Computerprogrammeur Kevin Flynn, die werkt voor het bedrijf ENCOM, ontwerpt na werktijd op de bedrijfscomputer zijn eigen computerspellen. Hij droomt ervan met een van zijn spellen genoeg te verdienen om zijn eigen bedrijfje te kunnen starten. Een collega, Ed Dillinger, gaat echter met Flynnâs ontwerp aan de haal. Hij wordt al snel gepromoot binnen ENCOM vanwege âzijnâ creaties terwijl Flynn zonder iets achterblijft.Flynn probeert in te breken op de centrale computer om zo Dillinger te ontmaskeren, maar de Master Control Program (MCP) houdt hem tegen. Wanneer Flynn later weer een poging onderneemt, wordt hij door de MCP gedigitaliseerd en gedownload in het mainframeprogramma. Hier komt hij in contact met het programma TRON. MCP blijkt de macht in de computer te hebben overgenomen en onderdrukt alle andere programma's, die in deze cyberwereld eruitzien als hun menselijke scheppers (die zij âgebruikersâ noemen). Samen met enkele vrienden trekt Flynn ten strijde tegen MCP en zijn soldaten. Om dit te bereiken moet Flynn onder andere deelnemen aan de spellen die hij ontworpen heeft...