vorige les startten we met een nieuw project. We gingen zeep maken. Maar voor alle project is er natuurlijk de theorie. We moesten ons indelen in groepjes van twee. Dit keer zit ik niet samen in een groepje met Sebastien, maar met Amina. In het eerste uur van de les van vandaag verbeterden we eerst de theorie die we eerder invulden doormiddel van de computer en gewoon logisch nadenken. Dan was het zover. In het tweede uurtje gingen we dan eindelijk zeep maken. Iedereen kon kiezen tussen verschillende kleuren en geuren. Het lastigste deel van de zeep maken was het schudden. Dat moesten we namelijk 10 minuten doen. Wel vermoeiend voor de armen. Volgende week zien we of het gelukt is en mogen we zeep meenemen naar huis.
Volgende week vertel ik of het gelukt is om de zeep te maken.
Vandaag heeft Sebastien zijn lampje afgewerkt terwijl diegenen die al klaar waren gezellig wat zaten te praten. We maakten ook een klein bedankje voor de leerkrachten die volgende week gaan op GWP met het volledige tweede jaar. In het tweede uurtje controleerden we enkele onderzoeken die we de afgelopen weken hebben uitgevoerd.
Vandaag zijn we begonnen met onze lamp te maken. Alles moeten we zelf doen. Schuren, vernissen, lijmen, solderen,... We begonnen de les met het hout schuren. Daarna zetten we de onderdelen in elkaar en mochten we de elektriciteitskabels aan elkaar solderen. Ten slotte moesten we dan de batterij samen met de geleiders onder een ijzeren plaatje vijzen. Jordy's lampje is al af maar Sebastien moet nog het ijzeren plaatje vastschroefen.
Dit was even terug een overzichtje van de les van vandaag.
Vandaag hebben we in de klas meerdere onderzoeken gedaan. 5 om precies te zijn. Wat we moesten onderzoeken waren de volgende onderwerpen: -Waarvoor hebben we elektriciteit nodig? - Hoe werkt een elektrische kring, welke zijn de onderdelen en hoe kan je het voorstellen aan een technicus of ontwerper want zij tekenen steeds schematisch wat hij/zij wilt ontwerpen of maken? -Hoe werkt een elektrisch toestel? -Hoe kun je energie uit zonlicht halen? -Hoe komt de elektriciteit bij de verbruiker? Bij de proeven waren ook enkele opdrachten zoals zelf een stroomkring maken, bepaalde dingen opzoeken op het internet enz. Het was een fijne les.
Vandaag hebben we in de klas een geleider ontmanteld met een striptang. De bedoeling was om de binnenkant van de geleider te ontdekken. We kwamen tot de conclusie dat in de ene geleider ijzer zat en in de andere geleider koper zat. Koper wordt het meest gebruikt maar zilver is het beste materiaal om elektriciteit te geleiden. Het was een fijne opdracht.
Welkom op onze blog. Op deze blog komen maandelijks foto's en teksten over projecten die we doen in de klas. De foto's worden zelf getrokken en de teksten zelf geschreven. =D.