Inhoud blog
  • Webmail
  • Kaatje liedjes- en versjesboek.
  • Het is niet omdat je er anders uitziet, dat je ook anders bent.
  • Gezond begint in de mond!
  • Kinderen en dieren kunnen fantastische vrienden zijn!
  • Doorbreek de ketens
  • Kindertoneelstuk:
  • Waar blijft de creativiteit van de kleuterklas? “Ik was bij de eerste vijf Limburgse jongens die de opleiding kleuteronderwijzer volgden. Alleen ik sta nu nog voor de klas. In feite wou ik een artistieke richting studeren. Grafi sche kunst of zo, maar dat
  • Even stoom aflaten in de iglo
  • Ik en de koningin
  • Pesten in de klas? op overlevingskamp
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Er waren eens...
    2 studenten kleuteronderwijs
    01-12-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Waar blijft de creativiteit van de kleuterklas? “Ik was bij de eerste vijf Limburgse jongens die de opleiding kleuteronderwijzer volgden. Alleen ik sta nu nog voor de klas. In feite wou ik een artistieke richting studeren. Grafi sche kunst of zo, maar dat
    Klik op de afbeelding om de link te volgen 98 procent van de leraren in het kleuteronderwijs heeft twee X-chromosomen.
    LUDO LYNEN (47) staat al 26 jaar met een Y-chromosoom voor de kleuterklas
    in ‘De wilg’ in Schoonbeek (Bilzen). Met een milde kritische zin durft hij ook
    een afwijkende mening te hebben.

    Waar blijft de creativiteit vande kleuterklas?
    “Ik was bij de eerste vijf Limburgse jongens die de opleiding kleuteronderwijzervolgden. Alleen ik sta nu nog voor de klas. In feite wou ik een artistieke richting studeren. Grafi sche kunst of zo, maar dat zag mijn vader niet zitten.Naar het onderwijs mocht wel en daar heb ik toch veel van mijn creativiteit kunnen botvieren. Gelukkig laten we de kleuters nog zoveel knutselen, zingen, spelen en bewegen. De kleuterklas is echt een bom van creativiteit. Maar wat gebeurt daar na de kleuterklas mee? Veel te weinig, vind ik.” Hebben jonge collega’s schrik van overuren?
    “Ik heb vijftien jaar in een piepkleine dorpsschool gewerkt. Een deel van die tijd zelfs in mijn eentje. Ik had één klas. Het schooltje lag mooi in de natuur, je kon er zalige projecten met de kleuters doen. Maar alleen is maar alleen. Zonder impulsen van een collega of een team houd je dat niet zo lang vol. Je was daar elke seconde van de dag met je school bezig. Ik zie niet op tegen een extra uurtje schoolwerk. Is er een schooloptreden, dan weet je dat je daar veel naschoolse tijd insteekt. Dat hoort bij de job. Ik zie dat een deel van de nieuwe collega’s een meer afgemeten houding tegenover hun job aanneemt. Zij lijken zich meer aan ‘vaste’ uren te willen houden. Dat vind ik jammer.” Waarom overleven poppen in deze flitsende wereld?
    “Elke woensdag speel ik een uur poppentheater voor alle kleuters van de school. Al zijn ze dan wel allemaal kinderen van deze fl itsende maatschappij, toch boeien mijn poppen hen nog. De verwondering in hun ogen vind ik geweldig. Dat is het boeiendste aan werken met kleuters. De meesten hebben ook niet door dat meester Ludo achter de poppen Rikske en François zit. Na het poppenspel komen ze naar me toe en vertellen honderduit wat er is gebeurd, alsof ik dat allemaal niet weet. Geweldig, toch? Je merkt ook dat kleuters vaak makkelijker emoties tonen aan de poppen dan aan hun meester of juf. Poppentheater is dus zeker geen vrijblijvend entertainment. Samen met collega’s starten we binnenkort met een Comeniusproject met scholen in Turkije, Engeland en Duitsland. Net zoals er bij ons een ‘Jan Klaassen en Katrijn’ is, bestaan ook in die landen typische poppenfi guren. Vanuit die wetenschap wil ik met een uitwisselingsproject beginnen.” Een jaartje uit het onderwijs opent je ogen.
    “Op mijn veertigste ben ik er een jaartje uitgestapt. Ik had geen vast plan van wat ik dat jaar zou doen. Ik kookte al veel en ben dan maar in een restaurant gaan werken. Twee maanden ben ik daar gebleven. Toen kreeg ik via een ,maat het aanbod om te koken voor ‘De
    Nieuwe Snaar’. Vier maanden ben ik met hen opgetrokken, dat was een zalige tijd. Je had lange werkdagen, maar eens klaar met je werk, kon je een pint drinken en het werk totaal vergeten. Als leraar lukt dat niet. Bij alles wat je meemaakt, vraag je je af wat je er in de klas mee kunt doen. Ook verhalen van kleuters neem je mee naar huis, daar blijf je in je hoofd mee bezig. Ik ben vakbondsman en heb respect voor elk beroep. De mentale belasting van leraren moet je niet onderschatten. Kinderen zijn ook veranderd en soms vraag ik me af hoe dat komt. Al die gevallen van adhd en overgewicht, hebben die niet te maken met gebrek aan een goede eetcultuur? Ik heb daar op school bijzondere aandacht voor. Net zoals ik ook nieuwe ontwikkelingen in de didactiek probeer op te volgen, zoals schrijfdansen. Ik kopieer dat niet blindelings. Ik bestudeer het, probeer
    het uit en evalueer het kritisch.”

    Bron Klasse

    Mening Joke :

    Dit artikel gaat over een ervaren kleuterleider , over hoe zijn blik op de schoolcultuur is .
    de kleuterleider klaagt vooral over de schoolcultuur die is veranderd .
    Ook ik vindt dat school cultuur vrij veranderd is .
    Dit merk je onder andere aan ;
    de kleuters (gebruiken moeilijke woorden  , geven vlugger hun eigen mening , zijn agressiever )
    het materiaal is veranderd (moderner : je vindt al een pc of projector in de klas )
    de kleuterleidsters/kleuterleiders : verschillende opleidingen , motivatie ,...

    Maar ook wil ik even de aandacht schenken aan fenomeen mannelijke kleuteronderwijzers : persoonlijk ben ik daar helemaal voor.
    waarom :
    Net zoals er moeder figuur mag aanwezig zijn , mag er ook een vader figuur in de klas aanwezig zijn.
    veel kinderen groeien op zonder vader of moederfiguur ( gescheiden gezinnen , nieuw samengesteld gezin , homoseksuele gezinnen , lesbische gezinnen , bom of bam ouders , alleenstaande gezinnen ,....)
    en dit is voor beide (leerlingen en ko ) een goede partij .

     

    01-12-2009 om 00:00 geschreven door sofiejoke  


    Tags:http://www.klasse.be/leraren/bijlage.php
    10-11-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Even stoom aflaten in de iglo

    Even stoom aflaten in de iglo

    Door te spelen en te ravotten reageren kinderen zich positief af. Maar tijdens de speeltijd lopen spanningen soms hoog op. Leerlingen van basisschool 'De Wilg' in Lint die hun kookpunt voelen aankomen, koelen even af in de iglo op de speelplaats.

    "In onze school zijn niet meer conflicten dan in een andere", zegt directeur Katleen Vleugels. "De iglo is een idee van de leerlingenraad. Leerlingen die zo boos waren dat ze dreigden in woede uit te barsten, moesten naar een bank in de gang voor het directielokaal. Dat kwam over als een straf, zeker voor een leerling die daar geregeld moest uitrazen. Nu kan de leraar van toezicht een leerling een adempauze opleggen in de iglo, maar ze kunnen daar ook zelf voor kiezen. Een witte vlag geeft aan dat de iglo tijdelijk 'bewoond' is en de zone errond verboden terrein is. In de iglo zitten, is geen straf. Wel tot rust komen, je bezinnen, emoties verwerken. Het is een middel waarmee je verbaal of fysiek geweld voorkomt."

    BRAVO!
    Igloën is een nieuw werkwoord in 'De Wilg' en betekent even stoom aflaten in de 'isoleercel met vrije toegang' op de speelplaats. "Met zo'n initiatief kom je makkelijk in de media," zegt de directeur, "en zeker als er sneeuw ligt bij de inhuldiging. Maar dit igloën maakt deel uit van het BRAVO-project van de school. Op school leren kinderen niet alleen rekenen, schrijven, lezen en algemene kennis. Via de opvoeding en het onderwijs proberen we onze kinderen ook waarden en normen bij te brengen. Overal waar mensen in groep samenleven, moeten ze rekening houden met elkaar. In ons schoolreglement staan duidelijke regels en afspraken. Toch bestaan er nog een resem "ongeschreven" regels, die het verschil maken tussen gewenst en ongewenst gedrag. Met een charter maken we duidelijk wat gewenst is. Dit charter vormt een kader, waarbinnen kinderen leren hun eigen grenzen aan te geven en de grenzen van anderen te ervaren en te leren respecteren. We formuleerden het positief met "BRAVO, de beginletters van de kernwoorden ervan: Een letterwoord voor Beleefdheid, Respect, Afspraken, Voorzichtigheid en Ordelijkheid. En bravo betekent natuurlijk ook "applaus", als je erin slaagt om het charter helemaal na te leven. Belonen en aanmoedigen komen eerst, maar wie zich niet aan het charter houdt, krijgt wel een sanctie."
    Dit project krijgt de steun van DynaMo² van CANON Cultuurcel

    Mening Joke :
    Persoonlijk vindt ik dit een heel leuk en origineel inactief., vooral omdat het vanuit de kinderen zelf komt en dat ze op eigen inactief er kunnen in gaan.
    Al doet het mij in de eerste plaats toch wel een beetje denken aan " in de hoek staan" maar iets leuker verpakt.
    Ook hun "bravo" concept verdiend een (warm) applaus , vele scholen vergeten ook waarden en normen aan te leren aan hun kinderen .
    een simpele alsjeblief of dankjewel wordt tegenwoordig veel te vlug vergeten. En dit mag zeker al starten in de kleuterklas . 

    Bron : klasse voor leraren n° 200 december 2009

    10-11-2009 om 00:00 geschreven door sofiejoke  


    Tags:http://www.klasse.be/leraren/help.php?id=11557
    25-10-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ik en de koningin

    1. Korte inhoud

    Het verhaal is een beetje opgevat als een modern sprookje.

    De personages hebben geen eigennaam, de plaats of tijdstip waar het verhaal zich afspeelt is onduidelijk, en het verhaal heeft een boodschap: “ kleur je eigen leven”.

    De koningin komt, er staat een aankondiging in de krant: “Bloemenmeisje gezocht”.

    Het hoofdpersonage stelt zich kandidaat en wordt uitgekozen.

    Plotseling heel veel vragen: hoe, welke kledij, wat zeggen …?

    Als de Koningin arriveert, blijkt dat er geen bloemen zijn.

    Paniek! Het bloemenmeisje kijkt in al haar zakken en het enige dat ze kan schenken is haar favoriete geel potlood.

    Ze is er het hoofd van in!

    Maar wat blijkt, de koningin heeft nog nooit zo’n fijn cadeau gekregen.

    Het paleis is nog nooit zo kleurrijk geweest.

    2. Decor

    Een zeer origineel eenvoudig decor.

    De tekeningen die tijdens de voorstelling getekend worden, worden geprojecteerd en dienden als decor.

    Tijdens de inleiding en het slot mogen kinderen uit de zaal het decor schilderen.

    3. Muziek

    De muzikanten speelden op heel veel verschillende instrumenten, die werden ook af en toe in de verf gezet.

    Ze maakten deel uit van het decor en speelden randpersonages.

    4. site

    De site is zeker een bezoekje waart en bereidt je op een leuke manier voor op de voorstelling zowel voor jong als oud.

    Eigen mening:

    Zeer leuke voorstelling voor lagere school leeftijd, de Nederlandse uitspraak en woordenschat maakt het wel iets moeilijker om te volgen.

    De vertolking van het hoofdpersonage werd uitstekend vertolkt, een prachtige stem om van te genieten!

    Joke & Sofie

    25 okt. 09

    http://www.ikendekoningin.nl/








    25-10-2009 om 00:00 geschreven door sofiejoke  


    Tags:http://www.youtube.com/watch?v=Dr4WOBj_tY8
    03-10-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pesten in de klas? op overlevingskamp
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Korte inhoud artikel :

    de directeur van het Technisch Atheneum van Diksmuide heeft een drastische middel tegen pestgedrag aangewend.Nadat 2 leerlingen van het derde jaar elektromechanica met elkaar op de vuist gingen , stuurde Johan Desmadryl de hele klas 2dagen op overlevingskamp . goed voor 17 kilometer stappen met een zware rugzak en 12 kilometer kanoen . Daarbij moesten de twee hoofdrolspelers zelf een kano delen : zio zullen we elkaar wel leren respecteren , verklaard de schooldirecteur zijn ongeziene aanpak.

    Mening Joke :

    persoonlijk vindt ik dit wel een goede aanpak , veel jongeren pesten elkaar uit roddels of verzinsels (bv. hij eet nooit koekjes op de speelplaats dus hij is arm : maar eigenlijk eet hij helemaal niet graag koekjes)
    zo'n overlevings kamp kan dus in bepaalde gevallen een oplossing zijn , al vindt ik het wel nog al drastisch ; je kan ook bv. kennismaking spelletjes spelen of een goed gesprek  , als is een overlevingskamp toch wel cooler en origineel .
    maar ik betwijfel als het in elk geval zou lukken

    03-10-2009 om 00:00 geschreven door sofiejoke  




    Archief per jaar
  • 2010
  • 2009

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek
  • een fijne donderdagavond

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Leuke links voor kinderen.
  • bloggen.be
  • Kopergietery- Leuk kinder en jeugd theater
  • Blog Jessie en Sofie
  • blog Lindsay en Kristy
  • Blog Manon en Michelle
  • Blog Naomi
  • Blog Aicha en Kelly
  • Blog Annellies en Anne-sophie
  • Blog Karlijn en Michelle
  • Blog Jessica en Leen

    Over mijzelf
    Ik ben Sofie en Joke
    Ik ben een vrouw en woon in Diksmuide en Varsenare (België) en mijn beroep is Studenten kleuteronderwijs.
    Ik ben geboren op 00/00/0000 en ben nu dus 2025 jaar jong.
    Mijn hobby's zijn: .
    Dit is een blog van Joke & Sofie. 2 studenten kleuteronderwijs. Op deze blog maken halen wij verschillende nieuwsbericht

    Welkom op de blog van Joke en Sofie

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs