Blog
1. Wat is een blog?
Het woord blog is afkomstig van het woord weblog. Het is een online medium over interessante ontwikkelingen, actualiteiten, bedrijfsaangelegenheden, persoonlijke zaken, politiek,
. Iemand die een blog begint, doet dit meestal met de intentie om een online conversatie op te starten met andere individuen over een bepaald onderwerp. Een blog bevat een verzameling van veelvuldig geüpdate berichten, die in chronologische volgorde worden gepresenteerd en voorzien zijn van hyperlinks naar andere bronnen. Er kan ook zeer gemakkelijk gereageerd worden op een bericht, er is echte interactiviteit tussen de bloglezer en de blogschrijver.
Sinds het ontstaan van blogs op het internet zijn al miljoenen mensen wereldwijd met hun eigen blog gestart.
Een blog is eigenlijk een soort website maar toch zijn er een aantal verschillen tussen de twee, en dit vooral inhoudelijk. De teksten op een blog worden geschreven vanuit een persoonlijk standpunt. Het draait dus om de mening van de auteur. De meerwaarde zit in de discussie die opgebouwd wordt.
2. Nut voor marketeers
Als bedrijf kan men op verschillende manieren en op verschillende niveaus inspelen op de groeiende kracht van blogs. Ze kunnen gebruikt worden als intern (als bedrijfsinstrument) of extern (naar de doelgroep toe) communicatiemiddel. Vooral kleine en middelgrote bedrijven zien de waarde hiervan in, het zijn bedrijven die een grote waarde hechten aan een goed contact met de klanten.
Ook de wijze van implementatie is belangrijk. Volgende aspecten zijn heel belangrijk bij het starten met een blog: gebruiksvriendelijkheid, inhoud, vormgeving, vindbaarheid,
. Ongeveer 20% van Europese bedrijven maken gebruik van blogs. De Europese cultuur loopt hierbij iets achter op de VS. Het gebruik van blogs kan op de volgende manieren geïmplementeerd worden in de marketingmix:
2.1 Volgen van de blogosfeer
Het is mogelijk dat men op enkele blogs praat over bedrijven en over merken. De boodschap voor het bedrijf is dus om deze conversaties en discussies te volgen en om eruit te leren. Er zijn voor het bedrijf een aantal handige tools om te merken of er over het bedrijf of merk geblogd wordt, dit kan via Technorati, Google Blogsearch of Icerocket.
2.2 Blogs gebruiken als advertentie-instrument
Veel blogs maken gebruik van een reclame-netwerk, bijvoorbeeld Google Adwords en Blogads. Je kan als bedrijf reclameboodschappen, links en banners kopen op een groot aantal blogs. Via Google Adwords koop je bijvoorbeeld bepaalde sleutelwoorden, en zullen je advertenties verschijnen op websites en blogs waar die sleutelwoorden vaak voorkomen.
Bijvoorbeeld: adverteren op het woord verbouwen
Via Blogads kan je heel specifiek adverteren op bepaalde blogs. Hierdoor adverteer je gericht. Omdat de meeste blogs over een specifiek thema gaan of een specifieke persoonlijke stijl hebben, hebben ze meestal ook een specifieke doelgroep.
Bijvoorbeeld: http://lvb.net/nederlands.php , het politieke weblog waarop je kan adverteren via Blogads
2.3 Blogs gebruiken als PR-instrument
Bedrijven kunnen ook reclame maken op blogs door samples en productinfo door te geven aan de eigenaar van een blog. Deze reclame is vooral zinvol als men het blog vindt dat invloedrijk is in een bepaalde sector.
Bijvoorbeeld: http://www.engadget.com voor gadgets
Blogeigenaars zijn graag de eersten die iets weten. Ook nieuwe producten laten testen en bespreken is een gebruikte tactiek.
2.4 Blogs als intern bedrijfsinstrument
Als men nuttige links en artikels op een intern bedrijfslog plaatst, wordt de info gearchiveerd en gedeeld binnen het ganse bedrijf. Zo kan men interessante info weergeven over het vakgebied.
2.5 Publiek bedrijfsblog (corporate blog)
Een eigen publiek bedrijfsblog beginnen is een heuse investering in tijd, want er moet op regelmatige basis een nieuwtje geplaatst worden. Maar je krijgt er ook wel return on investment mee:
- Blogs lokken conversaties uit. Uit die conversaties kan je nieuwe ideeën en meningen halen, dit is het ware effect van een blog.
- Na verloop van tijd wordt je als expert gezien in je vakgebied en een indirect gevolg is dat je zo nieuwe klanten uitlokt. Door blogs leer je nieuwe mensen kennen en nieuwe contacten maken. Je kan dus met kleine kosten een grote massa bereiken.
- Je hebt een directer en informeler contact met je doelgroep en een meer persoonlijk voorkomen voor het bedrijf. Geïnteresseerden kunnen ook veel sneller reageren.
- Met een blog scoor je ook veel hoger in zoekmachines zoals bij google of Yahoo. Als een bedrijf regelmatig op een bedrijfslog schrijft, stijgt het in de zoekresultaten door de goede steekwoorden die in de artikels of informatie zitten.
3. Voorbeeld: corporate blog General Motors
http://fastlane.gmblogs.com/
De blog van general motors is gericht op autofanaten. Er worden geregeld artikels geplaatst (zeker elke week) en er worden beeldmateriaal en filmpjes van YouTube gebruikt. Dit onder andere over autoshows. Er is een zoekmachine aanwezig, een indeling in categorieën, een archief, recente toevoegingen en een hele rij links. De lezer heeft ook de mogelijkheid om na elk artikel commentaar toe te voegen.
Als uitleg bij About GMs blog staat er:
GMs FastLane blog is a forum for GM executives to talk about GMs current and future products and services, although non-executives sometimes appear here to discuss the development and design of important products. On occasion, FastLane can be utilized to discuss other important issues facing the company.
Deze blog wordt dus gebruikt om toekomstige producten en diensten te bespreken. Ze is oorspronkelijk bedoeld voor de zaakvoerders van General Motors maar is ook toegankelijk voor andere personen. Het is dus een intern als een extern communicatiemiddel.
17-12-2007, 21:59 geschreven door sardientje 
|