2 weken geleden vertrek je op 2daagse. Leerlingen krijgen test
in de studie. Niet echt moeilijke test trouwens als je de oefeningen
hermaakt had. Ik heb al veel moeilijkere testen gefabriceert.
De refter is groot, de controle is moeilijk. Toch enkele
leerlingen betrapt met open boek. Spieken dus. Procedures gevolgd:
verder schrijven met groene stylo.
Test verbeterd: sommige delen een 0, het groene gedeelte wordt nog gequoteerd.
Je deelt de testen uit en de discussie komt op gang. Discussie
vraag je jezelf af. Waar moet in godsnaam over gepraat worden. Leerling
doet iets wat ze niet mag, maar blijkbaar zijn deze regeltjes geen
evidentie. Nee hoor, je moet bijna geloven dat het een onrecht is dat
er punten worden afgenomen. Het argument dat ook anderen het gedaan
hebben, houdt ook geen steek. Het is alsof Adam G zou moeten
vrijgesproken worden, want er zijn zoveel andere moordenaars die vrij
rondlopen en nooit gepakt worden. Als je even nadenkt, is het zelfs een
heel laag bij de grond argument, want je beschuldigt rechtstreeks je
leerlingen van dezelfde bedenkelijke praktijken. "When I go down, I'll
take everyone with me."
Eigenlijk kan ik met hetgene hierboven nog allemaal best
leven. Maar wat ik niet begrijp is dat leerlingen niet kunnen toegeven
dat ze een fout gemaakt hebben. Afkijken en afschrijven hoort nu
eenmaal bij het puber zijn, maar je wordt maar een echt iemand als je
je fouten durft toegeven. Maar blijkbaar lukt dat niet zo goed.
De relatie leerkracht - leerling werkt enkel en alleen maar
als er vertrouwen is. Mijn standpunt is altijd dat een leerling van
goede wil is. Ik geef hen vertrouwen. Maar wat blijft er nu van dit
vertrouwen over? Afkijken, dit nog bijna onredelijk vinden en zelfs
niet vinden dat het fout is. Ik geef graag nieuwe kansen en ik zal dat
ook nu nog doen. Het vertrouwen zal wel weer herstelt worden, daar
twijfel ik niet aan.
De examens komen er aan. Als ik terugdenk aan deze periode breekt het
angstzweet me weer uit. Tot laat studeren, stapels papieren op je
bureau waar maar geen einde aan lijkt te komen en vooral voor de
leerkracht anex prof gaan zitten en van top tot teen laten keuren. Nee,
ik ben blij dat deze periode achter de rug is.
Toen ik nog ijverige en ook wel af en toe minder ijverige
student was, leek de examenperiode de mooiste tijd die er was voor een
leerkracht. Even in de voormiddag naar school komen en dan de rest van
de dag om te doen wat je wil. Na 7 jaar in het onderwijs weet ik wel
beter. De examenperiode is allerminst iets om naar uit te komen.
De martelgang begint al voor de examens: het opstellen van het
proefwerk. Urenlang op zoek in de bib, op het net naar geschikte
vragen. Dan nog de vragen aanpassen zodat de leerlingen het proefwerk
toch enigszins met een glimlach maken. Het is een voortdurend wikken en
wegen van te gemakkelijk en dan weer te gemakkelijk. Maar na een uur of
5 is het kunststuk meestal wel af.
Wat mag je niet doen tijdens het examentoezicht? Boekjes
lezen, examens verbeteren, sudoku 's maken, kortom je mag alleen
toekijken gedurende 2 à 4u hoe de leerlingen ijverig op hun kopijen
zitten te schrijven. Dat kan best wel boeiend zijn. Je leert veel over
leerlingen. Voor sommigen is het maken van een examen het creëren van
een kunstwerk. Het examen maken, liefst eerst in potlood, daarna alles
netjes overschrijven, het blad nog eens draaien, de vragen nog eens
overlezen om het uiteindelijk bij het belsignaal met een glimlach of
boze blik af te geven. Voor de meesten is een examen echter pure chaos.
Snel vraag lezen, liefst nog enkele gegevens overslaan, beginnen
oplossen, schrappen want je bent vanalles vergeten, opnieuw maken en
dat zo 2u aan een stuk. 2u is dan vrij optimistisch want het is dan
weer een sport om alles zo snel mogelijk tot een degelijk geheel te
verwerken zodat ze toch nog een uurtje vrij hebben om te slapen op de
bank, een strip te lezen of in het gunstigste geval de leerstof van het
volgende examen alvast te overlopen. Echt boeiend wordt het pas als
leerlingen hun PSP proberen boven te halen of kaartenhuisjes beginnen
te bouwen. Het brengt enige verstrooiing in deze lange uren. Want laten
we eerlijk zijn: toezicht houden is saai. Ik nodig iedereen uit 4u niks
te doen. Geloof me het vraagt veel volharding om dit goed te doen. Er
schiet niks anders over dan je gedachten eens de vrije loop te laten
gaan. In mijn geval zijn zo al volledige voetbalkampen uitgedacht,
toekomstplannen gesmeed en netelige situaties geanalyseerd.
En dan zie je die pak examens op je afkomen. Honderden
bladzijden die op je afkomen waarin veel goede dingen, maar helaas soms
ook wel serieuze onzin op je afkomt. Je sluit je op. Liefst in een
kamertje waarin geen internet, TV of koelkast met lekkere dingen staat.
Nee, geef mij maar een klasje met enkel wat muziek, een computer zonder
internet en voor de rest helemaal niks zodat je zonder afleiding aan
die enorme stapel kan beginnen. En dan beginnen die uren in volledige
eenzaamheid en je volledig stort in de wereld van de leerlingen en hun
vreugde, maar laten we het vooral ellende houden waarin ze vertoefden
tijdens het examen.
Tegen het einde van de examens neemt de stress pas echt toe.
Je moet alles verbeterd krijgen, de punten moeten binnen en meestal is
er nog wel ergens een examen van je tijdens de laatste 2 dagen. Opeens
merk je dat je nog iets niet verbeterd hebt. Stress alom en de deadline
nadert.
Niets is zo mooi als op <enter> drukken en je punten definitief verzenden.
We hebben om te starten ook al een reeks extra's toegevoegd aan uw blog, zodat u dit zelf niet meer hoeft te doen. Zo is er een archief, gastenboek, zoekfunctie, enz. toegevoegd geworden. U kan ze nu op uw blog zien langs de linker en rechter kant.
U kan dit zelf helemaal aanpassen. Surf naar http://www.bloggen.be/ en log vervolgens daar in met uw gebruikersnaam en wachtwoord. Klik vervolgens op 'personaliseer'. Daar kan u zien welke functies reeds toegevoegd zijn, ze van volgorde wijzigen, aanpassen, ze verwijderen en nog een hele reeks andere mogelijkheden toevoegen.
Om berichten toe te voegen, doet u dit als volgt. Surf naar http://www.bloggen.be/ en log vervolgens in met uw gebruikersnaam en wachtwoord. Druk vervolgens op 'Toevoegen'. U kan nu de titel en het bericht ingeven.
Om een bericht te verwijderen, zoals dit bericht (dit bericht hoeft hier niet op te blijven staan), klikt u in plaats van op 'Toevoegen' op 'Wijzigen'. Vervolgens klikt u op de knop 'Verwijderen' die achter dit bericht staat (achter de titel 'Proficiat!'). Nog even bevestigen dat u dit bericht wenst te verwijderen en het bericht is verwijderd. U kan dit op dezelfde manier in de toekomst berichten wijzigen of verwijderen.
Er zijn nog een hele reeks extra mogelijkheden en functionaliteiten die u kan gebruiken voor uw blog. Log in op http://www.bloggen.be/ en geef uw gebruikersnaam en wachtwoord op. Klik vervolgens op 'Instellingen'. Daar kan u een hele reeks zaken aanpassen, extra functies toevoegen, enz.
WAT IS CONCREET DE BEDOELING??
De bedoeling is dat u op regelmatige basis een bericht toevoegt op uw blog. U kan hierin zetten wat u zelf wenst.
- Bijvoorbeeld: u heeft een blog gemaakt voor gedichten. Dan kan u bvb. elke dag een gedicht toevoegen op uw blog. U geeft de titel in van het gedicht en daaronder in het bericht het gedicht zelf. Zo kunnen uw bezoekers dagelijks terugkomen om uw laatste nieuw gedicht te lezen. Indien u meerdere gedichten wenst toe te voegen op eenzelfde dag, voegt u deze toe als afzonderlijke berichten, dus niet in één bericht.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken over de actualiteit. Dan kan u bvb. dagelijks een bericht plaatsen met uw mening over iets uit de actualiteit. Bvb. over een bepaalde ramp, ongeval, uitspraak, voorval,... U geeft bvb. in de titel het onderwerp waarover u het gaat hebben en in het bericht plaatst u uw mening over dat onderwerp. Zo kan u bvb. meedelen dat de media voor de zoveelste keer het fout heeft, of waarom ze nu dat weer in de actualiteit brengen,... Of u kan ook meer diepgaande artikels plaatsen en meer informatie over een bepaald onderwerp opzoeken en dit op uw blog plaatsen. Indien u over meerdere zaken iets wil zeggen op die dag, plaatst u deze als afzonderlijke berichten, zo is dit het meest duidelijk voor uw bezoekers.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken als dagboek. Dagelijks maakt u een bericht aan met wat u er wenst in te plaatsen, zoals u anders in een dagboek zou plaatsen. Dit kan zijn over wat u vandaag hebt gedaan, wat u vandaag heeft gehoord, wat u van plan bent, enz. Maak een titel en typ het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks naar uw blog komen om uw laatste nieuwe bericht te lezen en mee uw dagboek te lezen.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met plaatselijk nieuws. Met uw eigen blog kan u zo zelfs journalist zijn. U kan op uw blog het plaatselijk nieuws vertellen. Telkens u iets nieuw hebt, plaats u een bericht: u geeft een titel op en typt wat u weet over het nieuws. Dit kan zijn over een feest in de buurt, een verkeersongeval in de streek, een nieuwe baan die men gaat aanleggen, een nieuwe regeling, verkiezingen, een staking, een nieuwe winkel, enz. Afhankelijk van het nieuws plaatst u iedere keer een nieuw bericht. Indien u veel nieuws heeft, kan u zo dagelijks vele berichten plaatsen met wat u te weten bent gekomen over uw regio. Zorg ervoor dat u telkens een nieuw bericht ingeeft per onderwerp, en niet zaken samen plaatst. Indien u wat minder nieuws kan bijeen sprokkelen is uiteraard 1 bericht per dag of 2 berichten per week ook goed. Probeer op een regelmatige basis een berichtje te plaatsen, zo komen uw bezoekers telkens terug.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met een reisverslag. U kan een bericht aanmaken per dag van uw reis. Zo kan u in de titel opgeven over welke dag u het gaat hebben, en in het bericht plaatst u dan het verslag van die dag. Zo komen alle berichten onder elkaar te staan, netjes gescheiden per dag. U kan dus op éénzelfde dag meerdere berichten ingeven van uw reisverslag.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken met tips op. Dan maakt u telkens u een tip heeft een nieuw bericht aan. In de titel zet u waarover uw tip zal gaan. In het bericht geeft u dan de hele tip in. Probeer zo op regelmatige basis nieuwe tips toe te voegen, zodat bezoekers telkens terug komen naar uw blog. Probeer bvb. 1 keer per dag, of 2 keer per week een nieuwe tip zo toe te voegen. Indien u heel enthousiast bent, kan u natuurlijk ook meerdere tips op een dag ingeven. Let er dan op dat het meest duidelijk is indien u pér tip een nieuw bericht aanmaakt. Zo kan u dus bvb. wel 20 berichten aanmaken op een dag indien u 20 tips heeft voor uw bezoekers.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken dat uw activiteiten weerspiegelt. U bent bvb. actief in een bedrijf, vereniging of organisatie en maakt elke dag wel eens iets mee. Dan kan je al deze belevenissen op uw blog plaatsen. Het komt dan neer op een soort van dagboek. Dan kan u dagelijks, of eventueel meerdere keren per dag, een bericht plaatsen op uw blog om uw belevenissen te vertellen. Geef een titel op dat zeer kort uw belevenis beschrijft en typ daarna alles in wat u maar wenst in het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks of meermaals per dag terugkomen naar uw blog om uw laatste belevenissen te lezen.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken uw hobby. U kan dan op regelmatige basis, bvb. dagelijks, een bericht toevoegen op uw blog over uw hobby. Dit kan gaan dat u vandaag een nieuwe postzegel bij uw verzameling heeft, een nieuwe bierkaart, een grote vis heeft gevangen, enz. Vertel erover en misschien kan je er zelfs een foto bij plaatsen. Zo kunnen anderen die ook dezelfde hobby hebben dagelijks mee lezen. Als u bvb. zeer actief bent in uw hobby, kan u dagelijks uiteraard meerdere berichtjes plaatsen, met bvb. de laatste nieuwtjes. Zo trek je veel bezoekers aan.
WAT ZIJN DIE "REACTIES"?
Een bezoeker kan op een bericht van u een reactie plaatsen. Een bezoeker kan dus zelf géén bericht plaatsen op uw blog zelf, wel een reactie. Het verschil is dat de reactie niet komt op de beginpagina, maar enkel bij een bericht hoort. Het is dus zo dat een reactie enkel gaat over een reactie bij een bericht. Indien u bvb. een gedicht heeft geschreven, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze het heel mooi vond. Of bvb. indien u plaatselijk nieuws brengt, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze nog iets meer over de feiten weet (bvb. exacte uur van het ongeval, het juiste locatie van het evenement,...). Of bvb. indien uw blog een dagboek is, kan men reageren op het bericht van die dag, zo kan men meeleven met u, u een vraag stellen, enz. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.
WAT IS DE "WAARDERING"?
Een bezoeker kan een bepaald bericht een waardering geven. Dit is om aan te geven of men dit bericht goed vindt of niet. Het kan bvb. gaan over een bericht, hoe goed men dat vond. Het kan ook gaan over een ander bericht, bvb. een tip, die men wel of niet bruikbaar vond. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.
Het Bloggen.be-team wenst u veel succes met uw gloednieuwe blog!