Foto
Foto
Foto
My guestbook
  • onderdelen !!
  • demper
  • meer monobouwers
  • MuZ Skorpion bikes
  • Goe bezig !!!

    Feel free to press the button and leave me a message!

    Blog als favoriet !
    Foto
    http://www.youtube.com/watch?v=vhZdKNR9ZhM

    Videofragment van het 660 MuZ/Yamaha Blok zonder demper (enkel voorbochten).
    Foto
    Foto
    Archief
  • Deel 2 foto's
  • mooi weer en dus een foto update...
  • ...afdekplaatje voorlicht...
  • ...ophangplaatje uitlaat...
  • ...Foto update 31/12/2011...
  • ...van straat tot circuitfiets...
  • ...een nieuwe neutral sensor(bout)...
  • ...en we kunnen weer!...
  • ...Update 09/10/2011! ... Eerste testrit en eerste tegenvaller!...
  • ...'Bagster' tanktas en hoes...
  • ...zitkussen op maat!...
  • ...zit en spatbord gespoten!...
  • ...eigenbouw kentekenplaat -en knipperlichthouder...
  • ...Koso RS Dyno 's avonds...
  • ...Zitje en spatbord...
  • ...foto update...deel 2
  • ...foto update...deel 1
  • ...aanpassing van de tandwielhouder...
  • 06/09/2011... Update!
  • Aangepast subframe...
  • Tellerhouder voor de Koso en het contactslot...
  • Nieuw achterlicht...met leds!
  • Bar end mirrors...
  • Remlichtsensor op remoliedruk...
  • Foto's magneetbout (remschijf) en ophangbracket...
  • Enkele foto's met de zit er los op...
  • Temperatuursensor koelvloeistof...
  • Bekabeling netjes weggewerkt...
  • Een perfecte zit!
  • Eindelijk terug gestart!
  • Aangepaste koplamphouders en tanksteun...
  • Update! 11/06/2011
  • Universele (losse) K&N luchtfilters...
  • Brembo achterremklauw, spacer + Paioli klauwadapter
  • Koplampsteunen en chokehendel...
  • Wijziging van de plannen!
  • Schetsplaten en afdekkapjes in het matzwart...
  • Nieuwe helm gekocht...
  • Kleine update...
  • Subframe verder aangepast....
  • Nieuwe achtervelg voor de SuperMono!
  • Subframe gedemonteerd...
  • Nieuwe digitale teller van KOSO!
  • Nieuwe koplamp!
  • Plaatsen van de koppeling -en gaskabels.
  • Enkele foto's van hoe hij er nu bijstaat...
  • Aangepaste balhoofdpen is binnen!
  • UpsideDown voorvork
  • Het nieuwe voorwiel voor de SuperMono
  • De Clipons van de SZR met bedieningsarmaturen
  • Aanpassing van de kabelboom en veranderen van de stekkers en kabels...
  • De Brembo Goldline klauwen, remleidingen, pomp met hendel en reservoir...
  • De lichtgewicht schijven vooraan...
  • De zoektocht naar onderdelen...
  • Doorheen de jaren...
  • De eerste veranderingen aan het basismodel...
  • De basis van de SuperMono was een...
    Super Mono Racer Project
    ... building a Super Mono Racer ...
    01-05-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Subframe verder aangepast....

    Het subframe hing vol met overbodig geworden stukken metaal. O.a. de ophangbeugels van de voetsteunen (+ uitlaat), zadelslotbevestiging, ophangpunten van de luchtfilterbox... . Al deze zaken mochten verwijderd worden.

    Werkwijze was eenvoudig:
    1) met een fijn slijpschijfje onder de lasnaad doorslijpen (zonder de buis te raken)
    2) met een afbraamschijf de lasnaden wegwerken
    3) bijwerken met een ijzervijl en opschuren met fijn korrelig schuurpapier

    * Indien nodig wordt het frame verstevigd.











    01-05-2011 om 00:00 geschreven door SuperMonoRacer  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuwe achtervelg voor de SuperMono!
    De originele Grimeca achtervelg van de MuZ Skorpion is enorm zwaar en dus kocht ik net zoals vooraan een Brembo exemplaar afkomstig uit een Yamaha SZR. De tandwielhouder zat er uiteraard ook bij.
    De nieuwe achterband die ik op de Grimeca had laten plaatsen kan gewoon op het Brembo exemplaar worden overgezet.
    Afmetingen van de velg/band zijn eveneens 150/60 R17 (150 breed - 60 hoog - diameter 17).

    * Exact gewicht van beide velgen (Grimeca en Brembo) volgen later. Het is echter meteen duidelijk dat de Brembo enkele kilo's lichter is!

    Met dank aan Paul Potuit van wie ik deze prachtige velg overnam.













    01-05-2011 om 00:00 geschreven door SuperMonoRacer  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    27-04-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Subframe gedemonteerd...

    Ik had reeds enkele stukken van het subframe afgeslepen, maar gemonteerd met olietank, luchtfilterbox, kabels... was verder aanpassen onmogelijk.
    Omdat ik de olietank, rubbers, bekabeling en slangen toch eens grondig moest nakijken besloot ik alles even te demonteren.
    Het aanpassen van het subframe mag geen half werk worden en dus ga ik dit samen met een lasser doen. Alles wordt netjes afgeslepen en bijgewerkt waar nodig.

    (minpunt) * Het subframe is vrij zwaar en er moet zoveel mogelijk weggehaald worden!

    De originele luchtfilterbox gaat eraf en losse K&N filters rechtstreeks op de carbs komen in de plaats. Aangezien de batterij normaal in een bakje achter de luchtfilterbox zit moet hiervoor een nieuwe houder ontworpen en gemaakt worden.













    27-04-2011 om 16:18 geschreven door SuperMonoRacer  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuwe digitale teller van KOSO!
    De originele tellerset van MuZ is in drie woorden samengevat, "groot, zwaar en onnauwkeurig". De opvolger van de oorspronkelijke teller vond ik in een digitaal exemplaar van KOSO, namelijk de RS DYNO.
    Online besteld bij    http://www.josdijkman.nl/shop/    en na een week netjes geleverd.
    Samen met de teller bestelde ik ook een extra temperatuursensor.

    Prijs digitale teller = 185,00 euro
    Prijs temperatuursensor = 17,50 euro









    27-04-2011 om 15:20 geschreven door SuperMonoRacer  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    24-04-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuwe koplamp!
    De originele MuZ koplampen staan er bekend om stuk te trillen en voor een ondermaatse verlichting te zorgen. De originele kop (en onder)kuip gaat toch weg en dus vond ik het tijd voor een andere look. Op het net kwam ik voor een mooie prijs een BOSCH koplamp afkomstig van een Ducati Monster tegen. Deze koplamp is voorzien op een H4 lamp en dus een hele verbetering (langere levensduur, meer licht...), enkel de aansluitfiches moeten nog pas gemaakt worden.

    De nieuwe koplamp (lamp PHILIPS H4) heeft volgende functies:           Low beam + High beam --> samen in 1 lamp (de MuZ heeft origineel voor elk een lamp) + afzonderlijk standlicht

    Koplampsteunen worden op maat gemaakt!









    24-04-2011 om 21:15 geschreven door SuperMonoRacer  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Plaatsen van de koppeling -en gaskabels.

    De oude (originele) MuZ Skorpion Koppelingshendel zat op Gilles Tooling Light GP-clipons. Deze raakten doordat ze eigenlijk enkele cm's te kort waren de kuipbeugels of kopkuip. Eens de clipons dan toch in een juiste (aanvaardbare) hoek waren gezet, zat de koppelingshouder -en kabel lichtjes geklemd.
    Resultaat: de kabel schuurde steeds door. Met de nieuwe SZR-vork en bijhorende clipons kwam ook een originele SZR koppelingshendel + houder. Veel robuuster dan het MuZ exemplaar en beter te regelen. Het rubberen afdekkapje van Domino werd gewoon overgenomen. Het gashandle is eveneens een enorme verbetering! Zoals eerder gezegd is de behuizing van het SZR exemplaar uit metaal.
    De 2 stelschroeven ontbraken echter en dus kocht ik er 2 nieuwe aan die perfect passen. Om de stelschroeven netjes af te dekken kwamen er rubberen kapjes over die vast gezet zijn met een stripje.













    24-04-2011 om 18:52 geschreven door SuperMonoRacer  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    20-04-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Enkele foto's van hoe hij er nu bijstaat...

    De ophangbeugeltjes voor snelbinders (rekkers) werden weggeslepen alsook het handvat om de motor op zijn middenbok te trekken. De middenbok was toch al weggehaald. Alles wordt wel nog netjes afgewerkt wanneer het achterframe verder wordt aangepast met monozit...











    20-04-2011 om 00:32 geschreven door SuperMonoRacer  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (3 Stemmen)
    19-04-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aangepaste balhoofdpen is binnen!

    Aangezien de UPSD -vork uit de SZR een dikkere en anders gevormde balhoofdpen heeft dan de MuZ Skorpion, moest er dus één en ander aangepast worden. De balhoofdlagers van de MuZ waren nog perfect en ik besloot om deze te laten zitten en de pen pas te maken. Dit mocht echter geen geknoei worden en per toeval kwam ik in contact met Karel Marcoen. In het verleden zelf mecanicien geweest bij de MuZ invoerder en echte motorliefhebber/kenner. Karel een echte vakman is nu zaakvoerder van K.M.T.S. "Karel Marcoen Technical Service", waar je voor o.a. volgende zaken terecht kunt:

    KMTS BVBA

    --OPLOSSINGEN VOOR TECHNISCH – MECHANISCHE PROBLEMEN-- 

     

    -Service in jouw bedrijf, storingzoeken, herstelling en onderhoud.

     

    -Onderhoudsatelier voor ; Draaien, CNC Frezen, Boren, Persen,…

     

    -Gespecialiseerd in herstellings -en stukwerk.

     

    -CAD/CAM consulting, werkvoorbereiding en n.c. programmatie.

     

    -Service voor DUPLOMATIC gereedschapswisselaars.

     

    -Service en calibratie van meettasters op bewerkingsmachines.

     

    -Spindel service.

    7  jaar ervaring in de verspaningsindustrie als

    machinesteller en werkvoorbereider in de toonaangevende lucht_ en ruimtevaart- industrie van België en 4 jaar als reizend application en service engineer bij ’s werelds grootste cnc machinebouwer.



    Karel nam de SZR pen onder handen en paste ze perfect aan, 'Plug and Play' dus

    *Verschil met de MuZ is het hoger zitten van de bovenste kroonplaat omdat de Japanners gebruik maken van contramoeren waarmee je alles kan regelen. Eens alles gemonteerd merk je hier niets van en het geheel staat netjes in elkaar. Over het resultaat ben ik dus zeer tevreden!

    http://www.kmts.be/

    Contact KMTS
    KMTS bvba
    VAT: 0807.877.069
    Address:
    Rietstraat 10
    9473 Welle, Denderleeuw
    Belgi(qu)e
    Contact:
    Karel Marcoen
     +32 (0)496 54 33 61
     +32 (0)53 300 118
    info@kmts.be
     
     





    19-04-2011 om 14:25 geschreven door SuperMonoRacer  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    17-04-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.UpsideDown voorvork
    De UpsideDown vorkbenen tonen veel strakker en zijn optisch + technisch een hele verbetering ten opzichte van de oude smalle vorkpootjes. De UPSD is van Paioli (net zoals de oude vork). In de toekomst worden er wel nieuwe (betere) dempingsveren gestoken van WP/Bitubo/Hyperpro/... .

    (Op de foto staan naast de vorkbenen, ook de aluminium racebussen en voorwielas.)





    17-04-2011 om 10:08 geschreven door SuperMonoRacer  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het nieuwe voorwiel voor de SuperMono

    Fabrieksaf heeft een MuZ Skorpion Traveller/Tour/Sport een voorvelg van Grimeca. De mijne weegt met voorband en lagers (zonder remschijf en as) +- 9,5kg. De Yamaha SZR voorvelg die ik op de kop kon tikken en waar een bijna nieuwe band rondzit, weegt (in dezelfde opstelling als de Grimeca) +- 8,4 kg. Een verschil van +- 1kg. De  3.00-17 voorvelg van de Yamaha SZR is van Brembo.

    Aangezien de Brembo voorvelg voorzien is voor 2 remschijven en origineel in de UpsideDown vork zit, past alles perfect. Samen met de voorvelg kocht ik een originele voorwielas. De bussen die over de as schuiven en het wiel netjes centreren, zijn op maat (uit aluminium) gemaakt. 





    17-04-2011 om 09:51 geschreven door SuperMonoRacer  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    15-04-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De Clipons van de SZR met bedieningsarmaturen
    De clipons zijn origineel van een Yamaha SZR en passen dus perfect op de voorvorkbenen. Met een bout worden ze aan de kroonplaat zelf extra vastgezet zodat ze niet kunnen verschuiven. Alles sluit netjes aan en de originele koppelingshendel(houder) van Yamaha wordt overgenomen.

    Zoals gezegd was het vooral de bekabeling die aangepast moest worden, dit bleek achteraf gezien moeilijker dan verwacht. Gelukkig had ik nog een origineel exemplaar van het elektrisch schema van een MuZ Skorpion. Kabels kunnen uitmeten is ook een must! (Met dank aan mijn grootvader die dit in tegenstelling tot mijzelf WEL kan ...)






    15-04-2011 om 22:29 geschreven door SuperMonoRacer  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aanpassing van de kabelboom en veranderen van de stekkers en kabels...

    Aangezien de standaard MuZ bedieningsarmaturen uit plastic gemaakt zijn en de vijzen volledig 'zot'draaiden besloot ik die van een SZR pas te maken. Dit zorgde wel voor enkele problemen aangezien de lichtschakelaars bij MuZ rechts zitten samen met de dodemans -en startknop.

    Overzicht knoppen MuZ (links)           Overzicht MuZ knoppen (rechts)

    knipperlichten                                        startknop
    passing licht                                          dodemansknop
    high/low beam schakelaar                      lichtschakelaar (off/parking/...)
    toeter                                                   

    overzicht knoppen SZR (links)             Overzicht knoppen SZR (rechts)
     
    knipperlichten                                         starknop
    passing licht                                           dodemansknop
    aparte schakelaar high beam
    lichtschakelaar (off/parking/...)
    toeter

    Bij de MuZ zit de chokebediening mee op de linkerclipon en armatuur. Dit is bij de SZR niet het geval dus moet er een afzonderlijk exemplaar besteld worden die op het blok geplaatst wordt.

    15-04-2011 om 22:28 geschreven door SuperMonoRacer  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De Brembo Goldline klauwen, remleidingen, pomp met hendel en reservoir...

    Bij de mooie lichtgewichtremschijven horen natuurlijk Brembo klauwen deze zaten ooit op een Ducati SP model. Kwaliteit en een onvergelijkbare verbetering met de originele (enkele) Grimeca voorremklauw.
    De remplaketten waren gebruikt dus kocht ik meteen 2 nieuwe en passende setjes van EBC Brakes (model Double-H).










    15-04-2011 om 17:45 geschreven door SuperMonoRacer  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De lichtgewicht schijven vooraan...

    De lichtgewicht remschijven die zo op de Brembo voorvelg van de SZR gemonteerd kunnen worden. Linker en Rechter schijf netjes aangeduid met L en R.





    15-04-2011 om 17:37 geschreven door SuperMonoRacer  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (2 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De zoektocht naar onderdelen...
    Omdat ik de eenvoudige voorvork van de MuZ niet mooi en voorbijgestreefd vond, ging ik op zoek naar een Upside Down exemplaar dat pas gemaakt kon worden. Na wat zoeken kwam ik te weten dat de Yamaha SZR voorvork reeds door enkele MuZ rijders was ingebouwd in hun motor. Het inbouwen zelf is niet heel moeilijk, mits je over het juiste materiaal beschikt.

    In Nederland vond ik iemand die zelf jaren met Yamaha SZR-fietsen had gereden in de Supermonoklasse. Goed voor een hele boel kennis en ervaring. Ik maakte een afspraak en kreeg te horen dat alle onderdelen die ik zocht nog beschikbaar waren. Op naar Nederland dus!

    Ik kwam uiteindelijk terug met volgende onderdelen:

    - dubbele BREMBO Goldline klauwen (ex Ducati SP)
    - BREMBO rempomp met hendel en reservoir (ex Ducati SP)
    - Stalen remleidingen
    - 2 bijna splinternieuwe (op maat gemaakte) lichtgewicht schijven
    - klein SZR voorspatbord
    - versnellingsbak van de SZR (langere eerste versnelling)
    - UPSIDE DOWN voorvork van PAIOLI uit een SZR
    - balhoofdpen + bovenste en onderste kroonplaat van een SZR
    - BREMBO voorwiel met een (zo goed als nieuwe) Metzeler  voorband op
    - een linker en rechter SZR clipon
    - SZR armaturen (start, dodemansknop en gashandle) & (lichtschakelaars, toeter...)
    - SZR rubberen handvaten
    - SZR voorwielas + aluminium racebussen
    - ...

    Een hele boel onderdelen stuk voor stuk in perfecte staat!

    15-04-2011 om 17:15 geschreven door SuperMonoRacer  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Doorheen de jaren...

    Om het verhaal kort te maken, de motor werd geleidelijk aan steeds ingrijpender verbouwd. De MuZ behield de achterkant van de Traveller/Tour maar kreeg de voorkant van een Sport/Cup. Hiervoor moesten heel wat onderdelen aangepast en gezocht worden.

    o.a. een kopframe + kuipsteunen voor een Sport/Cup verkleding, kopkuip, onderkuip, clipons, enz...

    De motor werd in het zwart gespoten en kreeg een carbon LeoVinci demper (ex Yamaha R1). Heerlijk geluid en oorverdovend gebrul.

    Eindelijk klaar zul je dan zeggen...                       ...niet dus!

     







    15-04-2011 om 02:26 geschreven door SuperMonoRacer  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De eerste veranderingen aan het basismodel...

    Zoals eerder gezegd, vond ik het jammer dat het geen MuZ Skorpion Sport/Cup versie was. Deze zien er fabrieks af aan veel sportiever uit en lijken veel meer op een SuperMono. Dus moesten er zo snel mogelijk enkele veranderingen doorgevoerd worden.

    Koffers van Hepco en Becker werden verwijderd de knipperlichten werden op het spatbord geplaatst en de motor kreeg enkele reclamestickers van de motorzaak van mijn nonkel, die zelf nog in de MuZ Cup heeft meegereden.









    15-04-2011 om 02:13 geschreven door SuperMonoRacer  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De basis van de SuperMono was een...


    Toen ik twee jaar geleden een motor zocht mocht het niet zomaar eender welk model zijn. Het moest een betrouwbare ééncilinder zijn waar niet aan geknoeid was en met zo weinig mogelijk km's. Aangezien ik voor een mooie prijs een MuZ Skorpion Traveller kon kopen die ongeveer 10 000 km had gelopen, was de keuze snel gemaakt.
    Het blok van de MuZ is hetzelfde als dat van de Yamaha SZR, XTZ... en heeft een cilinderinhoud van 659 ccm (660).
    Het blok zelf is in de MuZ goed voor ongeveer 48 pk.
    De motor was jammer genoeg geen Skorpion Sport versie maar een Traveller. Dit model is standaard voorzien van 2 Hepco en Becker koffers, een touringkuip, grote knipperlichten, verhoogde clipons en een wel heel groot maar tegelijk enorm comfortabel zadel. Niet wat ik zocht en dus heel veraf van waar ik van droomde... een echte SuperMonoRacer!







    15-04-2011 om 01:55 geschreven door SuperMonoRacer  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (16 Stemmen)




    Foto

    Categorieën
  • Te koop/Gevraagd hoek / For sale/Wanted corner (0)

  • Foto

    Foto

    Forum...

    Wil je reageren? Plaats dan gerust een berichtje in mijn forum.


    Interessante adressen en links!!!
  • K.M.T.S.
  • Jos Dijkman onderdelen webshop
  • MuZ Skorpion Bikes Blog
  • monoconnection forum
  • Mario's Motorcenter
  • Bill Jurgenson's SOS Page
  • Motozoom webshop
  • Motor-Forum.nl
  • OEM-Motorparts

  • Foto

    Foto


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs