Het subframe hing vol met overbodig geworden stukken metaal. O.a. de ophangbeugels van de voetsteunen (+ uitlaat), zadelslotbevestiging, ophangpunten van de luchtfilterbox... . Al deze zaken mochten verwijderd worden.
Werkwijze was eenvoudig: 1) met een fijn slijpschijfje onder de lasnaad doorslijpen (zonder de buis te raken) 2) met een afbraamschijf de lasnaden wegwerken 3) bijwerken met een ijzervijl en opschuren met fijn korrelig schuurpapier
De originele Grimeca achtervelg van de MuZ Skorpion is enorm zwaar en dus kocht ik net zoals vooraan een Brembo exemplaar afkomstig uit een Yamaha SZR. De tandwielhouder zat er uiteraard ook bij. De nieuwe achterband die ik op de Grimeca had laten plaatsen kan gewoon op het Brembo exemplaar worden overgezet. Afmetingen van de velg/band zijn eveneens 150/60 R17 (150 breed - 60 hoog - diameter 17).
* Exact gewicht van beide velgen (Grimeca en Brembo) volgen later. Het is echter meteen duidelijk dat de Brembo enkele kilo's lichter is!
Met dank aan Paul Potuit van wie ik deze prachtige velg overnam.
Ik had reeds enkele stukken van het subframe afgeslepen, maar gemonteerd met olietank, luchtfilterbox, kabels... was verder aanpassen onmogelijk. Omdat ik de olietank, rubbers, bekabeling en slangen toch eens grondig moest nakijken besloot ik alles even te demonteren. Het aanpassen van het subframe mag geen half werk worden en dus ga ik dit samen met een lasser doen. Alles wordt netjes afgeslepen en bijgewerkt waar nodig.
(minpunt) * Het subframe is vrij zwaar en er moet zoveel mogelijk weggehaald worden!
De originele luchtfilterbox gaat eraf en losse K&N filters rechtstreeks op de carbs komen in de plaats. Aangezien de batterij normaal in een bakje achter de luchtfilterbox zit moet hiervoor een nieuwe houder ontworpen en gemaakt worden.
De originele tellerset van MuZ is in drie woorden samengevat, "groot, zwaar en onnauwkeurig". De opvolger van de oorspronkelijke teller vond ik in een digitaal exemplaar van KOSO, namelijk de RS DYNO. Online besteld bij http://www.josdijkman.nl/shop/ en na een week netjes geleverd. Samen met de teller bestelde ik ook een extra temperatuursensor.
Prijs digitale teller = 185,00 euro Prijs temperatuursensor = 17,50 euro
De originele MuZ koplampen staan er bekend om stuk te trillen en voor een ondermaatse verlichting te zorgen. De originele kop (en onder)kuip gaat toch weg en dus vond ik het tijd voor een andere look. Op het net kwam ik voor een mooie prijs een BOSCH koplamp afkomstig van een Ducati Monster tegen. Deze koplamp is voorzien op een H4 lamp en dus een hele verbetering (langere levensduur, meer licht...), enkel de aansluitfiches moeten nog pas gemaakt worden.
De nieuwe koplamp (lamp PHILIPS H4) heeft volgende functies: Low beam + High beam --> samen in 1 lamp (de MuZ heeft origineel voor elk een lamp) + afzonderlijk standlicht
De oude (originele) MuZ Skorpion Koppelingshendel zat op Gilles Tooling Light GP-clipons. Deze raakten doordat ze eigenlijk enkele cm's te kort waren de kuipbeugels of kopkuip. Eens de clipons dan toch in een juiste (aanvaardbare) hoek waren gezet, zat de koppelingshouder -en kabel lichtjes geklemd. Resultaat: de kabel schuurde steeds door. Met de nieuwe SZR-vork en bijhorende clipons kwam ook een originele SZR koppelingshendel + houder. Veel robuuster dan het MuZ exemplaar en beter te regelen. Het rubberen afdekkapje van Domino werd gewoon overgenomen. Het gashandle is eveneens een enorme verbetering! Zoals eerder gezegd is de behuizing van het SZR exemplaar uit metaal. De 2 stelschroeven ontbraken echter en dus kocht ik er 2 nieuwe aan die perfect passen. Om de stelschroeven netjes af te dekken kwamen er rubberen kapjes over die vast gezet zijn met een stripje.
De ophangbeugeltjes voor snelbinders (rekkers) werden weggeslepen alsook het handvat om de motor op zijn middenbok te trekken. De middenbok was toch al weggehaald. Alles wordt wel nog netjes afgewerkt wanneer het achterframe verder wordt aangepast met monozit...
Aangezien de UPSD -vork uit de SZR een dikkere en anders gevormde balhoofdpen heeft dan de MuZ Skorpion, moest er dus één en ander aangepast worden. De balhoofdlagers van de MuZ waren nog perfect en ik besloot om deze te laten zitten en de pen pas te maken. Dit mocht echter geen geknoei worden en per toeval kwam ik in contact met Karel Marcoen. In het verleden zelf mecanicien geweest bij de MuZ invoerder en echte motorliefhebber/kenner. Karel een echte vakman is nu zaakvoerder van K.M.T.S. "Karel Marcoen Technical Service", waar je voor o.a. volgende zaken terecht kunt:
KMTS BVBA
--OPLOSSINGEN VOOR TECHNISCH MECHANISCHE PROBLEMEN--
-Service in jouw bedrijf, storingzoeken, herstelling en onderhoud.
-Onderhoudsatelier voor ; Draaien, CNC Frezen, Boren, Persen,
-Gespecialiseerd in herstellings -en stukwerk.
-CAD/CAM consulting, werkvoorbereiding en n.c. programmatie.
-Service voor DUPLOMATIC gereedschapswisselaars.
-Service en calibratie van meettasters op bewerkingsmachines.
-Spindel service.
7jaar ervaring in de verspaningsindustrie als
machinesteller en werkvoorbereider in de toonaangevende lucht_ en ruimtevaart- industrie van België en 4 jaar als reizend application en service engineer bij s werelds grootste cnc machinebouwer.
Karel nam de SZR pen onder handen en paste ze perfect aan, 'Plug and Play' dus
*Verschil met de MuZ is het hoger zitten van de bovenste kroonplaat omdat de Japanners gebruik maken van contramoeren waarmee je alles kan regelen. Eens alles gemonteerd merk je hier niets van en het geheel staat netjes in elkaar. Over het resultaat ben ik dus zeer tevreden!
De UpsideDown vorkbenen tonen veel strakker en zijn optisch + technisch een hele verbetering ten opzichte van de oude smalle vorkpootjes. De UPSD is van Paioli (net zoals de oude vork). In de toekomst worden er wel nieuwe (betere) dempingsveren gestoken van WP/Bitubo/Hyperpro/... .
(Op de foto staan naast de vorkbenen, ook de aluminium racebussen en voorwielas.)
Fabrieksaf heeft een MuZ Skorpion Traveller/Tour/Sport een voorvelg van Grimeca. De mijne weegt met voorband en lagers (zonder remschijf en as) +- 9,5kg. De Yamaha SZR voorvelg die ik op de kop kon tikken en waar een bijna nieuwe band rondzit, weegt (in dezelfde opstelling als de Grimeca) +- 8,4 kg. Een verschil van +- 1kg. De 3.00-17 voorvelg van de Yamaha SZR is van Brembo.
Aangezien de Brembo voorvelg voorzien is voor 2 remschijven en origineel in de UpsideDown vork zit, past alles perfect. Samen met de voorvelg kocht ik een originele voorwielas. De bussen die over de as schuiven en het wiel netjes centreren, zijn op maat (uit aluminium) gemaakt.