Klavertje 4-reizen neemt je mee op reis naar de Talentenarchipel!
We reizen verder naar het eiland NATUURKNAP
't Vijfde blogt...
en jullie lezen mee!
13-03-2013
Terug in de tijd...
De jeugdboekenweek staat helemaal in het teken van TIJD. Maandagvoormiddag werden we in de bib teruggeflitst in de tijd. Door het uitvoeren van opdrachten, verdiende elk groepje een amulet. Daarmee reisden we door de verschillende tijdsperioden. Gelukkig kwam elke groep heelhuids in onze tijd aan...Als beloning voor ons harde werk, kregen we nog een boek cadeau!
Op vrijdag werkten we in onze talentengroep aan rekenknappe opdrachten!Het materiaal voor de opdrachten kregen we van Rekenknap mee in een heuse partydoos. Het was immers zijn vejaardag en dan moet er toch gefeest worden!? Puzzels maken, dobbelsteenspelletjes, cijfers vormen met je lichaam, hoger-lager, sudoku, kleuren op nummer, een cijfergedicht maken,... Ben jij ook rekenknap?
In de klas werkten we rond het project 'De Groene Ijsbeer', een project rond de klimaatsverandering.Samen met de medewerkers van Djapo, dachten we na over hoe de wereld er zou uitzien als we 30 jaar zijn. We tekenden die droomwereld en bedachten in groepjes concrete acties!Diezelfde dag voerden we onze eerste actie uit: we hielpen de milieudienst van de gemeente met het aanplanten van een struikenzone aan de nieuwe chirolokalen. We vlochten ook een afsluiting met wilgentakken en timmerden enkele nestkastjes in elkaar. Gisteren hield de hele school een grote opruimactie op de speelplaats en speelweide. Er werden (jammer genoeg) hééél veel papiertjes verzameld...
Bij het gedicht 'Blauw' van Johanna Kruit, maakten we in groepjes ons eigen kleurengedicht. We verwerkten het in een poëzieposter. Onze poëziebodes laten jullie even proeven van twee resultaten.
Rood
Het rood van de liefde het rood van je bloed het rood van de spuwende lava.
Het rood van het vuur het rood van woede het rood van de avondzon.
Het rood van Mars het rood van carnaval het rood van"ik ben boos".
Om zoveel rood te willen vangen moet je wel sterven van VERLANGEN!
Sarie Van Slambrouck, Britt Gondry en Lisa van der Heyde
Rood
Ineke Frederickx, Yenna Van Slambrouck, Ella Kirchhoff
Het rood van de liefde het rood van een appel het rood van het warme vuur.
Het rood van het blozen het rood van de herst het rood van een mooie zonsondergang.
Het rood van je bloed het rood van een zoen het rood van je gevoelens in je hart.
Om zoveel rood te willen vangen moet je wel sterven van verlangen!!!
Vrijdagnamiddag was het zover: samen met het zesde leerjar gingen we bij de Sint op bezoek. Hij las ons voor uit zijn grote boek (oh, de Sint weet toch echt alles over ons ) en wij zongen een liedje voor hem. We kunnen gerust zeggen dat de zaal op z'n kop stond. Met een hele zak vol toffe cadeau's keerden we terug naar de klas! Danku, Sinterklaasje!
Als de Sint op school is, dan kunnen we niet anders... alles draait dan rond hem! En dus herhaalden we wiskunde met enkele Sint-spelletjes: pakjes vissen, een memory, een ganzenbord en een zwarte pieten-puzzel. Leuk en leerrijk: zo moet dan zijn! Wanneer we goed samenwerkten, mochten we na elke opdracht cadeautjes knippen en in de zak van onze groep kleven.
Donderdag 6 december liep iedereen wat gespannen rond in't Klavertje Vier... We wachtten op de komst van de Sint en zijn zwarte pieten. Op de speelplaats toonden de pieten hun talenten. En, vooral dansen konden ze heel goed!
Vrijdag veranderden de 3de, 4de, 5de en 6de klas in een heus kinderrechtendorp. Met een plannetje in de hand kon iedereen er vrij op verkenning! Recht op onderwijs, recht op verzorging, recht op spel, recht op een eigen naam, recht op voeding,.. We ontdekten de verschillende kinderrechten a.d.h.v. doe-opdrachten. Zo kon je in het Chinees leren tellen, een computerspel spelen rond kinderrechten, je verkleden, meedoen aan onze tussendoortjes-tombola (ahja, recht op voeding ), je naam in hiërogliefen schrijven, een pleister versieren, een kaartje naar een klasgenoot schrijven, je droomhuis bouwen en nog veeeeeel meer.
Deze maand brengen we door op het eiland Beeldknap. Greet Magneet is er onze gids. We knutselen volop aan een leuk cadeautje voor onze grootouders. In onze talentengroep maakt iedereen een eigen baksteen! Daarmee bouwen we een echte schoolmuur!
In de eetzaal werden 7 stembureaus ingericht om zo meer te weten te komen over de gemeenteraadsverkiezingen. Een woordzoeker, kruiswoordraadsel, inleefspel, onze verkiezingsmuur, een quiz, het verkiezingsnieuws van Karrewiet en het bestuur en de diensten van onze gemeente: we werkten hard en kwamen heel wat te weten, onder toeziend oog van de voorzitters van de stembureaus!
Kandani komt aan op het eiland Beweegknap! Kaat zal hem daar een maand lang rondleiden en laten kennismaken met alles wat er op haar eiland te doen en te zien is. De SMOS-proffen verrassen ons met een leuke aérobic om al onze spieren los te gooien.
Het wordt stilaan een traditie: op 5 oktober laten we symbolisch de schoolbel rinkelen en denken we extra aan alle kinderen in de wereld die niet naar school kunnen gaan. In de klas leerden we wat de actie 'Saved by the bell' precies inhoudt en maakten we kennis met kinderen uit alle hoeken van de wereld. We ontdekten hoe hun leven eruit ziet en wat zij allemaal doen op een dag. Omdat we deze maand op het eiland Beweegknap vertoeven, speelden we enkele (estafette)spelletjes om alle informatie te krijgen! We leerden ook het 'bellied' en lieten om 15 uur met de hele school onze belletjes rinkelen.
Vrijdag reisden we door naar het eiland Beweegknap! Daar kan je sporten, dingen uit elkaar halen en in elkaar steken, toneel spelen, vertellen met héél veel gebaren,...Kortom: Beweegknap zijn is DOEN! In onze talentengroepen kon iedereen uit 4 opdrachten kiezen: en dansje oefenen en aanleren, een speelplaatsspel uitwerken en aanleren, een toneel spelen en tonen of een knikkerbaan maken en uittesten.
Na ons bezoek aan de tentoonstelling RAAK, gingen we zelf aan de slag! We maakten samen enkele kunstwerken, met heel wat verschillende materialen. In kleine groepjes gingen we aan de slag: constructies maken met tandenstokers en klei, werken met doe-het-zelfmateriaal, post-itt-tekening, mannetjes uit gipsverband, breien en haken, stenen beschilderen, streetart-foto's maken, werken met krantenpapier,.. Als dat niet samenknap is! Ons werk stellen we binnenkort tentoon!
We bezochten in Westrand de tentoonstelling RAAK van Rasa. Op een actieve manier maakten we kennis met heel wat kunstwerken. Vooral de materialen waarmee kunstenaars werken, hebben we besproken. Aan het einde van de rondleiding hebben we zelf ook mogen experimenteren met verschillende materialen. We konden ook een kaartje sturen naar één van de kunstenaars.
En, morgen, dan gaan we zelf aan de slag! We breien (letterlijk en figuurlijk) een vervolg aan de tentoonstelling en maken onze eigen kunstwerken! Hou onze blog dus maar in de gaten!
Vandaag kregen we van juf Stefanie computerles! We gingen op zoek naar onze talenten door het beantwoorden van een heleboel vragen. Beeldknap, beweegknap natuurknap,...: in onze klas zit het allemaal. We haalden er ook onze pete- en metekindjes van het eerste leerjaar bij en hielpen hen ook hun talenten te ontdekken.
Door de wind, door de regen, dwars door alles heen...
De vijfdeklassers toonden zich tijdens de bosloop echte topsporters: iedereen deed zijn uiterste best om met de wind mee, tegen de wind in, met regendruppels op z'n hoofd, door de modder en op de straat zoveel mogelijk (kilo)meters af te leggen. Proficiat, kampioenen!!!!!!!!!!!!!!!!!
MEI 1/05: vrijaf 2/05: naar Planckendael met het eerste leerjaar 3/05: talentendag natuurknap 8/05-10/05: vrijaf 16/05: atelier 21/05: fietsbehendigheid (tijdens de turnles, fiets meebrengen!) 22/05-24/05: stadsklassen Brussel 31/05: bib
JUNI
2/06: schoolfeest talenten 3/06: zwemmen 6/06: L.O.: fietsbehendigheid (fiets mee!) 21/06: open klas + rapport afhalen