Bron 6: Interview
Wie bent u en in
welke school geeft u les?
Ik ben Christel Goossens en geef les in de 3e
kleuterklas in Sancta Maria Aarschot.
Hoe begeleidt u uw kleuters
wanneer ze afscheid moeten nemen van een familielid.
Ik heb dit zelf nog niet zo veel meegemaakt, maar wel al
eens af en toe een opa of oma van een kindje uit mijn klas. Meestal maak ik dan in de klas een gebedshoekje.
Hier zet ik dan een foto of een spulletje van de overleven persoon dat door de
kleuter is meegebracht. Ik steek dan een kaarsje aan bij dit voorwerpje of
foto. De kleuter mag hier dan gaan zitten wanneer hij/zij dit wil. Ze mogen dan
hier ook een tekening maken en deze erbij leggen. Je merkt vaak dat andere kinderen
ook voor de opa/oma een tekening gaan maken. Ze tonen dan heel veel medeleven.
We hebben hier op school ook de doos vol troost, die heb ik
ook al eens doorgenomen en gebruik ik wel wat tips uit. Je mag die gerust eens meenemen om eens te bekijken.
Wanneer praat u met
kinderen over de dood? Praat u hier ook over zonder dat er op dat moment een
sterfgeval is?
Er zijn wel enkele themas die aanbod komen waarbij ik toch
even op het onderwerp van doodgaan en afscheid nemen inga. Zo praat ik hierover
met Allerheiligen, wanneer we rond het grootoudersfeest werken want vaak zijn
er dan ook kinderen die geen oma of opa meer hebben. Bij het thema gevoelens
als het gaat over wanneer we droevig zijn. We bezoeken meestal ook één keer de
begraafplaats en dan gaat het ook zeker rond afscheid nemen en sterfte. Wanneer
we naar de begraafplaats gaan lees ik altijd het boek Lola en de kater voor
omdat ze hierin ook kennismaken met het begraven van iemand.
En het wil nu ook lukken dat ik daarstraks een meisje in
mijn klas had die perongeluk wat lijm in haar mond had gekregen door aan haar
hand te lekken. Er waren toen kinderen die tegen haar zeiden dat dit giftig
was. L. kwam toen onmiddellijk aan mij vragen of ze hiervan zou doodgaan. Ik
ben toen rustig met iedereen in de kring gaan zitten en heb hen uitgelegd dat
alle dingen waarvan je zou kunnen doodgaan omdat ze giftig zijn hier niet in
ons klasje aanwezig zijn en dat de juf die anders wel ver weg in een kast zou
zetten. Maar ik heb hen dan ook wel gezegd dat je ook niet met opzet de lijm
moet gaan oplikken.
Heb je zelf al eens een kindje uit de klas verloren?
Neen dat heb ik gelukkig nog niet meegemaakt. Vorig jaar heb
ik wel een meisje in mijn klas gehad die dat grote zus was geworden, maar na 3
maand is dat babytje overleden. Ik weet nog dat dat meisje toen begeleiding
heeft gekregen in de schommel omdat ze gedragsstoornissen vertoonden. De mama
is mij toen komen vertellen dat ze toen thuis een doos had staan waarin
spulletjes zaten van haar zusje. Als ze het dan echt heel moeilijk kreeg dan
mocht ze een tekening maken en deze bij in de doos steken, dit hielp volgens
haar mama wel goed.
Hoe ga jij om met
kinderen die een ander geloof hebben, van een andere afkomst zijn die iemand
verliezen? Bespreek je dit klassikaal of hoe ga je te werk?
Ik heb hier eigenlijk zelf nog nooit echt over nagedacht of
ervaren maar ik denk dat ik dit wel klassikaal zou doen. Ik ben eerlijk gezegd
niet zo goed op de hoogte van hoe ze in andere geloven omgaan met de dood of
hoe ze dit verwerken. Ik denk dat ik hen zou proberen te helpen op dezelfde
manier ze hebben deze manier tenslotte al gezien bij andere kinderen en weten
wel waarom we dit doen. Tenzij er natuurlijk ouders zijn die iets andere komen
vragen of vertellen, dan pas ik dit zeker wel aan.
BEDANKING:
Bedankt juf Christel dat ik u mocht interviewen. Ook bedankt
Sancta Maria Aarschot dat ik jullie doos vol troost even mochten lenen om te
bekijken.
Bron 7: Website: Kleuters rouwen ook
Bronvermelding:
http://www.kleutersrouwenook.be/index.html
Korte inhoud
Op deze site vind je zowel de theorie rond rouwende kleuters als
praktijkoefeningen,
Het volledige rouwproces kan je hierop terugvinden. Je vind ook tips en
tricks om als ouder/begeleider/
het kind te helpen en te begeleiden. Je vindt
er ook welke invloed het rouwproces kan hebben op het gedrag van kinderen. In
het gedeelte praktijk vind je activiteiten die je met kleuters kan doen,
prentenboeken die je kan voorlezen, hoe je het klasmilieu kan aanpassen.
Onthouden
Wat ik vooral van deze site onthouden heb is de tips om het
klasmilieu te verrijken. Zo vind ik het idee van de boze-hoek echt een heel
fijn idee. In de boze-hoek worden materialen aangeboden om hun woede en
boosheid een beetje af te reageren zonder andere pijn te doen of te kwetsen. Zo
kan je ze op een grote blad laten verven, krassen, scheuren,
; met
muziekinstrumenten zich afreageren (schutkokers,
) of plasticine aanbieden waarin
ze hun woede kunnen weg kneden.
Het aanbrengen van een aandachtsignaal vind ik ook wel heel
boeiend omdat ik zelf denk dat het zeer moeilijk is om in te schatten wanneer
deze kleuter aandacht nodig heeft of aandacht wil. Via dit signaal (een stoel,
een belletje, een bepaalde plaats in de klas,
) weet de juf dat hij/zij even
aandacht nodig heeft van zijn/haar meester of juf.
Bron 8: Multicultureel rouwen
Artikel:
Multiculturele rouw
Overlijden van een dierbare
4-6 jaar Belangrijk om te weten
Multiculturele rouw
Verschillen per cultuur en geloof
Hoe we met de dood omgaan verschilt per persoon, per gezin en
familie, per cultuur en per geloof. U kunt voor grote verrassingen komen te
staan als u betrokken raakt bij een kind of ouder uit een andere
cultuur of met een ander geloof. Daarom vindt u op deze pagina informatie over
rituelen en gebruiken bij overlijden in andere geloven en culturen.
Ingetogen of juist heftig
De gebruiken en rituelen rondom het sterven en de uitvaart kunnen enorm van elkaar verschillen. Net als de manier van
uiten van verdriet. In sommige culturen reageren mensen erg teruggetrokken en
stil en in andere culturen juist boos. Soms wordt verwacht dat mensen zich
ingetogen gedragen, soms ook dat zij zich juist heftig uiten.
Veel voorkomende geloven
en culturen in Nederland
Hieronder vindt u informatie over een aantal veel voorkomende geloven en
bevolkingsgroepen in Nederland. Er wordt beknopt beschreven hoe men met sterven
en rouw omgaat. Het is belangrijk om te weten dat elke religie of
bevolkingsgroep weer eigen stromingen kent. En dat deze weer op een andere
manier bestaande rituelen of gebruiken hebben. Ook kan het zijn dat in
Nederland niet alle oorspronkelijke gebruiken en rituelen plaatsvinden die in
het land van herkomst of in het geloof gebruikelijk zijn. Soms worden
Nederlandse gebruiken gecombineerd met gebruiken of rituelen uit het
betreffende geloof of de betreffende cultuur.
Er naar vragen is het
beste
Het is daarom onmogelijk om helemaal op de hoogte zijn van de gebruiken.
Ernaar vragen is altijd het beste. Wilt u bijvoorbeeld weten of het
bijvoorbeeld gepast is dat u als leerkracht de uitvaart bezoekt van
een leerling of ouder/verzorger van een leerling? U kunt dit het beste
gewoon vragen aan het betreffende gezin en hun naasten!
Islam:
De Islam kent veel tradities rondom het overlijden. Als iemand stervende
is, wordt hij of zij in de richting van Mekka neergelegd. Voor het overlijden
wordt een geloofsbelijdenis uitgesproken. Dit heet de Shahada.
Steun binnen eigen
gemeenschap
Tijdens een sterfproces en na een overlijden zoekt men vooral steun binnen
de eigen gemeenschap. De Imam speelt hierbij een belangrijke rol. Als iemand is
overleden, wordt hij of zij ritueel gewassen en in doeken gewikkeld. Moslims
kunnen worden opgebaard in de moskee, maar dat hoeft niet. Volgens de Islam
moet een uitvaart binnen vierentwintig uur plaatsvinden. Dat kan in het land
van herkomst of op een Islamitische begraafplaats in Nederland. De begrafenis
vindt bij voorkeur zo spoedig mogelijk plaats. In Nederland zit verplicht 36
uur tussen het overlijden en de uitvaart. De uitvaart vindt dan ook zo spoedig
mogelijk na die 36 uur plaats.
Veertig dagen rouw
De overledene wordt in doeken, liggend op de rechterzij, in de richting van
Mekka en zonder kist begraven. Meestal zijn de vrouwen en kinderen niet
aanwezig bij de begrafenis. Als kinderen wel meegaan, is dit meestal vanaf een
jaar of tien (meisjes) of twaalf (jongens). Na afloop van de begrafenis gaat
men meestal naar huis om samen te eten en te drinken.
Er volgt een rouwperiode van veertig dagen die feestelijk wordt afgesloten.
Tijdens deze periode komt de familie vaak bijeen om uit de Koran te lezen. Een
weduwe rouwt vier maanden en tien dagen. Over het algemeen wordt er niet veel
over de overledene gesproken. Condoleren is gepast tot drie dagen na het
overlijden.
Het graf
Het graf wordt opgevuld tot een bult en er wordt een eenvoudige steen met
gegevens geplaatst. Er lijkt in Nederland toch ook steeds meer gebruik gemaakt
te worden van wat luxueuzere stenen. Daarop komen naam en data te staan en soms
ook koranteksten of afbeeldingen van een moskee.
Moslims blijven het graf van de overledene bezoeken. Er gelden ook regels voor
het bezoeken van deze graven. Zo dienen mannen geen broeken te dragen tot boven
de knie en is de begraafplaats geen plek voor vermaak. Er mag niet gegeten
worden en geen muziek gespeeld worden. Men dient op de paden te blijven. Het
neerleggen van bloemen of knuffels en het neerzetten van kaarsen is geen
gewoonte bij Moslims.
Steun
Als een ouder overlijdt, worden kinderen en jongeren hierover vaak door een
ander familielid, vrienden of buren geïnformeerd. Over de doodsoorzaak wordt
meestal niet gedetailleerd gesproken en men legt kinderen en jongeren weinig
tot niets uit. Zij worden niet aangemoedigd om te praten over hun gevoel en om
vragen te stellen. Toch geven deze kinderen vaak aan dat ze behoefte hebben aan
steun en antwoorden op hun vragen.
Christendom:
Katholieken ontvangen in hun laatste levensfase het sacrament van de zieken
in het bijzijn van familie en bekenden. Dit bereidt hen voor op de ontmoeting
met God.
Sacrament der zieken
Het sacrament der zieken heeft een aantal vaste elementen: de biecht of
bezinning, de zalving, waarbij de pastor met gewijde olie bij de stervende op
voorhoofd en beide handen een kruisteken maakt, de zegen met handoplegging en
de eucharistieviering, waarbij de heilige communie wordt uitgedeeld. Ook andere
aanwezigen kunnen hun hand op het hoofd van de overledene leggen. Behalve
gebeden uit de bijbel, spreekt de priester of pastor ook teksten uit die
specifiek zijn afgestemd op de zieke. Bij het sacrament der zieken brandt een
kaars en is er een kruisbeeld als teken van verbondenheid met Jezus. Deze beide
symbolen zijn ook weer te zien bij het rouwbezoek, wanneer familie en vrienden
afscheid komen nemen van de gestorvene en tijdens de uitvaartmis.
Protestanten kennen geen sacrament der zieken. Hun rituelen zijn over het
algemeen soberder dan die van de katholieken. Bij protestanten vinden ook veel
vaker begrafenissen dan crematies plaats.
De uitvaart
Tijdens de begrafenis of crematie hebben de priester en de pastor een
belangrijke rol. Vaak is de uitvaartdienst een eucharistieviering in de kerk.
De nabestaanden dragen of rijden de kist vaak de kerk binnen. Er zijn vaak veel
bloemen. De priester besprenkelt de kist met wijwater en tijdens de viering
wordt er gesproken over de overledene. Het kruis speelt een centrale rol, er
worden Bijbelteksten gesproken en er wordt gebeden.
Jodendom:
Traditionele Joden hebben een uitgebreid en belangrijk ritueel rondom het
sterven. Na het overlijden wordt het lichaam gewassen en in een eenvoudig wit
linnen gewaad gekleed.
Begrafenis
De kist is sober, net zoals de begrafenis. Cremeren komt zeer weinig voor onder
Joden. In de kist wordt wel eens wat aarde uit Israël gedaan. Het graf is een
belangrijke plek. Het mag niet worden verstoord of geruimd en er komt een
grafteken op. De begrafenis vindt bij voorkeur zo spoedig mogelijk plaats. In
Nederland zit verplicht 36 uur tussen het overlijden en de uitvaart. Na de
begrafenis scheppen mannen zand op het graf, net zo lang tot het bedekt is. Men
mag niet de indruk wekken haastig te zijn.
Na de begrafenis is er tijd om de familie te troosten. Soms wordt een zeer eenvoudige
maaltijd genuttigd. Daarna gaat de familie naar huis; dit wordt nu het rouwhuis
genoemd. Hier blijft men een week en leeft men op een sobere manier. Bezoek kan
gewoon binnenlopen. De rouwenden, hun emoties en behoeftes staan centraal.
Voor meer informatie over rouw in het Jodendom klik hier.
Hindoeïsme:
Mensen die het Hindoeïsme aanhangen, hebben vaak een speciale band met een
priester die zij de pandjt noemen. Hij bidt met de familie en de stervende.
Als iemand is overleden, wordt hij of zij naar een uitvaartcentrum gebracht. De
uitvaart is meestal een crematie, omdat hindoes geloven dat cremeren de
snelste manier is om de terugkeer van het lichaam naar de bron te laten
plaatsvinden.
Een man uit de naaste familie scheert op de dag van de crematie zijn hoofd kaal
en er worden allerlei plechtigheden uitgevoerd. De uitvaart duurt vaak lang en
men gebruikt veel wierook en kruiden.
Het is voor een Hindoestaanse familie heel belangrijk om het lichaam van de
overledene te zien branden. Het zijn vaak de mannen uit de familie die bij het
lichaam blijven. Na afloop van de uitvaart gaan de nabestaanden naar huis om
daar met elkaar te eten en te drinken.
Boeddhisme:
Boeddhisten hechten veel waarde aan de verzorging van de geest. Meer dan
aan de verzorging van het lichaam. Tijdens het stervensproces zien zij het als
een belangrijke taak om de stervende te inspireren. Voor de naasten is het
belangrijk om een sterk gevoel van liefde en mededogen op te wekken voor de
stervende.
Bezoek is prettig, omdat het de stervende het gevoel geeft dat hij of zij niet
bang hoeft te zijn voor de dood. Boeddhisten zeggen gebeden op of reciteren
mantras. Het stervensproces is heel belangrijk. Om de stervende niet te storen
zijn emotionele ontladingen in zijn of haar nabijheid ongepast. Angst, pijn,
geluk en liefde van de stervende worden wel zoveel mogelijk openlijk gedeeld.
Rust
Na het overlijden wordt het lichaam enige tijd met rust gelaten. Dit kan
enkele uren, maar ook enkele dagen zijn. Als het bewustzijn uit het lichaam
verdwenen is, wordt er geen bijzondere waarde meer aan het lichaam gehecht.
Tijdens de uitvaart worden verschillende rituelen uitgevoerd. Men mediteert en
spreekt mantras uit. Tijdens de uitvaart verbrandt men een foto van de
overledene en wordt positieve energie opgedragen aan de overledene.
Voor meer informatie over Boeddhisme en rouw klik hier.
Surinaams-Creools:
Men gelooft dat de ziel van de overledene terugkeert naar God. Maar voordat
dit gebeurt, blijft de geest nog een tijd rondhangen. Een goed afscheid is erg
belangrijk, omdat dan de ziel na veertig dagen de aarde vredig kan verlaten.
Rouw wordt gezien als een groepsproces. In huis vinden allerlei
rouwbijeenkomsten plaats. Het is traditie om alle spiegels te bedekken en
fotos om te draaien.
Kleding
Men draagt rondom het overlijden vaak witte of zwart-witte kleding. Wit is
de kleur van de zware rouw. Rood is geen gepaste kleur, omdat men dat
associeert met de geest van de levenden. Ook het dragen van sieraden is niet
gepast.
Emoties kunnen soms op heftige wijze geuit worden. Verdriet wordt minder als je
het deelt en het viert, aldus de Creolen. Rituelen zijn erg belangrijk en
worden gebruikt om goden en geesten gunstig te stemmen.
Kinderen en jongeren mogen bij de begrafenis zijn. Zij krijgen geen
gedetailleerde informatie over het overlijden. Wel krijgen zij een rol tijdens
de rituele wassing na het overlijden. Hoewel men emoties toont, wordt er
meestal niet veel over het verdriet en gevoelens gesproken. Dit omdat ouders en
kinderen elkaar hun verdriet willen besparen.
Humanisme:
Er zijn geen vaste rituelen voor de uitvaart van Humanisten. Men gaat er
van uit dat iedereen op zijn eigen manier, in creatieve vorm afscheid kan
nemen.
Chinezen:
Alles wat in aanraking is gekomen met de dode wordt meebegraven.
Bijvoorbeeld de kam waarmee de haren worden gekamd. Men strooit rijst in de
mond van de dode als laatste maaltijd en aan het voeteneinde wordt een spiegel
geplaatst. Soms gebeurt het ook dat er een parel of een eenden- of ganzenei
tussen de lippen wordt geplaatst.
Rituelen
De vrouwen dragen tijdens de uitvaart speciale kleding met een band om de
taille. De kleur en het materiaal van de kleding en tailleband zijn afhankelijk
van de relatie tot de overledene. Men is bang dat wanneer de verkeerde rituelen
worden uitgevoerd, de geest van de overledene de nabestaanden zal lastigvallen.
Daarom voeren Chinezen heel veel verschillende rituelen uit. Tijdens de
begrafenis wordt wierook gebrand en vaak worden kleren en (namaak)geld van de
overledene verbrand en wordt vuurwerk afgestoken.
Graf
Op het graf wordt een zerk met een foto van de dode geplaatst. De dagen na
de begrafenis verbranden de nabestaanden nog meer namaakgeld: dit symboliseert
de rijkdom die men de dode toewenst in de andere wereld. De begrafenis wordt
vaak heel druk bezocht. Als de kist de grond inzakt, draaien de aanwezigen zich
om uit angst voor geesten. Om te voorkomen dat zij geesten mee naar huis nemen,
steken Chinezen nooit een paraplu op in de buurt van een begraafplaats.
Over de dood wordt niet gesproken. Men heeft het over als je straks weggaat.
Het huisaltaar is een heilige plek; men toont veel respect aan het huisaltaar.
Bronvermelding:
http://www.jongeheldenindeklas.nl/overlijden_van_een_dierbare/4_6_jaar/belangrijk_om_te_weten/multiculturele_rouw
Korte inhoud:
Dit artikel gaat over de verschillende Godsdiensten en hun manier van
rouwen en verwerking van de dood. In het artikel wordt steeds vergeleken met
Nederland omdat het een Nederlands artikel is. Je vind er per Godsdienst de
rituelen, de manier van afscheid nemen, wie er aanwezig is bij de begrafenis,
wat voor begrafenis het is,..
Onthouden:
Ik heb uit dit artikel onthouden dat het toch wel belangrijk
kan zijn om je te informeren wanneer je een kindje in je klas hebt dat een
ander geloof heeft dan jouw. Er zijn namelijk wel verschillen bij culturen, die
je als juf/meester wel een beetje moet weten. Het is ook erg belangrijk om dit
te raadplegen als je van plan bent om als juf/meester naar de uitvaartdienst te
gaan.
|