Je kan ze wegklikken, maar ze blijven terugkomen in alle talen en op verschillende manieren. Ik heb het over de massale reclame voor dieetpillen en zogenaamde crashdiëten. Maar waarom is deze online dieetindustrie zo populair?
Allereerst zijn er de voor-en-na-afbeeldingen, waarmee de producent de (valse) resultaten van de producten wilt tonen. Maar ook de positieve getuigenissen en deskundige cijfers zorgen ervoor dat de consument het idee krijgt dat deze producten echt werken.
Daarnaast kan je zo'n online aankoop gemakkelijk geheim houden voor je omgeving. Niemand komt te weten hoeveel pogingen je reeds hebt ondernomen om die overtollige kilo's kwijt te geraken.
Gelukkig komen er steeds meer klachten tegen deze agressieve reclame. Vaak heeft de consument geen weet over de samenstelling van de producten en in vele gevallen zijn de producten niet getest in Europa. Het is dus niet zeker dat ze voldoen aan de Europees opgelegde normen.
Wij hopen alvast dat er snel duidelijke regels en wetten komen rond deze manier van reclame voeren. Het gaat tenslotte over de gezondheid van het volk!