De tank is een Sherman type M10 3-inch Gun Motor Carriagebouwjaar 1943/USA. Volgens het type motor woog hij tussen de 26 en 30 ton. Er werden GM-motoren ingebouwd alsook Ford motoren. GM-motoren hadden 2x6 cylinders met 13,9 liter cylinderinhoud, 410 pk en draaiend op diesel. De Ford-motoren waren op benzine, hadden 8 cylinders met een totale inhoud van 18 liter, 500 pk bij 2600 toeren/min.
De tank beschikte over een Houwitserkanon van 75 mm in de draaibare geschuts- koepel. Achteraan nog een mitrailleur. Rijbereik was 300 km met de dieselmotor. Vanaf 1941 tot einde productie in 1946 werden er om en bij de 49.000 stuks gemaakt of ongeveer 25 per werkdag. Uiteraard niet steeds dezelfde M10, maar ook de verbeterde versies als M4A3, enz. naargelang de opgedane ervaringen op het terrein.
Omdat de Shermantank oorspronkelijk voorzien was als tankjager (dwz de vijandelijke tanks uitschakelen) maar op het terrein te zwaar was uitgevallen (26 ton) ten overstaan van de snelle duitse Panther, werd hij dus als infanterie-ondersteunend ingezet. De Moerbrugse Shermantank is hier afgeleverd zonder ijzeren rupsbanden. Willy heeft nog een poging gedaan bij de kolonel van de Afdeling Verkoop van het militair depot te Evere bij Brussel om alsnog rupsen te vinden. Tevergeefs, geen voorraad meer.