Inhoud blog
  • Portfolio
  • activiteit 6
  • activiteit 5
  • Activiteit 4
  • Voorlopig portfolio
    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Over mijzelf
    Ik ben Susanna Zuidema
    Ik ben een vrouw en woon in Antwerpen (België) en mijn beroep is werkstudent (master Opleidings- en Onderwijswetenschappen en leerkracht lager onderwijs).
    Ik ben geboren op 15/01/1986 en ben nu dus 39 jaar jong.
    Mijn hobby's zijn: reizen en koken.
    UA-zelfevaluatieproject

    12-11-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zep-bijeenkomst 2

    In de ZEP bijeenkomst moesten we elkaar ons leerpunt presenteren a.d.h.v. een voorwerp. Ik presenteerde mijn leerpunt door middel van een krant. Ik legde uit dat ik graag op de hoogte blijf van wat er zich in de wereld afspeelt en dat ik mij daarom niet afgesloten voel in mijn eigen dagelijkse wereld. Ik wil dit ook binnen de onderwijswereld, want tijdens mijn werk heb ik gemerkt dat ik op mijn eigen ‘eilandje’ terechtkwam en enkel oog en tijd had voor mijn eigen klas. Terwijl ik het belangrijk vind jezelf te blijven ontwikkelen, merkte ik dat ik dit niet deed eenmaal ik fulltime aan het werk was.

    De opdracht tijdens de bijeenkomst was om jouw leerpunt op een groot blad te schrijven, waarbij de groepsgenoten opdrachten en activiteiten er voor jou bijzetten die je dit academiejaar kan ondernemen om aan jouw leerpunt te werken. Deze stonden er bij mijn leerpunt vermeldt:

    -          Abonnement tijdschrift voor onderwijsrecht en beleid

    -          Discussies voeren met andere onderwijskundigen

    -          Een map met onderwijsartikels aanleggen (archief)

    -          1 of 2 thema’s binnen de onderwijswereld kiezen waarvan je op de hoogte wil blijven

    -          Bedenk hoe je je zou voelen indien er geen kranten zouden bestaan of dat je 6 maanden de krant niet zou kunnen lezen?

    -          Elke week 2 beleidsnota’s lezen

    -          Onderwijs Vlaanderen nieuwsletter

    -          Met belangrijke onderwijskundigen praten

    -          Zelf onderzoek blijven voeren

    -          www.ond.vlaanderen.be

    -          www.edubron.be

    -          www.edulex.be

    -          Bijscholingen, leerstoelen bijwonen

    -          Inschrijven voor nieuwsbrieven

    -          Hoe zie je de ideale onderwijswetenschapper

    -          Thesissen nakijken

    -          Praten met medestudenten over hun thesis/interdisciplinair project  + naar de presentaties gaan kijken

    -          Lid van de redactie/discussiegroepen van een onderwijstijdschrift/website worden

    -          Lezersbrieven schrijven na een artikel ivm onderwijs te lezen

    -          Enquêtes afnemen van wat leerkrachten zelf belangrijk vinden van op de hoogte te blijven.

    -          Elke week 2x30 minuten in de leeshoek van de bibliotheek vaktijdschriften doornemen

    -          Een overzicht maken van wat je allemaal weet en waar je dat gevonden hebt (index van info)

    -          Referentielijst maken van de artikels die je interessant vond en waarom

    Toen ik de activiteiten had gelezen kwam ik erachter dat ik mijn leerpunt verkeerd heb uitgelegd. Ik bedoelde niet dat ik per se een x aantal uur per week vakliteratuur wil lezen en dat ik van alles op de hoogte wil blijven. Dit is namelijk praktisch niet haalbaar en mist de essentie van mijn leerdoel. Ik heb gemerkt dat ik tijdens mijn werk mij op een eilandje bevind en ik ben bang over 10 jaar een soort van afgestompt te zijn en op alles te zeggen: “maar zo doe ik het al 10 jaar”. Ik wil op een actieve manier in de wereld blijven staan en mijn werk in de toekomst ook uitdagend blijven vinden. Dit betekent dat ik de onderwijswereld beter moet leren kennen om zo deze uitdagingen te kunnen blijven zien.   

    Bij de acitiviteiten die bij deze gedachte passen heb ik een gezet.

    12-11-2010 om 00:00 geschreven door zuidema  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Leerpunt

    Beschrijving van mijn leerpunt:

     

    De master OOW is op de hoogte van recente inzichten in het brede veld van het organi­seren van leren in opleidings- en in onderwijssettings, zowel op micro-, meso- als macro­niveau.

     

     

     

    Motivatie voor dit leerpunt:

     

    Waarom heb ik voor dit leerpunt gekozen?

    Als onderdeel van mijn opleiding tot leerkracht lager onderwijs heb ik een project gedaan in het kader van het stimuleren van leerkrachten om actief hun vakgebied te blijven volgen. Hierbij heb ik een in de ontspanningsruimte van een basisschool de ruimte opnieuw vormgegeven, opdat vakliteratuur er aantrekkelijker uit zou zien en vaker gelezen zou worden. In het kader van een leven lang leren is het namelijk noodzakelijk dat een werknemer zich op de hoogte blijft houden van de ontwikkelingen in zijn sector om zo te kunnen blijven volgen in een snel veranderende samenleving. In mijn reflectie op deze opdracht onderschreef ik bovenstaande en benadrukte ik ook nog eens het belang van het niet enkel leven, denken en weten binnen de school, maar ook open te staan voor de wereld daarbuiten. Na deze opdracht en het afstuderen ging ik fulltime aan het werk als leerkracht. Pas na het lezen van de mastercompetenties die op blackboard waren gepost, realiseerde ik mij dat ik bij mijn afstuderen dacht dat ik een leven lang leerder zou zijn die op de hoogte zou blijven van de stand van zaken in onderwijswereld en zichzelf zou blijven verbeteren, echter is dit niet het geval. Ik ben net als vele anderen verzand geraakt in de eigen dagelijkse rompslomp, waaruit naar mijn mening vaak voortvloeit dat men op een gegeven moment niet meer kritisch naar zichzelf kijkt. Daarnaast ben ik de master gaan volgen om mijn mogelijkheden in het onderwijs te vergroten. Echter, als ik na het afronden van deze master weer stil blijf staan in mijn ontwikkeling, zal ik een minder aantrekkelijke werknemer worden en mijn eigen mogelijkheden tot groei beperken. Daarom wil ik ernaar streven om op een systematische wijze hier aan te blijven werken.  

    12-11-2010 om 00:00 geschreven door zuidema  




    Archief per week
  • 21/03-27/03 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 28/02-06/03 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 08/11-14/11 2010

    Agenda

    Belangrijke data in mijn agenda




    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs