Vandaag hebben we nieuwe groepjes gekregen in de les techniek. Nieuwe groepjes betekent ook nieuwe taken! Ellen heeft de belangrijkste taak: organisator. Mien materiaalmeester, Sofie researcher, Nina verslaggever en ik(Tiffany) de minst belangrijkste taak van dit project: blogmaster! . Allereerst heeft meneer De Vos alles heeeeeeeeeeeeeeeel uigebreid uitgelegd. Blablablablablablablabla ... grapje! We konden kiezen uit super veel dingen om zelf te maken maar toch heeft ons groepje gekozen voor een zonnebloem met de reden: Met een bloem kan je heel veel kanten uit: de versiering, presentatie... Het wordt zeker en vast geen makkelijk project deze keer want we moeten alles zelf doen. De informatie die we anders van de leerkracht krijgen moeten we nu zelf noteren. Maar het zal weeral een tof project worden zoals altijd
Heel veel groetjes van groep 2 en tot volgende les ! Ellen,Nina,Sofie,Mien en Tiffany x :D (volgende week is er geen blog want het is dan vakantie!) dus tot na de vakantie!
Vandaag bij de techniekles, hebben we het gehad over brood. We keken een filmpje van een half uur te zien over brood, hoe het gemaakt word nu, en vroeger in de vroegere tijden tot aan de pre-historie. Er waren weetjes in, zoals bijvoorbeeld: hoe ze hebben uitgevonden hoe ze het deeg van het brood moeten laten reizen, wat de belangrijkste ingrediënten van brood zijn, wat zemelen zijn, hoe de granen worden gemaald, enz...
Intussen we naar dat filmpje aan het kijken waren, moesten we individueel vragen in ons mapje invullen. Als we dat hadden ingevuld, moesten we het natuurlijk verbeteren! Dan moesten we ook berekenen hoeveel punten we hadden voor de evaluatie.
Ook dan, hebben we de rest van heel het boekje verbeterd, en onze punten gekregen!!
Vandaag was de grote DAG! We liepen naar de technieklokaal en het was IJSKOUD!!! M. De Vos had ons nog een beetje uitleg gegeven voor het maken van de Confituur. Daarna gingen we per groepje aan tafel staan. Yasmiene, Mien en Kevin gingen de aardbeien in kleine stukken snijden Can (Organisator) ging er natuurlijk een paar opeten. Ik moest de aardbeien gaan roeren en Can moest weer speciaal doen, hij deed bijna alle suiker in een keer in de pot terwijl we nog een beetje moesten wachten. Daarna moesten we de naamkaarten gaan maken om op de confituur te plakken. Toen ik klaar was met mijn naamkaart zei de M. De Vos dat ik het artikel op de blog moest gaan zetten. Toen de aardbeien afgekoeld waren hebben we ze verdeeld en in onze potjes gegoten. Dat was het voor deze week. (In de loop van de week ga ik nog een filmpje zetten van onze groep) Met vriendelijke groeten van heel groep2 (Can, Yasmiene, Mien, Kevin en Ik, Ouail)
Deze morgen was het zeer koud buiten. Gelukkig konden we direct naar het technieklokaal, waar het lekker warm was. wat natuurlijk nog leuker was, was dat we confituur mochten maken.
we begonnen met de aardbeien in stukken te snijden en in een grote kom te smijten. het duurde heel lang voor dat de aardbeien smolten. toen de aardbeien gesmolten waren mochten we er 1 kilo suiker bij gooien. daarna moesten we blijven roeren tot alles gesmolten was tot lekkere confituur!!! toen de confituur afgekoeld was mochten we hem onder al de bokalen in ons groepje verdelen. proeven mochten we niet, maar toch deed iedereen het stiekem ( ik zeker!) het was een supertoffe les!!!
groeten van groep 1,
Antje ( geen taak) Aminta ( researcher) Anika (verslaggever) Tiffany (organisator) Ellen (materiaalmeester) Lukas (blogmaster)
Vandaag bij de les techniek konden we onze confituurpotten eindelijk gebruiken! Ja, we hebben onze confituur gemaakt! Het begon allemaal met de aardbeien schoon te maken. De groene toppen verwijderen, en dan in stukjes te snijden.
Daarna konden de aardbeien in de kookpot, samen met een heeeeeleeboel suiker! In totaal, hebben we een kilo suiker gebruikt! Wanneer de aardbeien en suiker er in waren, konden we beginnen met roeren! En we mochten niet stoppen, want dan zou het aanbranden.
Dan was er ook nog het minder leuke bij... De messen en het snijplaatje afwassen, maar dat hoort er natuurlijk ook bij!
Intussen Lars en Ruben in de potten aan het roeren waren, zijn wij (Yasmine, Sofie en Demi) al etiketjes gaan maken voor op onze confituurpotten te plakken! Wanneer onze etiketjes klaar waren, hebben we de rollen omgedraaid, en zijn Yasmine en Sofie in de potten gaan roeren, en toen moest ik (Demi) de blog gaan schrijven!
Bij ons is de confituur nu zo goed als klaar en de potten worden gevuld! De confituur ziet er heel lekker uit, en ik hoop dat ze ook lekker zal zijn! Ik kan niet wachten om ze te proeven!!!!!
Groetjes, Groep 4! (Yasmine, Sofie, Lars, Ruben, Demi)
Hallo! Vandaag, eindelijk, weer les techniek! We hadden vandaag eerst onze agenda ingeschreven. Toen we naar de klas kwamen, had iedereen het koud behalve Mr.De Vos. Toen we in de klas waren hadden de materiaalmeesters de naamkaarten uitgedeeld. Daarna had elke groep 5 stukken brood en een potje confituur gekregen. Mr. De Vos had ook uitgelegd hoe hij de confituur had gemaakt. Hij had namelijk 1 kilogram aardbeien en 1 kilogram suiker gebruikt. Toen we van de sneetjes brood gingen proeven had ieder van ons groepje 1 sneetje voor zich gepakt terwijl we van elk sneetje moesten proeven. De confituur was ook heel lekker, (ik kijk er al naar uit om het volgende week zelf te maken Mmmmmmm...) Daarna gingen de materiaal meesters appels schillen en ze namen ze mee naar hun groepje. Daarna keken we naar een filmfragment over een appel die aan het verrotten was (euk) Tot volgende week!!
Met veel groeten van groep 2 (Kevin, Can, Mien, Yasmiene en ik, Ouail)
Wat een les vandaag! We kregen brood en zelfgemaakte confituur van menner De Vos. Dan moesten we rotte appels met een verse appel vergelijken! Iedereen liet zijn mening duidelijk horen! We kregen een filmpje van een rottende appel te zien. Bij de 2de proef moesten we een geschilde appel met een ongeschilde appel vergelijken. dat was toch wel een iets wat leukere opdracht. Het was een zeer toffe les! Volgende les gaan we zelf confituur maken, dat wordt kei cool!
groep 1: Aminta, Ellen, Anika, Antje, Tiffanny en Lukas
Bij deze les hebben we vanalles geleerd over brood en appels. In het begin hebben we allerlei soorten brood geproefd (met zelfgemaakte confituur, die we volgende keer zelf gaan maken) Zo probeerden we de verschillen tussen het verschillende soorten brood te ontdekken. Het was een heel lekker ontbijtje !!!
Daarna was het de beurt aan de appels. Gelukkig moesten we deze niet proeven. Want er was namelijk een verse appel, maar ook een rotte Ook hebben we een filmpje gekeken over de evolutie van een appel. (Kijken hoe hij rot wordt) We hebben ook allerlei opdrachten gemaakt over de appel. Ons bundeltje is helemaal klaar !
Dit was onze les Techniek, hopelijk wordt de volgende les even leuk ...
Vele groetjes van Nina (Organisator), Aideen (Materiaalmeester), Inez (Verslaggever), Robin (Researcher) en natuurlijk ik, Robbe (Blogmaster)
vandaag deden we verschillende proefjes met eten. We proefden verschillende soorten brood, en moesten het verschil van smaken opschrijven. We kregen ook de confituur te proeven die we volgende week zelf gaan maken! We moesten zeggen of het lekker was, en ja dat was het ook! Mmm!
Dan kregen we appels. Een verse ongeschilde appel, en een verse geschilde. We moesten de appel beschrijven. Hetzelfde moesten we doen met een rotte geschilde en ongeschilde appel! Dat zag er niet uit... en de geur was ook niet bepaald fris... Gelukkig dat we bij deze proef niet moesten eten!
Dat was deze les voor techniek!
Groetjes, Groep 4! Yasmine, Sofie, Lars, Ruben, Demi
Jammer genoeg hadden we maandag 24/09/2012 geen les Techniek wegens Jaarmarkt. Maar volgende week maandag (01/10/2012) hebben we normaal ook techniek, dus hopen we dat er niets tussen komt!!
Groetjes groep2: Yasmiene, Can, Kevin, Mien en Ouail
Vandaag onze 2de les Techniek. De groep en de CLIM - rollen voor ons eerste project zijn net verdeeld. Voor dit project gaan we alles leren over bloggen Dit is onze groep : Aideen (Materiaalmeester) Robbe (Blogmaster) Nina (Organisator) Robin (Researcher) Inez (Verslaggever)
Ons bundeltje over "bloggen" is al helemaal correct ingevuld
we hebben vandaag de groepjes verdeeld, en ook de naamkaartjes gemaakt voor de rest van het schooljaar. Aminta is researcher en zocht de dingen op die wij niet wisten., terwijl de rest van het groepje de opdrachten in het bundeltje maakten. Ik (Lukas de blogmaster) zorgde voor een artikel op de blog. het was een les vol FUN, FUN, FUN!!!
Hallo! Vandaag in de techniek les begonnen we met uitleg, maar niet zo als gewoonlijk, maar met een memory spelletje! Toen moesten we allemaal een naam-kaartje maken, en kregen we een M&M! De kleur van de M&M verwees naar een taak dat je dan moest uitvoeren in je groepje. In je groepje moest je dan een bundeltje invullen over blogs, intussen onze researcher wat dingen aan het oplossen was met de hulp van de computer.
Op het einde kregen we allemaal een Leo van onze 13 jarige jongen!!!!
Het 1ste lesuur hebben we naamkaarten gemaakt We hebben de taken verdeeld Nu zijn we de blog aan het maken. Mien is de researcher, zij zoekt op de computer wat wij niet weten. Can is de organisator, hij zorgt ervoor dat iedereen goed meewerkt en aandachtig is. Yasmiene is de materiaalmeester, zij zorgt ervoor dat we alle nodige materiaal bij de hand hebben. Kevin is de verslaggever, hij stelt alle vragen aan de leerkracht en vertelt alles wat we niet weten aan de researcher en komt terug met de antwoorden. Ik, ik ben de BLOGMASTER, ik zorg ervoor dat er goeie artikels op de blog staan.
Groetjes van heel groep 2: Kevin, Yasmiene, Mien, Can en Ouail
Blogmaster: Ouail Bouakka
In bijlage vinden jullie enkele foto's van ons groepje
We hebben om te starten ook al een reeks extra's toegevoegd aan uw blog, zodat u dit zelf niet meer hoeft te doen. Zo is er een archief, gastenboek, zoekfunctie, enz. toegevoegd geworden. U kan ze nu op uw blog zien langs de linker en rechter kant.
U kan dit zelf helemaal aanpassen. Surf naar http://www.bloggen.be/ en log vervolgens daar in met uw gebruikersnaam en wachtwoord. Klik vervolgens op 'personaliseer'. Daar kan u zien welke functies reeds toegevoegd zijn, ze van volgorde wijzigen, aanpassen, ze verwijderen en nog een hele reeks andere mogelijkheden toevoegen.
Om berichten toe te voegen, doet u dit als volgt. Surf naar http://www.bloggen.be/ en log vervolgens in met uw gebruikersnaam en wachtwoord. Druk vervolgens op 'Toevoegen'. U kan nu de titel en het bericht ingeven.
Om een bericht te verwijderen, zoals dit bericht (dit bericht hoeft hier niet op te blijven staan), klikt u in plaats van op 'Toevoegen' op 'Wijzigen'. Vervolgens klikt u op de knop 'Verwijderen' die achter dit bericht staat (achter de titel 'Proficiat!'). Nog even bevestigen dat u dit bericht wenst te verwijderen en het bericht is verwijderd. U kan dit op dezelfde manier in de toekomst berichten wijzigen of verwijderen.
Er zijn nog een hele reeks extra mogelijkheden en functionaliteiten die u kan gebruiken voor uw blog. Log in op http://www.bloggen.be/ en geef uw gebruikersnaam en wachtwoord op. Klik vervolgens op 'Instellingen'. Daar kan u een hele reeks zaken aanpassen, extra functies toevoegen, enz.
WAT IS CONCREET DE BEDOELING??
De bedoeling is dat u op regelmatige basis een bericht toevoegt op uw blog. U kan hierin zetten wat u zelf wenst.
- Bijvoorbeeld: u heeft een blog gemaakt voor gedichten. Dan kan u bvb. elke dag een gedicht toevoegen op uw blog. U geeft de titel in van het gedicht en daaronder in het bericht het gedicht zelf. Zo kunnen uw bezoekers dagelijks terugkomen om uw laatste nieuw gedicht te lezen. Indien u meerdere gedichten wenst toe te voegen op eenzelfde dag, voegt u deze toe als afzonderlijke berichten, dus niet in één bericht.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken over de actualiteit. Dan kan u bvb. dagelijks een bericht plaatsen met uw mening over iets uit de actualiteit. Bvb. over een bepaalde ramp, ongeval, uitspraak, voorval,... U geeft bvb. in de titel het onderwerp waarover u het gaat hebben en in het bericht plaatst u uw mening over dat onderwerp. Zo kan u bvb. meedelen dat de media voor de zoveelste keer het fout heeft, of waarom ze nu dat weer in de actualiteit brengen,... Of u kan ook meer diepgaande artikels plaatsen en meer informatie over een bepaald onderwerp opzoeken en dit op uw blog plaatsen. Indien u over meerdere zaken iets wil zeggen op die dag, plaatst u deze als afzonderlijke berichten, zo is dit het meest duidelijk voor uw bezoekers.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken als dagboek. Dagelijks maakt u een bericht aan met wat u er wenst in te plaatsen, zoals u anders in een dagboek zou plaatsen. Dit kan zijn over wat u vandaag hebt gedaan, wat u vandaag heeft gehoord, wat u van plan bent, enz. Maak een titel en typ het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks naar uw blog komen om uw laatste nieuwe bericht te lezen en mee uw dagboek te lezen.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met plaatselijk nieuws. Met uw eigen blog kan u zo zelfs journalist zijn. U kan op uw blog het plaatselijk nieuws vertellen. Telkens u iets nieuw hebt, plaats u een bericht: u geeft een titel op en typt wat u weet over het nieuws. Dit kan zijn over een feest in de buurt, een verkeersongeval in de streek, een nieuwe baan die men gaat aanleggen, een nieuwe regeling, verkiezingen, een staking, een nieuwe winkel, enz. Afhankelijk van het nieuws plaatst u iedere keer een nieuw bericht. Indien u veel nieuws heeft, kan u zo dagelijks vele berichten plaatsen met wat u te weten bent gekomen over uw regio. Zorg ervoor dat u telkens een nieuw bericht ingeeft per onderwerp, en niet zaken samen plaatst. Indien u wat minder nieuws kan bijeen sprokkelen is uiteraard 1 bericht per dag of 2 berichten per week ook goed. Probeer op een regelmatige basis een berichtje te plaatsen, zo komen uw bezoekers telkens terug.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met een reisverslag. U kan een bericht aanmaken per dag van uw reis. Zo kan u in de titel opgeven over welke dag u het gaat hebben, en in het bericht plaatst u dan het verslag van die dag. Zo komen alle berichten onder elkaar te staan, netjes gescheiden per dag. U kan dus op éénzelfde dag meerdere berichten ingeven van uw reisverslag.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken met tips op. Dan maakt u telkens u een tip heeft een nieuw bericht aan. In de titel zet u waarover uw tip zal gaan. In het bericht geeft u dan de hele tip in. Probeer zo op regelmatige basis nieuwe tips toe te voegen, zodat bezoekers telkens terug komen naar uw blog. Probeer bvb. 1 keer per dag, of 2 keer per week een nieuwe tip zo toe te voegen. Indien u heel enthousiast bent, kan u natuurlijk ook meerdere tips op een dag ingeven. Let er dan op dat het meest duidelijk is indien u pér tip een nieuw bericht aanmaakt. Zo kan u dus bvb. wel 20 berichten aanmaken op een dag indien u 20 tips heeft voor uw bezoekers.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken dat uw activiteiten weerspiegelt. U bent bvb. actief in een bedrijf, vereniging of organisatie en maakt elke dag wel eens iets mee. Dan kan je al deze belevenissen op uw blog plaatsen. Het komt dan neer op een soort van dagboek. Dan kan u dagelijks, of eventueel meerdere keren per dag, een bericht plaatsen op uw blog om uw belevenissen te vertellen. Geef een titel op dat zeer kort uw belevenis beschrijft en typ daarna alles in wat u maar wenst in het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks of meermaals per dag terugkomen naar uw blog om uw laatste belevenissen te lezen.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken uw hobby. U kan dan op regelmatige basis, bvb. dagelijks, een bericht toevoegen op uw blog over uw hobby. Dit kan gaan dat u vandaag een nieuwe postzegel bij uw verzameling heeft, een nieuwe bierkaart, een grote vis heeft gevangen, enz. Vertel erover en misschien kan je er zelfs een foto bij plaatsen. Zo kunnen anderen die ook dezelfde hobby hebben dagelijks mee lezen. Als u bvb. zeer actief bent in uw hobby, kan u dagelijks uiteraard meerdere berichtjes plaatsen, met bvb. de laatste nieuwtjes. Zo trek je veel bezoekers aan.
WAT ZIJN DIE "REACTIES"?
Een bezoeker kan op een bericht van u een reactie plaatsen. Een bezoeker kan dus zelf géén bericht plaatsen op uw blog zelf, wel een reactie. Het verschil is dat de reactie niet komt op de beginpagina, maar enkel bij een bericht hoort. Het is dus zo dat een reactie enkel gaat over een reactie bij een bericht. Indien u bvb. een gedicht heeft geschreven, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze het heel mooi vond. Of bvb. indien u plaatselijk nieuws brengt, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze nog iets meer over de feiten weet (bvb. exacte uur van het ongeval, het juiste locatie van het evenement,...). Of bvb. indien uw blog een dagboek is, kan men reageren op het bericht van die dag, zo kan men meeleven met u, u een vraag stellen, enz. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.
WAT IS DE "WAARDERING"?
Een bezoeker kan een bepaald bericht een waardering geven. Dit is om aan te geven of men dit bericht goed vindt of niet. Het kan bvb. gaan over een bericht, hoe goed men dat vond. Het kan ook gaan over een ander bericht, bvb. een tip, die men wel of niet bruikbaar vond. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.
Het Bloggen.be-team wenst u veel succes met uw gloednieuwe blog!