Klavertje 4-reizen neemt je mee op reis naar de Talentenarchipel!
We reizen verder naar het eiland NATUURKNAP
't Vijfde blogt...
en jullie lezen mee!
09-12-2012
Onthaal van Sinterklaas
Donderdag 6 december liep iedereen wat gespannen rond in't Klavertje Vier... We wachtten op de komst van de Sint en zijn zwarte pieten. Op de speelplaats toonden de pieten hun talenten. En, vooral dansen konden ze heel goed!
Vrijdag veranderden de 3de, 4de, 5de en 6de klas in een heus kinderrechtendorp. Met een plannetje in de hand kon iedereen er vrij op verkenning! Recht op onderwijs, recht op verzorging, recht op spel, recht op een eigen naam, recht op voeding,.. We ontdekten de verschillende kinderrechten a.d.h.v. doe-opdrachten. Zo kon je in het Chinees leren tellen, een computerspel spelen rond kinderrechten, je verkleden, meedoen aan onze tussendoortjes-tombola (ahja, recht op voeding ), je naam in hiërogliefen schrijven, een pleister versieren, een kaartje naar een klasgenoot schrijven, je droomhuis bouwen en nog veeeeeel meer.
Deze maand brengen we door op het eiland Beeldknap. Greet Magneet is er onze gids. We knutselen volop aan een leuk cadeautje voor onze grootouders. In onze talentengroep maakt iedereen een eigen baksteen! Daarmee bouwen we een echte schoolmuur!
In de eetzaal werden 7 stembureaus ingericht om zo meer te weten te komen over de gemeenteraadsverkiezingen. Een woordzoeker, kruiswoordraadsel, inleefspel, onze verkiezingsmuur, een quiz, het verkiezingsnieuws van Karrewiet en het bestuur en de diensten van onze gemeente: we werkten hard en kwamen heel wat te weten, onder toeziend oog van de voorzitters van de stembureaus!
Kandani komt aan op het eiland Beweegknap! Kaat zal hem daar een maand lang rondleiden en laten kennismaken met alles wat er op haar eiland te doen en te zien is. De SMOS-proffen verrassen ons met een leuke aérobic om al onze spieren los te gooien.
Het wordt stilaan een traditie: op 5 oktober laten we symbolisch de schoolbel rinkelen en denken we extra aan alle kinderen in de wereld die niet naar school kunnen gaan. In de klas leerden we wat de actie 'Saved by the bell' precies inhoudt en maakten we kennis met kinderen uit alle hoeken van de wereld. We ontdekten hoe hun leven eruit ziet en wat zij allemaal doen op een dag. Omdat we deze maand op het eiland Beweegknap vertoeven, speelden we enkele (estafette)spelletjes om alle informatie te krijgen! We leerden ook het 'bellied' en lieten om 15 uur met de hele school onze belletjes rinkelen.
Vrijdag reisden we door naar het eiland Beweegknap! Daar kan je sporten, dingen uit elkaar halen en in elkaar steken, toneel spelen, vertellen met héél veel gebaren,...Kortom: Beweegknap zijn is DOEN! In onze talentengroepen kon iedereen uit 4 opdrachten kiezen: en dansje oefenen en aanleren, een speelplaatsspel uitwerken en aanleren, een toneel spelen en tonen of een knikkerbaan maken en uittesten.
Na ons bezoek aan de tentoonstelling RAAK, gingen we zelf aan de slag! We maakten samen enkele kunstwerken, met heel wat verschillende materialen. In kleine groepjes gingen we aan de slag: constructies maken met tandenstokers en klei, werken met doe-het-zelfmateriaal, post-itt-tekening, mannetjes uit gipsverband, breien en haken, stenen beschilderen, streetart-foto's maken, werken met krantenpapier,.. Als dat niet samenknap is! Ons werk stellen we binnenkort tentoon!
We bezochten in Westrand de tentoonstelling RAAK van Rasa. Op een actieve manier maakten we kennis met heel wat kunstwerken. Vooral de materialen waarmee kunstenaars werken, hebben we besproken. Aan het einde van de rondleiding hebben we zelf ook mogen experimenteren met verschillende materialen. We konden ook een kaartje sturen naar één van de kunstenaars.
En, morgen, dan gaan we zelf aan de slag! We breien (letterlijk en figuurlijk) een vervolg aan de tentoonstelling en maken onze eigen kunstwerken! Hou onze blog dus maar in de gaten!
Vandaag kregen we van juf Stefanie computerles! We gingen op zoek naar onze talenten door het beantwoorden van een heleboel vragen. Beeldknap, beweegknap natuurknap,...: in onze klas zit het allemaal. We haalden er ook onze pete- en metekindjes van het eerste leerjaar bij en hielpen hen ook hun talenten te ontdekken.
Door de wind, door de regen, dwars door alles heen...
De vijfdeklassers toonden zich tijdens de bosloop echte topsporters: iedereen deed zijn uiterste best om met de wind mee, tegen de wind in, met regendruppels op z'n hoofd, door de modder en op de straat zoveel mogelijk (kilo)meters af te leggen. Proficiat, kampioenen!!!!!!!!!!!!!!!!!
Joepie! Eindelijk ! Olépistolé ! Wie wordt het? Donderdagnamiddag was het zover: we werden meter of peter van iemand uit het eerste leerjaar. We zochten elkaar door het samenleggen van puzzelstukken. Daarna knutselden we samen een leuk mannetje. Want SAMENKNAP, dat is samen leren, samen knutselen en samen plezier maken! We leerden elkaar al wat beter kennen door samen te spelen op de speelplaats.
Op donderdagvoormiddag fietsten we naar het Roelandsveld voor de atletiek 4-kamp. In de disciplines hoogspringen, sprint, tennisbalwerpen en verspringen werden heel wat records gevestigd.
Om ons klaar te stomen voor onze Olympische Spelen, maakten we een gezond hapje in onze klas: een lekker pastaslaatje en fruitsla (echte 'sporterskost'). Daarna bezochten we de tentoonstelling van het eerste leerjaar en gaven we als echte gidsen uitleg in ons eigen Olympisch museum aan de kinderen van de eerste klas.
Sint-Martens-Bodegem, 14 september Van onze reporter ter plaatse
Vandaag trokken de leerlingen van 't Klavertje Vier in stoet van het Olympisch dorp naar het Olympisch stadion. Vlaggen, een fanfare, een lied, een speech van Marleen Rogge, het aansteken van het vuur,..: het werd een prachtige openingsceremonie! Daarna kon het sporten beginnen: roeien, zeilen, volleybal, voetbal, gymnastiek, tafeltennis en judo,... In de namiddag stond er een estafette met de hele lagere school op het programma. De Spelen werden afgesloten met het doven van het vuur en het uitreiken van de medailles. Daarna trok de stoet weer naar het Olympisch dorp. Het waren de beste Spelen ooit, zo hoorden we bij de deelnemers. De sporters en de trainers willen Marleen Rogge nog bedanken voor de uitstekende organisatie!
We blijven hard werken aan de voorbereidingen van onze Olympische Spelen! Ondertussen kregen we al 4 brieven met opdrachten van het Olympisch comité. We werkten verder aan onze tentoonstelling en knutselden op de 'blauwe dag' onze eigen waardenmascotte. Die zullen we vrijdag dragen om te tonen dat we eerlijk en sportief zullen spelen, dat we fairplay belangrijk vinden, dat we ons best gaan doen en dat we respect hebben voor iedereen. Woensdag kleurden we de dag zwart en leerden we het Olympisch lied en de eed.
Op de eerste schooldag zochten detectives 'talent' op onze speelplaats! Ondertussen is het bewezen: de kinderen van onze klas hebben elk heel wat talenten!
MEI 1/05: vrijaf 2/05: naar Planckendael met het eerste leerjaar 3/05: talentendag natuurknap 8/05-10/05: vrijaf 16/05: atelier 21/05: fietsbehendigheid (tijdens de turnles, fiets meebrengen!) 22/05-24/05: stadsklassen Brussel 31/05: bib
JUNI
2/06: schoolfeest talenten 3/06: zwemmen 6/06: L.O.: fietsbehendigheid (fiets mee!) 21/06: open klas + rapport afhalen