Mevr. VanBroekhoven wist als enige het juiste antwoord (oké, haar leeftijd was dit keer een voordeel!)
Het juiste antwoord: Vroeger moest je 'taksen' betalen voor je fiets - deze schroef diende om je taksplaat aan te hangen.
Mevr. Van Broekhoven mag haar prijs komen afhalen. Foto's volgen!!!!!!!!!!
Info: De
eerste taksplaat voor fietsen dook in ons land op in 1893 en was ankervormig.
Tot 1903 betaalde je eenmalig 10 Belgische frank, wat in die tijd een redelijk
kapitaal was.
Nadien kwam de jaarlijkse provincietaks waarbij in de kleur een onderscheid
werd gemaakt tussen platen voor gewone fietsen, kinderfietsen, tandems,
invaliden, politie en spoorwegen.
Er bestond ook lang een sociaal onderscheid.
Arme mensen bijvoorbeeld reden met fietsplaten met een ster tussen de nummers.
In Brabant werden de laatste fietsplaten in 1986 uitgereikt. In sommige andere
provincies bleven ze bestaan tot 1991.
Wat was onze eerste kookles toch leuk. We hebben weer wat lekkers klaargemakt zoals: een chocolade broodje, yougurt met banaan en natuurlijk hebben we ook een lekker glaasje fruitsap gedronken. Er waren er veel die het heel lekker vonden en er waren sommigen die het minder lekker vonden. Daarna was er ook nog de afwas die vonden we minder leuk maar dat hoort er ook bij.
Vorige les leerde ik jullie om een fietsband te plakken. Het wiel was gemonteerd in de voorvork van de fiets. Ik weet niet of het jullie opgevallen is dat sommige voorvorken een schroef hadden, en andere voorvorken niet.
VRAAG: Wie weet waartoe die schroef diende? Inderdaad, diende (verleden tijd) want het is iets van vroeger??
Zoek het op! Vraag het aan je ouders... of aan je grootouders... Toon eventueel de foto...
De leerling uit 1A die als eerste het juiste antwoord laat weten via een reactie op dit blog-artikeltje wint een mooie prijs!
Dinsdag 21 september moesten we tijdens de les T.O. een fietsband plakken.
Heb je een lekke band gereden ? Onderneem dan de volgende stappen.
De makkelijke weg ;
1. Ga naar je papa. 2. Laat je papa de band herstellen. 3. Sta hem bij met een fris glas bier. 4. Bedank hem met een lieve knuffel.
Doe-Het-Zelver ;
1. Haal eerst de binnenband er heel voorzichtig af. 2. Pomp de band een beetje op. 3. Zoek het fitje d.m.v. luisteren en voelen of steek de binnenband in water. 4. Schuur de plaats rond het fitje af zodat het niet zo glad is. 5. Doe er een druppel lijm op en wrijf het op en rond de fit. 6. Als de lijm droog is, doe je de herstel-klever er voorzichtig op. 7. Leg de binnenband voorzichtig terug op de velg in de buitenband. 8. Pomp de band eerst een beetje op zodat de binnenband goed ligt. 9. Als de binnenband goed ligt, pomp je de band goed op zodat je veilig verder kan fietsen.
hallo,
ik ben Jessica
en ik ga een blog schrijven over de nieuwe school.
1 september was het weer zover,
alle leerlingen van het zesde leerjaar gingen voor de eerste keer naar het
middelbaar.
De eerste week was een super toffe week.
We hebben elkaar al heel wat beter leren kennen,
het is een kleine klas met 18 leerlingen.
Maar onze klas is dan ook wel een super toffe klas!
dinsdag 7.09.10 hebben we tijdens de lessen techniek we een naaambordje gemaakt. We gingen als volgt te werk:
Eerst moeten we het grote bakvormige plankje afschuren. Dit wordt het middenstuk, wanneer ons werkstuk af zal zijn. Wanneer dit klaar was, moesten we met een meetlat op een klein dun plaatje meten en tekenen waar we de nagels zouden kloppen. Dit geeft aan de achterkant een plaatje dat een beetje boven de balk uitsteekt, achteraan.
Vervolgens draai je de grote balk met het dunne genagelde plaatje, om. Aan de voorkant nagel je een groter plaatje, waarbij je ook weer meet waar je de nagels gaat intimmeren. Je print je naam , meet, knipt en plakt je naam op het grote plaatje aan de voorkant. Achteraan het grote bordje, is nog voldoende plaats om je uurrooster op te kleven. Vergeet dat niet vooraf in te vullen, want anders is het moeilijk schrijven.
Op het tussenstuk, achter het plaatje waar het uurrooster opkleeft, meet je vervolgens nog om te weten hoe je twee openingen moet boren, openingen die bedoeld zijn als pennenhouder.