Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek
E-mail mij
Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.
Winterproject 2009 - 2010
Harley Davidson Softail
05-11-2009
--- Bijna lakken ---
Vorig weekend heb ik eindelijk de laatste vijzen en lagers kunnen demonteren zodat het kader,velgen, naven ,... naar de poederlakker kunnen (waarschijnlijk volgend weekend). Nog enkel wachten op mijn achterste velg , ik heb in zweden een 15x 5,5" velg gevonden waar ik een 160 tot 200 breede band kan optrekken.
Eens de stukken terug zijn post ik weer wat foto's en kan het monteerwerk beginnen Ik ga alvast met het kuisen van motor en versnellingsbak beginnen want ze zijn haast niet te herkennen onder die laag vet.
Dit weekend heb ik al het meeste demontagewerk gedaan. Gezien het kader toch op meerdere plaatsen zijn verf kwijt is gaat het opnieuw gepoederlakt worden, normaal gezien samen met velgen en naven.
De motor met overbrenging en achterwiel is bewust nog niet gedemonteerd, nu kan ik bestuderen hoe een breder achterwiel in dit kader te krijgen. Momenteel is er een 16"x 3" velg op gemonteerd met een band van 130 breed, ik kan nog een centimeter breder gaan maar met een 140 ben ik niet tevreden De bedoeling zou zijn om een 16" velg te behouden maar dan 4a 5" breed met min een 160 band op, liefst zelf 180 of 190. Het grote probleem is niet zozeer de vrije ruimte in de achterbrug maar de ketting die in de weg zit.
Een mogelijke oplossing : De versnellingsbak naar links brengen door middel van een aangepaste bakhouder zodat de primaire overbrenging meer naar buiten komt. Dan zitten we wel met het probleem dat er een spatie is ontstaan tussen de motor en de primaire overbrengingskast, hier zou dan een spacer tussen moeten worden gemonteerd en de uitgaande as van de motor moet worden verlengd.
Dit weekend ga ik de rest demonteren en als het kader terug is van de poederlakker zal dit probleem het eerst moeten verholpen worden alvorens verder te bouwen. Mijn achterwiel kan al perfect dienen als voorwiel met een band van 120 breed op. Ook is de zoektocht naar een geschikt (en betaalbaar) achterwiel begonnen .
Vorige week zondag heb ik op een beurs in Glabbeek onderstaande voorvork gekocht, precies wat ik zocht : Een aluminium upsidedown van WP, volledig en zelfs met een perfecte koplamp bij.
Dit weekend begin ik er aan, de volledige motor wordt tot het kleinste vijsje gestript en als eerste punt op de agenda : "Het rijwielgedeelte" ... geometrie en ophanging
Deze week ben ik tijdens het surfen op tweedehands sites een goede basis tegengekomen : een FSXT van 1984.
Dit is het eerste model ooit gemaakt met een "softail" kader en "evolution" motorblok en hij is van 1984... mijn geboortejaar , er zijn er ook maar een beperkt aantal van gemaakt. Gisteren ben ik eens een kijkje gaan nemen ..... goedgekeurd, we hebben een donor-bike !
Ik loop al een tijdje met het idee om een motor te bouwen naar mijn smaak, een motor met karakter en persoonlijkheid. Er is slechts 1 motor die je deze eigenschappen kan bieden : " een Harley Davidson " !
Na veel opgezocht en rondgekeken te hebben ben ik er eindelijk uit welke richting ik uit wil en heb ik een ruw beeld in gedachten van hoe hij er moet uitzien, mijn basis zou bestaan uit een softail kader met 1340cc Evolution krachtbron (waarover meer informatie terug te vinden is op onderstaande link's). Het kader blijft ongewijzigd en origineel, ik vind het zonde om in zo'n mooi kader dat al zovele jaren heeft doorstaan te beginnen snijden en slijpen. Met het motorgedeelte heb ik momenteel ook nog geen plannen uitgezonderd van in-en uitlaat, mischien in de toekomst ...
Met dit idee in gedachten ga ik op zoek naar een geschikte basis: of een motor en kader afzonderlijk, of een volledige motor...