Waar blijft de creativiteit van de kleuterklas? âIk was bij de eerste vijf Limburgse jongens die de opleiding kleuteronderwijzer volgden. Alleen ik sta nu nog voor de klas. In feite wou ik een artistieke richting studeren. Grafi sche kunst of zo, maar dat
98 procent van de leraren in het kleuteronderwijs heeft twee X-chromosomen. LUDO LYNEN (47) staat al 26 jaar met een Y-chromosoom voor de kleuterklas in De wilg in Schoonbeek (Bilzen). Met een milde kritische zin durft hij ook een afwijkende mening te hebben.
Waar blijft de creativiteit vande kleuterklas? Ik was bij de eerste vijf Limburgse jongens die de opleiding kleuteronderwijzervolgden. Alleen ik sta nu nog voor de klas. In feite wou ik een artistieke richting studeren. Grafi sche kunst of zo, maar dat zag mijn vader niet zitten.Naar het onderwijs mocht wel en daar heb ik toch veel van mijn creativiteit kunnen botvieren. Gelukkig laten we de kleuters nog zoveel knutselen, zingen, spelen en bewegen. De kleuterklas is echt een bom van creativiteit. Maar wat gebeurt daar na de kleuterklas mee? Veel te weinig, vind ik. Hebben jonge collegas schrik van overuren? Ik heb vijftien jaar in een piepkleine dorpsschool gewerkt. Een deel van die tijd zelfs in mijn eentje. Ik had één klas. Het schooltje lag mooi in de natuur, je kon er zalige projecten met de kleuters doen. Maar alleen is maar alleen. Zonder impulsen van een collega of een team houd je dat niet zo lang vol. Je was daar elke seconde van de dag met je school bezig. Ik zie niet op tegen een extra uurtje schoolwerk. Is er een schooloptreden, dan weet je dat je daar veel naschoolse tijd insteekt. Dat hoort bij de job. Ik zie dat een deel van de nieuwe collegas een meer afgemeten houding tegenover hun job aanneemt. Zij lijken zich meer aan vaste uren te willen houden. Dat vind ik jammer. Waarom overleven poppen in deze flitsende wereld? Elke woensdag speel ik een uur poppentheater voor alle kleuters van de school. Al zijn ze dan wel allemaal kinderen van deze fl itsende maatschappij, toch boeien mijn poppen hen nog. De verwondering in hun ogen vind ik geweldig. Dat is het boeiendste aan werken met kleuters. De meesten hebben ook niet door dat meester Ludo achter de poppen Rikske en François zit. Na het poppenspel komen ze naar me toe en vertellen honderduit wat er is gebeurd, alsof ik dat allemaal niet weet. Geweldig, toch? Je merkt ook dat kleuters vaak makkelijker emoties tonen aan de poppen dan aan hun meester of juf. Poppentheater is dus zeker geen vrijblijvend entertainment. Samen met collegas starten we binnenkort met een Comeniusproject met scholen in Turkije, Engeland en Duitsland. Net zoals er bij ons een Jan Klaassen en Katrijn is, bestaan ook in die landen typische poppenfi guren. Vanuit die wetenschap wil ik met een uitwisselingsproject beginnen. Een jaartje uit het onderwijs opent je ogen. Op mijn veertigste ben ik er een jaartje uitgestapt. Ik had geen vast plan van wat ik dat jaar zou doen. Ik kookte al veel en ben dan maar in een restaurant gaan werken. Twee maanden ben ik daar gebleven. Toen kreeg ik via een ,maat het aanbod om te koken voor De Nieuwe Snaar. Vier maanden ben ik met hen opgetrokken, dat was een zalige tijd. Je had lange werkdagen, maar eens klaar met je werk, kon je een pint drinken en het werk totaal vergeten. Als leraar lukt dat niet. Bij alles wat je meemaakt, vraag je je af wat je er in de klas mee kunt doen. Ook verhalen van kleuters neem je mee naar huis, daar blijf je in je hoofd mee bezig. Ik ben vakbondsman en heb respect voor elk beroep. De mentale belasting van leraren moet je niet onderschatten. Kinderen zijn ook veranderd en soms vraag ik me af hoe dat komt. Al die gevallen van adhd en overgewicht, hebben die niet te maken met gebrek aan een goede eetcultuur? Ik heb daar op school bijzondere aandacht voor. Net zoals ik ook nieuwe ontwikkelingen in de didactiek probeer op te volgen, zoals schrijfdansen. Ik kopieer dat niet blindelings. Ik bestudeer het, probeer het uit en evalueer het kritisch.
Bron Klasse
Mening Joke :
Dit artikel gaat over een ervaren kleuterleider , over hoe zijn blik op de schoolcultuur is . de kleuterleider klaagt vooral over de schoolcultuur die is veranderd . Ook ik vindt dat school cultuur vrij veranderd is . Dit merk je onder andere aan ; de kleuters (gebruiken moeilijke woorden , geven vlugger hun eigen mening , zijn agressiever ) het materiaal is veranderd (moderner : je vindt al een pc of projector in de klas ) de kleuterleidsters/kleuterleiders : verschillende opleidingen , motivatie ,...
Maar ook wil ik even de aandacht schenken aan fenomeen mannelijke kleuteronderwijzers : persoonlijk ben ik daar helemaal voor. waarom : Net zoals er moeder figuur mag aanwezig zijn , mag er ook een vader figuur in de klas aanwezig zijn. veel kinderen groeien op zonder vader of moederfiguur ( gescheiden gezinnen , nieuw samengesteld gezin , homoseksuele gezinnen , lesbische gezinnen , bom of bam ouders , alleenstaande gezinnen ,....) en dit is voor beide (leerlingen en ko ) een goede partij .
01-12-2009 om 00:00
geschreven door sofiejoke
Tags:http://www.klasse.be/leraren/bijlage.php
10-11-2009
Even stoom aflaten in de iglo
Even stoom aflaten in de iglo
Door te spelen en te ravotten reageren kinderen zich
positief af. Maar tijdens de speeltijd lopen spanningen soms hoog op.
Leerlingen van basisschool 'De Wilg' in Lint die hun kookpunt voelen
aankomen, koelen even af in de iglo op de speelplaats.
"In
onze school zijn niet meer conflicten dan in een andere", zegt
directeur Katleen Vleugels. "De iglo is een idee van de leerlingenraad.
Leerlingen die zo boos waren dat ze dreigden in woede uit te barsten,
moesten naar een bank in de gang voor het directielokaal. Dat kwam over
als een straf, zeker voor een leerling die daar geregeld moest
uitrazen. Nu kan de leraar van toezicht een leerling een adempauze
opleggen in de iglo, maar ze kunnen daar ook zelf voor kiezen. Een
witte vlag geeft aan dat de iglo tijdelijk 'bewoond' is en de zone
errond verboden terrein is. In de iglo zitten, is geen straf. Wel tot
rust komen, je bezinnen, emoties verwerken. Het is een middel waarmee
je verbaal of fysiek geweld voorkomt."
BRAVO!
Igloën is een nieuw werkwoord in 'De Wilg' en betekent even stoom
aflaten in de 'isoleercel met vrije toegang' op de speelplaats. "Met
zo'n initiatief kom je makkelijk in de media," zegt de directeur, "en
zeker als er sneeuw ligt bij de inhuldiging. Maar dit igloën maakt deel
uit van het BRAVO-project van de school. Op school leren kinderen niet
alleen rekenen, schrijven, lezen en algemene kennis. Via de opvoeding
en het onderwijs proberen we onze kinderen ook waarden en normen bij te
brengen. Overal waar mensen in groep samenleven, moeten ze rekening
houden met elkaar. In ons schoolreglement staan duidelijke regels en
afspraken. Toch bestaan er nog een resem "ongeschreven" regels, die het
verschil maken tussen gewenst en ongewenst gedrag. Met een charter
maken we duidelijk wat gewenst is. Dit charter vormt een kader,
waarbinnen kinderen leren hun eigen grenzen aan te geven en de grenzen
van anderen te ervaren en te leren respecteren. We formuleerden het
positief met "BRAVO, de beginletters van de kernwoorden ervan: Een
letterwoord voor Beleefdheid, Respect, Afspraken, Voorzichtigheid en Ordelijkheid.
En bravo betekent natuurlijk ook "applaus", als je erin slaagt om het
charter helemaal na te leven. Belonen en aanmoedigen komen eerst, maar
wie zich niet aan het charter houdt, krijgt wel een sanctie."
Dit project krijgt de steun van DynaMo² van CANON Cultuurcel
Mening Joke : Persoonlijk vindt ik dit een heel leuk en origineel inactief., vooral omdat het vanuit de kinderen zelf komt en dat ze op eigen inactief er kunnen in gaan. Al doet het mij in de eerste plaats toch wel een beetje denken aan " in de hoek staan" maar iets leuker verpakt. Ook hun "bravo" concept verdiend een (warm) applaus , vele scholen vergeten ook waarden en normen aan te leren aan hun kinderen . een simpele alsjeblief of dankjewel wordt tegenwoordig veel te vlug vergeten. En dit mag zeker al starten in de kleuterklas .
de directeur van het Technisch Atheneum van Diksmuide heeft een drastische middel tegen pestgedrag aangewend.Nadat 2 leerlingen van het derde jaar elektromechanica met elkaar op de vuist gingen , stuurde Johan Desmadryl de hele klas 2dagen op overlevingskamp . goed voor 17 kilometer stappen met een zware rugzak en 12 kilometer kanoen . Daarbij moesten de twee hoofdrolspelers zelf een kano delen : zio zullen we elkaar wel leren respecteren , verklaard de schooldirecteur zijn ongeziene aanpak.
Mening Joke :
persoonlijk vindt ik dit wel een goede aanpak , veel jongeren pesten elkaar uit roddels of verzinsels (bv. hij eet nooit koekjes op de speelplaats dus hij is arm : maar eigenlijk eet hij helemaal niet graag koekjes) zo'n overlevings kamp kan dus in bepaalde gevallen een oplossing zijn , al vindt ik het wel nog al drastisch ; je kan ook bv. kennismaking spelletjes spelen of een goed gesprek , als is een overlevingskamp toch wel cooler en origineel . maar ik betwijfel als het in elk geval zou lukken
Ik ben Sofie en Joke
Ik ben een vrouw en woon in Diksmuide en Varsenare (België) en mijn beroep is Studenten kleuteronderwijs.
Ik ben geboren op 00/00/0000 en ben nu dus 2025 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: .
Dit is een blog van Joke & Sofie. 2 studenten kleuteronderwijs. Op deze blog maken halen wij verschillende nieuwsbericht