ondertussen is onze 2e schoolweek achter de rug. heb amper mijn kamer gezien deze week.
Zaterdag zaten we al vroeg op de bus om daarna met de boot de fjorden te gaan bezichtigen. het was een beproeving door het koude weer, maar vooral ijzige wind. Toch was het uitzicht dit alles waart.
Zondag werd pannenkoekendag, als oefening op lichtmis.
maandag stond de presentatie 'muzikale identiteit' op het programma. en een hoogst uitzonderlijke les 'bibliotheek'. En jawel ook Guido Van Genechten is bekend in noorwegen...
dinsdag leerden we veel uit de presentaties. onze presentatie wierp een licht op het inclusief onderwijs in kleuteronderwijs hier in noorwegen en vergeleken dit met onze eigen landen: België, Duitsland en Oostenrijk.
woendag hadden we onze eerste les inclusief onderwijs, een vak waar ik zeer veel van verwacht. de gastlector was niet van de boeienste soort, maar had dan ook de taak de historische en politieke benadering ervan aan ons duidelijk te maken. In de namiddag maakten we kennis met onze mentoren want volgende week hebben we al stage. Ik kreeg te horen dat ik bij de groep 3-6jarigen zou staan, die bestaat uit 23 kinderen die begeleid worden door 4 volwassenen (1 KL en 3 assistenten). Hierbij durfde de mentor nog te verkondigen dat dat toch weinig begeleiders waren voor zo'n grote groep. ik dacht dat ik ver van mijn stoel viel. Ik was helemaal verbaast toen ik te horen kreeg dat er toch 1 meisje echt een 'probleem' had (volgens mijn mentor kan ze niet goed stil zitten), maar met zoveel kinderen dat extra zorg geven toch niet makkelijk is. inclusief onderwijs in noorwegen, ik begin er mijn vragen toch bij te stellen.... hopelijk brengt de praktijk mij terug op andere gedachten
donderdag voormiddag viel de les inclusief onderwijs weg, omdat onze proef met spoed is opgenomen in het ziekenhuis. In de namiddag stond weer 4u muziek op het programma. jammer genoeg gaat het hier enkel over lager onderwijs en secundair onderwijs. kleuteronderwijs bestaat hier nl niet, dus waren het voor mij eigenlijk 4 zinloze uren. wat hier op kleuterniveau gedaan wordt is totaal niet duidelijk.
vrijdag stond dan toch weer inclusief onderwijs op het programma, gegeven door een vervangleerkracht, een nederlandse die de boodschap duidelijk kan overbrengen, misschien begin ik toch terug in incusief onderwijs te geloven. In de namiddag hadden we weer koor (mijn afrikaans gaat hier al beter vooruit dan mijn noors) en daarna drumcirkle.
Op dinsdag en donderdag staat savonds dan ook nog eens Noorse les op het programma. Ik weet weer waarom ik een richting koos met zo min mogelijk talen, ramp o ramp ben ik toch.
Ook de avonden worden goed gevuld. Op dinsdag stond er noorse les op het programma. woensdag werd een filmavond met 'de belgen', donderdag was er weer noorse les, student bar en PANNENKOEKEN, we leerden onze internationale vrienden 'lichtmis' kennen, en staan nu voor altijd bekend als de pancake-girls from belgium. gisteren maakten we een sneeuwwandeling met de white box en trokken daarna weer naar het huis van 'de belgen' waar we met zijn allen (belgen en niet belgen) downtown gingen. Bij deze weten we nu ook waar we nooit meer naartoe moeten gaan. Neem alle marginaliteit van overpoort, stop het in 1 cafe, zet daar de slechtste dj die je ooit hebt gehoord, hang heel veel lichten en rookmachines op, denk schaarsgeklede dames, jongens waarbij het woord dansen een synoniem is voor dansen als een aap OF gewoon op en neer springen, en je hebt ong het café waar wij gisteren onze avond hebben doorgebracht.
Vanavond staat karaoke avond op het programma. en wanneer het weer het morgen toelaat gaan we morgen een eiland gaan veroveren met de klas.
een eskimozoen
Manouk