Eerst en vooral, Wannes bracht geen koffiekoeken en koffie mee, dus moesten wij het deze week met een lege maag doen, wat in principe uit den boze is voor iemand die binnekort op expeditie vertrekt !!!
In ons derde samenkomst zijn wij allen samen naar de 'doe-het-zelf-zaak' HUBO geweest om materiaal te kopen voor onze constructie. Dit ging gepaart met een kleine probleempjes, en vooral met vele grappige momenten. Zo konden wij maar met 4 in 1 auto, dus moesten er twee zich opofferen. Nadat Anthony had gezegd om zich vrijwillig op te offeren, sprong Sarah meteen op zijn kar om hem te vergezellen, om toch een tocht te volmaken van de volle 4 km. Eens de HUBO binnen, stopte de pret niet. De dames meteen gefascineerd door de vele kerstversiering, trokken foto's van de gekste dingen. Uiteindelijk liepen wij de HUBO buiten met :
2 balken van 2m70 2 scharnieren voor de balken draagbaar te maken 1 katrolwiel 1 bol stevig shortouw 4 winkelhaken 1 paktje vijzen 1 plank uit de vuilbak van de HUBO ( na toestemming van de werknemers)
Sarah zag het niet zitten om met die grote balken terug te sleuren, dus nam Wannes zijn verantwoordelijkheid op om zijn plaats in de auto af te staan. Frederik en de dames kwamen natuurlijk veel sneller aan op 'kattekwaad' en constateerden als eersten dat iedereen er al weg was. Maar ons materiaal moest nog binnen. Na lang voor een oplossing te zoeken kregen wij van de receptie toch een sleutel mee om ons gerief binnen te zetten (hopelijk vindt mevrouw de expeditieleider dit niet erg). Na nog een zolder ontdekt te hebben, waar wij al ons gerief op gezet hebben zodat het niet in de weg staat, brachten wij de sleutel terug en gingen wij een voor een, vermoeid maar voldaan, naar huis.
Volgende week begint het echte boor en zaagwerk.
In de loop van deze week besteld Sarah ook nog eens 12m ketting, 2 tandwielen, en hopelijk ook nog 2 assen.
In de loop van deze week hebben een aantal groepsleden verder geïmproviseerd over onze constructie. Zo is de beslissing genomen. We gaan een constructie maken die onze twee ideeën samen brengen. Zo werken we met een draaiend kettingsysteem, maar niet in de vorm van een vierkant ( van 5m breed en 2m hoog), maar een draaiende ketting die op een hoogte van meer dan 2m hangt en 5m ver gaat (adhv 2 tandwielen), daardoor blijft ons pakket steeds op 2m hoogte. Om ons pakket op m hoogte te krijgen gaan we met een wiel werken bevestigd aan de ketting, waar we een koort op laten vieren die we bevestigen aan het pakket. Eens het pakket op de juiste hoogte getrokken draait iemand aan het wiel van de ketting en wordt het pakket verplaats, ondertussen laat iemand anders het koord meevieren met de ketting.
Probleem: 5m overbruggen is lang, zeker op asfalt (al is die asfalt in de jungle eerder zeldzaam :D ) waar de kans bestaat dat de palen naar elkaar toe zullen kantelen door het gewicht van 12m ketting en ongeveer een pakket van ongeveer 5kg of dat de palen over het asfalt zullen naar elkaar toeschuiven. Zeker omdat de ketting op een serieuze spanning zal moeten staan om te kunnen draaien. Mogelijke oplossing : aan de onderkant van de palen een soort van plaat bevestigen waar iemand gaat opstaan die aan het wiel draait OF werken met het systeem van een fotostatief, waarbij de paal niet met zijn onderkant op de bodem rust, maar door 4a5 gespreide staven, maar dan kan het nog steeds naar elkaar toe schuiven.
Deze middag wordt een eerste winkel bezocht om materiaal te bekijken en eventueel al aan te kopen.