Na 2 jaar onderbreking door de gekende oorzaak konden dit jaar weer onze fietsstage laten doorgaan en dit van maandag 30 mei tot en met vrijdag 3 juni.
Op 30 mei om 7.30 ur na het verzamelen en na jammer genoeg een afmelding door ziekte, konden we van start gaan richting onze verblijfplaats : Hotel Am Hohnersberg te Brimingen.
Na het voorziene middagmaal in ons hotel, kon na het verdelen van de kamers,
De 1ste RIT van start gaan over een afstand van juist geen 70 km met 1450 Hm
,het ging richting Buscht , Utscheid en Weidingen richting Mauel, waar de eerste zware karwei wachtte, 2,5km aan 7,7%. verder over Plütscheid, Feuerscheid naar Seffern en richting Biersdorf am See over Ehlenz en Ober- en Niederweiler verder naar Brecht, nee niet het Belgische, naar Baustert waar nog een klein korte verrassing wachtte , de Wolfsgracht. eenmaal die in zicht herinnerden sommige dit rare geval met max.23%.
DAG 2 , was aangekondigd als de Top- rit.
We zouden de grens met Luxemburg opzoeken.
Na een flinke afdaling over B50 tot Olsdorf naar Enzen, de Enz over en de eerste hellingen kwmen eraan over Fleilingen naar Hüttingen bei Lahr naar Korperich en de "Klaschen en beklimming van Bauler, en gevolgd door de fantastische afdaling, met haarspelbochten , van Waldhof-Falkenstein/Keppeshausen naar Stolzembourg, daar het bruggetje over en direct omhoog richtingPutscheid(L), L=2,2 km met gem.10,1% met steilste 100m aan 15,4%.
eens boven volgde de afdaling van de "Purpelescht "met 6,5% gem.; zodat we terug beneden kwamen in Stolzembourg, om richting Gemünd aan te vatten en van daar naar übereisenbach waar de Wuelesser Wée oftewel de Weisser Wak met L= 4,2km aan gem.7,1% met in het begin percentages tot 22%.
Gevloek en getier was meer dan eens het deel voor de organisatoren. En dan moest het ergste nog komen maar dat wisten ze toen nog niet.
Vanuit Parc Hosingen afdalen om vervolgens een stukje de Our te volgen tot Dornauelsmühle om vandaar omhoog richting Preischeid te rijden en vervolgens naar
Waldhotel Machtmesmuhle , waar we werden opgewacht door onze volgauto van die dag, merci Eddy, om de innerlijke mens te versterken maar helaas de zaak was gesloten. dan maar bergop naar Sevenig bei Neuerburg,
over een afstand van 1,7 km met percentage van 10,7% met steilste 100 m aan 16%.
Vanuit Karlshausen richting Dasburg na afdaling ging het terug opwaarts over een lengte van 3 km aan 4,1% en dan over N410 naar Dasburg waar de korte maar ho zo moeilijke Auf dem Knupp wachtte. (continu 17 tot 18% gem.) (Dit was geen fietsen meer maar meer proberen recht te blijven.
Hier werden de jongens van de venten gescheiden.
Via Dahnen naar Daleiden en Ammeldingen en Plascheid dalend naar Neuerburg om van daaruit weerom te klimmen naar
Scheuern,, 2,4km aan 7,9% gem., met afdaling over Am Sonnenhang naar Fischbach-Oberraden en daar de laatste beklimming aan te vatten naar de hoogte van Zweefviegtuigclub van Utscheid en via Baustert terug naar het begin, onze verblijfplaats.
Tocht goed voor 129 km met goede 3000Hm.
*Er werd die dag ook een kortere rit gereden van 91 km en dier volgde
grote delen de grote ronde maar reed de 2 beklimmingen in Luxemburg,
Putscheid en Weisse Wak, niet op en ze reden ook de lus van Dasburg niet
maar kwamen toch ook aan 2000Hm.
DAG 3 zou over een afstand van 85 km met 1600Hm en stond in het teken van recup?? en ging richting Echternach
Enkele verkozen een dagje rust en reden met de auto naar Echternach en genoten samen van het middagmaal.
Na een rustig begin en dalend via het fietspad naast de rivier Prüm via Minden richting Luxemburgse grens , en naar Rosport.
Tot aan de grens was iedereen dolblij dat er geen beklimmingen waren maar eens de grens over in Rosport over de Piëtsbierg waar de percentages steeds tusse de 8 tot 10/12% lagen.
Dan tot in Echternach om vandaar uit terug opwaarts te rijden via Rue Krunn, daar even afwijken om de innerlijke mens te versterken met echte sportmaaltijd, pizza.
Fietsjes even binnen bij brandweer geparkeerd.
Dan verder door het Mullerthal, Berdorf en Beaufort, mooie beklimmingen en afdalingen naar richting Biesdorf maar ipv de grote weg te volgen, dienden we plots een geiteweggetje in te rijden, hier en daar was nog een beetje beton en het ging dan ook nog bergop via Kruchten en afdalend richting schloss Kewenig, dat in een dalletje lag (sommigen hebben het niet gezien, ) ging het terug bergopwaarts met stevige percentages en slalommend naar Hommerdingen en Nusbaum richting Metterndorf om daar nog de laatste beklimming aan te vatten, Niehlerstrasse.
Jammer maar helaas had onze Frank daar nog even pech en geraakten we allen nog veilig en wel in het hotel .
DAG 4; rit richting Auw an der Prum en Kordel; 129 km met 2450 Hm
Start via Baustert en Brecht met hierin reeds een opwarmer die de benen al eens pijn deed, naar Wissmannsdorf en naar Koosbusch, de 1ste echte test van de dag, en in Koosbusch in ijltempo naar beneden, Hermesdorf naar Liessem en Seffern naar Malberweich en Malberg en daar even het kasteel bekijken en dan maar op en af naar Kyllburg om dan een lekker stuk bergop naar Wilsecker, 1,4 km aan 7%gem., dan naar Erdorf, en daar hadden de parcoursbowers nog een verrassing voorzien maar sommigen hadden dit maal de rit eerst bestudeert en reden lieven via de hoofdweg dan even het steile Erdorferberg(Berghof) mee te nemen.
Via Hüttingen an der Kyll naar Philippsheim en via mooie beklimming naar Speicher (4,7 km aan 2,6% gem.) en gevolgd door een vlak stuk en afdaling naar Auw an der Kyll, daar de innerlijke mens een beetje versterkt in Altes Pfarrhaus, bij een Nederlander.
Enkelen verkozen de rit daar in te korten en reden de klim naar Idenheim,3,9km aan 5,2%.
De anderen zetten hun tocht voor richting Kordel, met klim naar Orenhofen en gevolgd door daling naar Daufenbach en een vlak stuk naast het riviertje en spoorweg tot Kordel, in Kordel even over het voetpad, wegen wegenwerken, de beklimming naar Mohn aangevat, weg in slechte staat,
Over Welschbillig naar Idenheim , naar Meckel en dan naar Wolsfeld om daar de Wolsfelderberg( 2km, 7%gem.) op te rijden, we voelden ons direct racers vanwge de autobanden die in de bochten stonden, maar die zijn voorzien voor de Wolsfelderracen.
Gelukkig afdalen tot Peffingen en dan maar naar Bettingen met nog een dorrwegende beklimmin,g naar Olsdorf en naar het hotel, gelukkig de laatste 100 meter bergaf.
Voila weer een ritje voorbij.
Afsuiten doen we met BBQ aangeboden door de hoteleigenaars.
s' Avonds werd er besloten de laaste voorzien rit van 52 km en 1150Hm niet te rijden en dan maar een koffie te gaan drinken aan het meer in Biersdorf am See.
DAG 5
Koffierit naar Biersdorf am See. 33km , 550 hm
Korste weg naar Biersdorf, den B50 af tot Oberwies en dan recht naar het meer waar men juist het terras in orde bracht.
Na de koffie zelfde weg terug tot Oberwies maar dan Brotberg op naar Baustert en dan naar het hotel.
Na de verfrissingen, nog een lichte lunch en huiswaarts.