Zoals gezegd in
mijn vorige blog ben ik ditmaal concreet opzoek gegaan naar meer informatie
over de situatie van de leraar in multiculturele scholen. Ik ben gaan zoeken
naar artikelen daarover in de media meer bepaald in kranten en tijdschriften.
Ik heb daaruit veel geleerd onder andere dat het niet evident is om in zulke
scholen les te geven ongeacht welk vak men geeft. De meest delicate problemen
stellen zich nochtans bij de leerkrachten zedenleer en geschiedenis. Uit het
rapport over het personeelsverloop in Brusselse scholen (http://www.ond.vlaanderen.be/beleid/personeel/files/Brussel_Rapport_2012.pdf) heb ik opgemaakt dat er een groot
verloop is van de leerkrachten. Ik heb daaruit afgeleid dat er zich daarachter
een heleboel concrete problemen verschuilen waarvoor die leerkrachten zich
gesteld zien. Daarnaar ben ik op zoek gegaan in de media.
Uit wat ik heb gelezen blijkt dat de meningen in verband met de
multicultureel Brussel en de schoolgaande jongeren zeer uiteenlopend zijn. Waar
de ene geen haar in de boter ziet is dat voor de andere net een groot
probleem. De kijk van een ouder met kinderen op een school waar twee van de
zeventien leerlingen autochtoon zijn, is helemaal anders dan die van een
professor aan de universiteit van Utrecht. Dit geeft wel een interessante kijk
op de zaak. Alle meningen moeten gehoord worden en dan vooral die van de leraar
in kwestie zelf. Een zeer interessante mening vond ik persoonlijk de volgende:
Het is in alle klassen belangrijk een goede
leraar-leerlingrelatie te hebben. Andere algemene uitgangspunten voor goed
lesgeven betreffen onder meer duidelijke instructie afgestemd op de
achtergronden van leerlingen, goede feedback voor leerlingen, heldere regels en
toepassing daarvan en het creëren van een veilige leeromgeving. Verder moet een
leraar de leeractiviteiten van de leerlingen adequaat kunnen organiseren, moet
hij een positieve houding ten opzichte van alle leerlingen hebben en dient hij
inzicht in het eigen handelen en de effecten daarvan te hebben. Het lijkt erop
dat naarmate klassen diverser zijn samengesteld er op al deze aspecten niet
iets principieels anders, maar wel meer van leraren wordt gevraagd.
Bron: http://www.kennislink.nl/publicaties/leraar-in-een-multiculturele-klas
Voor het opstellen van de enquête heb ik gekozen voor het gratis
alternatief Survey Monkey. Dit is een site waarop al enkele enquêtes staan
die klaar voor gebruik zijn. Ik heb er een gratis account op aangemaakt en moet
nu de juiste vragen opstellen.
Volgende post is voor 4 januari, prettige eindejaarsfeesten!
Tot dan.
Interessante
links:
https://www.surveymonkey.com
http://www.ond.vlaanderen.be/beleid/personeel/files/Brussel_Rapport_2012.pdf
http://www.standaard.be/cnt/dmf20130903_00723202
http://www.demorgen.be/binnenland/waarom-brusselse-leraars-liever-niets-vertellen-over-darwin-bc6da118/
http://www.onderwijscentrumbrussel.be/inhouden/omgaan-met-diversiteit
http://www.doorbraak.be/nl/nieuws/%E2%80%98super%E2%80%99-diversiteit
|