Inhoud blog
  • Solovlucht op FK-9 !
  • Eindelijk terug !
    Zoeken in blog

    Welkom op mijn blog!
    Over mijzelf
    Ik ben Christiaan
    Ik ben een man en woon in Sint-Michielsstraat 4 - 3020 Veltem-Beisem (België) en mijn beroep is Receptionist/Brussels Airport.
    Ik ben geboren op 02/07/1959 en ben nu dus 65 jaar jong.
    Mijn hobby's zijn: Vliegen, vliegtuigen, luchtvaart.
    Van kindsbeenaf ben ik gepasionneerd door "vliegtuigen", mijn jongensdroom was zoals mijn vader piloot worden !
    Welkom op mijn blog!
    ULM-Piloten
    Vliegtuigen
    31-10-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Eindelijk terug !
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Dag vrienden van de luchtvaart ! Na lange inaktiviteit ben ik hier terug ! Vanaf nu wordt deze site up-to-date gehouden ! Berichtjes, mail's en commentaar zijn van harte welkom ! Tot gauw ! Chris "Falcon"

    31-10-2007 om 09:23 geschreven door Christiaan  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (5 Stemmen)
    04-11-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Solovlucht op FK-9 !
    1 november ! Samen met mijn vrouw rijden wij naar het vliegveld te Baisy-Thy... Vandaag "zou ??" ik "gelost" worden op mijn nieuwe toestel waar ik al een tijdje mee vlieg, de FK-9. De spanning is te snijden. Aangekomen blijkt dat ik niet met mijn instructeur Christoph vlieg (ontchoocheling), doch ik vlieg met onze goede vriend en instrukteur Jan Van Hoef. Jan dient eerst mijn vliegvergunning te controleren... alles ok ! Ik doe de pre-flight van mijn toestel, geen mankementen... instappen maar ! Jan dient te weten hoever ik sta met de opleiding, waarbij ik hem vertel dat Christoph me de laatste vlucht zei dat ik praktisch klaar was om "gelost" te worden (d.w.z. klaar voor de eerste solo-vlucht). Goed ! Cockpit-check... alles ok... engine-start... de schroef zet zich in beweging en de motor slaat zonder aarzelen aan... die zowat loopt als een "Breitling-uurwerk" ! We beginnen te taxiën, aan het begin van de starbaan gekomen test ik eerst de magneto's van de motor, waarna ik het toestel uitlijn in de as van de startbaan... langzaam duw ik de gashendel helemaal tot het maximum, waarna het toestel zich zonder aarzelen in beweging zet... snel... sneller... and up !... take-off ! Dag moeder Aarde ! We draaien het circuit rond, en besluiten eerst een low-pass te doen ! Prima... er staat ook weinig cross-wind, dan doen we een paar touch-and-go's... hier en daar wat mondelinge correctie's van Jan... goed zo ! We landen. Zo ! zegt Jan... nu is het aan jou ALLEEN ! "SLIK"... Jan geeft nog enkele aanwijzingen en instruktie's en stapt uit, waarna de cockpit sluit. Hier zit ik dan alleen, mijn hart bonst tot in mijn keel... de duim omhoog naar elkaar... én engine-start. Alle mogelijke informatie giert door mijn hoofd als ik de startbaan opdraai... "kalm blijven... concentratie, snelheid aanhouden... hoogte houden... niet te hevig inclineren in de bochten..."... vrouwlief is al aan de rand van de baan komen staan en is er niet gerust in... ik OOK niet ! Maar er is géén weg terug... de FK-9 heeft er zin in... ik ook... alhoewel... de draaiende schroef voor mij snakt naar snelheid... een blik op de instrumenten, alles ok... de vleugelkleppen stel ik in op stand 1, stuurknuppel lichtjes in de hand, voetjes stevig op het voetenstuur, én go... volgas, terwijl het toestel aan snelheid wint, zie ik in m'n rechterooghoek een flits van Jan zie die zich aan de rand van de baan heeft opgesteld (als magere troost !), ik nader nu gauw het eind van de startbaan en trek de stuurknuppel lichtjes naar me toe, en hop... daar ga ik, ik ga de eerste bocht reeds in terwijl ik nog aan hoogte win. Aan m'n linkerkant zie ik beneden het vliegveld, twee kleine stipjes, die me volgen... vrouwlief en Jan, ik kijk om me heen naar andere toestellen, niets... helemaal alleen in de lucht... Héééérlijk... 'geconcentreerd blijven Chris' ! Een blik op mijn snelheidsmeter geeft aan dat ik wat traag vlieg, gevaarlijk ! (een vliegtuig heeft snelheid nodig !! of het vliegt niet... aerodynamica noemen ze dit), ik voer het vermogen wat op... veilig nu. Tijd om in base-legg te gaan, en reduceer het motorvermogen zodat ik snel aan hoogte verlies, niet te traag... niet te snel, langzaam dalen en mooi naar het midden van de landingsbaan sturen, ver kijken, mooi aangekomen aan de drempel van de baan doe ik een "low-pass", mooi horizontaal over de gehele baan zonder de grond te raken en terug volgas en zo draai weer het circuit rond, nogmaals herhalen en..."touch-and-go"... rimpelloos !... nog een laatste maal het circuit rond, nu de "final approuch" ofte "eindnadering"... mooi de glijhoek berekenen, ik nader de baandrempel, mooi afronden nu... en ik raak met de wielen zacht de landingsbaan, gas volledig weg en ik ga in de remmen... rustig... niet te bruusk of we gaan schuiven... and full-stop ! GELUKT !!! Ik draai de baan af en taxi rustig naar de staanplaatsen en stop... de motor hijgt als een vermoeid renpaard, "all systems off", waarbij de schroef bruks tot stilstand komt. Ik zie lachende gezichten, open de cockpit en stijg uit... felicitaties !... ik merk nu pas dat mijn handen en benen trillen als een riet !!! Adrenaline boost !!! Wat een voldoening !!! Nu kan ik een pintje gebruiken om de doorstane emoties door te spoelen ! Da's meer dan verdient ! Volgende vlucht trakteer ik op CHAMPAGNE !!! Tot gauw !

    04-11-2007 om 00:00 geschreven door Christiaan  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (7 Stemmen)

    Archief per week
  • 29/10-04/11 2007

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Mijn favorieten
  • Bloggen.be
  • vliegclub
  • Voetreflexologie

  • Willekeurig Bloggen.be Blogs
    tg90
    www.bloggen.be/tg90

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs