Warempel zomer voor het bos- en duinenritje in Helchteren. Het leukste zijn ongetwijfeld de duinen, al blijkt daar alle Nys-Sybar talent te ontbreken. En al was het goed aangduid, opletten was toch weer de boodschap. Dus ging het een paar keer fout. Voor de rest goed verzorgde organisatie voor amper 3. Maar de Limburgse "zwaantjes" zorgden voor een zaterdagse verarming. Geflitst of "ge-speed-gun-ed" en naar de kant. Bonneke voor het bal volgt nog. Statistics of the day: 40,430km @ 18.4km/h
Het is me andermaal gelukt. Deze morgen trok ik met den MTB naar de cyclo happening te Heverlee. 42km leek me een goede afstand om modder en andere terug onder de knie te krijgen. En tot aan de bevoorrading in Oud Heverlee liep alles ook juist. Maar kort nadien moet het dus terug fout gelopen zijn, ttz heb ik een splitsing gemist. Ik had "ergens" Meerdaal in gemoeten. Want ook al volgde ik weliswaar de gele pijlen, ik stond na 27km terug aan de Sporthal. Te vroeg dus! Gelukkig heb ik met den op/af zo'n 43.5km.
Al maanden was onze inschrijving het huis uit. Abbeville en de cyclo doorheen de Somme zou het seizoen zowat afsluiten. Vrijdagnamiddag trokken Kris VH en prutzkoereur dus richting Cayeux sur Mer voor een eerste kennismaking met een cyclo met chip, dus een "verkapt" koerske voor de zotten vooraan. Kris moest 4h12 halen voor een gouden brevet (helaas slechts papier), ondergetekende 4h30. Maar na ontvangst van nummer en chip kwam de grote ontnuchtering: "Merde, ik ben mijn fietsschoenen vergeten". Maar gelukkig was de lokale verkoper van truikes, schoenen e.a. zo vriendelijk om me een paar te lenen, zelfs als moesten de pedalen daarvoor gewisseld worden. En dus konden we beide vaststellen hoe snel het er aan toe gaat op zo'n "cycloke". Het duurt nauwelijks een paar honderd meter tot de meute zich op gang trekt richting 40km/h...Gelukkig zorgen de heuvelkes, de wind, hier en daar een smal brugske voor verpozing, of lagere snelheden. Maar het "brevetteke" is binnen, gezien Kris na 4h05" en ondergetekende na 4h18 binnen reed. Met mijn gemiddelde van 31.33km/h kan ik best tevreden zijn, ook al is het duidelijk dat er velen zijn die veel harder vlammen.
Statistics of the day: hoogteverschil: 684m - max. snelheid 63.2 km/h - fietstijd vlg diploma 4h18'30"
Zelfs op de Gordel ben ik erin geslaagd fout te rijden. Mijn Gordelklassieker werd dus 120km daar zowel een "flik" als een seingeefster me de verkeerde richting opstuurden na Dilbeek...tot ik in Ternat door had dat er iets fout was. Maar dan maar efkens verder fout gereden via Asse, Kobbegem (zie foto) richting Zellik waar ik de rode bordjes terug vond. Met het tripje op en af vanuit Kessel-Lo staat de dagteller op 172.1 km. Statistics of the day: gemiddeld: 26km/h - snelste 52.5 - hoogteverschil 790m
De Finlandia ritjes zitten erop. Zo'n 290 km in totaal. .Nat Turku-Naantali waren Savonlinna en Taipalsaari de uitvalsbasis voor dagtochtjes rond "Lake Saimaa". Ondertussen in Stockholm voor wat weekend toerisme.
Den teller van den Finse vlo geeft zowa 256km aan. Den BBQ- en wijnteller staat op evenveel. Dus het land van 10.000 meren is ons goed gezind. Morgen nog een ritje om de kaap van 300 km te halen en dan richting Gamla Stan via Riga. Maar wie ooit es richting Lappeenranta trekt, moet naar hostel Mansikka. En voor de nieuwsgierigen .....al 2 weken ts de 35 en 25 graden......
Na nog een ritje van ca. 90km door Dardennen met de Côte de Maquisard, de Rosier van beide kanten, de klim naar Wanne en "Annette et Lubin" als dessert (een verschrikking), is het tijd om valiezen te pakken richting Stockholm, Turku en verder voor wat recreatieve tochtjes langs de vele meren en bossen van Zuid Karilie. De volgende 14 dagen kan je hier af en toe wat info over onze vlo-tochten vinden.
Zaterdag stond er samen met Steven de Ti Light Classic op onze menu.Er werd gekozen voor de 93km en dat was voldoende. Het ging vanaf Oplinter behoorlijk snel, dus een waggeltochtje werd het nooit. En vanaf de tweede bevoorrading was het meestal wind tegen richting Tienen. Verder niks dan pluspunten: Er was heel veel volk op de weg, en de bewegwijzering en de bevoorrading was prima. Teller gaf 29.9km/h weer bij afloop (waar we konden vaststellen dat we tijdens de loting de fiets NIET hadden gewonnen). Na een avondlijk BBQ-tje ging het zondagmorgen richting De Westhoek voor een familierit vanuit Esen richting Franse grens, en Westvleteren als pitstop. Aan tafel bij on zat een Chinees - wonende in Leuven - die duidelijk last had van een paar (bruin) bierkes. Maar zijn redenering was te volgen: "ik kom van zover, dat ik ze allemaal moet proeven".
In alle
koelte gisterenmorgen om 8h40 de fiets van stal gehaald en richting
Leuvense vaart vertrokken. De voormiddag diende om te bollen, de
namiddag om wat te supporteren op het parcours van de Plastriathlon
te Rotselaar en Aarschot. En 's morgens werd er bij momenten meer dan
gebold. Net voor Keerbergen kruiste ik het pad van een 25-tal
wielertoeristen. Die brachten me richting Berlaar, de Nete, de Rupel
en de vaart in Mechelen. Vanaf Boortmeerbeek splitsten de wegen terug,
en ging het richting Rotselaar plas via Wespelaar en Haacht. De bilan
van de voormiddag was 93.7km @ 30.7km/h. Na de triathlon en terug
thuis stond de teller op 133km.
Na een weekje fietsen in de Vercors en de Drôme einde Mei, met 2 lange tochtjes van respectievelijk 155km een 157km stond vandaag 5 Juni de Wilsele Putkapel Classic op het programma. Geen verre verplaatsing, maar gewoon met de fiets tot daar (ca. 5km). Onder politiebegeleiding ging het in een zeer brede bocht rond Leuven met na 53km een tussenstop In Boortmeerbeek. Zoals gewoonlijk was het een nerveus gewriemel, veel draaien en keren, remmen en optrekken etc. en gezien wat zotten op de Aarschotsestwg nog wilden spurten, was ik net getuige van een spectaculaire val. Schuin voor mij schoot iemand uit zijn pedalen, werd gekatapulteerd en ..belandde op de rug van de motard die het verkeer tegen hield. Uiteindelijk zei de teller: 103,050km @ 27,160km/h met zo'n 27°C reeds bij aankomst. En nu genieten van een frisse Maredsous Triple.
Een boeredorp bij uitstek was de uitvalsbasis om de Grand Ballon op te lopen tussen de "groten der aarde" tijdens de Wereldbeker berglopen, maar vooral om wat met de vlo te rijden. Col de Hundsruck, Ballon d'Alsace, Col Amic, Grand Ballon, Markstein,...2 "dagjes" fietsen zorgden voor 150km pijnlijke leute, ook al bracht de Voie Verte ietwat verpozing @ 40km/h ( de schuld van "Jeanke Le Pecheur"). Maar het was een goei voorbereiding voor volgende week in de Vercors. Daar wordt het echt pittig!!! Ook al worden we maandag Mei, 24 verwacht in domein "Les Trois Becs" voor wijnproeven, hapjes en tapjes,""..Lokale wijnboeren laten prutzkoereurs nooit in de steek! (en omgekeerd).
Om 6h45 reeds uit bed om tijdig in Zelem te zijn voor een ritje doorheen Haspengouw en de streek van Katarakt met Kris VH. De streek kent dorpjes met toch wel leuke of bizarre namen. De eerste bevoorrading na 43km - en voornamelijk tegen wind - is in Jeuk.De tweede bevoorrading is bij een klein bierbrouwerke met leuke binnenkoer in Kerkom (bij St Truiden). Vanaf daar is het wind in de rug want 30km/h lijkt ( zo goed als ) kinderspel. Maar een paar kuitenbijters in de laatste 10km temperen het enthousiasme. Prima organisatie voor amper 3!!
Statistics of the day:101.5km @ 30.7km/h - fastest 49.4km/h - elevation: 388m
"De renners nemen het op het gemak. Ze rijden @38km/h". Dat was de stand van zaken rond 14h in Luik Bastenaken Luik volgens de radio. De dag voordien had ik op de Philippe Gilbert Classic nochtans een deeltje van het parcours en de finale onder voeten gekregen, en met de warmte vond ik het helemaal niet van de poes. Doorvlammen was wel niet de boodschap, maar toch: 23km/h over 106km met de Côte de Wanne, Le Rosier (duurt wel lang naar Belgische normen), en andere plaagbeesten is dan wel "waggel-fietsen". Maar de combinatie van de eerste warmte en de eerste klimmekes zal niet ideaal geweest zijn.
Bordjes volgen is zeker de specilaiteit niet, dus was de kans groot dat de rit LeuvenThuin wel es langer zou kunnen uitvallen. De GPS van de wagen zei 90km. Met de vlo werden het er 116km. Waals Brabant lukte nog maar het volgen van de Samber en Charlerloi "omzeilen" was andere koek. En dus liep het menigmaal fout. De Samber rond Charlerloi is het aankijken niet waard wegens de vele industrie, maar vanaf zo'n 12km voor Thuin was het echt leuk en genieten.Je komt van de hel in de hemel. En na het fietsen werd het een spetterende dag bij vrienden aldaar.
Zowat alle fietsers waren vandaag bezorgd. Mijn fietszakje onder het zadel was inderdaad nog maar langs één kant vast. Maar het is blijven hangen gedurende de 135km van de Brabantse Pijl. Het was relatief fris deze morgen en het duurde tot bijna aan de bevoorrading in Bierbeek vooraleer de zon zijn kop opstak. Voor de rest was het optrekken, remmen, versmallingen, terug optrekken, ietwat op en af maar zonder beestigheden tot we Lubbeek uitwaren. Daar rook iedereen zijn stal en ging het in vlammende vaart richting De Ring om daan naar boven te klimmen richting Mechelsepoort. 44km/h was duidelijk onvoldoende op de Steenweg om vooraan te blijven. Maar ook Kris VH moest de wet van de sterkeren erkennen op de Leuvense ring. Het was een prima training die met ietwat Leffe werd doorgespoeld. Statistics of the day : 135.2km/ - average 28.5km/h - fastest: 59.0km/h
Zaterdag in de vooravond zal ik zowat weten hoe het met de vlo-conditie gesteld is. Dan zit de Brabantse Pijl - met start en aankomst in het centrum van Leuven - over 135km doorheen de Druivenstreek en het Hageland erop. De duur verteren is één ding. De heuvelkes worden een ander paar mouwen als het tempo gaandeweg - net zoals vorig jaar - opgetrokken wordt als ze vooraan de stal ruiken.
Stralende zon om 9h, dus tijd voor een ritje naar het Zuiden. Drogreden was het bezoek om 15h bij een wijnboer in Cairanne, maar het leverde wel een mooi traject op: Crest-Saou-Bourdeaux-Dieulefit-Taulignan-Grignan-St Cécile les Vignes. In Dieulefit - het pottekes dorp - hield ik een korte koffe stop, ook om poolshoogte te nemen van alle aankopen "des wuuves". Na 95km was het net tijd om aan de Franse stiptheid ( na 14h noegab...) te ontsnappen, en te zorgen da we netjes omgekleed zaten op de markt van St Cécile voor een heerlijk menu-ke @ 1280. Beter 95km en fret dan 100km en .....En na het "menu-ke" was de patron van Domaine Amadieu te Cairanne een geweldige gastheer voor de "post-vélo". Straks kunnen we terug richting "La Belgique" met zo'n 72 flessen. De brave mens had tijd - wij ook - en liet ons echt alles proeven. We moesten bijna (?) weigeren. Nadien ging het met den auto nog door de meest verborgen streken van de Drôme, prima terrein voor 4x4's. Of de vrouw van het zelfde gedacht is.... En ja: de statistics: 94, 850km in 3h34' of te 26.6 gemiddeld; fastest 50.2 km/h
Geen 1 Aprilgrap, maar sneeuw gooide vandaag roet (en kou) in het eten. Was het een voorgevoel, maar deze morgen zijn we eerst richting Leoncel en de Vercors gereden met de wagen (en fiets mee voor terugweg). Maar vanaf Plan de Baix werd het een wit landschap met een idyllisch prentje bij het binnenrijden van Léoncel (en precies 0 graden). En het veelzeggend bordje: Col de la Bataille - FERME! Vanaf dan eigenlijk genoten van het zicht en via Herbouilly richting Villard de Lans gereden voor een "berg-menu-ke". Terug in Crest was vanavond de zon weer van de partij, en dus nog "snel" 40km vlo gereden - in korte broek - naar Saou, en de "Pas de Lauzun".
Net op tijd begonnen deze morgen, want fiets zat nog maar 2' in de wagen in Die, of de Vercors hemel opende zijn sluizen. Tegen de wind in, ging het deze morgen richting Saillans, Pontaix en Ste Croix om dan de Vercors in te trekken. Het gaat traag maar gestaag omhoog tot in St Julien en Quint - een geweldige uithoek net onder de bergtoppen. Wie zich ooit wil terugtrekken van de aardbol kan terecht in "Le Moulin de Rivet". De Col de Marignac is een prul ( 743m hoog), maar die eerste echte klimmkes gaan....idd, niet echt vlot. Beter gaat het bergaf richting Die, ook al liggen de wegen door de recente sneeuw er nog niet ideaal bij. In Die nog efkens richting de Col de Romeyer en dan zat het ritje erop. 63km in 2h45 of zo goed als (of amper) 23km/h. Morgen helemaal de Vercors in, via Leoncel. Maar eerst wijn gaan inslaan ( en proeven ) in "les Trois Becs", onze streek(wijn)boer in Saillans.
Storm, donder en bliksem, regen, sneeuw: dit is Frankrijk vandaag - ook in het zuiden - einde Maart. Dus netjes binnen gebleven tot ca. 15h. Vanaf dan is het beginnen opklaren.Voor morgen en overmorgen geven ze terug beter/goe weer, en behoort fietsen terug tot de mogelijkheden. Vraag is of de Col de Rousset morgen al sneeuwvrij is. Maar de regenboog om 18h was geweldig....om den apero te beginnen.