Criminologie en biochemie brachten me naar marketing. Hoezo? Criminologie geeft een verrassende en kritische kijk op de samenleving. Je ontdekt de mens als sociologisch wezen.
Welkom in de mensentuin!
Biochemie doet je dromen van de toekomst. Al die chemie in een levend wezen!
Marketing is kennis. Kennis van het product en kennis van de mens.
Shinto Management
Marketing & wellness bij Elke Wambacq
24-07-2006
Niuka
Niuka
IN de moderne economie zien we vaak
een oneindige strijd tussen rijkdom en macht. Wie streeft naar die
dingen weet niet wat eerst te kiezen en racet een dolle rit om rijkdom
macht in te halen en vise versa. Deze strijd leidt tot
egoïsme en vulgariteit waardoor de ethiek van een product aan
waarde inboet met vergankelijkheid tot gevolg. Een merk is een
vorm van identificatie dat juist duurzaam moet zijn. Een dualiteit?
Een oud Chinees
verhaal!
Tijdens het grote begin van het einde, ontmoetten Geest en Materie
elkaar in een dodelijke strijd. Uiteindelijk was het de Gele Keizer, de
zoon van de hemel, die triomfeerde over Shuhyung. Shuhyung, demon
van duisternis en aarde, stootte zijn hoofd tegen het gewelf van de zon
waardoor de jade hemel in stukken uiteenspatte. De sterren verloren hun
nest en de maan dwaalde rond in de rusteloze afgrond van de nacht.
De Gele Keizer zocht wanhopig naar manieren om de hemel te herstellen.
Hij zocht niet tevergeefs. Uit de Oostelijke zee rees een koningin, de
heilige Niuka. Ze droeg een hoornige kroon, had de staart van een draak
en hanteerde een wapen van vuur. Niuka voegde de vijfkleurige regenboog
samen in haar magische ketel om de Chinese hemel te herbouwen. Ze vergat
echter om twee kleine scheurtjes op te vullen in de blauwe hemel.
Hierdoor ontstond het dualisme van de liefde: twee zielen die door de
ruimte rollen en nooit rusten tot ze samen komen tot het complete
universum. Deze vergetelheid zorgde ervoor dat eenieder een nieuwe
hemel van hoop en vrede voor zichzelf moet creëren.
Als we kijken naar de markt van vandaag zien we inderdaad dat er een
continue dualiteit en rusteloosheid bestaat. Angst om de marktpositie te
verliezen, onwetendheid over de toekomst en vastklampen aan het heden
zijn een aantal klassieke voorbeelden. De hemel van hoop is deze met
een positieve toekomstvisie. De hemel van vrede is de gerustheid dat
alles samenkomt. Vrede en hoop zijn de scheurtjes in de hemel die
iedereen vrij kan invullen. Vrijheid is hoop en vrede.
De vrije markt kan ook daarop gestoeld zijn. Een ideaal dat we
eigenlijk al kennen uit de Franse Revolutie, maar onder meer door het
moderne onveiligheidsgevoel verwaterd is. Nu is het eerder het conflict
dat de economie stuurt. Niet te verwonderen, want zijn we niet allemaal
op zoek naar zekerheid? Een conflict moet uitsluitsel geven. Moeten,
maar vaak niet kunnen.
Niuka is oog hebben voor het detail dat nooit onbelangrijk is. Niuka
spoort aan tot hoop die zeker wordt door wetenschap en uiteindelijk
vrede creëert. Vervang de hemel in het verhaal door product, klant
of bedrijf en ontdek hoe je eindeloos kunt innoveren.