Inhoud blog
  • Analyse/Samenvatting Siddartha van Herman Hesse
  • Lessen KUL
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Bloggen is leuk

    02-03-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lessen KUL
    Beste mensen , ik ben naar de lessen celbiologie , biostatistiek en bio-organische chemie gegaan. Van elke les heb ik interessante opmerking van de professor genoteerd.

    Celbiologie: " er wordt een 3D beeld van eiwitten gemaakt door gebruik te maken van een elektronenmicroscoop. Zoals u hier kunt(toont beelden op powerpoint) zien kunnen we amper iets onderscheiden uit deze beelden , maar door gebruikt te maken van bepaalde programma's die deze beelden zullen combineren, zullen we een 3D beeld van een eiwit verkrijgen."

    De les begon met de opmerking dat we processen gingen bespreken die in de celkern ontstaan en uiteindelijk in het cytoplasma terecht zullen komen.
    De professor begon te praten over hoe dit tot stand kan komen en welke eiwitten wij daarbij nodig hadden ( en dat waren er tamelijk veel!). Hij begon bij het begin en had het over de code van het DNA en hoe dat werd opgebouwd en hij besprak de verschillende processen die daarbij te pas hoorden zoals translatie en transcriptie. Hij besprak het DNA en de verschillende soorten ervan en ook gelijkaardige structuren zoals RNA.
    Hij vertelde ons ook dat het rRNA aan de basis lag van de eiwitsynthese. Het onderwerp eiwitten werd aangehaald en hij liet beelden zien van eiwitten en vertelde dat er ook 3D beelden ervan bestonden.

    Biostatistiek: " inductieve statistiek is de statistiek die op basis van een steekproef uitspraken doet over de gehele populatie , dit is eigenlijk veralgemening'

    Biostatistiek vond ik tamelijk saai dus zal het moeilijk worden om 5 regels te produceren die er iets mee te maken hebben , maar ik zal mijn best doen om het toch interessant te houden. Hij begon de les op een normale manier. Hij legde uit wat er op zijn powerpoint presentatie stond en nadat de theorie gezien was begon hij wat oefeningen te maken. Nadat hij met dat bepaald onderwerp klaar was begon hij met het volgende deel.
    Hij legde de theorie uit en je kan al raden wat de volgende stap is. Dit deed hij een uur lang tot hij een beetje afgeleid werd door het begrip "inductieve statistiek". De professor nam als voorbeeld de gemiddelde lengte van de studenten in deze aula.

    Bio-organische chemie: " wanneer men het mechanisme van de gaschromatografie koppelt aan de massaspectrometer dan spreekt men van een GC-M"

    In tegenstelling tot biostatistiek was dit WEL een interessante les. Ik kon goed volgen en het interesseerde mij enorm. Ik was te laat in de les dus weet ik niet wat er werd gezegd in het begin , maar wat daarna werd gezegd weet ik wel. Toen ik plaats nam was hij bezig over "diënen" en hij sprak over geïsoleerde, gecumuleerde en geconjugeerde dënen. Deze verschillende vormen van diënen zijn te wijten aan de soort van bindingen die ze hebben. Terpenen en steroïden zijn een vorm van diënen. Terpenen zijn een klasse va natuurproducten die worden gebruikt als geuren in voedingsproducten. 


    02-03-2012 om 23:21 geschreven door ka2ring Faysal El Mahmoudi  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (4 Stemmen)

    Archief per week
  • 07/05-13/05 2012
  • 27/02-04/03 2012

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs