Wist je dat zelfs Chanel aan haar keukentafel patronen zat te knippen
16-06-2007
Rosette werkt nu zo'n 5 jaar van thuis uit. Aan opdrachten heeft ze geen gebrek meer, maar dat was vroeger wel anders. In het begin bleef het bij laat je gegevens achter en we bellen wel terug. Je thuisactiviteit uitbouwen moet blijkbaar groeien. Vandaag doet Rosette zowel administratief als telefonisch werk van thuis uit. Zij is bovendien ook één van de telefonische beantwoorders van de ThuiswerkGids.
Werk je al lang van thuis uit?
Ik ben ongeveer 12 jaar zelfstandige waarvan ik 7 jaar zowel ter plaatse bij de klant als thuis werkte. Sinds een 5-tal jaar aanvaard ik alleen nog opdrachten om van thuis uit te verwezenlijken.
Wat doe je?
Ik ben allround administratief en commercieel aan de slag en aan werk ontbreekt het niet. Mijn klanten doen beroep op mij om zowel telefonische als administratieve taken te verwezenlijken. Zo ben ik de ene keer helpdesk medewerker, leg ik telefonisch klantencontacten, doe ik marktonderzoeken en mysterycalls of bel ik facturen na. Ik heb ook veel vraag naar het opvolgen van mailings en het maken van afspraken.
Op administratief gebied rekenen bedrijven er op dat ik buiten het normale secretariaatswerk hen help bij het maken van scripts voor telefoongesprekken, hun database in orde houd, gegevens in de computer correct ingeef of e-mails beantwoord.
Waarom wilde je van thuis uit werken?
Omdat dit een haalbare manier is om je beroep en je privé leven te combineren en aan de stress van het vervoer te ontsnappen. Ik spaar uren aan verplaatsing uit en heb geen gedram meer op de wegen of problemen met het openbaar vervoer.
Waarom wilde je ook voor starters een thuiswerkgids zijn?
Deze vraag is zeer simpel te beantwoorden. Ik sta 100% achter dit project omdat ik uit ondervinding weet dat starten als thuiswerker zeker niet eenvoudig is en elke hulp welkom is.
Dat is de reden waarom ik hieraan graag mijn volledige medewerking verleen en de sites www.Thuiswerkgids.be en www.Brievenvouwen.be wil ondersteunen zodat mensen makkelijker aan klanten geraken en dit zonder veel poespas of grote uitgaven."
Welke reactie heb je van je omgeving en van bedrijven gekregen toen je met thuiswerk begon?
Mijn omgeving zag het wel zitten dat ik meer thuis zou zijn en ze hebben mij altijd hierin gesteund en aangemoedigd.
Wat de bedrijven betreft is het een ander verhaal. Bij het aanbieden van mijn diensten, kon ik in het beste geval even met de verantwoordelijke spreken maar meestal bleef het bij een éénmalige contact. Ik kreeg steeds hetzelfde antwoord. Laat je gegevens achter en wij zien wel. Maar dat is ondertussen veel jaren geleden.
Toen er in het begin niet direct werk uit de bus kwam, besloot ik om het niet bij louter administratief werk te houden maar er ook telefonische opdrachten bij te nemen. Met nieuwe moed nam ik contact op met enquêtebureaus en die zagen mij wel zitten. Dus na een korte opleiding bij hen op kantoor kon ik van thuis uit aan de slag.
Eens mijn eerste klant binnen was, werd het precies veel makkelijker om nieuwe bedrijven te overtuigen om met mij in zee te gaan. Ik vermoed dat dit vooral komt omdat je zelf ook vlotter en zelfzeker wordt en dit dankzij je ervaring. Andere opdrachten volgden en ik zat in de lift wat thuiswerk betreft. Nu heb ik zowel telefonische als administratieve opdrachten. Zo zie je maar: de aanhouder wint.
Hoeveel uur per week werk jij?
Dit is zeer variabel. Er zijn stille en drukke periodes. Maar laat mij stellen dat ik gemiddeld 8 à 9 per dag actief met mijn taak bezig ben. Vroeger toen ik nog als bediende voor een bedrijf werkte, was ik elke dag 12 uur van huis weg voor een dagtaak van 8 uur.
Ben je tevreden met je verdiensten?
Iedereen wil steeds meer verdienen, maar ik zou zeggen ja. Als ik alles in overweging neem verdien in nu meer dan vroeger. Vroeger bepaalde anderen voor mij wat ik moest doen en wat ik zou verdienen en nu heb ik het heft in eigen handen en bepaal ik deze zaken voor mezelf. Ik wil momenteel eigenlijk niet meer ruilen."