Dit zijn Jules (altijd! gekleed met zijn oranje trui), Jef (zijn tweelingbroer), Wardje (kleine broer) en zus Marie. Ze wonen in onze klas en mogen vanaf nu elke avond met iemand mee naar huis logeren. Op maandag, dinsdag, woensdag en donderdag. De voorbije week is dat al goed gelukt. En bleek het erg fijn om één van onze vriendjes mee te mogen nemen. Aan de mama's en papa's: kijken jullie goed na of alles in de logeertas zit vooraleer je de knuffelpop terug meebrengt naar school? Anders is het niet zo leuk voor de volgende kleuter natuurlijk. Dank jullie allemaal wel om zo goed voor de poppen te zorgen. Trouwens, ondertussen heeft Jules al een nieuwe sjaal gekregen tijdens zijn logeerpartij, en voor Jef is er een supercoole lange broek bij gekomen! Heel erg leuk!
agenda
alles poetsen en inpakken voor de grote verhuis...
Over mijzelf
Ik ben Kris
Ik ben een vrouw en woon in (België) en mijn beroep is kleuterjuf.
Ik ben geboren op 09/10/1960 en ben nu dus 64 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: ik hou van lezen en voorlezen en alles met boeken, van koken, bakken, handwerk.
Ik heb 2 kinderen, ben oma van Janne en lees voor in de bib. Over ons klasje schrijf ik voor 'Kleuters en Ik'.
Het Toverklasje
De onthaalklas van de Vierwindenschool
07-10-2012
'Jongens, meisjes aan de kant, daar komt papa olifant'
Donderdag muziekdag en de trommels worden uitgehaald, want vandaag is het al 'olifanten' wat de klok slaat. En we leren een nieuw liedje, over 'jongens, meisjes, aan de kant, daar komt papa olifant - grote voeten, grote oren en een lange slurf vanvoren - jongens, meisjes aan de kant, daar komt papa olifant'! Boem!!
Een dikke bal rollen, een lange worst voor de slurf, twee kleine bolletjes voor de ogen, vier korte dikke worstjes voor de poten, en voila een olifant! Weinig foto's van de kindjes aan het werk, want juf haar handen zaten mee vol klei, maar het resultaat is helemaal van hen en staat te drogen in de klas, klaar om een flinke laag vernis te krijgen.
Een doos vol vingerpoppetjes (zie ook nog verder) is een heel leuke ontdekking! Leeuwen, giraffen, kikkers, olifanten, papegaaien, inktvissen, vissen, een babytje, een duiker, een kerstmannetje,... er zit vanalles in. Er wordt geprobeerd om de poppetjes op onze vingers te krijgen, wat niet zo eenvoudig is als het lijkt! De poppetjes worden gesorteerd per soort, want 'kijk, nog een kikker, en nog een kikker', en zo maken we series en rijtjes en vinden we kleine en grotere poppetjes. Terwijl zich - zie verderop - een heerlijk spelletje ontspint met visjes en de zee...
Nog voor de klasdag goed en wel van start is gegaan, zijn de kleuters al volop bezig met een kleefwerk: grote bladen met Elmer de olifant liggen op de tafel, en kleurige stukjes papier. En al ontzettend snel beginnen de kinderen in elk vakje een kleurtje te plakken, zonder uitleg, zonder info van de juf. Gewoon vanzelf! Supermooi!!
Dierendag en juf haalt vingerpopjes boven. Romy vindt nog wat plastic vissen en 'zwemt' neuriënd op en neer. Tijd voor 'een zee' dus. Met blauw papier en een grote doorschijnende bak knutselt ze in één twee drie een prachtige oceaan. Met roze papier komen er nog wat zeesterren bij en dan de visjes in het 'water'. Als juf er dan ook nog een spiegel in zet, lijkt het helemaal op een grote zee. Issam komt haar vervoegen en samen spelen ze een hele tijd lang samen met de vissen en de spiegel.
Issam en Romy spelen de volgende dag weer verder met hun 'zee'. En dan komt er plots een uitnodiging: in de tweede kleuterklas wordt schimmenspel gespeeld, over 'de mooiste vis van de zee' en of we willen komen kijken... natuurlijk! Tussen al die grotere kleuters zitten we gezellig en genieten we van de mooie muziek en de kleurrijke visjes die de stagiaires hadden gemaakt. MMMMooi!
In de kring op woensdagochtend: 'mannekes, wie kan er hier alleen zijn schoenen uitdoen? want ik ga foto's maken van onze sokken!' Verbaasde oogskes, als juf haar eigen schoenen uittrekt en een foto maakt van haar sokken en schoenen. Maar voila, ze zijn al snel allemaal paraat en de schoenen gaan uit, helemaal alleen of met een beetje hulp. En dan één na één 'poseren'! Een ware sokken- en schoenendéfilé in onze klas! Nu is het nog niet duidelijk waarom maar dat komt nog wel!
De foto's waren klaar de volgende dag en dus speelden we in de kring de 'sokkenmemory': van wie waren deze sokken en waar is de tweede? En plots ontdekten we dat we vandaag andere sokken aanhadden en werden die ook weer getoond, prompt werden weer schoenen uitgetrokken en moest juf een nieuwe foto maken, want 'kijk, nu zijn er hartjes op mijn sokken, dat is ook mooi!' zo kunnen we bezig blijven natuurlijk
Nog een weekje slapen en dan start ons appelproject. Het is een schoolproject, in de ene klas al wat intensiever dan in de andere, maar allemaal samen hebben we een echte 'Appeldag' op dinsdag 16 oktober. Tussendoor gaan we in de klas vanalles met appels doen. Vooral lekkere dingen klaarmaken (we oefenden vrijdag al stilletjes met appelbrochetjes!!!), maar ook verhalen vertellen, tekenen, schilderen, kleien, spelletjes spelen, puzzelen,...
Elke donderdag spelen we muziek en gaan we nog eens extra zingen en dansen. Nu en dan komt meester Dries langs met zijn gitaar en oefenen we het liedje over het klimaat, dat we binnenkort met de hele school samen gaan zingen. In de klas zijn er bovendien heel wat muziekinstrumenten en ieder kiest wat hij leuk vindt om muziek mee te maken. En dan zingen en spelen we mee met de cd van Jules of Kapitein Winokio, of we maken ons eigen liedje en geluid.
Op dinsdag komt meester Manu een uurtje mee in onze klas. Dan gaan alle stoelen en tafels aan de kant en toveren we de klas om in een turnzaaltje. Meester Manu brengt dan heelwat materiaal mee, tot tennisraketten en hockeysticks toe! Ook bowlingkegels en -ballen, maar we doen ook allerlei evenwichtsoefeningetjes op de banken, stoelen, bobijnen,... En de rest van de week turnen we zelf, zonder de meester: dan zet juf de ene bank op de andere zodat we een glijbaan hebben, en we helpen elkaar zodat er niemand valt.
Juf kopiëerde de foto van elke kleuter in 'groot' en 'heel groot'. In de kring gingen we eerst even 'warm lopen': de foto van juf Amina werd in drie stukken geknipt... ai ai au au oeioeioei... en dan weer bijeen gepuzzeld... oef!!!! En dan konden de kleuters ook aan het werk, ieder met hun eigen foto. Soms een beetje omgekeerd of helemaal ondersteboven, maar dan was er Wanis uit het zesde leerjaar die mee kwam helpen, en juf Kris die een handje toestak, en uiteindelijk hebben we prachtige gepuzzelde hoofden.
Lange en korte stukken papier, geel en rood en blauw of met bolletjes en streepjes, grote en kleine rondekes, een heel groot papier om samen aan te werken of kleine kaartjes voor elk afzonderlijk,... er werd ontzettend veel gekleefd. Mila maakte bloemetjes, Romy wel twintig kaartjes en stroken vol repen en cirkels, Hussein knipte en knipte stukjes en stukjes, Lily ging helemaal op in haar werkjes, Safia ontdekte 'lijm' en 'plakken' en dat ze zelf haar materiaal mag nemen in de klas, Issam concentreerde zich en vergat alles rondom zich terwijl hij bezig was,...
In een deksel van een schoenendoos komt wat verf. Kleutervernis erbij en elke kleuter kan aan de slag met zijn of haar kleiwerkjes. Ze halen hun stukjes klei voorzichtig uit hun geschilderde doos en rollen ze door de verf. De balletjes en worstjes gaan heen en weer door de handjes, worden van onder en van boven vol gesmeerd en vooral gevoeld: die verf is toch zo heerlijk om met je handen in te zitten. Al vindt niet iedereen dat: Raven laat het liever aan de juf over Hij geeft zijn zegen: juf heeft het goed gedaan! En dan gaan alle bordjes in ons 'droogrek', tot de stukjes klei terug in onze doos kunnen en mee naar huis.
Er werd wat afgetekend de twee voorbije weken. De kleuren rood, geel, blauw, wit en zwart stonden in de picture. Potloden, lange krijtjes, driehoekige wasco's, stiften, gekleurd papier en wit papier, papier met een tekening erop om in te kleuren, of gewoon maar een blad zelf gekozen en een leuke tekening erop... Issam vertelde bij elk detail wat hij tekende, en telkens wou hij er ook een foto van Gelijk had hij, het zag er schitterend uit. Maar dat was zo bij iedereen en ik had nog wel honderden foto's kunnen maken! Binnenkort komen alle tekeningen mee naar huis, dan ziet alles er nog veel echter uit. De pakjes tekeningen en werkjes hangen al klaar aan de muur, bij ieders' foto.
Reuze-stempelkussens, drie kleuren verf, een groot wit papier, schortjes, en onze eigen handen. Meer hadden we niet nodig vandaag. Er stonden drie bolletjes op ons papier, en voorzichtig begonnen we die over te schilderen, maar al snel gingen de hele handen op de stempelkussens en verschenen er afdrukken van vingers en handen op ons blad. De ene kleur over de andere, leuk leuk!
Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek
De tijd vliegt! Nog twee weken en daar is de grooooote vakantie. En nadien worden we allemaal eerstekleuterklassers! De kleuters kijken er al naar uit. We gingen op onderzoek en avontuur in de nieuwe school. We ontdekten veel deuren en trappen en toiletten en de turnzaal op het dak en onze eigen klasjes met de douche en alles erop en eraan. Sinds vorige week slapen we daar al in de namiddag en eten er ook al ons fruit. We beginnen alles al te kennen, ook hoe we naar het toilet moeten en hoe we van de ene klas naar de andere kunnen (er zijn immers verschillende manieren en weggetjes...). Heeeeel spannend! De week die komt gaan we vooral heel veel poetsen. Alle blokken, dieren, poppen, de bobijnen afwassen samen, de kasten uitkuisen, en alles alles alles inpakken. En we gaan dat allemaal samen doen, want samen gaat alles beter en sneller en is het ook leuker.
Deze week komen ook alle mama's en papa's op oudercontact en daarmee sluiten we het voorbije schooljaar al een beetje af, maar ook niet echt, want in september zijn we weer allemaal samen. Fijn!