Op onze laatste schooldag voor de herfstvakantie, maakten we een mooie herfstwandeling. De kinderen en ook de juffen hebben ervan genoten. Kijk maar...
De lessen muziek zijn natuurlijk meer dan alleen maar liedjes zingen en muziek maken. Deze week werkten we met een stukje muziek van Heitor Villa-Lobos.
Heel wat componisten maken hun beste muziek met kinderen in hun hoofd. Ook de Braziliaanse componist Heitor Villa-Lobos. In 'Baby's familie' brengt hij acht poppen en negen speelgoeddieren tot leven in evenveel pianostukjes. Wij luisterden dinsdag naar de muziek van de arme lappenpop en Poesjenel. De kinderen moesten eerst goed luisteren en dan raden welk stukje het best bij welke pop past.
Vandaag in de knutselles mochten we dan zelf eens een lappenpop knutselen. Hier enkele leuke popjes:
Bij tandemlezen gaan kinderen van verschillende
leeftijd samen lezen.
De bestuurder van de tandem is de leerling uit de zesde klas. Hij of zij:
bereidt
de leesbeurt voor,
begeleidt,
ondersteunt en moedigt de derdeklasser aan bij het lezen,
evalueert
de leesbeurten
haalt
en brengt het kind naar de klas
De bedoeling van dit programma is om de
leesvaardigheden van de beide leeftijdsgroepen te verbeteren.
De derdeklasser krijgt een individuele begeleiding door een leerling uit de zesde klas die getraind is (en ter plaatse opgevolgd wordt door een
leerkracht), die hen corrigeert en motiveert.
De
kinderen van de zesde klas hebben voordeel bij dit systeem: het werkt
bijzonder motiverend omdat ze daadwerkelijk verantwoordelijkheid krijgen en
verplicht worden om stipt en nauwkeurig te werken.
In de lessen wereldoriëntatie leren we momenteel over de verschillende manieren waarop dieren geboren worden. De kinderen mochten prenten, boeken, ... meebrengen naar de klas. De mama van Thomas bracht vandaag 4 babypoesjes mee naar de klas. Ze zijn nog maar 4 weken oud... schattig hé.
Meester op de fiets wil leerlingen de kans geven op een leuke
en veilige manier te leren deelnemen aan het verkeer, eerst in een
beschermde omgeving (speelplaats, verkeerspark ) en nadien in het
echte verkeer. Op die manier wil Meester op de fiets de
fietsvaardigheid van de leerlingen bevorderen.
Het werk van Haring is ontstaan vanuit de graffitikunst en valt op door strakke lijnen en het gebruik van felle kleuren.
Opdracht: Maak een tekening in dezelfde stijl als Keith Haring met als thema: WIJ AANVAARDEN IEDEREEN ZOALS HIJ IS Let hierbij op de typische kenmerken:
Jaja, het nieuwe schooljaar is alweer goed gestart. Ook zo benieuwd naar de nieuwe leerlingen in het derde leerjaar en wat zij allemaal uitspoken in de klas? Kijk dan maar eens vlug naar de foto's van de eerste week...
De concurrentie was bikkelhard dit jaar. Toch zijn we erin geslaagd om een podiumplaats te veroveren. Proficiat aan alle kinderen van de klas! Jullie liepen super!
Deze week kregen wij 10 spiksplinternieuwe leesboeken voor onze klasbibliotheek.
Het oudercomité had voor deze mooie verrassing gezorgd.
Dus een grote dankjewel aan het oudercomité.
Ook dankjewel aan alle ouders, grootouders, tantes, nonkels, ... die hun
steentje bijdragen door onze school te steunen door bijvoorbeeld naar het Nieuwjaarsontbijt
of het eetfestijn te komen.
Deze week leerden we tijdens toneel NEE te zeggen als we iets niet leuk vinden!
Jonge kinderen moeten leren soms NEE te zeggen, ook
tegenover volwassenen. Ze moeten zich weerbaar kunnen
opstellen, voor zichzelf opkomen. Kunnen zeggen
Blijf van mij af, als het niet wil dat
iemand hem/haar aanraakt. Kinderen weten al heel vroeg
onderscheid te maken tussen aanrakingen die normaal zijn en
aanrakingen die niet normaal zijn. Maar ze moeten het nog
onder woorden kunnen brengen.
Elk kind ervaart zowel positieve als negatieve
gevoelens.
Nee zeggen als een onbekende vraagt om mee
te gaan
Nee zeggen kunnen kinderen ook toepassen
in andere situaties, bijvoorbeeld tijdens het stoeien. Ze
geven bijvoorbeeld aan: Stop, ik wil niet
meer. Het is ook goed als een kind nee
leert zeggen tegen leeftijdsgenootjes, bijvoorbeeld als het
gepest wordt.
Elk kind heeft ook wel eens een geheim. Nare
vervelende geheimpjes mogen wél verteld
worden
Deze week kwam de oma van Eline ons iets meer vertellen over hoe het er vroeger aan toe ging thuis en in de klas! We keken, luisterden aandachtig en leerden zeer veel bij...
Vandaag maakten we een leuke kriebeltekening op de tonen van De Notenkraker. Daarna mochten we op de muziek kriebelingen in de lucht maken met een sjaaltje. Klassieke muziek bleek toch niet zo saai te zijn :o)