De klas settelde zich voor een nieuwe
portie uitleg van mijnheer Mennes. Dit keer niet zo zeer over de theorie van
het vak maar over allerlei probleempjes die zich de kop op staken bij de taak
voor de beurs. Uitleg werd gegeven, vragen werden gesteld totdat de meeste
zaken opgeklaard waren. Daarna werd het tijd voor de eigenlijke les met
betrekking tot de bewegingstaken die meer toegepast zouden moeten worden in de
praktijk. Enkele toelichtingen over zelfconcept en sociaal functioneren en
informatie over de beurs werden de rode draad van deze les.
Nadien werden de afspraken gemaakt
voor een volgend coaching gesprek. Tot slot werd er door ons team
van evaluatie klaargespeeld dat de deadline verschoof zodat we weer 4 dagen
extra kunnen werken aan de taak! Wat een helden.
En zo kwam deze sessie tot een goed
einde en zitten we halverwege onze studie als LOer zijnde.
Na ons helemaal uitgeleefd te hebben tijdens de sessie dans
en expressie waren we helemaal klaar voor de quiz tijdens vakconcept 2. Tijdens
het binnenkomen viel ons één ding meteen op, namelijk de inkleding van de
quizmaster genaamd Robin Stouten. Met zijn mooi kostuum, snor en mooie
wenkbrauwen wenste hij ons een hartelijk welkom samen met zijn jury.
Om te beginnen moesten we elk een ballon uit de kartonnen
doos nemen en deze kapot prikken. In deze ballon zat een briefje met een kleur
op die de groepen bepaalde. De
quizmaster begon zonder te aarzelen met de eerste ronde namelijk de
cijferronde. In deze ronde werden allerlei vragen gesteld waarop het antwoord
een cijfer moest zijn. Een klein voorbeeldje: Hoeveel eindzeges heeft Eddy
Merckx behaald tijdens Tour de France? Na deze eerste ronde nam groep groen de
leiding al dan niet verdiend volgens sommigen.
De volgende rondes ging over de leerstof van vakconcept 2,
nu konden we laten zien dat we al iets geleerd hebben uit de les van meneer
Mennes. Uiteindelijk bleek dat elk groepje dat iets of wat heeft geleerd uit de
lessen. Ook waren er tijdens de quiz enkele opdrachten zoals 4 kaarsjes kunnen
uitblazen met de neus, watjes overbrengen met je neus waar vaseline aan
gesmeerd is en ook om een lepeltje in een tas te katapulteren. Natuurlijk kan
een fotoronde niet ontbreken in een goede quiz, wat nu ook het geval was. In
deze fotoronde waren er fotos genomen van schoenen van enkele docenten en
studenten. Dit was zeer origineel gevonden door de quizmasters.
Om een goede quiz af te sluiten moest elke groepje een
gedicht schrijven over de lessen vakconcept en als laatste opdracht was er van
elke groep een echte dichter nodig om het gedicht voor te brengen. Als je
benieuwd bent naar de gedichten van deze quiz kan je deze hieronder bekijken! Door de quiz waren we even de stress van de beurs vergeten, maar ik ben er 100% zeker van dat meneer Mennes er vanaf volgende week er terug zal invliegen!!!
Dinsdagavond, vakconcept, de laatste 2 uur
Een paar kijken opgewekt, de meerderheid zuur
Meneer Mennes steeds actief en blij,
Niet moeilijk met zon tof klaske, ja dat zijn wij
Veel wordt er bij onze Mennes niet gebrost
Dat komt door zijn kaal kopke en die roze polo van Lacoste
PD, BD en leren leren
Deze termen horen we tot vervelens toe, wel meerdere keren
Lesvoorbereidingen en axenroos een hele boel kennis
Ja, het wordt niet onderschat, dat brein van de Mennes
In het begin van dit jaar kreeg elke leerling zijn rol
Vakconcept, niet altijd serieus maar ook veel gelol
Uit hoeveel bladzijden bestaat de cursus, is dees na zwans
Voor ons is dat moeilijk, maar dat is basiskennis voor den Hans
Als we een jaar lang braaf zijn geeft onze Mennes een vat
Een heel jaar goed opletten,
wie kan dat?
Gedicht groep wit gebracht door Kim Bergmans
Niets is er zo fijn om in een les vakconcept te zijn.
Want Mennes Hans geeft ons de kans om een leraar te zijn en zo krijgen de leerlingen
ons niet klein.
In de les leren we veel weetjes en vordert ons IQ met beetjes.
Wat zijn wij toch top, wij worden nooit een flop.
Pief poefpaf, nu kuisen wij ons schup af.
Gedicht groep rood door Toon Aerts
Vakconcept is alles Zonder vakconcept stopt het leven.
Alé toch maar heel even.
De Mennes is onze held.
Die heeft zeker al goede dingen verteld.
Hij geeft ons veel werk.
Maar als klas staan we sterk.
Gelukkig coacht hij ons tijdens praktijkatelier.
Hier maakt hij onze lesvoorbereidingen een beetje mee.
De les is meestal dinsdag, t laatste uur.
Dan is onze aandacht wel duur.
Gedicht groep Blauw gebracht door Yoni Van Herck
Afwezig tijdens vakconcept Ziek? Das minder vlinder dat ge ziek zijt ginder. Helemaal alleen in de
zetel.
Warme soep? Want als je ziek bent lust je dat niet al die andere troep.
Nu ben je alleen, als je gaat wenen breng ik gauw 223, 36 en een halve
fopspene.
Maar als je bent al beter! Snel strik je veter en kom naar buiten waar de
vogels fluiten en
zelfmoord plegen door met hun snuiten kei hard tegen de ruiten te stuiten.
Lang leve vakconcept, AMEN.
Gedicht groep
groen gebracht door Jorne Segers & Gitte Van Gorp
Hallo, wij zijn van groen,
wij komen jullie iets vertellen
wij worden kampioen!
Hier volgt een kleine bijdrage
om jullie zelfbeeld nog wat te verlagen.
We zullen maar beginnen bij wit,
in jullie team dus echt geen pit!
Mannekes zo flauw, gullie lijkt wel op blauw.
Dan gaan we verder met rood
daar zijn de memmen zo groot
Dan hebde daar nog die 3 me hun klein pietjes
dat zijn nog de grootste mietjes.
Tenslotte gaan we verder met geel,
die betekenen ook niet veel!
Dat zijn daar vier mannen met een baard + een opgepompt paard.
De les begon
weer met een vriendelijk begroeting van Meneer Mennes. Zijn humeur was weer top
, zoals elke les. Het eerste dat op het agenda punt stond was een heropfrissing
van de informatie i.v.m. de taak die we gekregen hebben voor vakconcept. Hij
merkte al snel op dat we weer moe waren van de 2 uren sport die wij hiervoor
hadden gehad en kreeg al onmiddellijk medelijden met ons. Hij probeerde ons op
te vrolijken door te zeggen dat de les vroeger zal eindigen dan normaal. Op dat
moment zag iedereen het al wat meer zitten. Nadat meneer Mennes zijn uitleg had
gedaan was het de beurt aan onze gast spreekster. Deze gast spreekster ,
genaamd Leen Mertens, is de voor het
Ze kwam ons
haar ervaring en haar kennis over haar job vertellen en hoopt zo ons iets bij
te brengen.
De uitleg
die we hier gingen krijgen was vooraf al als BELANGRIJK bestempeld. Het was er
aan te merken dat iedereen dit wist , iedereen was één en al oor voor de lezing
van mevrouw Mertens. Meneer Mennes vond deze uitleg zelf ook zeer interessant
want hij pende ijverig op zijn cursusblok.
Er werd ook
goed meegewerkt tijdens de lezing. Dit was te merken aan de vele antwoorden die
gegeven werden op de vragen die gesteld werden door mevrouw Mertens.
Hopelijk zorgt de quiz van volgende week voor
heel wat opwinding.
En ja hoor, drie keer ok een rij dat het bord weer zo goed als propvol
staat.
Iets later dan gepland kan mijnheer Mennes met de les beginnen en ging
de quiz van start. Kort nadat de papieren uitgedeeld werden ging iedereen er
voor. Dit gebeurde niet altijd op een eerlijke manier. De quiz want dan ook het
enigste deel waarbij onze aandacht ten volle aan geschonken werd en niet
langer Normaal na een sessie basket.
In zijn geheel eigen vertelstijl vloog het vlotjes over de leerstof van
de kenmerken van de opbouw en lesinhoud. Iedereen leek nog wel vlot te kunnen
volgen zonder te storen en zodus was de pauze snel een feit. Hierna werden de opdrachten met deadlines van de taak voor VC2 overlopen, een goede
interactie was hierbij dus een feit.
Als er iets is waar Hans Mennes goed is blijkt te zijn is het
compromissen sluiten, ons gebrek aan aandacht en fut want gecompenseerd met het
vroeger stoppen en een taak tegen volgende sessie.
Jaja, die mijnheer Mennes en zijn streken, gauw zullen we hem toch niet
vergeten.
Na een zware sessie basketbal waren we helemaal klaar voor
de 2e sessie van vakconcept 2. Net zoals de vorige les was er een
heel gedetailleerd schema opgeschreven op het bord. Alles werd tot in de
puntjes uitgelegd zodat iedereen wist wat er in het schema stond. En als iemand
een stukje niet snapte, was meneer Mennes zeer behulpzaam om dit nog eens uit
te leggen op zijn eigen enthousiaste manier. In deze les werd alles over de
aanpak en inhoud van vakconcept uitgelegd.
Alle (strategische) rollen die we dit jaar beginnen leren,
werden allemaal toegepast in de axenroos die we vorig jaar geleerd hadden in
het vak agogische vaardigheden. Meneer Mennes legt ook het verband uit tussen
de theorie in vakconcept en het werkstuk dat we moeten maken. Zo weten wij goed
op wat wij moeten letten.
Heel veel theorie in 1 sessie maar ook heel veel geleerd. Benieuwd
wat we volgende sessie gaan bijleren.
Van zodra we binnenkwamen in het lokaal viel het overvolle maar goed
gestructureerde bord meteen op. Mijnheer Mennes zijn gekende stijl om alles al
op te schrijven en zo vlot alles te overlopen was weer een feit. Na de meeste
van ons één paar maanden gemist te hebben vloog hij er meteen weer in met ons
voor te bereiden op een groot project en onze alom gekende deeltaken voor het
vak vakconcept 2.
Eerst werden de 2 coördinatoren bekend gemaakt, Nick en Mike, daarna
konden zij aan de lastige taak beginnen om iedereen een taak te geven. Niet zo
evident als velen hetzelfde willen
Er werd veel met cijfers gewerkt om hun favoriete taak te kunnen
bemachtigen, dit zorgde voor heel wat grappige momenten en veel actie De dienst van promofilm en fotos hadden meteen werk! Het vak is goed ingezet en de sfeer was meteen aanwezig
Wie weet wat brengt vakconcept 2 nog allemaal met zich mee !