Een collectie van carlo pignatelli grijpt terug op de jaren '60, revolutionaire jaren voor de mannenmode. en inderdaad, de collectie voor zomer 2006 is anders, minder klassiek- ja, meer revolutionair - dan gewoonlijk. Vrijheid en sensualiteit zijn de sleutelwoorden. De materialen zijn geraffineerd en fris. In de collectie veel fantasieën. De kleuren variëren van wit tot zwart, van geel tot turkoois, van cyclaam tot rood. De accessoires doen denken aan die van de rocksterren in de jaren '60 : vooral de opvallende armbanden en kettingen met vele hangers.
Adidas is een Duits bedrijf dat sportkleding maakt. Het bedrijf is vernoemd naar de oprichter, Adolf (Adi) Dassler, die in 1920 begon met het maken van schoenen in Herzogenaurach, bij Neurenberg.
De broer van Adolf, Rudolf Dassler, is de oprichter van Puma (1948),dat ook in Herzogenaurach gevestigd is. De tweestrijd tussen de broers deelde ook de bevolking van het dorp op.
Adidas kreeg het op het einde van de 20ste eeuw zwaar te verduren door de concurrentie van onder meer Nike. In 2006 slaagde Adidas erin zijn positie op de wereldmarkt opnieuw fors te versterken door de overname van Reebok.
Adidas is een kledingsponsor voor professionele sporters of sportclubs. Onder deze sportclubs horen bijvoorbeeld:
Puma AG is een Duitse onderneming gevestigd in Herzogenaurach. Het bedrijf werd in 1948 door Rudolf Dassler opgericht als PUMA Schuhfabrik Rudolf Dassler.
Puma is met circa 1,5 miljard euro omzet en 3,910 medewerkers (2004) samen met Adidas (opgericht door Rudolfs broer Adolf Dassler) en Nike een van de grootste fabrikanten van sportartikelen ter wereld. Voor de marketing werden sponsercontracten met bekende sporters afgesloten.
Nike
Nike, Inc. is een bedrijf dat sportkleding en sportschoenen maakt. Bill Bowerman en Phil Knight richtten het bedrijf in 1962 op en vernoemen het naar de Griekse godin van de overwinning: Nike.
Het verhaal gaat, dat op een ochtend de vrouw van Bowerman voor het ontbijt wafels bakte. Hij bedacht, dat de structuur van de wafels, wanneer toegepast in schoenzolen, de schoen zou verlichten. Hij fabriceerde een paar handgemaakte schoenen, met deze 'wafelzolen', en kwam tot de conclusie, dat de structuur van de zool bijdroeg aan het draagcomfort, het gewicht verlaagde en zodoende bijdroeg aan betere prestaties.
Bill Bowerman was coach op de Amerikaanse Oregon University en actief betrokken bij de ontwikkeling van beter materiaal en betere trainingsmethoden voor sporters. Bowerman probeerde het maximale uit zijn atleten en hun materiaal te halen. Deze tweeledige aanpak, maakte van hem een succesvol atletiektrainer.
Een van Bowerman's atleten, was Phil Knight, student Accountancy én een middenafstandsloper, die op het idee kwam om high-tech, goekope schoenen uit Japan naar Amerika te importeren, om zodoende de Duitse overheersing op de Amerikaanse sportkledingmarkt te bevechten.
Nike is een zeer geliefd merk onder jongeren. Het wordt veel gedragen.
Het hoofdkantoor van Nike is gevestigd in Beaverton, Oregon.Het Europese distributiecentrum is gelegen in Vorst in België en telt ongeveer 1500 werknemers. In het Amerikaans-Engels wordt de naam als "Naikie" uitgesproken, in het Brits-Engels als "Naik".
Tommy Hilfiger
Tommy Hilfiger (over de persoon zelf) (24 maart1951, Elmira, New York, Verenigde Staten) is een wereldberoemde Amerikaanse modeontwerper bekend van zijn eigen merk Tommy Hilfiger. Hij begint zijn carrière in 1969 als verkoper van hippe kleding. Al snel opent hij zijn eigen winkel ´People´s place´ in het noorden van de staat New York. Nadat deze zaken failliet gingen, vertrok Hilfiger in 1979 naar New York om een carrière als een modeontwerper te beginnen.
Hilfigers eerste mannencollectie verschijnt in 1984. Ter promotie hiervoor start de destijds nog onbekende ontwerper een $3 miljoen kostende advertentiecampagne die luide: De 4 geweldige Amerikaanse ontwerpers voor mannen zijn: R -- L -- P -- E -- C -- K -- T H --. (Ralph Lauren, Perry Ellis, Calvin Klein en natuurlijk Hilfiger zelf). En met succes, want aan het einde van de jaren tachtig had Hilfinger al een omzet van meer dan $25 miljoen per jaar. Tot slot werd Hilfiger in 1995 wordt uitgeroepen tot Menswear Designer of the Year door the Council of Fashion Designers of America.
De AmerikaanseTommy Hilfiger Corporation ontwerpt, produceert en verkoopt sportieve mannen- en vrouwenkleding, jeans en kinderkleding. De merken van het bedrijf bestaan uit Tommy Hilfiger en Karl Lagerfeld. Daarnaast brengt het bedrijf doormiddel van licentieovereenkomsten ook een brede reeks van aanverwante kleding, accessoires, schoeisel, geur en huis meubilering aan.
La Chemise Lacoste is een Frans kledingbedrijf. Het is opgericht door René Lacoste, een beroemde Franse tennisspeler, en André Gillier. Het bedrijf ontwerpt, produceert en verkoopt kleding, schoeisel, parfum en monturen over de hele wereld. Het bedrijf wordt gemakkelijk herkend door zijn groene krokodil. Het hoofdkantoor van La Chemise Lacoste staat in Parijs, Frankrijk.
Christian Dior werd geboren op 21 januari1905, in Granville, Normandië (Frankrijk). Hij verhuisde met zijn ouders naar Parijs, waar hij later Politieke Wetenschapppen studeerde. Hij interesseerde zich voor architectuur, en schetste in zijn vrije tijd onder meer kleding, die zo goed waren dat hij ze verkocht aan couturehuizen en hij illustreerde de modebijlage van Figaro. Dit talent leidde ertoe dat hij in 1938 als ontwerper werd aangenomen Robert Piguet. In 1941 stapte hij over naar Lucien Lelong. Marcel Boussac, een textiel-tycoon, besloot 5 jaar later om Diors' modehuis te financieren, en kocht het huis aan de Avenue Montaigne in Parijs, waar het huis Dior nu nog altijd zijn thuisbasis heeft.
In 1947 lanceerde Dior zijn eerste collectie voor de lente/zomer, die al snel bekend stond als de 'New Look': uiterst smalle tailles met uitlopende rokken. Dior is door het "La Chambre Syndicale de la Haute Couture" als haute couture modehuis erkend.
Dior stierf onverwachts in 1957, en zijn assistent Yves Saint Laurent nam het roer over en presenteerde in 1958 zijn 1e collectie, Trapeze.
Sinds 1997 is John Galliano aangesteld als Artistic Director van modemerk "Dior".
Chanel SA is een van de weinige onafhankelijke modehuizen ter wereld. Het bedrijf geeft geen interne informatie vrij en tevens geen financiële informatie. Alain Wertheimer is bestuursvoorzitter van Chanel en Francoise Montenay (CEO) en Maureen Chiquet (president en COO) maken ook deel uit van de raad van bestuur. De Wertheimer-familie controleert het bedrijf en naast het hoofdmerk bezit het modehuis ook Eres en Paraffection.
Na de lancering van Chanel No. 5 in 1921 werd het modehuis over de hele wereld bekend als producent van haute couture en werden de modeartikelen van Chanel door de high society uit Londen, Parijs, Rome en New York gekocht. Coco Chanel woonde bijna haar hele leven in het Hôtel Ritz, waar tot op de dag van vandaag haar suite is behouden (Coco Chanel Suite). De Duitse modedesigner Karl Lagerfeld zwaait tegenwoordig de scepter over het modehuis.
Logo
Het logo van Chanel is een C met een omgedraaide C erdoorheen en is afgeleid van oprichtster Coco Chanel. Het is uitgevoerd in een modern, strak lettertype zonder al teveel franjes. Pas na de opening van de eerste paar Chanel-winkels werd het logo gedeponeerd door Chanel. Momenteel is het modehuis bezig het illegale gebruik van hun logo af te breken. Dit gebruik wordt voornamelijk gedaan bij handtasjes van het merk. Vietnam, Thailand en de Volksrepubliek China behoren tot de top 3 van landen die de meeste replica's produceren. Een authentiek Chanel-handtasje kost meer dan $3.000, maar een imitatiehandtasje heeft een prijskaartje van $20 tot/met $120.
Dolce & Gabbana
Domenico Dolce en Stefano Gabbana zijn bekende Italiaanse modeontwerpers die op dit moment een zeer gerespecteerd duo vormen in de modewereld. Zij bezitten het kledingmerk "Dolce & Gabbana" dat thuishoort in de categorie topmerken zoals Gucci en Versace. Hun modehuis is gevestigd in Milaan. Behalve kleding hebben ze ook boeken met de titels "Hollywood" en "Music" op de markt gebracht.
Het merk bestaat uit twee lijnen: 'D&G' en 'Dolce & Gabbana'. D&G is de goedkopere versie terwijl 'Dolce & Gabbana' de duurdere versie betreft. Hun stijl kent veel invloeden uit Hip-hop en R&B.
In het verleden is het vaak een prooi geweest voor een overname door het Franse concern Louis Vuitton Moët Hennessy, maar Gucci heeft meerdere malen kunnen ontsnappen aan een overname door LVMH. Zo werd de Gucci Group een beursgenoteerd bedrijf in 1995, genoteerd aan Euronext Amsterdam (primair) en aan de New York Stock Exchange. In 1996 gaf het bedrijf nog meer aandelen uit, om te voorkomen dat het een goedkope prooi werd voor overnamekandidaten. Uiteindelijk werd het concern in 2004 doormiddel van een vriendelijk overnamebod, overgenomen door PPR en sinds eind 2004 is Gucci niet meer een beursgenoteerd bedrijf, maar een volledig onderdeel van Pinault.
Versace is een toonaangevend modehuis, en behalve kleding produceert het merk accesoires, parfums, make-up en servies voor verschillende merken van de Versace Group.
Het camelkleurig met zwarte, witte en rode strepen patroon dat synoniem staat voor Burberry werd het eerst gebruikt als een voering voor hun trenchcoat in 1924. Pas sinds 1967 heeft Burberry het patroon, dat nu geregistreerd staat als hun handelsmerk, gebruikt voor hun andere producties zoals paraplu's, sjaals en bagage.
zomer 2006 belooft een modieuze zomer te worden! Op de catwalks in milaan zagen we schitterende en vooral vrouwelijke collecties. Meer dan sexy is de vrouw voor zomer 2006 sensueel en ladylike. Ze verleidt met charme en elegantie, verkiest een rok of jurkje boven een broek en zal niet snel het huis verlaten zonder een paar hoge hakken.
Optical wit en zwart een van de meeszt in het hoog springende nieuwe trends is: optical wit, spierwit, oogverblindend wit is dé modekleur voor het komende zomerseizoen. wit, bij uitstek een zomerkleur, stond nog nooit zo centraal in de modecollecties. total white outfits kwamen we op bijna iedere catwalk wel tegen. Uiterst geraffineerde ourtits met vele details die zorgen voor 'beweging' in het wit. Naast wit gaan we ook veel zwart zien.
Verbleekte sorbettinten(dus geen sastels!) felle kleuren zoals we die voor zomer 2005 zagen, zijn van de baan. wit en zwart worden geflankeerd door zachte sorbettinten. verbleekte pastels, alsof de kleuren met een flinke portie wit zijn vermengd. denk hierbij aan bleekroze, bleeklila en bosbes, vanillegeel, verbleekt hemelsblauw..daarnaast gaan we ook veel beigetinten zien. over het algemeen zijn de kleuren gedekt.
De jurk staat centraal als we het over vrouwelijke mode hebben, kunnen we natuurlijk niet om de jurk heen. dit kledingstuk staat de komende zomer centraal. In als zijn vrouwelijkheid. De jurken voor zomer 2006 zijn zwierig, in luchtige materialen als chiffon en voile. Ze zijn verrijkt met pailletten, met strikken, linten, geappliqueerde bloemen en kant. Op en top vrouwelijk!
Het 'vriendelijke' tailleurtje Net zoals voor winter 2005 gaan we ook voor zomer 2006 veel tailleurs zien. 'vriendelijke tailleurs', zei één van de meest toonaangevende italiaanse ontwerpers. anders dan het formele tailleur uit de jaren '80, is het tailleurtje voor de komende zomer veel vrouwelijker, lieflijker, minder stijf, dankzij roesjes, stroken en geraffineerde details.
De kokerrok en de tutu In winter 2005 komt de kokerrok terug. In zomer 2006 zal deze rok nog meer terrein winnen. maar naast de kokerrok gaan we ook veel zwierige rokken, vaak tot op de knie of net erover, zien. Voor jonge lijnen kozen sommige ontwerpers zelf voor korte ballerinatutu's.
Hoge tailles de hoge taille lijkt het eindelijk te hebben gemaakt. Hier en daar zien we nog wel lage tailles (zeker voor de meer sportieve kleding zoals spijkerbroeken), maar in het algemeen heeft de taille zich een heel stuk naar boven verlengd. dit geld voor broeken en shorts, maar ook voor jurkjes en topjes die vaak ver boven de 'natruurlijke taille' worden dichtgestrikt.
Retro invloeden in de badmode In de badmode zien we retro invloeden met een knipoog naar de jaren '30. Vooral het badbroekje is uitgegroeid tot een grote, rechte broek tot bijna aan de navel. Het is niet waarschijnlijk dat deze trend het strandbeeld voor zomer 2006 zal gaan overheersen, maar het is wel een model dat we op verschillende catwalks tegenkwamen.
Hoge hakken Bij een modebeeld dat elegantie en vrouwelijkheid in alle details uitstraalt, horen natuurlijk hoge hakken. In bijna alle shows kwamen we ze tegen: elegante sandaaltjes met naaldhakken en rijke versieringen, maar ook sleehakken en column hakken.
Accessoires Accessoires blijven een belangrijke rol spelen. Denk aan tassen, ceintuurs en zonnebrillen. Bijous als lange kettingen en grote oorbellen zijn nog steeds in, maar ingetogener dan de afgelopen zomer.