bvb. enkele keren per week, is dit ook goed.  Het is op jouw eigen tempo, met andere woorden: vele keren per dag mag dus ook zeker en vast, 1 keer per week ook.

    Er hangt geen echte verplichting aan de regelmaat.  Enkel is het zo hoe regelmatiger je het blog bijwerkt, hoe meer je bezoekers zullen terugkomen en hoe meer bezoekers je krijgt uiteraard. 


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    27-09-2005, 16:32 geschreven door zaventem  
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.drukste luchthavens

    Het maken van een blog en het onderhouden is eenvoudig.  Hier wordt uitgelegd hoe u dit dient te doen.

    Als eerste dient u een blog aan te maken- dit kan sinds 2023 niet meer.

    Op die pagina dient u enkele gegevens in te geven. Dit duurt nog geen minuut om dit in te geven. Druk vervolgens op "Volgende pagina".

    Nu is uw blog bijna aangemaakt. Ga nu naar uw e-mail en wacht totdat u van Bloggen.be een e-mailtje heeft ontvangen.  In dat e-mailtje dient u op het unieke internetadres te klikken.

    Nu is uw blog aangemaakt.  Maar wat nu???!

    Lees dit in het volgende bericht hieronder!


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    27-09-2005, 16:32 geschreven door zaventem  
    E-mail mij

    Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

    Inhoud blog
  • bezoekers
  • vliegtuig
  • vliegtuig
  • snelheidkampioen sr-71
    Zoeken in blog


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs