Stap 6: Lezersbrief
Beste lezers,
Ik ben Lotte
Janssens, tweedejaars studente aan de UCLL. Ik heb het afgelopen semester
onderzoek gedaan naar het onderwerp rouwen met kleuters ik heb hierover een
blog bijgehouden en enkele vragen beantwoord. De vragen die bij bezighielden
waren de volgende:
Hoe kan ik (als juf) een kind helpen
bij de verwerking van het afscheid?
Hoe begeleidt ik kinderen die
door hun geloof(Islam en hindoeïsme) dit op een andere manier beleven?
Mag ik kinderen, zonder aanleiding, al
eens in contact brengen met de dood, afscheid nemen,
?
Als
juf/meester is het heel erg belangrijk om te weten dat elk kind zeer individueel
omgaat met het nemen van afscheid. Sommige kinderen hebben echt iemand nodig
die voor hen zorgt, een ander kind kan heel boos zijn en gedragsproblemen
vertonen, andere rouwen pas na een jaar. Als leerkracht is het vooral
belangrijk om de kinderen een (voorlopige) nieuwe thuis te geven en er voor hen
te zijn. Kinderen rouwen vaak op een speelse manier, ze gaan hun ervaringen
omzetten in een rollenspel.
Als
leerkracht kan je in de klas begeleiden aan de hand van een liedje of een
prentenboek maar je kan ook je klas even aanpassen. Je kan een gebedshoekje
voorzien maar ook een aandachtsignaal of een boze hoek. De boze-hoek kan je het
best inrichten wanneer je aan het kind merkt dat hij/zij met boze gevoelens
zit. Zo kan hij/zij deze gevoelens uiten
op een rustige manier zonder andere pijn te doen of te kwetsen.
Natuurlijk is deze hoeken/activiteiten dan ook voor de andere kinderen, ook zij
kunnen al in contact gekomen zijn met een sterfgeval en kunnen op deze momenten
het weer wat moeilijker krijgen.
Ik vroeg me
ook af of je zonder aanleiding over de dood kon praten met kinderen, dankzij
mijn interview kreeg ik het inzicht dat vele themas automatisch leiden naar
dit onderwerp. Je kan dit onderwerp dan gerust even aanhalen en behandelen met
de kinderen.
Ook kinderen
die in een andere godsdienst geloven, rouwen op een individuele manier die,
volgens mij, gewaardeerd moet worden. In sommige Godsdiensten is er een lange
rouwperiode, bij andere een feest, bij andere mogen de kinderen dan weer niet
mee naar de begrafenis. Het zijn allemaal dingen die je als leerkracht toch een
beetje moet weten wanneer je met je kind goed wil communiceren. Ik denk dat het
ook heel boeiend kan zijn voor de andere kinderen om eens te horen hoe andere
kinderen en families dit verwerken.
Kinderen
hebben tijdens hun rouwperioden allemaal een hele sterke en individuele
begeleiding nodig, waarin het kind zich goed kan voelen bij zijn/haar
leerkracht. Ik denk dat dit de belangrijkste boodschap is die ik kan meegeven
na mijn onderzoek. Geef de kinderen een veilige en rustige omgeving waar ze
zich kunnen goed voelen ondanks de omstandigheden.
|