|
Vraag 1: Hoe kan ik (als juf) een kind
helpen bij de verwerking van het afscheid?
Uit alles wat
ik gelezen heb in mijn bronnen. Denk ik dat je als juf of meester heel veel kan
helpen in het emotioneel goed voelen van de kinderen. Als juf of meester kan je
de kinderen even de veiligheid en geborgenheid bieden die ze momenteel thuis
(even) niet vinden. Voor juffen en meesters zijn er wel enkele hulpmiddelen om
het voor de kinderen begrijpelijk te maken. Je kan als juf/meester gebruik
maken van prentenboeken die over het thema rouwen of afscheid nemen gaan. Er
zijn ook enkele liedjes die ook bij deze themas aansluiten. Het aanpassen van
het klasmilieu vind ik zelf ook een heel belangrijk gegeven. Het aanbieden van
een aandachtsignaal of het inrichten van een boze-hoek helpt het kind om op een
zelfstandige en individuele manier iets te verwerken.
Het is als
leerkracht ook erg belangrijk om voor deze kleuter een luisterend oor te zijn
en hen eerlijk te antwoorden op wat ze vragen. Soms kan een knipoog of een
dikke knuffel al genoeg zijn. Geef de kleuter ook de tijd om te rouwen, je mag
niet verwachten dat hij/zij meteen weer gaat spelen. Maar verschiet ook niet
als een kind dit toch doet. Vaak verwerken kinderen dit tijdens een rollenspel,
breek dit dan ook niet af en laat het kind dit uiten. Een kind rouwt niet
altijd onmiddellijk soms komt het een hele tijd later.
Het is vooral
belangrijk dat je het kind het gevoel geeft dat je er bent en dat je zijn/haar
gevoelens begrijpt.
Vraag 2: Hoe begeleidt ik
kinderen die door hun geloof(Islam en hindoeïsme) dit op een andere manier
beleven?
Over deze
vraag heb ik zelf niet veel informatie gevonden. Ik heb wel een artikel
gevonden waarin de verschillenden gebruiken en rituelen van verschillende
godsdiensten wordt uitgelegd. Hieruit kan ik wel afleiden dat het bij sommige
Godsdiensten toch wel goed is als je jezelf even informeert wanneer dit kind te
maken krijgt met het overlijden van iemand.
Ikzelf ben
van mening dat je jezelf als juf over deze godsdienst even moet informeren
zodat je gepast kan reageren wanneer het nodig zou zijn. Ik denk ook dat het
belangrijk is dat wanneer de ouders komen vertellen dat er iemand is overleden
om even te vragen hoe je hun zoon/dochter eventueel kan helpen. Op het gebied
van klassikaal werken rond deze Godsdienst en rituelen denk ik wel dat dit kan
als je echt zeker bent en dit op de juiste manier kan overbrengen. Soms kan het
boeiend zijn om het kind zelf te laten vertellen als dit lukt.
In het Hindoeïsme
gelooft men in reïncarnatie. De overleden persoon wordt meestal gecremeerd. De
mannen in het hindoeïsme kijken naar de verbranding. Na de verbranding zijn er
10 dagen van rouw. Tijdens deze 10 dagen eten de familieleden sober en vegetarisch.
Ze offeren ook enkele eetbare dingen. Na deze 10 dagen wordt er in het huis van
de overledene een ceremonie gehouden en wordt de rouwperiode opgeheven. De
directe familie mag een jaar lang geen feestelijke momenten houden.
In de Islam
gaat het er dan weer helemaal anders aan toe. Na het overlijden van een persoon
wordt deze op zijn/haar zij gelegd met het hoofd naar Mekka. Er volgt een
rouwperiode van 40dagen die afgesloten wordt met een feestelijke viering.
Vrouwen en kinderen mogen meestal niet naar de begrafenis. Wanneer er ouders
sterven van de kinderen, worden de details van de doodsoorzaak niet vertelt aan
de kinderen. De kinderen worden ook niet aangemoedigd om hun gevoelens te uiten
of er over te praten.
Vraag 3: Mag ik kinderen, zonder
aanleiding, al eens in contact brengen met de dood, afscheid nemen,
?
Uit wat ik
gehoord heb bij mijn interview en gelezen heb in mijn bronnen vind ik dat het
wel oké is als je zonder aanleiding de kinderen al eens laat kennismaken met de
dood, afscheid nemen,
Natuurlijk ga je niet als belangstellingscentrum
kiezen voor De dood maar zonder dat je het weet zijn er veel gelegenheden in
het jaar waarbij de dood zeker eens ter sprake kan komen. Heel vaak kan je in
themas zoals grootoudersfeest, Allerheiligen, gevoelens,
de dood of afscheid
nemen aanbod laten komen. Tijdens grootoudersfeest zijn er steeds kinderen die
geen grootouders meer hebben dit is de ideale moment om even klassikaal hierover te praten en
eventueel een activiteitje rond te doen. Met Allerheiligen kan je bijvoorbeeld
een bezoek brengen aan het kerkhof. Hierdoor wordt het ritueel een beetje
duidelijk voor de kinderen én worden ze er niet voor de eerste keer met
geconfronteerd wanneer er iemand sterft.
Ik ben van mening dat het
voor de kinderen goed is dat ze hiermee al eens kennismaken zonder dat er een
aanleiding is van sterfte in de klas of in de familie. Doordat ze ermee
kennismaken in de klas is het toch niet allemaal vreemd en nieuw wanneer die
jammer genoeg gebeurt in hun familie,
De momenten dat dit ter sprake komt
moeten natuurlijk niet heel de dag duren want dan wordt het voor de kinderen
ook te veel.
|