We fly happy together! Hallo jongens en meisjes van 5a, mama's en papa's, grootouders, ...
Welkom op onze klasblog. Hier vinden jullie wekelijks enkele leuke foto's van activiteiten uit onze klas. Ben je zelf heel nieuwsgierig naar al die foto's of toon je graag aan anderen wat we allemaal doen in 5a, neem dan geregeld een kijkje. Via ons gastenboek kan je steeds reageren. Veel plezier!
02-03-2016
Michiel en zijn trouwe vriend
Vrijdag was het aan Michiel om zijn talent te tonen.
Michiel heeft ons op een fijne manier laten kennismaken met zijn trouwe vriend, Marly.
Marly is niet zomaar een hond, hé Michiel? Je kon ons knap vertellen over hoe Marly bij jullie gezin terecht is gekomen en ook hoe het komt dat Marly maar drie poten heeft. Het was leuk om naar jouw verhaal te luisteren! Het was ook heel fijn dat we Marly even konden strelen. Hij genoot duidelijk van de aandacht!
Vandaag was het de beurt aan Rani en Marieke om hun zelfgekozen activiteit, aansluitend bij één van hun talenten, voor te stellen.
Wauw, wat hebben we weer knappe dingen mogen bewonderen.
Rani ontwierp een eigen knutselwerkje, nl., een "creëerblad" met zelfgemaakte confetti en plakband dat je kon gebruiken als een volgkaartje in een boek. Leuk gedaan, Rani!
Marieke die wilde een eigen poppenhuis knutselen.WAT EEN PARELTJE!!!! PRACHTIG uitgewerkt tot in de kleinste details. Bekijk snel de foto's, want ze liegen er niet om.
Vandaag was Femke aan de beurt om iets te tonen van haar talent. Ze gaf ons een lesje notenleer. We leerden over de solsleutel en hoe deze te tekenen. We kregen les over de toonladder en over noten en rusten.
Femke speelde een stukje op haar saxofoon en we moesten proberen te achterhalen welke noten ze achtereenvolgens speelde. Geen makkelijke klus, maar we hebben er wel van genoten. Een dikke dankjewel Femke!
Ook wij droegen vandaag ons steentje bij aan dikke truiendag. We kwamen niet alleen goed ingeduffeld naar school en zetten de verwarming een paar graden lager, maar we leerden ook over het broeikaseffect, de gevolgen van de opwarming van de aarde en we zochten samen naar alternatieven om de CO2 uitstoot te verminderen.
Vandaag mocht Arne iets komen vertellen, tonen, ... over zijn talent, over iets wat hij heel graag doet en iets wat hij graag deelt met zijn klasgenoten.
Na kennis gemaakt te hebben met het talentenarchipel, een eiland bestaande uit verschillende kleine eilandjes, mag ieder kind een activiteit naar keuze uitwerken op een eiland naar keuze en dat op een zelfgekozen manier tonen aan de rest van de klas. Volledige vrijheid dus. Zalig niet?
Arne toonde ons vandaag een aantal creaties die hij zelf maakte met lego. Knap en leuk gedaan Arne!
Vandaag hebben we de stemming van de leerlingenraad gehouden.
Er waren in onze klas veel kandidaten, maar er konden er maar 2 worden verkozen.
Het werd een spannende stemming. Linde kwam er als 1ste uit met de meeste stemmen.
Lennert en Femke haalden beiden evenveel stemmen. Na een stemming tussen hen beide, kwam Lennert als 2 de vertegenwoordiger uit de bus. Hij feliciteerde zijn medekandidaat Femke!
Een dikke proficiat aan Linde en Lennert! Zij gaan ons zeker goed vertegenwoordigen in de leerlingenraad. Ook aan alle ander kandidaten een dikke proficiat voor hun inzet en enthousiasme!
In de klas zijn we gestart met het talentenarchipel.
Dit is een eiland dat bestaat uit verschillende kleine eilanden zoals het taaleiland, het denkeiland, het fijneiland, het beweegeiland, het wil en durf eiland, het wereldeiland, ...
Ieder van ons mag een eiland kiezen waarop we zelf een activiteit mogen bedenken om uit te werken. Hierbij kunnen we gebruik maken van onze talenten. De bedoeling is dat we schitteren in datgene wat we graag doen en wat we goed kunnen.
Aan de hand van een talentenplanner maken we bekend welke activiteit we hebben gekozen en hoe we het gaan aanpakken. Wordt vervolgd!
Elke maand doen we aan takenbord. Er is dan voor ieder wat wils en we herhalen op een speelse manier de geziene leerstof. We schuiven elke week door. Deze maand spelen we smartgames, meppen we vliegen met breuken, dobbelen we bij Frans, spelen we Kapla en maken we een eigen poster rond een bepaalde leerstofinhoud. Een gezellige drukte!
Vandaag kregen we kort wat uitleg van de juf en nadien mochten we alleen, per 2 of soms in groep aan de slag. We mochten allerlei dingen doen op ons eigen tempo. Van het werken met een woordenboek, over het juiste gebruik van de oppervlaktematentabel, tot een spel om de Franse woorden te herhalen en het maken van een pluviometer of windmeter. Stof genoeg om mee aan de slag te gaan.
Op het einde hielden we even halt om na te denken over onze aanpak van het zelfstandige werk. De een was tevreden over zijn/haar inzet, de ander moet de volgende keer letten op het correct verbeteren en het aandachtig lezen van de opdrachten. Goede voornemens dus ...
Vandaag kregen we elk een kaartje met een persoon op. Nadien moesten we op zoek gaan naar onze partner om zo een bekend duo te vormen. Onze partner werd dan ook meteen de persoon naast ons in de klas op onze nieuwe plaats. Barbie en Ken waren heel tevreden, alsook de kerstman en Rudolph en Lady en de Vagebond.