Gek nieuws vandaag gelezen. In Zwitserland wordt er al een tijdje aan Artificial Intelligence gewerkt met robotten. Het team van The Laboratory of Intelligent Systems probeert kleine robotjes te maken die samen kunnen werken en naar "eten" op zoek kunnen gaan terwijl ze het "vergif" proberen te vermijden. Kort samengevat moesten de robotjes samen op zoek gaan. Zodra één van hen een object als vergif kon identificeren, moest hij dit melden aan de andere robotten zodat zij bij het vergif konden wegblijven.
Over een nacht ijs zijn ze in elk geval niet gegaan want er werden 50 generaties gemaakt van deze robotjes. Elk robotje bezit 30 genen (eigenschappen) dat hun gedrag bepaalt. De vijftigste generatie werd gemaakt aan de hand van resultaten van de vorige 49 generaties. De genen van de beste robotten werden geselecteerd en bij elkaar gegooid. Was dat even een verrassing toen bleek dat sommige van deze robotten konden liegen.
In de 50ste generatie waren er robotten bij die "eten" aangaven aan de rest terwijl het eigenlijk vergif was. De robotten die het signaal ontvingen keken dit natuurlijk geen tweede keer na en sloten zich aan bij dit socket. Het resultaat was dat deze robotten hun batterijen leegliepen. Het "eten" waarnaar ze op zoek gingen was namelijk een oplader waaraan ze zichzelf konden opladen. Het "vergif" bestond uit een elektriciteitsafnemer die hun batterij zou leegzuigen.
Een fout in de programmatuur die het liegen veroorzaakte? Nee hoor. De robot die het signaal doorgaf blijft gewoon van dit socket af en gaat na de tegenstanders te hebben uitgeschakeld gewoon door met zijn zoektocht naar "eten".
In Zwitserland hebben ze dus een robot kunnen maken die bewust kan liegen. De machine wist duidelijk wel dat hij een verkeerd signaal aan zijn teamleden gaf anders had hij zichzelf ook aangesloten aan het socket.
Luidt dit voor ons een nieuw tijdperk in waarin kinderen zullen spelen met kleine robotjes die bewust verkeerde informatie kunnen geven? Misschien brengt Mattel volgend jaar wel een 'levende' Barbie-pop op de markt die kan praten en kan communiceren met jouw kind. Voor een of andere reden moet ik dan toch onmiddellijk aan Chucky denken. Je weet wel, die bezeten pop die aan het moorden slaagt. Ach, foutje in de programmatuur.
We rijden allemaal wel eens met de bus, en de meeste hogeschoolstudenten beschikken ook wel over een Buzzy-Pas of een treinabonnement (daar ontbreekt de leuke naam nog, mischien een Happy Rail pas). Als je zo'n abonnement hebt kan je gewoon op elke lijnrit rijden zonder dat je nog moet betalen.
Nu komt er bij De Lijn in Vlaanderen een nieuw uniek systeem aan dat volgens de planning in 2010 in gebruik zal worden genomen.
Het systeem houdt in dat elke reiziger een chipkaart heeft dat ingescand moet worden als ze instappen en dan houdt een boordcomputer alle gegevens bij, zoals het aantal reizigers op een traject en de verplaatsingspatronen van reizigers. Dat is goed, want dan kunnen ze een statistiek opstellen die zegt dat meneer Lemmens op zaterdag heel graag naar de stad rijdt. Zo krijgen we nog Big-Brother toestanden. Geweldig.
Om nog maar te zwijgen van al die studenten die op dit moment voor De Lijn werken als "teller". Deze job houdt in dat ze met een bus meerijden en tellen hoeveel mensen er op de bus stappen of dat ze de tijd meten van halte tot halte. Het is een leuke bijverdienste, zeker niet al te vermoeiend en het betaalt negen euro per uur. Ach ja, vanaf 2010 hebben ze jullie al niet meer nodig.
De boordcomputer, zo zegt Zita.be, zal ook gebruikt worden voor het beïnvloeden van de verkeerslichten. Ach, ze rijden toch al altijd door het rood dus als het licht nu toevallig elke keer dat er een bus aankomt op groen springt, waarom niet. Geen verkeersovertredingen meer door de Lijn chauffeurs, gewoon een lamp die af en toe verspringt terwijl waarschijnlijk niet iedereen van het kruispunt af is.
De Minister van Mobiliteit Van Brempt hoopt ook dat de nieuwe chipkaart tegen zwartrijders zal werken, want iedereen die opstapt is verplicht om zijn kaartje boven te halen en zich te laten scannen. Dat zijn ze nu ook al. Dat werkt niet.
Als ik je vertel dat ongeveer de helft van de reizigers op een schooldag een Buzzy Pas heeft en dus gewoon opstapt zonder te moeten stoppen bij de chauffeur kan je jezelf wel voorstellen dat zodra we allemaal verplicht zijn om zo'n kaartje boven te halen, dat de vertragingen enkel erger worden.
Kostprijs van deze nutteloze maatregelen?
60 MILJOEN EURO!
Wat dacht je ervan dat de overheid dat geld eens zouden besteden aan werkloze jongeren een baan te geven door ze bij de Lijn de bussen te laten kuisen! Ik schrijf echt niet graag mijn naam in een laag stof op de bus. Neem er nog eens bij dat ik een astma-patiënt ben en je weet wel hoe moeilijk ik het soms vind om te ademen op een bus. Een snotneus vind ik ook altijd leuk als ik met de bus rijd.
Of nog beter, de overheid kan dit geld misschien eens gebruiken om hun begroting in evenwicht te laten zijn, in plaats van dat ze besparen op onderwijs (maar daarover later meer).
Ach, monopoliesituaties creëren zo'n situaties.
Een vooruitstrevend systeem van de Lijn? Alstublieft ...
Het maken van een blog en het onderhouden is eenvoudig. Hier wordt uitgelegd hoe u dit dient te doen.
Als eerste dient u een blog aan te maken- dit kan sinds 2023 niet meer.
Op die pagina dient u enkele gegevens in te geven. Dit duurt nog geen minuut om dit in te geven. Druk vervolgens op "Volgende pagina".
Nu is uw blog bijna aangemaakt. Ga nu naar uw e-mail en wacht totdat u van Bloggen.be een e-mailtje heeft ontvangen. In dat e-mailtje dient u op het unieke internetadres te klikken.