 |
|
 |
10-11-2011 |
20) HET AANGELEERDE AFLEREN |
HET AANGELEERDE AFLEREN
Gooi je kennis overboord en je zult zonder zorgen zijn.
'Uh huh' en 'Huh uh',
Bestaat er onderscheid tussen deze twee?
'Vaardig' en 'onhandig',
Hoe onderscheiden deze twee zich van elkaar?
Wat mensen vrezen,
Is vreeswekkend.
Doelloos - nog ongericht.
Een stralende menigte,
Alsof zij zijn samengekomen voor een feest
Of om de lente welkom te heten.
Alleen ik ben onbewogen - het raakt me nog niet.
Als een pasgeborene, een zuigeling.
Zonder drang.
Ongebonden.
De menigte is uitbundig
Alleen ik lijk verloren.
De geest van een dwaas heb ik.
Niets kan ik onderscheiden.
Gewone mensen zijn luisterrijk,
Alleen ik ben glansloos.
Gewone mensen maken heldere afwegingen,
Alleen ik ben verward van geest.
Onbekommerd - als de oceaan.
Zwervend - als had ik geen plek om te rusten.
De menigte beschikt over middelen en doelen,
Alleen ik onderscheid mijzelf van andere mensen,
En ben tevreden als een zuigeling aan de borst.
10-11-2011 om 00:00
geschreven door Linny 
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
|
|
 |
 |
 |
 |
|
16) HECHTING EN SPONTANITEIT |
HECHTING EN SPONTANITEIT
Ga tot de grens van de leegte,
Bewaar een kalm evenwicht en
De tienduizend dingen zullen zich als een geheel aan je voordoen.
Dit beeld gebruik ik om te laten zien dat
Natuurlijke vormen tot ontplooiing komen
En weer tot hun oorsprong terugkeren.
Tot de oorsprong terugkeren, krijgt de naam 'gelatenheid'.
Het is wat ik het volgen van het lot noem.
Het volgen van het lot, krijgt de naam 'onveranderlijk'.
Weten wat onveranderlijk is, krijgt de naam
'onderscheidingsvermogen'.
Niet weten wat onveranderlijk is, is onverantwoorde risico's nemen.
Houd het 'allesomvattende' voor ogen.
'Allesomvattend' leidt tot 'eerlijk'.
'Eerlijk' leidt tot 'koninklijk'.
'Koninklijk' leidt tot 'natuurlijk'.
'Natuurlijk' leidt tot 'gebruiken'.
'Gebruik' leidt tot 'duurzaamheid',
Die zich aan de dood onttrekt.
10-11-2011 om 00:00
geschreven door Linny 
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
|
|
 |
|
15) OORSPRONKELIJKE BEDOELING |
OORSPRONKELIJKE BEDOELING
De wijsgeren in vroegere tijden
Waren ondoorgrondelijk scherpzinnig en onnaspeurlijk
doorschouwend.
Hun inzicht is niet te bevatten.
En juist omdat wij het niet kunnen bevatten,
Kunnen we slechts vanuit de ons vertrouwde denkbeelden
Ons een voorstelling van hun bedoeling maken.
Voorzichtig - als bij het oversteken van een rivier in de winter.
Wantrouwend - alsof het gevaar van alle kanten dreigt.
Veeleisend - als een verwende gast.
Veranderlijk - als ijs dat op het punt van smelten staat.
Onaangetast - als onbewerkt hout.
Gul - als een vallei.
Duister - als troebel water.
Hoe kan rust tot helderheid leiden zonder het duister te verdrijven?
Hoe kan handelen tot ontwikkeling leiden zonder de rust te
verdrijven?
Wie deze weg weet te bewandelen,
Heeft genoeg aan de leegte.
Omdat juist in deze leegte,
De conventies verloren gaan.
10-11-2011 om 00:00
geschreven door Linny 
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
|
|
 |
|
14) HET ONKENBARE |
HET ONKENBARE
Dat waar je naar kijkt, maar niet kunt zien
Heet 'ver weg'.
Dat waar je naar luistert, maar niet kunt horen
Heet 'verheven.'
Dat wat je aanraakt, maar niet kunt voelen
Heet 'verfijnd'.
Drie die wij niet kunnen onderscheiden.
Omdat wij de drie als één ervaren,
Is de verhevenheid zonder sprankeling,
Is de diepte zonder duisternis.
Als een snoer is het naamloos.
En heeft het geen natuurlijke vorm.
We noemen het 'de staat van zijn die niet is,
En dus niet voorkomt als natuurlijke vorm'.
Dit noemen we 'wanordelijk en niet-omlijnd'.
Van voren is geen hoofd te ontwaren,
Een achterzijde ontbreekt om te volgen.
Wie langs oude wegen
Zijn huidige bestemming bereikt,
Heeft de oorsprong van de weg leren kennen.
Dit heet de geschiedenis van een weg.
10-11-2011 om 00:00
geschreven door Linny 
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
|
|
 |
|
13) SOCIALE GOEDKEURING EN WAARDETOEKENNING |
SOCIALE GOEDKEURING EN WAARDETOEKENNING
Begunstiging is net zo oneervol als een vermaning.
Zie de tegenslag die jou treft als deel van jouw wezen.
Waarom zou begunstiging net zo oneervol zijn als een vermaning?
Hij die jou een gunst verleent, acht zichzelf hoger.
Begunstigd worden is als een vermaning.
Een gunst verliezen is als een vermaning.
Daarom is begunstiging net zo oneervol als een vermaning.
Waarom zou je de tegenslag die jou treft, moeten zien als deel van
jouw wezen?
Tegenslag kan mij alleen treffen
Wanneer ik mijzelf als wezen beschouw.
Als ik geen wezen had,
Welke moeilijkheden zouden mij dan kunnen treffen?
Wat waarde is, weet hij die zichzelf niet anders beschouwt dan de
wereld om hem heen.
Leg de leiding over de wereld gerust in zijn handen.
Wat verantwoordelijkheid is, weet hij die zichzelf niet anders
beschouwt dan de wereld om hem heen.
Vertrouw de heerschappij over de wereld gerust aan hem toe.
10-11-2011 om 00:00
geschreven door Linny 
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
|
|
 |
 |
 |
|
10) ONDOORGRONDELIJKE VIRTUOSITEIT |
ONDOORGRONDELIJKE VIRTUOSITEIT
Bal heel je wezen samen tot een geheel.
Is het mogelijk geen onderscheid meer te maken?
Laat je doorstromen met onvermengde levenskracht.
Kun je ongeremd zijn als een kind?
Baan je een weg naar je visioen van perfectie.
Kun je alle gebreken achterwege laten?
Geef je liefde voor het land vorm in structuur voor de mensen.
Kan jouw handelen vrij zijn van sociaal bepaalde denkbeelden?
Treed in contact met het hogere.
Kun je zijn als een vrouw?
Onderscheid het allesomvattende midden van de vier
windrichtingen.
Kun je al je weten ontberen?
Dat wat jij laat ontstaan, dat wat jij voedt,
Niet dat wat al 'aanwezig' is,
Is ondoorgrondelijke virtuositeit.
Stel de denkbeelden waarnaar je handelt ter discussie.
Het winnen van wijsheid schenkt geen gezag.
10-11-2011 om 00:00
geschreven door Linny 
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
12-08-2011 |
3) Kunstmatige verlangens |
KUNSTMATIGE VERLANGENS
Wie de uitzonderlijke niet verheft,
Vermijdt rivaliteit onder het volk.
Wie geen meerwaarde aan schaarse goederen toekent,
Vermijdt dat het volk zich als dieven gedraagt.
Wie geen verleidelijke zaken tentoonspreidt,
Vermijdt vertroebeling van de gedachten van de mensen.
Een wijsgeer laat orde heersen onder het volk
Door hen van gedachten te bevrijden
En hun buiken te vullen;
Door hun daadkracht te verflauwen
En hen te harden in het verduren.
Hij streeft ernaar zijn volk het weten en verlangen te onthouden.
Hij toont hun die wijs zijn hoe niet te handelen volgens vaste
denkbeelden,
Maar te handelen volgens het denkbeeld 'handel niet volgens
denkbeelden '.
En niets zal zonder orde zijn.
12-08-2011 om 00:00
geschreven door Linny 
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 3/5 - (3 Stemmen)
|
|
 |
|
2) Taal en tegendelen |
TAAL EN TEGENDELEN
Wanneer alle mensen het eens zijn over de schoonheid van
'schoonheid',
Bestaat daarmee ook 'lelijkheid'.
Als allen beheersing beschouwen als 'ergens goed in zijn',
Bestaat daarmee ook 'ergens niet goed in zijn'.
'Aanwezigheid' en 'Afwezigheid' komen uit elkaar voort.
Moeilijk en gemakkelijk geven elkaar een betekenis.
Lang en kort meten zich met elkaar.
Hoog en laag neigen naar elkaar.
Klankkleur en toonhoogte harmoniëren met elkaar.
Voor en na volgen op elkaar.
Wijsgeren hanteren deze begrippen vrij van sociale denkbeelden.
Hun leren is zonder worden.
Tienduizend dingen ontstaan
Zonder iets te betekenen.
Een groeiproces, de vormen liggen niet vast.
Handelen vanuit denkbeelden, zonder daardoor bepaald te zijn.
Succes is geen doel, maar een weg.
Niets is doel,
En zo gaat niets verloren.
12-08-2011 om 00:00
geschreven door Linny 
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 3/5 - (3 Stemmen)
|
|
|
 |
Rondvraag / Poll |
 |
 |
Indien er een uitstap gemaakt wordt naar een taoïstische tempel welke bestemming zou jij dan verkiezen (enkel antwoorden als je zou willen meegaan.))
|
 |
|
 |