Ik ben Isabelle
Ik ben een vrouw en woon in Brussel (België) en mijn beroep is Management Assistente.
Ik ben geboren op 20/11/1972 en ben nu dus 52 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: Life Style, Muziek, Kunst, Architectuur, Design....
Reorganiseer je leven
Maak het eenvoudiger
15-06-2010
Eerst en vooral: een agenda en een balpen
Eerst en vooral, begin met een PERSOONLIJKE AGENDA !
Het maakt niet uit of het een goedkope of een dure agenda is maar best één de grootte van een A5 (half blad papier) met een (harde of zachte, leren of plastieken) kaft en waarvan 1 week op 2 bladzijden staat.
Deze agenda neem je altijd en overal mee naartoe. Hou er dus wel rekening mee dat deze agenda een volledig jaar moet meedraaien, van 1 cm dik naar 5 cm dik zal worden, van cleane versie naar kladversie zal gaan. Hij wordt je beste vriend! Niets belet je om ook een electronische agenda bij te houden, integendeel, maar deze papieren agenda dient ook nog voor zoveel meer dan alleen maar je afspraken te noteren.
Schuif in de kaft een gewone omslag of plak deze aan de binnenkant van de kaft met de opening naar binnen.
Waarvoor dient deze agenda?
1. Natuurlijk dient deze agenda om al je AFSPRAKEN te noteren, de verjaardagen, de activiteiten van je kids, enz. Een goed initiatief is ieder begin van het jaar alle data die je al weet erin te zetten: schoolvakanties, verjaardagen enz. Dit neemt wel een avondje in beslag maar geloof me, het bespaart je veel tijd en zorgen tijdens het jaar. Maak er een gewoonte van om dagelijks 5 minuutjes je agenda door te nemen. Deze week, de week ervoor en de week die komt. Zo vermijd je onaangename verrassingen. Hieronder in punt 4 kom je te lezen waarom je ook de vorige week nog eens moet bekijken.
2. De agenda dient ook om je binnenkomende en uitgaande POSTte sorteren: telkens je jouw brievenbus leegmaakt, smijt je onmiddellijk weg bij het oud papier wat je niet nodig hebt vb. reclameblaadjes waarvoor je geen interesse hebt, streekkranten enz. Alle andere bekijk je en maak je open. Niet bang zijn, ook als het om enveloppen met ruitjes gaat. Post mag je nooit laten liggen, daar komen alleen maar problemen van. En dat wil je nu net vermijden.
TE BETALEN: Wat betaald moet worden stop je vooraan in je agenda. Zo weet je altijd waar je staat met je nog te betalen facturen. Je hoeft enkel vooraan in agenda te kijken. Deze betalingen kan je uitvoeren op het moment dat jou het beste uitkomt vb. als je loon wordt gestort. Van zodra je een factuur betaald hebt, schrijf je er OK op en de datum van de betaling. Deze komen dan achteraan in de agenda terecht. Wanneer het jou het beste uitkomt (ik persoonlijk doe dit éénmal per week) haal je alles wat achteraan zit eruit om thuis te klasseren. Zonder na te denken wat dit ook weer was, het zat achteraan dus je hoef er niet meer naar te kijken of over na te denken, het mag er gewoon uit.
TE BEHANDELEN: Wat behandeld moet worden vb. een brief die moet beantwoord worden, aankondigingen van geboortes waarvoor je een cadeau moet kopen enz. stop je allemaal in de agenda in de week van morgen. Ook als je een interessante promotie zag in een reclameblaadje kun je die uitknippen en in je agenda stoppen ook in de week van morgen. Heb je deze week de tijd niet gehad om het te behandelen, neem het dan mee naar de volgende week. Van zodra je wat dan ook behandeld hebt, stop je het achteraan in de agenda. En hier ook weer, wanneer het jou het beste uitkomt haal je alles wat achteraan zit eruit om thuis te klasseren. Zonder na te denken wat dit ook weer was, het zat achteraan dus je hoef er niet meer naar te kijken of over na te denken, het mag er gewoon uit.
3. UITNODIGINGEN en/of BEVESTIGINGSMAILS voor evenementen worden in de agenda vastgeniet in de week ervan. Jouw agenda heb je altijd bij de hand, dus dan ook de uitnodiging en die heb je meestal nodig want daar staat altijd een adres en een telefoonnummer op van waar je moet zijn, soms ook de routebeschrijving. Misschien heb je ook wel de uitnodiging en/of de bevestigingsmail zelf nodig om binnen te geraken dus geen zoektocht op het allerlaatste moment. Ook heel handig voor verjaardagsfeestjes waar de kids naartoe moeten. Je zal verbaasd zijn hoeveel keer je het wel nodig zal hebben.
4. TO DO: Wat er ook bij je opkomt dat je niet mag vergeten te doen deze week, krabbel het gewoon in je agenda op vandaag ergens onderaan vb. brood kopen, brief mutualiteit versturen, kid inschrijven voor speepleinwerking, koffiefilters, tandpasta, dokterafspraak maken enz. Waar je ook maar aan denkt, noteer het vlug in je agenda. Telkens je je agenda doorneemt wordt je er opnieuw aan herinnerd. Als je vb. de tandpasta hebt gekocht, je kid hebt ingeschreven, dan kan je deze 2 dingen al doorschrappen. En zie nu ook punt 1 hierboven. Daarom is het ook handig om vorige week nog eens te bekijken want misschien staat daar nog iets dat nog niet werd doorschrapt en dat je dus deze week opnieuw kan noteren.
Waarvoor dient de omslag?
Heel éénvoudig, om alle kleine papiertjes in te stoppen die je krijgt of die je uitknipt omdat het misschien ooit van pas kan komen: een visitekaartje, een handig adresje, telefoonnummer van een loodgieter, bed & breakfast adresje die iemand leuk vond, een op een kladpapiertje gekrabbeld e-mail adres enz. Persoonlijk steek ik hier ook enkele mutualiteitsklevertjes en pasfotootjes in van mijn kids en mezelf want dat is ook zoiets dat je op de meest onverwachte momenten nodig kan hebben. Gedaan met zoeken naar dat kladpapiertje, je weet zeker dat het in je agenda zit en die heb je altijd en overal bij dus ook tijdens een gesprek met een vriend(in) op een terrasje en waar hij/zij je vraagt of jij toevallig geen telefoonnummer hebt van een loodgieter...
Jouw agenda regelt een groot deel van je leven, aangename en ongename dingen maar die moeten nu ook eenmaal gebeuren. Hij regelt je leven om het even waar en wanneer en neemt niet veel plaats in beslag! Je hebt terug de controle over een groot deel van je leven dankzij jouw agenda!!!! Veel succes ermee.
Als alleenstaande full-time werkende mama van 2 kleine kinderen heb ik, de laatste jaren, stap voor stap geleerd - door ervaring, door veel te lezen en door veel te praten met anderen, door diverse TV programma's te bekijken, door interesse voor alternatieve levenswijzes (o.a. Feng Shui) enz. - hoe ik mijn leven kon vereenvoudigen.
Ik wou het zo goed als mogelijk georganiseerd hebben om het gemakkelijk en overzichtelijk te houden en om toch nog tijd over te hebben voor mijn kinderen en voor mezelf om leuke dingen te doen.
Ik denk dat ik het vandaag min of meer voor elkaar heb. Ik heb de kennis toegepast maar vooral aangepast aan mijn levenstijl. Het vraagt dagelijks een kleine inspanning maar ik win er echt wel tijd mee tijdens het week-end.
Voor sommigen zal dit wel heel extreem lijken, maar als alleenstaande full-time werkende mama zonder financiële hulp die zoveel mogelijk op mezelf moet rekenen, is het wel noodzakelijk een goede en vaste structuur en routine te hebben die houvast (self-control) bieden in eerste instantie voor de kinderen en in tweede instantie voor mezelf. Het helpt ook dat je je psychologisch aan iets kunt vastklampen waardoor je de weg niet kwijtraakt in emotionele mindere momenten.
Deze manier van leven wil ik doorgeven. Het is zeker niet mijn bedoeling deze tips op te leggen om ze letterlijk en figuurlijk toe te passen. Maar al is er maar één tipje die ook bij jou een belletje doet rinkelen en je ideeën heeft om jouw leven te vergemakkelijken, dan is deze blog de moeite waard geweest.
Ik hoop dat ik hiermee anderen kan helpen. Ik zal dit dan ook stap voor stap proberen te doen. Maar wat ik aan bod wil laten komen gaat over kinderen, huishouden, werk, persoonlijke administratie enz. Aarzel vooral niet om vragen te stellen of om zelf tips te geven of een beoordeling na te laten.