Deze week, van 5 tot 13 juni, is het bioweek. Bij de krant zat een bioweekmagazine. We lezen in de les een artikel hieruit en bekijken een aantal vraagjes en ook de website (zie bijlage)
Hier vinden jullie de adressen van de blogs. Etienne: www.bloggen.be/etienne184 (over actualiteit) Bea: www.bloggen.be/beatje (over bedreigde planten en dieren) Paul: www.bloggen.be/tips99 (allerhande tips en weetjes) Ursula: www.bloggen.be/kluisdistel
Ik hoop dat het iedereen is gelukt zijn eigen blog aan te maken. Maandag zetten we er ons eerste bericht op en ook een welkomstbericht! Denken jullie hier al even over na: maak al een kladversie. Heb je thuis materiaal op je PC staan (tekst of foto's) dat je op je blog wil zetten, breng dit dan mee op stick.
Bij nader onderzoek blijkt dat de uitzondering (geen tussen-n) bij een plantennaam waarvan het eerste deel een dier is NIET meer opgaat. Deze woorden volgen dus gewoon de regel: meervoud op en = met tussen-n kattenkruid, paardenbloem
Ik heb de link opnieuw gezet en bij mij werkt het. Mocht het via deze weg niet lukken, dan vind je het artikel ook via google: eandismagazine - nummer maart 2010
Naar aanleiding van de introductie vandaag rond de tussen-n vind je in bijlage een link met een oefening, gekoppeld aan de theorie. Je mag ook al de andere oefeningen eens proberen... Geen paniek dat er nog een aantal "foutjes" inzitten. Volgende week kijken we verder naar de uitzonderingen! Succes.
Volgende les bekijken we het forum op seniorennet. Nemen jullie, zoals afgesproken, de registratievoorwaarden (klik op bijlage) eens door en beantwoorden jullie de vraagjes die ik maandag meegaf.
Bekijk ook eens forum - "stap voor stap", de eerste keer
Naar aanleiding van ons dictee c/k hierbij een overzichtje: Hoe moet het nu zijn?
cathedraal of kathedraal ? copiëren of kopiëren karnaval of carnaval? helicopter of helikopter? locatie of lokatie? cotelet of kotelet? abstrakt of abstract? oktopus of octopus? accuut of acuut? korrect of correct? tracteer of trakteer? annecdote of annekdote of anekdote?
Kijk nog eens naar de blaadjes met de regels en uitzonderingen! Volgende maandag een nieuwe uitdaging!
In bijlagen vinden jullie enkele voorbeelden van mogelijke werkjes: 2 over de Islam en ééntje over Tunesië. Bij één versie van de Islam is een quizje, dit kan leuk zijn om de groep te betrekken. Dit zijn voorbeelden van hoe het kan, je doet het uiteraard op je eigen manier. Veel succes! En aarzel niet hulp of uitleg te vragen!
Hier kan je nog eens de theorie nalezen rond het maken van een samenvatting met een aantal oefeningen voor het maken van een schema. Tegen volgende maandag verwacht ik een boomschema van de tekst "tandarmen" en eventueel een samenvatting van het krantenartikel en de tekst rond facebook. (als oefening voor de opdracht) Veel succes!