Het leertraject zal bestaan uit 8 contactmomenten.
September 2009
Handboek Check je tekst - Tips en
checklist om snel beter te schrijven besteld
op advies monitoraat op maat.
Is gebeurd
Dit handboek zal ik samenvatten in functie van de
vooropgestelde werkpunten.
Oktober 2009
Sessie 2: Een schrijfopdracht voorbereiden
-De opdracht
Wat houdt de opdracht in?
Wat is de centrale vraag?
-Het bouwplan
Vraagwoordvragen en antwoorden
Vaste structuren
Extra indelingsprincipes
De documentatie
Is gebeurd
Toepassen op paper kwalitatieve onderzoekstechnieken
Oktober 2009
Sessie 3: Een eerste versie schrijven
- Alineas
Eenheid van inhoud en vorm
De onderdelen van een alinea
- De samenhang binnen en tussen alineas
Inleiding en besluit
Titels en subtitels
Is gebeurd
Toepassen op paper kwalitatieve onderzoekstechnieken
Gebruik van een voorbeeldonderzoek
November 2009
Samenvatten handboek Check je tekst - Tips en
checklist om snel beter te schrijven en
documenten monitoraat op maat tot een geheel.
December 2009
Februari 2010
Bestuderen samenvatting met oog op routinematig gebruik.
Toepassing
Nog te bepalen. (mogelijk paper of samenvatting ID of
IP)
Linguapolis biedt met monitoraat op
maat taalondersteuning aan studenten van de universiteit Antwerpen. In
september nam ik contact met hen op om een taalbegeleiding in te passen in mijn
jaarplanning. Ondertussen heb ik al enkele sessies achter de rug en zijn de
eerste stappen van het leerproces gezet. Eerst werd er aan de hand van een
intakegesprek en mijn paper van kwalitatieve onderzoekstechnieken een
leertraject uitgestippeld. In een tweede sessie hebben we dan gewerkt rond het
maken van een bouwplan van een schrijfopdracht. Op advies van de begeleider heb
ik ondertussen ook een handboek besteld.
Mijn keuze lijkt me relevant voor de opleiding
OOW. Zo wordt er bijvoorbeeld verwacht dat we op het einde van de opleiding in
staat zijn om duidelijk en ondubbelzinnig schriftelijk en mondeling te
communiceren naar diverse doelgroepen en via diverse kanalen (MACOM-6). Zoals
ik reeds heb vermeld loopt het schriftelijk communiceren niet altijd even vlot.
Het doel van mijn zelfevaluatieproject is dan ook het verbeteren van mijn
schrijfvaardigheden. Ik wil voor mijn masterscriptie en de papers die ik nog
moet schrijven beter voorbereid zijn. Hoe schrijf ik een paper of thesis? Hoe
zorg ik ervoor dat wat ik schrijf vlot leest en goed begrijpbaar is voor de
lezer? Ook in mijn latere beroepsleven kan dit nog van pas komen. Het zou
immers best kunnen dat ik een functie met meer verantwoordelijkheid zal
opnemen. Duidelijk en volledig schriftelijk kunnen communiceren zal dan zeker
van pas komen.