Formateur
Elio Di Rupo gaat aan de slag op twee fronten: hij zal werken aan de
staatshervorming en aan het sociaal-economische thema.
Di Rupo
werd maandag door de koning aangesteld als formateur, en dat zou de laatste
stap moeten zijn in het vormen van een regering. De kersverse formateur zal nu
eerst een basisnota opstellen en wie zich daarin kan vinden mag mee
onderhandelen. Hij gaat dus niet eerst zeggen welke partijen mee aan tafel
mogen zitten, tot grote spijt van N-VA.
Hij wil via
bilaterale vergaderingen al de prioriteiten en voorstellen van de partners
horen om zo eindelijk een evenwicht te kunnen bereiken in de begroting. Maar al
bij al schat Di Rupo zijn succes zeer klein in.
Omdat de
bevolking al vaak geklaagd heeft over het feit dat de burgers niet weten
waarover de politici onderhandelen zal Di Rupo zijn nota uitzonderlijk openbaar
maken. Dat zal zorgen voor meer transparantie!
De IMF-topman
Dominique Strauss-Kahn (62), die geprobeerd zou hebben een kamermeisje te
verkrachten, zit in de gevangenis van Rikers Island in New York.
Men heeft
Strauss-Kahn onder zelfmoordtoezicht geplaatst en wordt nu om de 15 à 30
minuten gecontroleerd. Hij heeft ook schoenen zonder veters gekregen en een
trainingspak om het risico te verkleinen dat hij zichzelf van het leven zou
kunnen beroven. Volgens het New Yorkse departement voor gevangenissen krijgen
alle gedetineerden diezelfde behandeling.
Maandag
weigerde de rechter in New York Strauss-Kahn vrij te laten op borgtocht omdat hij
vluchtgevaarlijk zou zijn. Maar de Fransman zijn advocaten proberen nog om in
beroep te gaan tegen dit vonnis.
Het
Internationaal Monetair Fonds heeft sinds de Fransman zijn arrestatie geen
contact meer gehad met hem en bestuursleden zouden hem benaderen om te weten of
Strauss-Kahn wil aanblijven of opstappen. De nummer twee van het IMF, John
Lipsky, heeft intussen de taken van Strauss-Kahn overgenomen maar de Amerikaanse
minister van financiën Geithner heeft er bij het IMF op aan gedrongen snel een
interim-topman te zoeken.
Na 7181 klachten in 2009 en 13085 klachten in 2010 heeft de ombudsman van de spoorwegen het nog steeds niet geleerd. De treinen blijven te laat komen en de mensen worden gefrustreerder met de minuut.
We kunnen het dus duidelijk niet meer ontkennen: de treinen hebben een groot probleem met stiptheid. Ook u heeft het waarschijnlijk al eens meegemaakt: uw trein die te laat komt opdagen waardoor u ook te laat komt op uw afspraak, de juiste verbinding die niet kan worden gemaakt of de trein die gewoonweg niet meer komt. Wij weten niet hoe u er tegenover staat, maar wij zijn dit grondig beu! Dit probleem is ook geen eendagsvlieg maar het sleept al weken, maanden en zelfs jaren aan. De klachten blijven dan ook binnenstromen en hoewel de NMBS er zich van bewust is, lijkt het dat de problemen enkel toenemen.
Ook wij hebben veel vrienden die de trein
dagelijks moeten nemen en die niet te spreken zijn over de stiptheid van
de NMBS, een grote ramp. Ook wij zullen volgend jaar de trein bijna
dagelijks moeten opstappen. Dus ook wij hopen dat de NMBS zijn ogen nu
eens opentrekt en gehoor geeft aan alle klachten, maar daar zijn we
eerlijk gezegd wat ongerust over want dit spelletje is natuurlijk al
lang aan de gang.
Ook veel scholen en bedrijven dienen een klacht in omdat hun werknemers te laat komen op het werk desondanks de overeenkomst met de NMBS om personeel met de trein naar het werk te laten gaan. Deze klachten zijn zowel formeel als informeel. Men wil vooral weten hoelang deze chaos nog zal duren, wat men er aandoet en of er ook ooit wel een oplossing zal komen.
Natuurlijk is stiptheid niet het enige probleem, maar ook over het personeel blijven de klachten groeien. We zien het vaak: mensen die naar het stationspersoneel toe rennen met een heel dringende vraag die dan jammer genoeg onbeantwoord blijft omdat het personeel vaak zelf niet op de hoogte is. Dit vinden wij echt niet kunnen! Het personeel moet, volgens ons, steeds in staat zijn om de mensen bij te staan met raad en daad. Hoe dit kan opgelost worden, is volgens ons heel simpel. Het stationspersoneel zou moeten werken aan hun communicatie, ze zouden elk moment van de dag met elkaar in verbinding moeten staan, zodat alle problemen, vertragingen en andere zaken kunnen worden doorgegeven.
Guido Herman meent dat er ook positief nieuws is want de spoorwegen zouden namelijk in 2010 fors geïnvesteerd hebben in infrastructuur, communicatie, stations,... Denk maar aan het station van Gent waar de verbouwingen nog steeds aan de gang zijn. Wij hopen dat deze investeringen dan ook een positieve invloed hebben op de problemen, en dat de tsunami van klachten mag veranderen in een kabbelend riviertje!
Wij hopen, samen met jullie, dat 'de treinen' zich snel herpakken! Succes NMBS...
Een
wereldprimeur toen de Amerikaanse weduwe Mirtala Garcia vijf mensen ontmoette
die in 2010 gered zijn door de organen van haar overleden man. In totaal zijn
er acht mensen die zijn organen gekregen hebben, maar drie ervan wensten
anoniem te blijven.
Het redden
van acht levens is een record omdat van één donor in de VS doorgaans slechts
drie mensen uit de problemen kunnen geholpen worden. Zon donatie blijft
doorgaans ook anoniem, maar omdat de mensen elkaar zo graag wouden ontmoeten
heeft het New York Organ Donor Network een ontmoeting geregeld.
Julio
Garcia overleed in 2010 aan een onverwachtse hersenbloeding waarna hij hersendood
verklaard werd, maar zijn organen functioneerden nog heel goed waardoor hij een
zeer goede donorkandidaat was. Acht van zijn organen kwamen in aanmerking: twee
hoornvliezen, het hart, de twee nieren, een long, de alvleesklier en zijn
lever, die in twee werd gedeeld.
In de
ruimte kregen de genodigden een badge opgespeld om aan te tonen welk orgaan ze
gekregen hadden. De ontmoeting was heel emotioneel, vooral met de 57-jarige
man Sebastiao Lourenco die het hart van Garcia kreeg. De weduwe voelde het hart
van haar man kloppen in een ander lichaam en dat was heel ontroerend.