Op donderdag mocht Mukhminat 6 kaarsjes uitblazen! De verjaardagskoffer deed weer zijn intrede in de zithoek, zo konden we samen zingen, spelletjes spelen, ... Zo werd de verjaardag van Mukhminat ook een feest!
Wie staat er op de verjaardagstaart, het is ons Kaat die vandaag verjaart. Donderdag 18 april mocht Kaat haar verjaardag vieren in de klas. Een dikke proficiat van ons allemaal!!
Het is lente.. Ook al zou je dat niet zeggen als je buiten kijkt. Sneeuw, koude,.... en dit met Pasen in zicht! Desondanks deden
bloemetjes, een paastak, geschilderde eitjes, de intrede in onze klas. Onze winkel werd ook omgetoverd in een bloemenwinkel waar de kleuters boeketten konden maken, bestelbonnen werden gemaakt en natuurlijk moesten de prijzen worden berekend.
We hebben weer een heleboel dingen gedaan gedurende deze 2
weken. Zo knutselden we paasmandjes, zochten we letters van jonge dieren, knipten tangrams waar we vervolgens via een
stappenplan dieren van knutselden, luisterden we
naar verhalen van de goede week en stonden we stil bij deze gebeurtenissen Neem gerust een kijkje op onderstaande link. Hier vind je alvast wat sfeerfoto's!
Een prettige vakantie aan julllie allemaal en tot maandag 15 april ! Zalig Pasen!!
Maandagochtend stond een postpakket in onze kring. Wat zou
daar nu inzitten??
We lazen het adres en zagen dat het pakketje van Ecuador afkomstig was.
Spannend!!
Wat zou dat nu zijn??
We opende het koffertje en tot onze verbazing sprong Gloob eruit.
Gloob vertelde over zijn reis naar Ecuador. Daar maakte hij kennis met Yavier.
Samen gingen ze op zoek naar zijn vader in het grote reservaat. Helaas
kruisten ze houthakkers op hun pad en zagen ze hoe de bomen omgekapt werden.
Snel haalden ze hulp bij de boswachters. Zij leerden de houthakkers een lesje
en gaven hen uitleg dat je in reservaten niet zomaar bomen mag omhakken.
Vanuit dit verhaaltje leerden we
over bomen, hout, respect voor de natuur, . We zochten naar bomen binnen onze
school. Bestudeerde deze, telde de ringen van een omgezaagde boomstam, bekeken
de hoogte, dikte,... .
In de klas vonden er dan ook allerlei activiteiten plaats. Zo ontstond een
timmertafel, een experimenteerbak met allerlei soorten hout. We gingen ook op
zoek naar allerlei materiaal dat uit hout bestaat, knutselden we houten fotohoudertje
voor vaderdag, stempelden we met houten stempels, en zoveel meer...
Neem maar een kijkje in onze klas via de bijgevoegde link. Veel plezier!!
Vrijdag 8 maart gingen we naar het poppentheater 'Als een vis in het water'.
Stuurboord, bakboord, varen, vissen! Vandaag, denkt kapitein Adriaan, heb ik veel werk op zee. Ook zijn kleinkind en zijn knuffelbeer varen mee. "Kijk opa!". "Ik kan zwemmen en duiken als een vis in de zee." De Belvis schittert in de golven, de Belvis is blij, in zee is ze vrij. Elk net zwemt ze voorbij! Maar plots...
Het was een leuke voorstelling de kleuters leefden zich helemaal in. Ben je benieuwd hoe het met de Belvis en de vissers is afgelopen. Jullie kleuters zullen het je vast wel vertellen.
Een mannetje heeft het altijd koud, zelfs in de zomer, als buiten de zon schijnt. Hij zit steeds in zijn eentje in zijn huisje naast zijn roodgloeiende kachels te bibberen. Bezoek krijgt hij niet, want het is er snikheet. Op een dag heeft het mannetje er genoeg van. Hij trekt naar de stad en koopt drie warme jassen, hij laat de kleermaker er nog een hoop maken en krijgt er nog andere cadeau. Hij trekt ze allemaal over elkaar aan, totdat hij zelfs niet meer in zijn huisje kan. Mannetje Jas wordt een echte bezienswaardigheid. Van heel ver komen de mensen naar hem kijken. Een man heeft hem iets merkwaardigs te tonen, takelt het mannetje op zijn vrachtwagen en stelt hem voor aan Vrouwtje Jas, die hetzelfde probleem heeft als hij. Ze hebben elkaar een heleboel te vertellen. Stilaan krijgen ze het warmer en warmer en kunnen ze de jassen van zich afgooien... Nu hebben ze alleen nog mekaar nodig.
Dit prentenboek werd de aanzet voor het thema 'Liefde-verliefd zijn'. In bijlage vind je verschillende foto's over wat we allemaal uitspookten in dit thema. Ook besteden we weer aandacht aan onze schrijfmotoriek a.d.h.v. de methode
Pennenstreken en deze weken werkten we rond onze schrijfhouding, streepjes
trekken en lussen schrijven. Ook de letterkoffer kwam aan bod met de letter J van 'jas' en
de letter V van 'verliefd zijn'.
Op het einde van de week was onze juf jarig. We versierden peperkoekenhartjes met marsepijn en veel ander zoets. Ook een snoeptaart stond in de klas waar we af en toe een snoepje van mochten nemen.
In bijlage vinden jullie de foto's van de afgelopen 2 weken.
Dinsdag 26 februari werden we uitgenodigd in de bibliotheek. Het boek 'Nog 100 nachtjes slapen' stond dit jaar voor ons klaar! Het prentenboek werd voorgelezen, nadien deden we enkele leuke spelletjes en stond ons nog een lekkere en feestelijke verrassing te wachten.
Maandag 18 februari introduceerden we het project van Broederlijk Delen: Lidia in Oeganda. We openden de week met een gezamenlijk startmoment en
een stevige wandeling. In Oeganda moeten ze immers ook grote afstanden afleggen
om iemand te kunnen bezoeken, water te gaan halen, enz. We vergeleken de levenswijze van Lidia met de onze. We ontdekten toch wel wat verschillen maar ook een heleboel gelijkenissen. We zochten Oeganda op de wereldbol, schilderen de vlag van het thuisland van Lidia, we knutselden schudbusjes waar we muziek mee konden maken, leerden over de kinderrechten en zongen het kinederrechtenlied 'uniek' en nog veel meer. Samen maakten we een mooi picknicklaken door een grote lap stof te batikken. We eindigden de
week met het maken van een fruitsalade met fruit van België en Oeganda
en in de namiddag fietsten we een paar honderd rondjes op een kwartiertje tijd!! Dit deden we om zo de mensen in Oeganda te sponseren. De kleuters konden met hun ouders een vrijwillege bijdrage leveren in de spaarpot in de hal zodat wij Lidia en haar vrienden een hart onder de riem kunnen steken.
In bijlage vinden jullie alvast enkele sfeerfoto's, het kinderrechtenliedje en achtergrondinfo over het ganse project van broederlijk delen.
Het begon allemaal met een mysterieuze brief van Jan Fideel. Jan is namelijk hopeloos verliefd op prinses Clara maar de papa van Clara, koning Philipus, ziet Jan niet als de ideale man voor zijn dochter. Een echte ridder is goed genoeg om met de prinses te trouwen. Gelukkig schoten onze kleuters in actie om Jan een handje te helpen. Hij moest immers een riddershelm hebben, een harnas, een zwaard, een paard, oefenen om tegen de draak te vechten,... Jaja wat wisten de kleuters veel over prinsen en prinsessen. Onze klas werd dan ook omgetoverd in een heus ridders- en prinsessenparadijs. De allermooiste prinsessen en de stoerste ridders verschenen in onze klas. Neem je graag een kijkje achter onze klasdeur, druk dan maar vlug op de bijlage..
Ook is carnaval weer in het land!!! Donderdag was er de carnavalsoptocht. Het was spannend tot de laatste minuut.. zou de stoet doorgaan.. Gelukkig hadden we de weergoden aan onze kant, want gans de optocht bleef het droog. Op vrijdag was het dan het grote carnavalsfeest. In de voormiddag mochten alle kleuters op de catwalk en smullen van overheerlijke wafels. De namiddag was dan weer gevuld met spelletjes als spijkerpoepen, ren je rot, hoedenspel, springen op het springkussen, dansen, smincken,... Jaja, het werd weer een succes. Mede dankzij de vele helpende handen!! Bij deze nogmaals een welgemeende dankjewel, jullie zorgde er weer voor dat carnaval weer geslaagd was.
Afgelopen week werkten we rond het thema dromen. Al onze
dromen werden uitgetekend op een grote flap en hierover ontstond een kringgesprek.
Helaas hebben we niet alleen mooie dromen maar soms ook nachtmerries. Als
oplossing bedachten we om een dromenvanger te maken. Ook werden kussenslopen
beschilderd.. we zaten niet stil!
We leerden de klok lezen en maakten hier werkjes rond in het takenbord. We
schreven woordjes, telden schaapjes,... Er werd dus niet enkel gespeeld.
Juf Carolien was op donderdag weer van de partij met haar
letterkoffertje. We leerden de letter w. Dit was geen gemakkelijke letter
maar we deden ons best!
We moesten spullen zoeken die de beginletter w hadden. Zo vonden we in onze
klas de weegschaal, winkelkar, wortel,
Later sloten we het taallesje af met een letterspel.. mmmm wat smaken die
letterkoekjes toch!