-Let op de herriepijp (hier komt de verlaste uitlaatbocht aan maar ze klinkt wel overdreven wild) -De kopkuip is ingekort zodat ze de UPSD-vork nergens meer raakt. Is voor mij meer dan genoeg en het breekt toch de wind wat meer. ...
Foto's spreken voor zich en vind het totaalplaatje er wel lekker uitzien. Het is uiteraard geen fabrieksmotor uit de GP's maar voor een low budget circuitfiets zit er naar mijn mening toch wel potentieel in.
-Let op de herriepijp (hier komt de verlaste uitlaatbocht aan maar ze klinkt wel overdreven wild) -De kopkuip is ingekort zodat ze de UPSD-vork nergens meer raakt. Is voor mij meer dan genoeg en het breekt toch de wind wat meer. ...
Foto's spreken voor zich en vind het totaalplaatje er wel lekker uitzien. Het is uiteraard geen fabrieksmotor uit de GP's maar voor een low budget circuitfiets zit er naar mijn mening toch wel potentieel in.
Uit de Cup races had ik een geel/rood gespoten afdekplaatje voor het voorlicht. Even netjes opgeschuurd en met restjes matzwarte verf gespoten. Is dat grote gat netjes dicht en rest enkel nog het kleinere gaatje van het standlicht.
Eigenbouw ophangplaatje uit alu om de demper aan het subframe te bevestigen. Zodoende kan de uitlaatbouwer de bocht netjes verlassen. Later wordt dit uit een sterker materiaal gemaakt.
- de uitlaat op de foto's is een demper van 'Van Hasselt special exhausts' en is speciaal gemaakt voor de eencilinder motor. Er kan eventueel een decibelkiller worden gemonteerd. Deze wordt aangepast en vlak naast de kont geplaatst. - de voorbochten zijn netjes opgepoetst en met hittebestendige lak zwart gespoten. - de bedrading van de ventilatoren is terug voorzien van krimpkous. - reclamebestickering 'Mario's Motorcenter' aangebracht. - originele MuZ-logosticker op de kont + K&N filters op het voorspatbord. - nummerstickers '22' op kont achteraan en tank links + rechts. - gaskabels + koppelingskabelbehuizing ingekort en aangepast. - zijstandaard onderbreker verwijderd (zijstandaard zelf gaat er ook nog af). - ophangplaatje in de kont vooor het achterlicht is verwijderd (gat gaat voorzien worden van een afdekplaatje). - stuurschakelaar links is verwijderd. - ...
Ondertussen is er ook een tweede kabelboom aangeschaft en zal die op de foto omgewisseld worden voor een aangepast + afgeslankt exemplaar. Daarnaast is er een origineel MuZ-Sport kuipframe binnengekomen met originele witte kopkuip (met dank aan Nico uit Nederland). Omdat de onderste SZR-kroonplaat breder is dan het standaard MuZ exemplaar zal de kopkuip ingekort worden naar achteren/opzij toe. Dit in combinatie met een 'Belly-Pan' onder het blok. De voorlichtuitsparing in de kopkuip wordt toegewerkt met een 'MuZ Cup' afdekplaat.
Wegens omstandigheden is de geplande ombouw (die ik ging uitbesteden) met o.a. het monteren van een andere achterbrug, nieuw subframe, olietank, zitje... niet doorgegaan. De dubbele Devil dempers die ik had aangekocht, zijn weer verkocht en dus stond de motor al eventjes in de garage onder een dekentje. Ondertussen kocht ik voor een erg mooie prijs een nette Suzuki TL1000S voor woon-werkverkeer. Wel wat anders dan de MuZ maar eveneens een fantastische motor. Heb dan ook even overwogen om de MuZ in onderdelen of zijn geheel te verkopen, maar kreeg het niet over mijn hart! Vandaar de beslissing om er een circuitfiets van te gaan maken. De basis is er zeker al en het strippen is begonnen.
Wat zeker al kan/moet gebeuren:
- Kabelboom aanpassen en wegknippen wat overbodig is (of een nieuwe maken) - Nieuwe banjobout achteraan zonder remlichtsensor - Achterbrug aanpassen (overbodige stukjes verwijderen) - Uitlaatbocht van de 'Van Hasselt' demper laten verlassen - Kleine accu zoeken en plaatsen - Nieuwe kettingspanners laten maken voor de 15mm-as en bijhorende velgspacers laten draaien
De oude bout waarin de sensor zit die het 'Neutral' lichtje doet branden lekte steeds meer olie. Via http://www.oemmotorparts.com/een nieuwe besteld en gemonteerd. Echter bij het monteren bleek dat de sensor stuk was. Even contact opgenomen met de dienst na verkoop, het probleem uitgelegd en een week later zat er een gloednieuwe in de bus (onder garantie vervangen). Erg nette service dus en zeker een aanrader wanneer je originele motoronderdelen zoekt van o.a. Yamaha, Honda, Cagiva, Kawasaki,... De website werkt enorm makkelijk omdat je per motormerk en model kan zoeken. Je krijgt steeds een soort werkplaatshandboek tekening te zien waarop de onderdelen zijn aangeduid met vermelding van het originele 'partnumber' (fabrieksaf).
Dankzij een nieuwe SZR-gashandle met dodemansknop (met dank aan Paul Potuit uit het verre Nederland ), start de motor weer perfect en kan ik hem ook stilleggen zoals het hoort. De kabels die op de koplamp liggen moeten in de toekomst wel ingekort/aangepast worden zodat het er allemaal wat strakker uitziet. Voorlopig is rijden en KMS maken het belangrijkste en dus wil ik zo min mogelijk sleutelen, zolang het weer mooi is en de sneeuwvlokken wegblijven staan er geen ingrijpende veranderingen (waardoor ik de motor enkele dagen of weken moet missen) op het programma. Daarnaast zijn de Led-kentekenbouten onderweg, deze moeten er wel zo snel mogelijk op vanwege onze blauwe vrienden.
...Update 09/10/2011! ... Eerste testrit en eerste tegenvaller!...
Vorige week was het eindelijk zover!
Voor de testrit:
De motor was klaar om de baan op te gaan, na alles nog een laatste keer te hebben nagekeken rustig vertrokken voor een testrit. De uitlaat moest wel nog omhoog geplaatst worden en dus had ik voorlopig een beugel gemaakt om hem laag te laten hangen zoals voorheen met de koffers.
Tijdens en na de testrit:
De fiets rijdt super en stuurt ondanks de wel heel platte houding heel scherp. Het optrekken gaat een stuk vlotter dan vroeger en de Brembo-remmen blijken meer dan een verbetering te zijn t.o.v. de oude Grimeca spullen. De Koso-teller werkt prima en de temperatuursensoren doen hun werk zoals het hoort. De motor had veel bekijks en ik zag andere motorrijders zich meer dan eens afvragen wat voor motor het was (vooral de Ducati's die zwegen onder het geluid van mijn uitlaat :-8 ). Het zitje zit precies goed en het stoplicht in het led-achterlicht reageert perfect via de in de voorrem ingebouwde remdruksensor. Tot zover ging alles goed. Na een rit van ongeveer een uur wou de fiets echter niet meer starten en hoorde ik een relais doortikken. De batterij gaf als snel niet genoeg meer en ook met de hulp van enkele vriendelijke jongens kreeg ik de fiets ook al lopend niet op gang. Met startkabels ging hij wel meteen aan en dus dacht ik dat de batterij of een relais stuk was. Thuisgekomen legde ik de motor stil, toen ik hem 10 minuten later wou starten om alles eens grondig na te kijken gaf de motor geen enkele respons. Enkel de teller gaf een vervormd groen licht waar het indicatielampje van de neutraalsensor zit. De teller losgekoppeld en alle draden blootgelegd om te kijken over iets loszat. Alles bleek nog netjes op zijn plaats te zitten en dus moest het probleem ergens anders zitten. Na uren van uitmeten, een nieuw relais voor de start -en dodemansknop en veel zin om de fiets naar het containerpark te verbannen/met een voorhamer te bewerken. Kreeg ik het ingenieuze idee om de kabels van de batterij na te kijken (ik had hier toen ik de fiets kocht ooit een doorverbindingskabel moeten herstellen). Wat bleek diezelfde kabel was netjes middendoor. De twee kabeleinden met de soldeerbout terug één gemaakt en wat gebeurde er... de teller startte op, de knippers en lichten werkten en zelfs de immer irritante scootergeluid producerende 'horn' gaf een teken van leven. Hiermee was het probleem niet helemaal opgelost, de bedrading binnenin de dodemans -en startknop bleek losgekomen en meerdere malen (voorheen) herstelt te zijn. Ondanks verschillende pogingen besloot ik samen met mijn grootvader, die alles inzake bedrading en elektronica met mij onderhanden neemt om een nieuwe dodemans -en startknop inclusief bedrading te installeren. Deze gaat normaal gezien morgen op de post en kan tegen volgend weekend aangepast worden zodat de motor in het weekend terug beschikbaar is.
Daarnaast staan de volgende zaken nog op het lijstje:
* demper hoger brengen + beugel maken * extra kentekenplaatverlichting inbouwen (leds) * spacers en rondellen uit één stuk laten draaien. (eventueel ook nieuwe kettingspanners die zonder er busjes in te moeten stoppen, 15mm doormeter hebben) * neutraal sensor lekt olie en hiervoor is een nieuw exemplaar onderweg. (Zie volgende updates) * 'Belly-Pan' zoeken/pas maken, en laten spuiten * kont bestickeren