Inhoud blog
  • Stap 4: Verplichte bron: Obama's mening over religieuze extremisme
  • Logboek
  • Stap 5: Antwoord formuleren op de leervragen
  • Stap 6: Lezersbrief
  • Stap 4: Bronnen zoeken, lezen en verwerken (deel 3)
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Rouwen met kleuters
    Lotte Janssens
    31-05-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Stap 4: Bronnen zoeken, lezen en verwerken (deel 3)

    Bron 6: Interview

    Wie bent u en in welke school geeft u les?

    Ik ben Christel Goossens en geef les in de 3e kleuterklas in Sancta Maria Aarschot.

    Hoe begeleidt u uw kleuters wanneer ze afscheid moeten nemen van een familielid.

    Ik heb dit zelf nog niet zo veel meegemaakt, maar wel al eens af en toe een opa of oma van een kindje uit mijn klas. Meestal maak ik dan in de klas een gebedshoekje. Hier zet ik dan een foto of een spulletje van de overleven persoon dat door de kleuter is meegebracht. Ik steek dan een kaarsje aan bij dit voorwerpje of foto. De kleuter mag hier dan gaan zitten wanneer hij/zij dit wil. Ze mogen dan hier ook een tekening maken en deze erbij leggen. Je merkt vaak dat andere kinderen ook voor de opa/oma een tekening gaan maken. Ze tonen dan heel veel medeleven.

    We hebben hier op school ook ‘de doos vol troost’, die heb ik ook al eens doorgenomen en gebruik ik wel wat tips uit. Je mag die gerust eens meenemen om eens te bekijken.

    Wanneer praat u met kinderen over de dood? Praat u hier ook over zonder dat er op dat moment een sterfgeval is?

    Er zijn wel enkele thema’s die aanbod komen waarbij ik toch even op het onderwerp van doodgaan en afscheid nemen inga. Zo praat ik hierover met Allerheiligen, wanneer we rond het grootoudersfeest werken want vaak zijn er dan ook kinderen die geen oma of opa meer hebben. Bij het thema gevoelens als het gaat over wanneer we droevig zijn. We bezoeken meestal ook één keer de begraafplaats en dan gaat het ook zeker rond afscheid nemen en sterfte. Wanneer we naar de begraafplaats gaan lees ik altijd het boek “Lola en de kater” voor omdat ze hierin ook kennismaken met het begraven van iemand.

    En het wil nu ook lukken dat ik daarstraks een meisje in mijn klas had die perongeluk wat lijm in haar mond had gekregen door aan haar hand te lekken. Er waren toen kinderen die tegen haar zeiden dat dit giftig was. L. kwam toen onmiddellijk aan mij vragen of ze hiervan zou doodgaan. Ik ben toen rustig met iedereen in de kring gaan zitten en heb hen uitgelegd dat alle dingen waarvan je zou kunnen doodgaan omdat ze giftig zijn hier niet in ons klasje aanwezig zijn en dat de juf die anders wel ver weg in een kast zou zetten. Maar ik heb hen dan ook wel gezegd dat je ook niet met opzet de lijm moet gaan oplikken.

    Heb je zelf al eens een kindje uit de klas verloren?                 

    Neen dat heb ik gelukkig nog niet meegemaakt. Vorig jaar heb ik wel een meisje in mijn klas gehad die dat grote zus was geworden, maar na 3 maand is dat baby’tje overleden. Ik weet nog dat dat meisje toen begeleiding heeft gekregen in ‘de schommel’ omdat ze gedragsstoornissen vertoonden. De mama is mij toen komen vertellen dat ze toen thuis een doos had staan waarin spulletjes zaten van haar zusje. Als ze het dan echt heel moeilijk kreeg dan mocht ze een tekening maken en deze bij in de doos steken, dit hielp volgens haar mama wel goed.

    Hoe ga jij om met kinderen die een ander geloof hebben, van een andere afkomst zijn die iemand verliezen? Bespreek je dit klassikaal of hoe ga je te werk?

    Ik heb hier eigenlijk zelf nog nooit echt over nagedacht of ervaren maar ik denk dat ik dit wel klassikaal zou doen. Ik ben eerlijk gezegd niet zo goed op de hoogte van hoe ze in andere geloven omgaan met de dood of hoe ze dit verwerken. Ik denk dat ik hen zou proberen te helpen op dezelfde manier ze hebben deze manier tenslotte al gezien bij andere kinderen en weten wel waarom we dit doen. Tenzij er natuurlijk ouders zijn die iets andere komen vragen of vertellen, dan pas ik dit zeker wel aan.

     

    BEDANKING:

    Bedankt juf Christel dat ik u mocht interviewen. Ook bedankt Sancta Maria Aarschot dat ik jullie ‘doos vol troost’ even mochten lenen om te bekijken.


    Bron 7: Website: Kleuters rouwen ook

    Bronvermelding:

    http://www.kleutersrouwenook.be/index.html

    Korte inhoud

    Op deze site vind je zowel de ‘theorie’ rond rouwende kleuters als praktijkoefeningen,…

    Het volledige rouwproces kan je hierop terugvinden. Je vind ook tips en tricks om als ouder/begeleider/… het kind te helpen en te begeleiden. Je vindt er ook welke invloed het rouwproces kan hebben op het gedrag van kinderen. In het gedeelte ‘praktijk’ vind je activiteiten die je met kleuters kan doen, prentenboeken die je kan voorlezen, hoe je het klasmilieu kan aanpassen.

    Onthouden

    Wat ik vooral van deze site onthouden heb is de tips om het klasmilieu te verrijken. Zo vind ik het idee van de “boze-hoek” echt een heel fijn idee. In de boze-hoek worden materialen aangeboden om hun woede en boosheid een beetje af te reageren zonder andere pijn te doen of te kwetsen. Zo kan je ze op een grote blad laten verven, krassen, scheuren,…; met muziekinstrumenten zich afreageren (schutkokers,…) of plasticine aanbieden waarin ze hun woede kunnen weg kneden.

    Het aanbrengen van een aandachtsignaal vind ik ook wel heel boeiend omdat ik zelf denk dat het zeer moeilijk is om in te schatten wanneer deze kleuter aandacht nodig heeft of aandacht wil. Via dit signaal (een stoel, een belletje, een bepaalde plaats in de klas,…) weet de juf dat hij/zij even aandacht nodig heeft van zijn/haar meester of juf.


    Bron 8: Multicultureel rouwen

    Artikel:

    Multiculturele rouw

    Overlijden van een dierbare › 4-6 jaar › Belangrijk om te weten › Multiculturele rouw

    Verschillen per cultuur en geloof
    Hoe we met de dood omgaan verschilt per persoon, per gezin en familie, per cultuur en per geloof. U kunt voor grote verrassingen komen te staan als u betrokken raakt bij een kind of ouder uit een andere cultuur of met een ander geloof. Daarom vindt u op deze pagina informatie over rituelen en gebruiken bij overlijden in andere geloven en culturen.

    Ingetogen of juist heftig
    De gebruiken en rituelen rondom het sterven en de uitvaart kunnen enorm  van elkaar verschillen. Net als de manier van uiten van verdriet. In sommige culturen reageren mensen erg teruggetrokken en stil en in andere culturen juist boos. Soms wordt verwacht dat mensen zich ingetogen gedragen, soms ook dat zij zich juist heftig uiten.

    Veel voorkomende geloven en culturen in Nederland
    Hieronder vindt u informatie over een aantal veel voorkomende geloven en bevolkingsgroepen in Nederland. Er wordt beknopt beschreven hoe men met sterven en rouw omgaat. Het is belangrijk om te weten dat elke religie of bevolkingsgroep weer eigen stromingen kent. En dat deze weer op een andere manier bestaande rituelen of gebruiken hebben. Ook kan het zijn dat in Nederland niet alle oorspronkelijke gebruiken en rituelen plaatsvinden die in het land van herkomst of in het geloof gebruikelijk zijn. Soms worden Nederlandse gebruiken gecombineerd met gebruiken of rituelen uit het betreffende geloof of de betreffende cultuur.

    Er naar vragen is het beste
    Het is daarom onmogelijk om helemaal op de hoogte zijn van de gebruiken. Ernaar vragen is altijd het beste. Wilt u bijvoorbeeld weten of het bijvoorbeeld gepast is dat u als leerkracht de uitvaart bezoekt van een leerling of ouder/verzorger van een leerling? U kunt dit het beste gewoon vragen aan het betreffende gezin en hun naasten!

    Islam:
    De Islam kent veel tradities rondom het overlijden. Als iemand stervende is, wordt hij of zij in de richting van Mekka neergelegd. Voor het overlijden wordt een geloofsbelijdenis uitgesproken. Dit heet de Shahada.

    Steun binnen eigen gemeenschap
    Tijdens een sterfproces en na een overlijden zoekt men vooral steun binnen de eigen gemeenschap. De Imam speelt hierbij een belangrijke rol. Als iemand is overleden, wordt hij of zij ritueel gewassen en in doeken gewikkeld. Moslims kunnen worden opgebaard in de moskee, maar dat hoeft niet. Volgens de Islam moet een uitvaart binnen vierentwintig uur plaatsvinden. Dat kan in het land van herkomst of op een Islamitische begraafplaats in Nederland. De begrafenis vindt bij voorkeur zo spoedig mogelijk plaats. In Nederland zit verplicht 36 uur tussen het overlijden en de uitvaart. De uitvaart vindt dan ook zo spoedig mogelijk na die 36 uur plaats.

    Veertig dagen rouw
    De overledene wordt in doeken, liggend op de rechterzij, in de richting van Mekka en zonder kist begraven. Meestal zijn de vrouwen en kinderen niet aanwezig bij de begrafenis. Als kinderen wel meegaan, is dit meestal vanaf een jaar of tien (meisjes) of twaalf (jongens). Na afloop van de begrafenis gaat men meestal naar huis om samen te eten en te drinken.
    Er volgt een rouwperiode van veertig dagen die feestelijk wordt afgesloten. Tijdens deze periode komt de familie vaak bijeen om uit de Koran te lezen. Een weduwe rouwt vier maanden en tien dagen. Over het algemeen wordt er niet veel over de overledene gesproken. Condoleren is gepast tot drie dagen na het overlijden.

    Het graf
    Het graf wordt opgevuld tot een bult en er wordt een eenvoudige steen met gegevens geplaatst. Er lijkt in Nederland toch ook steeds meer gebruik gemaakt te worden van wat luxueuzere stenen. Daarop komen naam en data te staan en soms ook koranteksten of afbeeldingen van een moskee.
    Moslims blijven het graf van de overledene bezoeken. Er gelden ook regels voor het bezoeken van deze graven. Zo dienen mannen geen broeken te dragen tot boven de knie en is de begraafplaats geen plek voor vermaak. Er mag niet gegeten worden en geen muziek gespeeld worden. Men dient op de paden te blijven. Het neerleggen van bloemen of knuffels en het neerzetten van kaarsen is geen gewoonte bij Moslims.

    Steun
    Als een ouder overlijdt, worden kinderen en jongeren hierover vaak door een ander familielid, vrienden of buren geïnformeerd. Over de doodsoorzaak wordt meestal niet gedetailleerd gesproken en men legt kinderen en jongeren weinig tot niets uit. Zij worden niet aangemoedigd om te praten over hun gevoel en om vragen te stellen. Toch geven deze kinderen vaak aan dat ze behoefte hebben aan steun en antwoorden op hun vragen.


    Christendom:
    Katholieken ontvangen in hun laatste levensfase het sacrament van de zieken in het bijzijn van familie en bekenden. Dit bereidt hen voor op de ontmoeting met God.

    Sacrament der zieken
    Het sacrament der zieken heeft een aantal vaste elementen: de biecht of bezinning, de zalving, waarbij de pastor met gewijde olie bij de stervende op voorhoofd en beide handen een kruisteken maakt, de zegen met handoplegging en de eucharistieviering, waarbij de heilige communie wordt uitgedeeld. Ook andere aanwezigen kunnen hun hand op het hoofd van de overledene leggen. Behalve gebeden uit de bijbel, spreekt de priester of pastor ook teksten uit die specifiek zijn afgestemd op de zieke. Bij het sacrament der zieken brandt een kaars en is er een kruisbeeld als teken van verbondenheid met Jezus. Deze beide symbolen zijn ook weer te zien bij het rouwbezoek, wanneer familie en vrienden afscheid komen nemen van de gestorvene en tijdens de uitvaartmis.
    Protestanten kennen geen sacrament der zieken. Hun rituelen zijn over het algemeen soberder dan die van de katholieken. Bij protestanten vinden ook veel vaker begrafenissen dan crematies plaats.




    De uitvaart
    Tijdens de begrafenis of crematie hebben de priester en de pastor een belangrijke rol. Vaak is de uitvaartdienst een eucharistieviering in de kerk. De nabestaanden dragen of rijden de kist vaak de kerk binnen. Er zijn vaak veel bloemen. De priester besprenkelt de kist met wijwater en tijdens de viering wordt er gesproken over de overledene. Het kruis speelt een centrale rol, er worden Bijbelteksten gesproken en er wordt gebeden.


    Jodendom:
    Traditionele Joden hebben een uitgebreid en belangrijk ritueel rondom het sterven. Na het overlijden wordt het lichaam gewassen en in een eenvoudig wit linnen gewaad gekleed.

    Begrafenis
    De kist is sober, net zoals de begrafenis. Cremeren komt zeer weinig voor onder Joden. In de kist wordt wel eens wat aarde uit Israël gedaan. Het graf is een belangrijke plek. Het mag niet worden verstoord of geruimd en er komt een grafteken op. De begrafenis vindt bij voorkeur zo spoedig mogelijk plaats. In Nederland zit verplicht 36 uur tussen het overlijden en de uitvaart. Na de begrafenis scheppen mannen zand op het graf, net zo lang tot het bedekt is. Men mag niet de indruk wekken haastig te zijn.
    Na de begrafenis is er tijd om de familie te troosten. Soms wordt een zeer eenvoudige maaltijd genuttigd. Daarna gaat de familie naar huis; dit wordt nu het rouwhuis genoemd. Hier blijft men een week en leeft men op een sobere manier. Bezoek kan gewoon binnenlopen. De rouwenden, hun emoties en behoeftes staan centraal.

    Voor meer informatie over rouw in het Jodendom klik hier.


    Hindoeïsme:
    Mensen die het Hindoeïsme aanhangen, hebben vaak een speciale band met een priester die zij de ‘pandjt’ noemen. Hij bidt met de familie en de stervende. Als iemand is overleden, wordt hij of zij naar een uitvaartcentrum gebracht. De uitvaart is meestal een crematie, omdat hindoe’s geloven dat cremeren de snelste manier is om de terugkeer van het lichaam naar de bron te laten plaatsvinden.
    Een man uit de naaste familie scheert op de dag van de crematie zijn hoofd kaal en er worden allerlei plechtigheden uitgevoerd. De uitvaart duurt vaak lang en men gebruikt veel wierook en kruiden.
    Het is voor een Hindoestaanse familie heel belangrijk om het lichaam van de overledene te zien branden. Het zijn vaak de mannen uit de familie die bij het lichaam blijven. Na afloop van de uitvaart gaan de nabestaanden naar huis om daar met elkaar te eten en te drinken.


    Boeddhisme:
    Boeddhisten hechten veel waarde aan de verzorging van de geest. Meer dan aan de verzorging van het lichaam. Tijdens het stervensproces zien zij het als een belangrijke taak om de stervende te inspireren. Voor de naasten is het belangrijk om een sterk gevoel van liefde en mededogen op te wekken voor de stervende.
    Bezoek is prettig, omdat het de stervende het gevoel geeft dat hij of zij niet bang hoeft te zijn voor de dood. Boeddhisten zeggen gebeden op of reciteren mantra’s. Het stervensproces is heel belangrijk. Om de stervende niet te storen zijn emotionele ontladingen in zijn of haar nabijheid ongepast. Angst, pijn, geluk en liefde van de stervende worden wel zoveel mogelijk openlijk gedeeld.

    Rust
    Na het overlijden wordt het lichaam enige tijd met rust gelaten. Dit kan enkele uren, maar ook enkele dagen zijn. Als het bewustzijn uit het lichaam verdwenen is, wordt er geen bijzondere waarde meer aan het lichaam gehecht.
    Tijdens de uitvaart worden verschillende rituelen uitgevoerd. Men mediteert en spreekt mantra’s uit. Tijdens de uitvaart verbrandt men een foto van de overledene en wordt positieve energie opgedragen aan de overledene.

    Voor meer informatie over Boeddhisme en rouw klik hier.


    Surinaams-Creools:
    Men gelooft dat de ziel van de overledene terugkeert naar God. Maar voordat dit gebeurt, blijft de geest nog een tijd rondhangen. Een goed afscheid is erg belangrijk, omdat dan de ziel na veertig dagen de aarde vredig kan verlaten. Rouw wordt gezien als een groepsproces. In huis vinden allerlei rouwbijeenkomsten plaats. Het is traditie om alle spiegels te bedekken en foto’s om te draaien.

    Kleding
    Men draagt rondom het overlijden vaak witte of zwart-witte kleding. Wit is de kleur van de zware rouw. Rood is geen gepaste kleur, omdat men dat associeert met de geest van de levenden. Ook het dragen van sieraden is niet gepast.
    Emoties kunnen soms op heftige wijze geuit worden. Verdriet wordt minder als je het deelt en het viert, aldus de Creolen. Rituelen zijn erg belangrijk en worden gebruikt om goden en geesten gunstig te stemmen.
    Kinderen en jongeren mogen bij de begrafenis zijn. Zij krijgen geen gedetailleerde informatie over het overlijden. Wel krijgen zij een rol tijdens de rituele wassing na het overlijden. Hoewel men emoties toont, wordt er meestal niet veel over het verdriet en gevoelens gesproken. Dit omdat ouders en kinderen elkaar hun verdriet willen besparen.


    Humanisme:
    Er zijn geen vaste rituelen voor de uitvaart van Humanisten. Men gaat er van uit dat iedereen op zijn eigen manier, in creatieve vorm afscheid kan nemen.


    Chinezen:
    Alles wat in aanraking is gekomen met de dode wordt meebegraven. Bijvoorbeeld de kam waarmee de haren worden gekamd. Men strooit rijst in de mond van de dode als laatste maaltijd en aan het voeteneinde wordt een spiegel geplaatst. Soms gebeurt het ook dat er een parel of een eenden- of ganzenei tussen de lippen wordt geplaatst.

    Rituelen
    De vrouwen dragen tijdens de uitvaart speciale kleding met een band om de taille. De kleur en het materiaal van de kleding en tailleband zijn afhankelijk van de relatie tot de overledene. Men is bang dat wanneer de verkeerde rituelen worden uitgevoerd, de geest van de overledene de nabestaanden zal lastigvallen. Daarom voeren Chinezen heel veel verschillende rituelen uit. Tijdens de begrafenis wordt wierook gebrand en vaak worden kleren en (namaak)geld van de overledene verbrand en wordt vuurwerk afgestoken.

    Graf
    Op het graf wordt een zerk met een foto van de dode geplaatst. De dagen na de begrafenis verbranden de nabestaanden nog meer namaakgeld: dit symboliseert de rijkdom die men de dode toewenst in de andere wereld. De begrafenis wordt vaak heel druk bezocht. Als de kist de grond inzakt, draaien de aanwezigen zich om uit angst voor geesten. Om te voorkomen dat zij geesten mee naar huis nemen, steken Chinezen nooit een paraplu op in de buurt van een begraafplaats.
    Over de dood wordt niet gesproken. Men heeft het over ‘als je straks weggaat’. Het huisaltaar is een heilige plek; men toont veel respect aan het huisaltaar.


    Bronvermelding:

    http://www.jongeheldenindeklas.nl/overlijden_van_een_dierbare/4_6_jaar/belangrijk_om_te_weten/multiculturele_rouw


    Korte inhoud:

    Dit artikel gaat over de verschillende Godsdiensten en hun manier van rouwen en verwerking van de dood. In het artikel wordt steeds vergeleken met Nederland omdat het een Nederlands artikel is. Je vind er per Godsdienst de rituelen, de manier van afscheid nemen, wie er aanwezig is bij de begrafenis, wat voor begrafenis het is,..


     Onthouden:

    Ik heb uit dit artikel onthouden dat het toch wel belangrijk kan zijn om je te informeren wanneer je een kindje in je klas hebt dat een ander geloof heeft dan jouw. Er zijn namelijk wel verschillen bij culturen, die je als juf/meester wel een beetje moet weten. Het is ook erg belangrijk om dit te raadplegen als je van plan bent om als juf/meester naar de uitvaartdienst te gaan.



     



    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail
    URL
    Titel *
    Reactie * Very Happy Smile Sad Surprised Shocked Confused Cool Laughing Mad Razz Embarassed Crying or Very sad Evil or Very Mad Twisted Evil Rolling Eyes Wink Exclamation Question Idea Arrow
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (0)


    Archief per week
  • 01/06-07/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 23/02-01/03 2015

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Klik hier
    om dit blog bij uw favorieten te plaatsen!


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs