Ik ben Vanessa Janssens
Ik ben een vrouw en woon in (België) en mijn beroep is leerkracht, Stad Gent school: Henri D'Haese-de speurneus te Gentbrugge.
Ik ben geboren op 12/09/1978 en ben nu dus 46 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: .
Promotiefolder voor de studiedagen e-portfolio in het basisonderwijs.
Promotiefolder voor de studiedagen e-portfolio in het basisonderwijs. Ook ik geef meer uitleg over het digitaal portfolio voor kleuters en lagere schoolkinderen. De opbouw van ICT.... en de verdere ontwikkelingen
De nieuwe website van de Henri D'Haese-De Speurneus
De nieuwe website van de Henri D'Haese-De Speurneus! http://www.henridhaese.be/ Deze school werkt rond: Techniek en wetenschappen bij kleuters. Techniek en wetenschap bij lagere school kinderen. Talentgericht onderwijs. Digitaal portfolio ....
Indien je meer wilt weten over het digitaal portfolio in de basisschool (kleuter en lagere school kinderen) contacteer je Leen de Bie via dit e-mail adres leen.debie@telenet.be of mij Vanessa.janssens@hotmail.com.
Playing for success (voetbal) voor kinderen tussen 10-14 jaar.
Binnen het project playing for success houden we een digitaal portfolio bij. Playing for success is een project om kinderen te motiveren tot leren vanuit hun interesse. Leren gebeurt hier onbewust. Waarbij we een beeld willen krijgen naar de motivatie van de kinderen. Kunnen we door deze manier van werken de leermotivatie van kinderen verhogen? Geeft deze manier een effect op de leerprestatie op school? Dit alles willen we te weten komen. In ieder geval zijn we begonnen met onze reflecties over de activiteit die vorige week woensdag plaatsvond, in de Zwarte Doos van Gentbrugge. We verzamelen onze foto's tijdens de activiteiten die we leuk vonden. En we vertellen wat we geleerd hebben en wat we hiermee in de toekomst doen.
Ook het atelier werken in het eerste en tweede leerjaar rond Mos die door mij gegeven wordt vind je binnenkort op deze website. Het atelier werken rond MOS kleuters vind je op het gedeelte van De Speurneus http://www.despeurneusbis.be/ onder blog-Guldenmeers en foto's.
Indien je veel interesse hebt rond techniek bij kleuters kan je op vrij 26 november 2010 je inschrijven voor een infodag rond techniek bij kleuters. Je kan meedoen met verschillende workschop om een idee te krijgen hoe je aan wetenschap en techniek werkt bij kleuters. http://www.technopolis.be/nl/index.php?infodag=27
Tags:playing for success, digitaal portfolio, motivatie
Op deze website breng ik een kort verslag over het atelier Mos in het lager (1ste leerjaar). Het atelier gaat door maandag- , dinsdag- , donderdag- en vrijdag namiddag. (momenteel gebeurt dit om de drie weken) Er zijn 4 ateliers: atelier kunst, atelier dans, atelier techniek, atelier Mos In de kleuterschool "De Speurneus" is er elke week in de namiddag atelier. Daar heb je: atelier dans, drama, atelier mos, atelier ICT, atelier probleem oplossend denken TECHNIEK en atelier beweging.
Als leerkracht vind ik het belangrijk dat we rekening houden met ieder zijn talent en interesse. Dat we vanuit die talenten en interesse het kind een optimale ontwikkeling geven. Op deze school krijgt elk kind deze kans.
Wat hebben we deze week gedaan?
We zijn buiten op zoek gegaan naar diertjes ( wormen, slakken, spinnen, pissebedden....) We maakten een huisje voor onze diertjes. We maakten ook spinnenbakken voor onze spinnen. We deden dit op verschillende manieren en maakten gebruik van kosteloos materiaal. De kinderen zagen hoe de spin een web maakte. We zagen ook de verschillen tussen een langpootmug en spin. Een spin heeft 8 poten en langpootmug 6. De spin maakt een web..... Free maakte zelfs een spinnenspeeltuin (constructie) met allerlei natuurmateriaal , "nu is het een echte feest voor onze spin". zei Free We lieten de spin vrij in de spinnenspeeltuin van Free. Free en de andere kindjes observeerde de spin .... Maïty maakte met natuurmaterialen (constructie) een plaats voor haar slak. Maïty had een probleem, om buiten een foto te maken van haar werkje, dit lukte niet omdat de blaadjes wegwaaiden. Maïty zocht een oplossing, "ik kan mijn blaadjes vastmaken. maar ik ga een tekening maken van mijn werkje, en dan een foto maken van mijn tekening" zei Maïty. Ze tekende haar werkje over op papier. Prachtig!
Op zoek naar spinnen, slakken, wormen.. op het internet en in onze boeken. De kinderen hadden heel veel interesse rond de verschillende soorten spinnen. Juf wij hebben een spin gevonden die lijkt op een wesp. De echte naam van deze spin is de wesp spin. De kinderen gingen opzoek naar verschillende soorten spinnen op het internet en zochten namen voor deze spinnen. Dan moest ik lezen wat de echte naam van de spin is.
Alle dieren hebben we terug vrijgelaten in de natuur.
Hier komen enkele foto's van deze week. Deze foto's zijn zelfstandig gemaakt door de kinderen (1ste leerjaar). Zonder hulp van de juf.
De maatschappij wil talentvolle, innovatieve mensen. Het onderwijs zou een weerspiegeling moeten zijn van de maatschappij. We willen gebruik maken van elkaars talenten. Het is de taak van het onderwijs om talentgericht te kijken. Het onderwijs is op zoek naar hoe ze talentgericht kunnen werken? Een digitaal portfolio kan je gebruiken als middel binnen het talentvolonderwijs.
Tijdens mijn bachelorproef ontwikkelde ik een digitaal portfolio. Het is een ontwikkelings-, presentatie-, en werkportfolio zowel voor leerkrachten als voor de kinderen. In mijn scriptie beschreef ik het totaal concept, de komende jaren wordt dit concept verder in praktijk gebracht en uitgetest in de school 'De Speurneus' in Gentbrugge en andere scholen.
Tijdens mijn stage bachelorproef testte ik het kleutergedeelte uit bij de kleuters, eerst keek ik, wat de mogelijkheden zijn op gebied van ICT-vaardigheden. Door deze informatie te kennen maakte ik samen met de heer olivier D'hose (ICT-deskundige) een digitaal portfolio waarbij de kleuters alleen aan de slag kunnen. In mijn scriptie heb ik activiteiten neergeschreven, gelinkt aan het digitaal portfolio. Deze activiteiten hebben de kleuters ook uitgevoerd.
Indien je meer info wil kan je terecht bij: Vanessa Janssens (Vanessa.janssens@hotmail.com) Leen De Bie (leen.debie@telenet.be) Pedagogische begeleidingsdienst Gent. De lerarenopleiding KATHO Tielt.
In de klas rekening houden met alle soorten intelligenties tijdens het hoekenwerk en in de activiteiten de didactische structuren toepassen. per leeftijd de didactische structuren uitproberen en deze eventueel aanpassen per leeftijd.
Software materiaal maken binnen het project waarbij al de intelligenties aanbod komen. met differentiatie.
Een meervoudige intelligentie tuin maken ingekleed binnen het mos project. De meeste materialen kunnen samen met de kinderen gemaakt worden. de inhoud kan veranderd worden naargelang het project.
gezelschapspel ontwerpen en maken binnen het mos project waarbij alle soorten intelligenties aanbod komen.
Hoe kan je met meervoudige intelligentie werken bij peuters. en wat kan je bij bepaalde didactische structuren aanpassen zodat je dit ook bij peuters kunt gebruiken. (of hoever kan je gaan bij peuters...)
Ik dank Leen de Bie voor haar steun en behulpzaamheid en het luisterend oor in 2009. Ik dank Sabine K,mijn pedagoog Nele P, Koen, Marijke, Emilia, mijn gezin,Leo, Willy, Rudy,...... Ik dank de nieuwe hogeschool (sept 2009) waar ik nu zit, die me met open armen ontving. Een school waar ik mij welkom voel. Ook dank ik mijn stageschool waar ik versteld van stond, dat alle leerkrachten zo goed samenwerken en zo gemotiveerd zijn. Ik was even vergeten dat dit nog bestond in het onderwijs. De speurneus is een voorbeeld school voor andere scholen. Respect voor iedereen luidt het in deze school.
Ik wens de lectoren van mijn nieuwe hogeschool het allerbeste toe in 2010
De lectoren van Kaho Sint-Lieven (Aalst) wens ik het allerbeste toe en een goede samenwerking met collega's, externen en studenten in 2010.
Veel sterkte in 2010 voor alle overgevoelige mensen. Zoek steun bij mensen in donkere dagen die ECHT om je geven en naar je luisteren. PRAAT met hen.
In mijn laatste stage van 4 weken doe ik iets rond meervoudige intelligentie binnen het mos-project. Ik heb al veel ideeën. Dit beschrijf ik binnenkort op mijn blog.
Jullie mogen jullie ervaringen, ideeën hier ook posten Alles is welkom.
Tijdens mijn stage over schoenen. (16.11.2009-20.11.2009) Moest ik iets doen rond het mos project. We kunnen planten in potten, bloembakken... Kunnen we dit ook in schoenen?
Ja maar hoe? Als we het plantje water geven mocht er geen water en aarde uit de schoen komen. We deden proefjes met een potje met gaten in. We doen er water door en zien dat het water via de gaten uit het potje komt. We deden er stof in , spons, papier, stukjes dweil, plastiek... Het lukt met plastiek, we nemen een stuk plastiek en doen dit in de schoen. Wat moet er nu nog gebeuren .......
Dit zijn de stappen die we deden: 1) we versierden de schoen met blaren en allerlei materiaal uit de natuur 2) we deden proefjes welk materiaal we best gebruiken in onze schoen. 3) we planten het plantje in onze schoen 4) we zoeken een mooie plaats en maken een foto van onze eigen schoen.
We kunnen één maken met takken. Met blokken, buizen,.... En met ballonnen zou dat lukken? Ja maar hoe? De kleuters blazen de ballonnen op en de kleuter Maïty legt er knoopjes in. Maar hoe kunnen we die ballonnen op elkaar zetten zonder dat ze eraf gaan en blijven staan. Met gewoon plakband, koord.... dubbelplakband lukt heel goed, we gebruiken dubbelplakband. De kindjes knippen het dubbelplakband af. Ze ondervinden dat het plakband stevig plakt, en dat de schaar ook begint te plakken... Rayan stapelt de ballonnen op elkaar en dit is het resultaat.
Wat kunnen we nu nog doen? De kerstboom versieren.
We willen dat de kerstboom omhoog hangt. Hoe gaan we dit doen? met koord, plakband, wasknijper......... We doen het met behulp van een koord en een wasknijper.
Ik ben benieuwd wat er van onze kerstboom nog overblijft na de kerstvakantie.
In dit thema hadden we het over -zelf een kerstboom maken -lichtjes hoe werkt dit? -kerstversieringen - Het sneeuwt in België, niet een beetje maar heel veel. Dus hebben we het ook over de sneeuw gehad. We hebben foto's in de sneeuw Wat kunnen we allemaal in de sneeuw doen?