Inhoud blog
  • Onze 5 sterren zijn binnen .
  • Bezoek van onze burgemeester.
  • Ons filmpje
  • Voila, onze plaat; kant en klaar !
  • Joepie, wij zijn klaar.
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    dorp op school
    basisschool Sint-Jan
    26-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De doos is aangekomen.

        de doos is aangekomen !!!   

     

    Vandaag is in het 6de  de grote doos met spullen die werken op zonne-energie aangekomen.
    We hadden dit dinsdag besteld en vandaag was het er al. 
    Iedereen is druk bezig met de spullen in elkaar te zetten.
    Zo is er een boot, een fiets,een caroussel, windmolens enz.
    en iedereen werkt ook goed mee in de groepjes. 
    Sommigen zijn ook nog bezig met de huisjes te verven.
    Maar gelukkig zijn de ouders van Jessica , Marijn ,Marjolein
    en Maarten er om een tandje bij te steken. 
    We zijn vandaag ook nog foto’s gaan trekken .
    Er zijn zelfs kinderen die het project zo leuk vinden dat ze
    tijdens de speeltijd binnen willen blijven om aan het project verder te werken.
    De plaat begint er al heel mooi uit te zien en hij wordt steeds mooier en mooier.












                                          

    26-03-2010 om 00:00 geschreven door sintjandos  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    25-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een gezellige namiddag

    Een gezellige namiddag.    

    Vandaag gingen we weer allemaal aan het werk.

    De mama van Jessica, Maarten, Bart en Jean-Luc en de papa van Marjolein en Jessica kwamen ons een handje helpen. Dat vonden we natuurlijk heel fijn.  We hebben hard gewerkt. Onze huisjes, de speeltuin en onze vijver zijn bijna af. Onze juf schrok nogal toen ze onze fontein zag. Ze had niet gedacht dat we dat alleen in elkaar kregen. Knap van ons èh.  We maakten ook mooie stoeltjes , tafeltjes en bloemen om op het terras te zetten. Het glazen huis is helemaal klaar. Dat stond als eerste op de plaat.

    Morgen doen we weer verder
            

    25-03-2010 om 23:22 geschreven door sintjandos  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    24-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.19 maart 2010

     

       Aan de slag .

    Vandaag zijn we eindelijk echt begonnen aan onze plaat.

    We mochten kiezen en iedereen had wel iets te doen.

    Samen met de mama , papa en broer van Jessica huizen bouwen,

    een kerk maken , speeltuigen en bloembakken maken om in het park te zetten.

    We moesten heel wat meten, tekenen snijden, zagen, knippen, schuren en  kloppen.

     

    Onze glazen toren ziet er al heel mooi uit.

     

    Samen met de papa van Marjolein een molen zagen en in elkaar knutselen.

    We zijn hem al aan’t verven.

     

    De jongens die veel weten van elektriciteit mochten de straatlantaarns in elkaar zetten,
    maar nog niet aansluiten.

     

    Karel Mangelschots (de meneer van het dos-project) kwam vandaag een kijkje nemen.

    Hij heeft ons een goed idee gegeven hoe we onze fontein moeten maken.

     

    We hebben ook de car wash laten kijken.

     

    De leden van de kerngroep zijn even samen gaan zitten met Karel om wat ideeën
    te wisselen en de stand van zaken toe te lichten. 
     Volgende week doen we verder.

     

          

     

     

     

     

    24-03-2010 om 09:55 geschreven door sintjandos  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (2 Stemmen)
    19-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.5 maart 2010
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    We bouwen met de hele school.

    Joepie. Alle klassen willen meehelpen aan onze plaat.

    *De kleuters van Gelderhorsten gaan onze plaat verfraaien met bomen.

    *De kleuters van juf Els bouwen een school met mooie speelplaats.

    *Juf Sandra gaat met haar kleuters het politiebureau maken.

    *En de sportieve kleuters van juf Liliane en juf Kristel zorgen voor het voetbalveld.

    *De leerlingen van het eerste leerjaar gingen op bezoek bij de brandweer.

      Dus, zij  zorgen voor een mooie brandweerkazerne.

    *Het containerpark wordt in elkaar geknutseld door de leerlingen van het 2de.

    *De lekkerbekken van het 3de leerjaar bouwen een bakkerij.

    *En de feestvierders van het 4de leerjaar zorgen dat farmfrites op onze plaat komt.

    *Wij, leerlingen van 5 en 6 zorgen voor al de rest.

       Dat proberen we toch; Het stadhuis, glazen huis, de molen, een vijver enz.

    Binnen enkele weken

    zal onze plaat er heel anders uitzien…

    19-03-2010 om 00:00 geschreven door sintjandos  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (3 Stemmen)
    15-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.plan tekenen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    We tekenen ons plan

                                                 Geen gemakkelijke opdracht.

                                                 We willen heel veel op de plaat, maar we hebben weinig plaats. 
                                                 
    Het is ons uiteindelijk toch gelukt. Ons plan is af.

                                                 Nu kunnen we gaan bouwen en experimenteren, want…
                                                 onze juf zegt dat alles echt moet werken. Amai… een hele uitdaging.  

    15-03-2010 om 00:00 geschreven door sintjandos  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    11-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Onze plaat
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Vorige vrijdag ging meester Danny samen met 5 kinderen een grote houten plaat halen voor ons "Dorp op school" te bouwen.
    Dat was een hele belevenis. Ook vroegen we om wat gratis afvalhout, daarvoor moesten we in de afvalbak kruipen. Dat was heel grappig want Hannah en Prijw vielen de hele tijd. Natuurlijk maakte meester Danny ook foto's, daardoor voelden we ons echte sterren. De plaat was echt super zwaar, wel 10 ton (zo leek dat toch.) Maar gelukkig was meester Danny daar met de schoolbus. We moesten al het hout inladen en terug richting school rijden. Toen moesten we nog alles uitladen.. Juf An snelde ons direct te hulp want we moesten snel doordoen omdat het ging bellen.
    En nu... kunnen we eindelijk beginnen aanonze maquette.

    Bijlagen:
    http://www.youtube.com/watch?v=FT5AGMfIW4w   

    11-03-2010 om 00:00 geschreven door sintjandos  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
    26-02-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.de kerngroep
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    26 februari 2010

     

    We hebben een kerngroepje

     dit zijn de leden :

    Tom – Irmo – Maarten – Noah – Tina – Isabeau

    Sharon - Bart –Tibo - Dieter

    Iedereen heeft een eigen taak

    Bart is onze voorzitter

    Noah is onze ondervoorzitter

    Sharon en Maarten zijn onze secretaresse’s

    Tina en Tom zijn onze schatbewaarders

    Zo zie je wel dat iedereen een beetje meewerkt aan het DOS-project  

    26-02-2010 om 00:00 geschreven door sintjandos  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    19-01-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.project windenergie
    Windenergie
    Bij ons in Lommel staan er 6 windmolens. 
    Maar waarom staan die daar eigenlijk ? 
    Wat doet zo'n windmolen? Hoe werkt dat ? 
    Op deze vragen hebben we met ons groepje proberen een antwoord  te zoeken. 
    De molens dienen om elektriciteit op te wekken. Dat kan dus interessant zijn voor onze plaat. 
    We keken ook naar een pp presentatie waarop stap voor stap de bouw van het windmolenpark 
    in 2006 in Lommel te zien was. 
    Dat was wel echt de moeite. We schrokken allemaal dat het zo reusachtig groot was. 
                    

    19-01-2010 om 00:00 geschreven door sintjandos  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    18-01-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.project elektriciteit

    elektriciteit                       

    Als we ons dorp gaan bouwen op de plaat moeten

    we ook zien dat er lampjes kunnen branden,

    motortjes kunnen draaien.

    Daarvoor hebben we elektriciteit nodig.

    We hebben geprobeerd om een elektrische stroomkring te bouwen,

    lampjes branden, zoemers laten werken.

    Zelf elektriciteit opwekken. Het was heel fijn.

    We moesten goed onthouden

    dat de rode draad steeds de + was

    en de zwarte draad steeds de -.

    Zo kunnen we geen kortsluiting maken.
        

    18-01-2010 om 00:00 geschreven door sintjandos  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    15-01-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.project zonne - energie

           Zonne - energie            

    Omdat onze burgemeester wil dat we een dorp bouwen dat werkt op zonne-energie hebben we wat meer informatie hierover opgezocht.

    Maarten had samen met zijn papa een houten huisje in elkaar getimmerd en hierop hebben we dan geëxperimenteerd met zonnepanelen. In onze klas zijn er wel kinderen die thuis echte zonnepanelen op hun huis hebben liggen maar ze wisten niet hoe dat echt werkte. Wij hebben het allemaal opgezocht voor hen . Hierover maakten we een mooie power point en we hebben alles gedemonstreerd op ons huisje. En ja hoor. Het werkte echt, als de zon goed scheen. (En anders speelden we wat vals en schenen we met een spot op de zonnepanelen)

    Eigenlijk zouden er meer mensen zonnepanelen op hun dak moeten leggen want dat loont echt de moeite. Spijtig dat het nog zoveel kost in aankoop.
                                         

    15-01-2010 om 00:00 geschreven door sintjandos  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    13-12-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Planning van onze projecten
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    project  maken in groepjes van ± 5 personen.








    1.    
    beroepen (wie werkt mee aan de bouw van een huis ? )

    2.    bouwmaterialen

    3.    verwarming

    4.    elektriciteit

    5.    waterleiding en sanitair (riolering)

    6.    windenergie

    7.    zonne-energie

    8.    waterenergie

    9.    bio-energie

    10.  aardolie en aardgas

     

    Verdeling projectwerk

    Groepen :

    1.  Beroepen die met woningbouw te maken hebben vb. architect, metselaar, …

                                 - Wie werk er mee aan de bouw ?

                                 -  Wat doen ze ? (zie beroepenblad)

             Isabelle – Aquilla – Maarten – Goele – Maithe – Angie

    2.  bouwmaterialen en bouwgereedschap  :

    -          bv. baksteen, betonblok, dakpan, glas, triplex, isolatiemateriaal,                                                      leisteen, vloertegel, …

             Joren – Jeff – Olivio – Sem – Ruben – Jean-Luc

    3.  verwarming :

    -          Hoe komt het tot in de kamer ?

    -          Waar komt het vandaan ?

             Tom – Irmo – Noah – Jonas

    4.  elektriciteit :

    -           Hoe komt het tot in de kamer ?

    -          Waar komt het vandaan ?

    -          verschillende benamingen die met elektriciteit te maken hebben : vb. stopcontact, batterij, stroomkring, spanning, zekering, weerstand, watt, volt, ampere,

    -          veiligheid

    -          …

    Marijn – Kiliana – Jordy – Mustafa – Ibrahim

     

    5.  waterenergie :

    -          Hoe ontstaat waterenergie ?

    -          Waarvoor zorgt waterenergie ?

    -          Voor- en nadelen

    -          …

    Jelica – Anouk – Evelyne – Marjolein – Isabeau – Celine

     

    6.  Waterleiding en sanitair :

    -          Hoe komt het tot in de kamer ?

    -          Waar komt het vandaan ?

    -          Waar gaat het afvalwater naartoe ?

             Tina – Kim – Prijw – Ilse – Hannah – Magali

    7.  windenergie ? 

    -          Wat is windenergie ?

    -          Hoe wordt windenergie gemaakt ?

    -          Van wind naar stroom. 

    -          voor- en nadelen

             Emily – Jessy – Dieter – Dries – Jelle

    8.  zonne-energie :

    -          Hoe ontstaat zonne-energie ?

    -          Waarvoor zorgt zonne-energie ?

    -          Voor- en nadelen

    -          …

    Maarten – Mitch – Brandon – Bart – Tibo

     

    9.  Bio-energie :

    -          Hoe ontstaat bio-energie ?

    -          Waarvoor zorgt bio-energie ?

    -          Voor- en nadelen

    -          …

             Valerie – Amber – Jessica – Laura – Sharon

    10. aardolie en aardgas :

    -          Hoe komt het in de kamer ?

    -          Waar komt het vandaan  ?

    -          Voor- en nadelen

    Axel – Frederik – Robin

    13-12-2009 om 00:00 geschreven door sintjandos  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (3 Stemmen)
    20-11-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Eerste brainstorm
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    • Werken met pure energie (logo van stad Lommel)

    * zonenergie (zonnepanelen)

    * windenergie (windmolens)

    * patattenstroom ( beelden we gewoon uit- kunnen we niet realiseren)

    • Wat willen we op onze plaat ?

    - aardappelveld , bos, park

    -farmfrites

    - frituur

    - vrachtwagens die aardappelen / frieten vervoeren.

    - windmolens

    - veld met zonnepaneel

    - het glazen huis (met lichtjes op zonenergie)

    - café “sin” (naast glazen huis)

    - stadhuis met vlag van Lommel

    - voetbalplein

    - sahara

    - molen (zoals die van kattenbos)

    - school (klassen, speelplein, speeltuigen)

    - winkels (bakker, slager met kip aan’t spit, spar, kleding)

    - postkantoor

    - bank

    - kerk met klok die echt werkt.

    - kapelletje met kaarsen (vanuit de oude tijd)

    - politie en brandweer

    - containerpark

    - groot huis van de burgemeester met zwembad en grote tuin

    - straten met straatverlichting

    - mannetjes van play mobiel

    - auto’s die rijden op groene stroom - auto’s met zonne-energie

    - straten met straatverlichting (rietjes)

    - tankstation en car wash

    - fontein

    - watermolen - waterput

    - regenopvanger

    - huis met zonne-energie (licht, elektrische toestellen, zwembad, jacuzzi)

    • Nog ideeën

    - Letten op de grootte van huis in verhouding met de mannetjes .

    - In ’t midden maken we een dorpsplein met fontein

    - Daar rond de kerk, school en huizen

    - Aan de rand van de plaat voetbalveld, sahara, veld met dieren

    - Aan de andere kant de industriezone ; farmfrites en containerpark.

    - voetbalplein kunnen we maken met groene mousse (Tibo Polypreen)

    - We moeten eens ergens gaan kijken naar zonpanelen (hoe werkt dat ? )

    - Hoe kunnen we windmolens maken en daar stroom uithalen ?

    - Bezoekje brengen aan ‘Hansen’ (windmolens – papa van Emily)

    - Van waar kunnen we het water laten komen om de auto te wassen bij de car wash

    - …

    20-11-2009 om 00:00 geschreven door sintjandos  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (3 Stemmen)
    12-11-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Burgemeester Peter van Veldhoven daagt kinderen uit.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Burgemeester Peter Vanvelthoven kwam vandaag onze vijfde- en zesdeklassers uitgedagen om een 'Dorp op school' uit te bouwen op maquette.
    De kinderen moeten eerst op zoek naar een idee dat natuurlijk, hoe kan het anders, gelinkt is aan het logo en de leuze van de stad 'Lommel, pure energie'.

    De kinderen kunnen in dit project dat een samenwerking is met het Centrum Ervaringsgericht Onderwijs van de KULeuven, de RVO-society en Imec , 5 sterren verdienen voor hun Fata Morgana.
    De burgemeester daagde ons uit om zeker de vijfde ster te verdienen die de stad enkele jaren geleden jammer genoeg niet kon uitvoeren. Wie weet lukt het de kinderen deze keer wel...weten jullie nog wat die vijfde ster was?

    (Iemand van het koningshuis op fata morgana krijgen)

    Op geregelde tijdstippen zullen de kinderen de burgemeester informeren via mail , de burgemeester een bezoekje brengen in het Huis van de Stad of komt hij op uitnodiging een kijkje nemen op de werf!

    Tijdens de rit naar het zwembad werden er al veel ideeën naar voor gebracht.
    De burgemeester is er alleszins in geslaagd om de kinderen super te motiveren!

    12-11-2009 om 00:00 geschreven door sintjandos  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (7 Stemmen)


    Archief per week
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 11/01-17/01 2010
  • 07/12-13/12 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs